• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

China pakt belachelijk dik marktaandeel op Europese automarkt

Auteur: jaapiyo, gepost 28 juni 2025 om 19:16 – 17 Reacties

China pakt een groter marktaandeel dan ooit op de Europese markt.

Waar de wereld bezig is met het ene na het andere conflict, neemt China de tent langzaam stilletjes over. We schrijven al een tijdje over de opkomst van Chinese auto’s. Doch met de (dreiging van) forse importheffingen, leek er even een tikkie worden uitgedeeld aan China. De claim van de mensen die geen fan zijn is onder andere dat China haar eigen fabrikanten subsidieert om ‘onze’ merken kapot te concurreren. En dat de Chinese auto’s daarnaast een risico vormen voor de veiligheid, met al die senoren, camera’s en microfoons van tegenwoordig in de auto’s.

Plus

Maar alle negativiteit ten spijt, heeft China in mei weer een nieuwe stap gezet op de Europese markt. Chinese merken hadden samen bijna zes procent van de gehele Europese nieuwe autoverkoop in handen. Dat is net geen verdubbeling van het percentage dat ze in mei van vorig jaar hadden. Onder andere MG gaat lekker en verkoopt in Europa inmiddels meer auto’s dan Fiat. Ook BYD boekte een gigantische plus van 397 procent ten opzichte van vorig jaar.

Belachelijk succes

Het zijn dan ook de Chinese merken die zorgen voor een kleine groei van de volledige Europese automarkt. Tot en met mei werden er in 28 landen 5.535.831 auto’s verkocht, 0,7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In mei werden er 1.107.517 auto’s verkocht waarvan 65.808 afkomstig van Chinese autofabrikanten. Daar zitten dan dus nog geen auto’s bij die in China gebouwd zijn onder de vlag van een Europees merk, noch auto’s van ‘Europese’ merken die inmiddels in Chinese handen zijn zoals Volvo.

EV’s, PHEV’s en SUV’s

Andere cijfertjes voor de liefhebber: 17,5 procent van de verkochte auto’s in mei betrof een EV, met nog eens 9,8 procent een PHEV. In beide gevallen is dat een stijging met enkele procenten ten opzichte van vorig jaar. Volkswagen, Škoda, BMW en Audi verkopen inmiddels meer EV’s dan Tesla in Europa. Een bedroevende 56 procent van de markt wordt inmiddels gevormd door SUV’s. Dat is nog weer drie procent meer dan vorig jaar. Waarvan akte. Koop dan?

Ook interessant!

  • China gaat Europese importheffing aanvechten
    China gaat Europese importheffing aanvechten
  • Hè? EU wil nu ineens EV-samenwerking met China
  • Chinese merken hebben derde van mondiale automarkt in 2030
  • Autoblog-lezer pakt McDonalds met een 300SL

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, China, europa

Vorig bericht: « Dit is de goedkoopste Audi RS4 (B7) van Marktplaats
Volgend bericht: Dit zijn de leukste doodnormale auto’s uit Gran Turismo »

Lees Interacties

Reacties

  1. rulefollower zegt

    28 juni 2025 om 20:24

    Binnen 5 jaar is 50% van de nieuwe auto’s wereldwijd Chinees (Chinese merken, soms lokaal gebouwd).

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    28 juni 2025 om 20:29

    56% een SUV is wel om te janken, al wordt vrijwel alles tegenwoordig een SUV genoemd. Ookal zijn het minivans, MPV’s, hatchbacks naar mijn mening. Ik kijk vooral naar de start van de motorkap. Is die debiel hoog? Crossover/SUV. En daarom vind ik een model Y geen SUV. Want is exact de vorm van een Prius+. En een Kia EV6 of Ioniq5 is gewoon een flinke hatchback, maar worden in de cijfers een SUV genoemd.

    BYD zie ik overigens ook best veel rijden tegenwoordig. Elon met een nazi groet kopen we niet, en die keuze mag je hebben. Maar om dan een Chinees merk te kopen…

    Oh sorry ik bedoel leasen. Niemand koopt nieuwe auto’s op een paar ouderen in hun toyota yaris/corolla cross.

    Login om te reageren
    • wrangler88 zegt

      28 juni 2025 om 20:55

      Ja klopt. Alles is tegenwoordig een ‘SUV’ maar als je de bodemvrijheid vergelijkt zie je soms weinig verschil met een Sedan oid.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 juni 2025 om 21:18

      Als de Model 3 een sedan is dan is de Model Y toch echt de SUV variant daarvan. Net als de Ioniq 5 en EV6 pretendeert de Model Y geen terreinauto te zijn maar het is ook geen wannabee busje zoals de MPV’s vroeger waren.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        28 juni 2025 om 23:09

        Het is in mijn ogen toch echt een prius+ met een wat lagere kont.

