
Nooit meer tanken?
Hoge Volvo’s zijn populair in Nederland. Van de bijna 31.000 nieuwe Volvo’s die vorig jaar werden geregistreerd in Nederland is meer dan 82 procent een crossover of SUV. Wat willen Nederlanders nog meer? Juist, hybrides. Op papier moet de nieuwe plug-in hybride Volvo XC70 dus een absolute hit worden.
De nieuwe XC70 zit al even in het vat en werd zelfs al gelekt (nog bedankt, Chinees patentbureau). Het uiterlijk is daardoor niet schokkend. Ook zonder de gelekte beelden zou dit exterieur weinig mensen van hun stoelen laten vallen van verbazing. Maar wat niet stuk is hoef je ook niet te maken, toch? De moderne Volvo-ontwerpstijl is ook bij de XC70 aanwezig, al doet de dichte grille je wel denken aan een EX70 is in plaats van een PHEV.





Plug-in hybride met grootste elektrische actieradius
Wat je wel zou kunnen verbazen is dat Volvo met trots mag zeggen dat de XC70 de PHEV is die op elektriciteit het verste komt. Net als zijn broer van Lynk & Co, de 08, moet je er dankzij het Scalable Modular Architecture (SMA)-platform 200 kilometer volledig elektrisch mee kunnen rijden.

Althans, dat schrijft de Chinese CLTC-testcyclus voor. Die is wat coulanter met de test dan onze WLTP. Maar toch: de eerstvolgende PHEV met de grootste elektrische actieradius haalt ‘maar’ 144 kilometer. Zodra de batterij leeg is, kun je naar een snellader om na 23 minuten van 0 naar 80 procent op te laden. Overige specificaties zoals het vermogen en de sprintsnelheid houdt Volvo voor zichzelf.
Volvo valt toch van zijn geloof
Vanbinnen gebeurt wat baanbrekends bij de XC70. In de recente Volvo’s blijft het merk vasthouden aan het rechtopstaande middenscherm. Zelfs de aanstaande ES90 heeft een langwerpig scherm. Dat is bij de nieuwe XC70 afgelopen, want deze keer ligt het scherm horizontaal! Het middendisplay meet 15,4-inch en eist direct een grote rol op in het interieur. Dit scherm wordt bijgestaan door een 12,3-inch bestuurdersscherm en optioneel door een augmented reality head-up display over de hele breedte van de voorruit.




In China zijn ze nog gepassioneerder over plug-in hybrides die ver komen op één acculading. Vandaar ook de Chinese badge op de bips en tekst op het middenscherm. De productie en verkoop van de XC70 voor die markt zijn zelfs al begonnen. Later maakt de PHEV zijn introductie in ons continent. Heb jij trek in de nieuwe hoge C70? Of liever een Heico XC90?





Meer Chinese rommel, vreselijk. Volvo is voor mij als voormalig Volvo rijder en fan, definitief over en uit. Zal het geweldig doen in de lease ongetwijfeld.
Dan ben je vanaf nu dus geen fan meer?
Zeldzame onzin
Heerlijk toch, weer zo’n auto van 70/80k die alleen de welgestelde in het land kunnen betalen en kunnen opladen op de oprit. Daar hadden we er nog niet genoeg van.
Komen vanzelf op de tweedehandsmarkt.
Dan is hij voor meer mensen bereikbaar.
Gevalletje glas half leeg, half vol
De minder welgestelden kunnen een Dacia Bigster kopen of een Duster, of een Tiguan, of een 3008, of een Austral, etc. etc.
Ik vond ‘m leuker als opgehoogde V70 met vierwielaandrijving…
Same. En man, die was populair in Noord Italie en Zwitserland. Dus kennelijk ook echt heel bruikbaar in zware omstandigheden.
@DeWitteCondor: ja, waren erg capabel. En toen waren Volvo’s nog betrouwbaar.
Ik vind de XC-versie van de V90 ook wel gaaf met die oranje accenten, maar het voelt voor mij meer als stoerdoenerij dan echte toegevoegde waarde.
Wat een armoei, die huidige interieurs. Terwijl de uitgaande generatie Volvo’s dat nou juist zo goed voorelkaar had.
Helemaal mee eens, prachtige interieurs in de xc60, xc90, v60 etc. Sinds de Ex30 is het een stuk slechter met Volvo’s interieurs gesteld. Alles maar in een scherm proppen en saaie uitwisselbare interieurs.
De Chinezen vermoorden Volvo. Of Volvo dat echt niet zelf beseft dat weet ik niet. De Volvo’s worden generieker en generieker. Totdat Zeekr echt beter is dan komt er nog een jaartje of wat badge-engineering voor de verstokte Volvo-liefhebber. En dan: pof, Volvo weg. De Chinees heeft er niets mee.
Zeer onwaarschijnlijk
Zonder de Chinezen was Volvo er allang niet meer.
Vag wilde Volvo…..het is Geely geworden indertijd….
Dat stuur en scherm zijn zo niet Volvo. Dit is duidelijk een rebrand van een Chinese concerngenoot. Maar welke? Zal wel net zoveel software issues hebben als
De EX30 en EX90. Volvo is voor mij voorbij.
Zeekr? Ook Geely en naar eigen zeggen premium (wat het al twijfelachtig maakt als je dat zelf moet beweren).
Ik heb kort de 2025 Lynk & co 01 gereden ook met de nieuwe 1.5 viercilinder. Maar het voelt als een auto met een mega turbo, heel veel lag. Vanaf 50kmh begint hij pas. Zodra je hem in sport zet en eenmaal 50 rijd heb je bak wheelspin, in het nat, wel leuk. Maar voor de rest geen fijne aandrijflijn. Niet lekker hangend aan het gas. En voor de door rijder 1 op 9… dus zuinig ook niet.
Dat is ook geen auto die men voor de lol rijdt. Maar alleen omdat ze voor een appel en een ei zo’n leuke stoere crossover willen rijden. Dat is het niet verwonderlijk dat het daar wringt. Mooi dat je er vanaf bent.
Nouja, appel en een ei, je bent zo 600 euro kwijt per maand. Met 10.000km en 7200 euro is dat al 72 cent per kilometer.
Die i5 van laatst werd afgefakkeld omdat de afschrijving grofweg een euro per kilometer was. Maar die was dan in bezit in plaats van huur, en het is een dikke BMW in plaats van een goedkope Chinese SUV.
“Lync en Co, voor de mensen zonder rekenmachine” – zou de beste slogan zijn.
1 euro aan afschrijving. Daar komen andere kosten dus nog bij. Dan is 600 euro p maand vrij goedkoop. Een eenvoudige Kodiaq doet al 750.
Is het tegenwoordig al weer 600€? Paar jaar terug was het nog 450€
En zo ist
@basleesberg is dit nou een PHEV of een EREV? Ik hoor tegenstrijdige berichten.
De wielen worden aangedreven door zowel de elektromotor als de verbrandingsmotor en de verbrandingsmotor is er niet enkel als generator. Oftewel: een PHEV, geen EREV
Dank!
Wat een moeilijk lelijke auto is de XC70 geworden: te veel blik en veel te weinig glasoppervlak.