
Shakespeare had het kunnen vragen; is het geniaal, of juist heiligschennis…
Het is weer zover: een Britse klassieker is geëlektrificeerd. Ditmaal geen obscure Land Rover of oude Mini, maar een echte gentleman’s car. Niemand minder dan komiek Jimmy Carr rijdt voortaan in een Aston Martin DB6 uit 1967 – maar dan zonder de roggelende zescilinder in het vooronder.
Electrogenic, een bedrijf uit Oxfordshire dat gespecialiseerd is in het elektrificeren van klassiekers, heeft de wagen omgebouwd tot volledig elektrische GT. Het resultaat is te bewonderen op Salon Privé bij Blenheim Palace.
Is het geniaal, of juist heiligschennis?
De DB6 is zo’n beetje de belichaming van de jaren zestig: elegant, langgerekt en beroemd dankzij de DB4 en DB5 die James Bond onsterfelijk maakten. Normaal gesproken klinkt er een zescilinder uit de uitlaat, maar in dit geval heerst stilte. Onder de motorkap en waar ooit de brandstoftank zat, ligt nu zo’n 60 kWh aan batterijen.
Daarmee voedt de Aston een elektromotor die 200 pk en 310 Nm op de achterwielen loslaat. Sprinten naar 100 km/u doet hij in 6,5 seconden, waarna de pret stopt rond de 145 km/u. De actieradius bedraagt ongeveer 240 kilometer in de praktijk, genoeg voor een dagje cruisen. Opladen kan via 11 kW AC thuis of met 100 kW snelladen onderweg.
Wie nog meer wil, kan een krachtiger motor bestellen: 280 pk en 450 Nm, goed voor een 0-100 km/u sprint in 4,5 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. Dan levert Electrogenic er meteen een sportonderstel bij.
Klassiekers worden niet verminkt
Electrogenic benadrukt dat ze klassiekers niet verminken. Er wordt niet gelast of gezaagd; alles is terug te bouwen naar origineel. Eerder deden ze al een Rolls-Royce Phantom II uit 1929 voor Jason Momoa, inderdaad, Aquaman. Ook bij Carr’s DB6 is het principe hetzelfde: alle techniek past keurig binnen de bestaande architectuur van de auto. Zelfs de regeneratieve remmen zijn instelbaar naar smaak, van subtiel tot echte éénpedaalrij-ervaring.







Het bedrijf ontwikkelt vrijwel alles zelf: van batterijmodules en reductiebakken tot software. Ze leveren niet alleen aan particulieren met een klassieke droomauto, maar ook aan autofabrikanten en zelfs Defensie. Daarnaast verkopen ze kant-en-klare kits om bijvoorbeeld een Defender, DeLorean, E-Type of Mini elektrisch te maken.
Wat rest is een Aston Martin DB6 die er nog steeds uitziet alsof hij zo uit de sixties komt, maar rijdt alsof hij thuishoort in 2025. Geen gekke keuze van Jimmy Carr dus: hij kan blijven genieten van zijn klassieker zonder gedoe aan de pomp en zonder kans op milieuzones die hem buiten de stad houden.




Wat overblijft is de vraag; is het geniaal, of juist heiligschennis? Wat ons betreft is het 100% geniaal. En als we dat niet meer vinden, bouwen we hem wel weer terug naar origineel!





Heiligschennis!!!
Ja, dit is heiligschennis. Maar als ze dan toch bezig zijn met het desacreren van iconen hadden ze de vering moeten aanpassen: het ding ligt te laag. Dat zie ik toch niet verkeerd?
De enige juiste aanpassing aan de Auto is de verlaging…
De rest kan natuurlijk niet
Ik weet niet wat die mensen vervoert, en op eens zie ik het voor me: dit is heiligschennis.
Sir Sean Connery draait zich in zijn graf…..
In deze auto rijden komt op hetzelfde neer als wandelen op het boulevard hand in hand met een jonge, strakke Thaise ladyboy…..ziet er zeer uitnodigend uit maar deep down inside weet je dat er iets niet klopt
Whoaahaha, mooi verwoord! Heiligschennende verbouwing maar iedereen doet met zijn auto wat hij wil. Ik zou nooit mijn classic ombouwen naar EV , betaal liever 4€/liter voor co2 neutrale brandstof.
Ok, we kennen nu ook jouw boulevard of dreams… Ik zeg go for it!
Maar Sean Connery reed toch een DB5? Dit is de DB6, het minder knappe zusje, die is daarom ook wat geschikter voor wilde avonturen.
Heiligschennis!
Dat ze het doen met Porsches (beetje meh), beetles, landys etc moeten ze zelf weten. Maar de DB6 heeft maar 1788 exemplaren ooit gebouwd. Er zullen er een paar kort gereden zijn, een paar weggerot en een paar gestolen. Dat maakt het een heel zeldzaam apparaat. Daar blijf je af. Ook al kan je het terugbouwen. Want dat doet niemand.
En als je dan voor iedereen die wil kijken de kap open doet, dan mist men iets : https://prestigeandperformancecar.com/wp-content/uploads/1S5A0083-ps-1240×775.jpg . Engine porn. Van de tijd dat een plastic afdekkap voor alle plastic eco maatregelen nog niet nodig was. Van de tijd dat je nog iets te poetsen had onder de kap. Iets wat niet meer hoeft sinds de Busso met pensioen is.
En wat win je dan? 0-100 tijd? Nee, op benzine is de DB6 sneller. Topsnelheid? Vergeet het, op benzine ben je sneller. Range dan? Ook niet want de originele heeft een 80 liter tank. En dat alles om de Congestion Zone in te komen zonder boete. Maar als je Aston geld hebt dan mis je dat niet eens. Het wijntje bij je lunch is duurder.
Nee, dank u.
Bouw maar weer terug naar origineel… met zulke specs zie ik de meerwaarde er niet van in. Daarbij: het is niet alsof je geen ander vervoersmiddel kunt betalen tbv milieuzones als je een DB6 hebt.
Deze mag gewoon alle milieu zones binnen met de originele motor want er is overal een uitzondering voor klassiekers.
Een klassieker zonder originele techniek is geen klassieker en dus oninteressant voor de liefhebber van klassiekers en oninteressant voor de liefhebber van techniek. Ik snap ook niet waarom je dit zou doen, de gemiddelde oldtimer doet nog geen 2000km per jaar. Op die paar liter benzine zal het niet aankomen. Je hebt nu tienduizenden euro’s stuk geslagen op een wagen die nu minder waard is.
Niets mis mee.
En zoals reeds aangegeven, het kan allemaal weer teruggebouwd worden.
Ik vind het geniaal en zou willen dat ik er een had! Ik zie het zelf een beetje als een oude, geklasseerde hoeve of kasteel en dan gerenoveerd met nieuwe techniek: goede isolatie, nieuwe warmtebron, fijne badkamer met dubbele inloop douche en sauna, …. Het is toch prachtig dat je zoiets ouds met van binnen nieuwe techniek, en dus luxe, kan maken?
Helemaal mee eens.