        Maar sowieso is het lastig te definieren. Ik heb een 1e generatie space star gehad. Ik noem dat een MPV, maar nu schijnt dat je het alleen aan MPV mag noemen als het losse, individuele stoelen heeft achterin, zoals een renault scenic ofzo. Maar goed, wat maakt dat de space star dan?

        Login om te reageren
  3. marh zegt

    28 juni 2025 om 20:36

    China kan goedkoop produceren en voor de meeste mensen is een auto niet meer dan een vervoermiddel dus dan is de keuze snel gemaakt. Wij autoliefhebbers denken daar heel anders over.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      28 juni 2025 om 22:36

      Als je zo redeneert, dan is onderhoud heel belangrijk om je vervoermiddel rijdend te houden.
      Heb al een collega gesproken die 8 weken op onderdelen moest wachten.
      Voor mijn Audi liggen de onderdelen voor het oprapen.

      Login om te reageren
  4. Rick-dos zegt

    28 juni 2025 om 20:57

    Weet je nog? Zo’n 15 jaar geleden toen we nog zaten te lachen om de Chinese auto’s? Wat een lol hadden we toen we de Chinese kopie van de eerste generatie X5 zagen en dan met één ster euro Ncap score. Gingen autofabrikanten nog rechtszaken aanspannen over copyright overtredingen.

    Ik riep het toen al. Kijk uit, want nu lachen we nog maar over een paar jaar niet meer. Het was precies hetzelfde met Japanse auto’s in de jaren ’70. Zat men toen ook te lachen om die gekopieerde auto’s uit Japan. Liepen ze nog met hun fototoestel rond op autobeurzen.

    Maar goed, net als toen zal dit ook wel weer loslopen. Chinese merken zullen zo hun plek gaan krijgen in de automarkt. Er wordt nu veel over geschreven maar net als met de Japanners en Zuid-Koreanen voor hen zal het op een gegeven moment een plafond bereiken en vlakt het af. Ze kunnen ook niet in der eeuwigheid gesubsidieerd worden. Kijk naar Tesla. Dat werd ook zo gehyped en moet je kijken waar ze nu staan. Zo snel kan het dus gaan.

    Login om te reageren
  5. Lambrusco zegt

    28 juni 2025 om 21:54

    Bang voor het onbekende. Vaak zorgt dit voor innovatie. En zoals hierboven al benoemd zullen “de Chinezen “ vast een stuk marktaandeel houden net als de andere Aziatische merken. En spionage etc is een drogredenatie, alsof een Skoda geen camera’s heeft of dingen bijhoudt.

    Login om te reageren
  6. verdebosco zegt

    28 juni 2025 om 22:22

    Geen Tesla, geen Chinezen. We hebben genoeg te maken met die ultradominante partijen. Koop
    Europees. Er is gevoeg goede keus uit ons werelddeel.

    Login om te reageren
    • Kaje zegt

      29 juni 2025 om 00:10

      Ja ik snap ook niet dat mensen daar niet iets meer zelf over nadenken. Kom net terug van 3 weken Noorwegen en daar snappen ze het beter, beduidend minder Chinese auto’s dan hier. De Nederlander heeft blijkbaar de overheid nodig met subsidies/heffingen om verstandige keuzes te maken.

      Login om te reageren
      • mark997gt3 zegt

        29 juni 2025 om 00:20

        Ik ben nu in Oslo….. ik zie iets heel anders, nl heel veel Chinese EV’s……

        Login om te reageren
        • rogerzz zegt

          29 juni 2025 om 14:43

          Ik ben net terug, het is vooral de Hongqi E-HS9 die je veel ziet. En een paar BYD’jes als taxi, relatief veel Volvo/Kia ook tov Nederland.

          Maar veel Chinese EV’s valt reuze mee, de best verkochte auto in 2025 is er de Tesla model Y.

          Login om te reageren
      • RuVi zegt

        29 juni 2025 om 15:05

        Het zijn EU importheffingen….

        Login om te reageren
  7. Pekkie zegt

    29 juni 2025 om 07:16

    De meeste mensen willen gewoon de beste kwaliteit/prijs en dan kan je niet anders dan de Chinese merken een kans te geven.

    Login om te reageren
  8. fanboy zegt

    29 juni 2025 om 10:49

    Die importheffing op Chinese EVs werkt enigszins averechts, want nu gaan ze alleen maar meer PHEVs verkopen. Dat zijn toch wel compromis auto’s en we besparen er minder benzine/diesel mee, wat ons uiteindelijk gewoon geld kost als continent

    Login om te reageren
  9. stekkerkoning zegt

    29 juni 2025 om 11:26

    Zijn de BMW iX3, Mini Cooper (J01), Tesla Model 3 (toevoeging MiC), Volvo EX30 ook Chinese auto’s? Of hebben we het over Chinese merken?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North