• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektrische SUV van Jeep wordt een ultieme caravantrekker

Auteur: Bas Leesberg, gepost 20 november 2024 om 12:02 – 6 Reacties

ev caravan actieradius

Het nieuwe STLA-platform zorgt voor bakken aan trekvermogen.

Een paar jaar geleden testten we of je als trots caravanbezitter ook met een EV op sleurhutvakantie kan. De conclusie: kan prima, maar plan wel een boel extra tijd in. De grote bezwaren voor een elektrische SUV voor je caravan zijn vaak een laag trekgewicht en een kleine actieradius die alleen maar kleiner wordt door het trekken van het huis op wielen. Misschien heeft Stellantis daar binnenkort het antwoord op.

Het moederbedrijf van onder andere Citroën, Opel en Fiat deelt informatie over een nieuw EV-platform genaamd STLA Frame. Deze basis is speciaal bedoeld voor pick-ups en SUV’s. Dit platform is dus met name gericht op de markt in Noord-Amerika. De eerste dochtermerken die gebruik mogen maken van het platform zijn RAM en Jeep. RAM doet dat in de vorm van de 1500 REV die je hieronder ziet. Wat Jeep er precies mee gaat doen, is nog onduidelijk. Het is niet de Wagoneer S, want die komt op het STLA Large-platform.

Specificaties van de nieuwe EV’s

Voor nu gaat Stellantis er EV’s en EV’s met een range-extender op bouwen. Later moet het ook mogelijk zijn om de basis te gebruiken voor een waterstofauto, hybride en benzineauto. Maar nu eerst de EV’s. De volledig elektrische versie moet 800 kilometer ver komen op een volle batterij. Kies je de versie met range-extender, dan moet je zelfs 1.100 kilometer ver komen.

Stroom wordt trouwens getrokken uit watergekoelde batterijen van 159- tot 200-kWh grote batterijen. Ter vergelijking: het platform van Porsche en Audi gebruikt een 100-kWh batterij en dat is al erg groot. Deze giga-accu kun je opladen met 350 kW via 800-volt architectuur. Per 10 minuten zou je 160 kilometer bij kunnen laden.

De elektromotoren zitten op de voor- en achteras en leveren maximaal 340 pk aan vermogen. Deze power kan naar alle wielen of alleen naar de voorwielen worden gestuurd. Van 0 naar 97 km/u moet straks tenminste 4,4 seconden duren.

Elektrische SUV voor je caravan

Over het rijbereik hoef je je dus niet zo’n zorgen te maken. En ook niet over het trekgewicht. Stellantis belooft een maximaal trekgewicht van 6.350 kilo. Hierbij wordt niet gespecificeerd of het over de pick-up of SUV gaat. Van de pick-up weten we al dat het trekgewicht 6.350 kilo is. Of de elektrische Jeep het ook gaat halen, durven we niet te zeggen, maar het is dus wel mogelijk op dit platform. Al blijft maar de helft over van het trekgewicht, dan moet dat wel voldoende zijn voor je bepakte sleurhut.

Ook interessant!

  • Elektrische auto's zorgen voor langere files
    Elektrische auto's zorgen voor langere files
  • EV 10 Daagse 2024
  • Video: aso in RAM verzint eigen regels
  • Jeep kondigt Wagoneer S met 600 pk aan
    Jeep kondigt komst 600 pk Wagoneer S aan

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

caravan, Elektrisch, ev10daagse-2024, Jeep, ram, RAM-1500, Stellantis

Vorig bericht: « Flitsgekte: blijf weg uit België, ik herhaal, blijf weg uit België!
Volgend bericht: 5 scenario’s waarbij Max Verstappen NIET kampioen wordt dit weekend »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jantje_555 zegt

    20 november 2024 om 13:16

    Het probleem is niet zozeer de sleurhut trekken of een ander rijbewijs omdat je boven bepaalde tonnage komt. Maar eerder het loskoppelen van de aanhangwagen om te kunnen gaan laden onderweg.

    Login om te reageren
    • jaso013 zegt

      20 november 2024 om 15:57

      Dit vind ik inderdaad een goeie! Mensen met ervaring hiermee? Zeker op en rond de snelwegen in Frankrijk is er geen plek voor je je EV én je sleurhut bij de paal…

      Login om te reageren
  2. Fernando zegt

    20 november 2024 om 13:26

    Voor de meeste sleurhutten meer dan genoeg maar veels te weinig om mijn sleurhut ermee te verslepen

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    20 november 2024 om 13:49

    Met dit potentieel toegelaten trekgewicht schreeuwt dit werkelijk om een dubbele bodem in de caravan, waarin een extra accupakket kan worden weggestopt.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      20 november 2024 om 16:54

      Leuk als je CE op je roze pasje hebt staan maar voor de meeste compleet zinloos. Waarschijnlijk kan je met B(E) hooguit één passagier meenemen met een accu van 180-200 kWh.

      Verder brengt een combinatie boven de 7 ton ook problemen met zich mee als je bijvoorbeeld door nat gras moet of überhaupt bruggetjes en eenvoudig gestrate wegen zoals op een camping.

      Login om te reageren
  4. vetnek zegt

    20 november 2024 om 23:06

    Allemaal aan ‘t C rijbewijs met dergelijke GVW’s

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North