
‘Als ik niet 1 biljoen dollar krijg, dan zoek je maar lekker een andere CEO.’ Dat is vrij vertaald wat Elon Musk zegt.
Als de ene controverse rondom Elon Musk is bedaard, dient de volgende zich alweer aan. De absurd hoge bonus die Musk krijgt van Tesla is nu het onderwerp van discussie. Dit speelt al een tijdje, maar is nu weer helemaal actueel.
Het invloedrijke adviesbureau ISS – niet te verwarren met het ruimtestation – heeft aandeelhouders vorige week opgeroepen om tegen de bonus te stemmen. Als Tesla bepaalde doelstellingen haalt zou Elon Musk een aandelenpakket krijgen dat 1 biljoen (!) dollar waard is.
Daarvoor moeten er wel ambitieuze doelstellingen gehaald worden, maar met matige groei zou Musk alsnog aandelen ter waarde van 20 tot 40 miljard krijgen. Dat vindt ISS veel te gek, al snappen ze wel dat Tesla Elon Musk aan boord wil houden.
Dit alles zorgt voor de nodige discussie op X, en Elon Musk kon het niet laten om ook een duit in het zakje te doen. Iemand tweette namelijk dat er genoeg competente CEO’s zijn die Tesla net zo hard kunnen laten groeien, met veel minder politiek drama en kosten voor de investeerders.
Daarop reageerde Musk: “Tesla is meer waard dan alle autofabrikanten bij elkaar. Welke van die CEO’s zou je willen dat Tesla runt? Ik zal het niet zijn.” Daarmee dreigt hij dus impliciet op te stappen als hij niet het bonuspakket krijgt.
Het gaat overigens niet alleen om geld, maar ook om invloed. Met het aandelenpakket zou Musk 13,5% van de stemmen krijgen. Daarom wil hij heel graag deze bonus krijgen. En die biljoen dollar is natuurlijk ook leuk.
Foto credit: Gage Skidmore





Nou, lekker laten oprotten dan
inderdaad, ok doei!! is ook mijn primaire reactie en de tweede, derde, vierde.
Waarom is Tesla nou eigenlijk zoveel waard op de beurs? Ze hebben de zonnepanelen en de robots maar dat stelt niks voor, ze hebben vier verouderde modellen, één vers model dat nog niet af is en wat kwaliteitsproblemen kent. Ze hebben autonome techniek waarvan het maar niet lukt deze marktrijp te krijgen en ze hebben een briljant supercharger netwerk. Ze hoeven geen oude techniek te gaan afschrijven. Maar waar het denk ik vooral inzit is dat één van de paradepaardjes van de Amerikaanse industrie zijn.
Geen enkel bedrijf kan tippen aan de efficiency van de productielijnen van Tesla. Ze doen ook bizar veel in-house waar andere autobedrijven primair de (ICE) motor ontwikkelen en voor de rest leveranciers aantrekken. Dit komt terug in de marges want andere merken hebben maar moeite echt geld te verdienen aan EVs.
Doordat ze zoveel zelf in handen hebben ontstaat daar vanzelf separate businessmodellen zoals superchargers, megapacks en potentieel Optimus.
Toch had ik ondertussen meer verwacht. Een nieuwe S en X, de Roadster. Het is straks 2026, die laatste is aangekondigd in 2017 volgensmij. En de 3 en Y, die moeten toch over een jaar of 4 echt nieuw zijn, 800v, dat soort zaken.
Je beseft dat ze zonder de co2 handel gewoon verlies maken op hun modellen sinds enige tijd?
Met verkoop van auto’s worden ook andere ontwikkelingen gefinancierd (in tegenstelling tot de diepe schulden van concurrenten). Als bedrijf heeft Tesla die co2 handel nodig om winst te maken maar zonder die andere ontwikkelingen wordt er gewoon geld verdiend, ook zonder die co2 handel.
Tesla heeft efficiente productie lijnen omdat ze er ook maar weinig mee kunnen. Weinig onderdelen en weinig product differentiatie. Als je BMW neemt, die hebben veel meer varianten, klanten kunnen opties kiezen, meer bekledingen meer kleuren en dat is waar BMW de marge maakt. Daar heeft Tesla nog potentie, je ziet ze nu met dat basis model de eerste stapjes richting complexere productie nemen.
Dat klassieke fabrikanten alles wat niet van staal is meestal uitbesteden (vaak produceren ze alleen de carrosserie en de motorblokken zelf) wil niet zeggen dat het outsourcen de boel duurder maakt, het is bekend dat automotive toeleveranciers worden uitgeknepen.
Als je bedrijf een enorm hoge beurskoers heeft dan moet je daar als bedrijf iets mee om onderliggende waarde te creëren zodat die koers duurzaam wordt. Meer aandelen uitgeven en dan investeren en Tesla heeft dat met het supercharger netwerk echt briljant gedaan (Google en Facebook is dat minder goed gelukt). Maar de waarde van Tesla lijkt geen relatie met de producten of de strategie van doen hebben.
Laatst een mooi stukje gekezen over Musk. Elon Musk wil naar Mars. Dat is geen kleine droom. Daarvoor heb je raketten nodig en niet zomaar raketten, maar herbruikbare. Check: SpaceX.
Voordat je op Mars kunt wonen, moet er natuurlijk iets gebouwd worden. Robots zijn daarbij onmisbaar. Check: is ie mee bezig.
En waarschijnlijk leven we daar straks vooral ondergronds. Handig dus dat er een bedrijf is dat tunnels kan boren. Check: The Boring Company.
En dan alles autonoom, elektrisch en slim verbonden. Tesla’s die zelf rijden, robots die werken op stroom. Weer een check.
Financieel? PayPal. Communicatie? X.
Het plaatje is eigenlijk compleet.
6 checks in eigen beheer. En een shitload aan funds. Alleen dat ene blijft lastig…
Tijd.
Dat heb ik ook wel eens gelezen. Maar ergens proeft dat een beetje als fanboy praat om een groots masterplan te suggereren. Wat mij betreft mag zelf Musk morgen al naar Mars maar de vraag waarom mensen op Mars moet eerst beantwoordt worden voordat we anderen sturen.
Toen Tesla opkwam ging Musk de aarde redden met elektrische auto’s. Maar die SpaceX raketten zijn daarbij contraproductief. Ook is de boring company niet meer dan een basis voor het geflopte hyperloop concept.
Zo klinkt het als een onschuldige jeugddroom. De perverse kant van het verhaal is dat Elon hierdoor alles doet om meer en meer macht te verwerven en te consolideren en waardoor het een heel fascistische kant krijgt. Hij wilt overal antidemocratische overheden aan de macht waarover hij meer controle kan uitvoeren en waardoor de gemiddelde mens geen stem meer heeft. Hij wil de publieke perceptie en informatie controleren (xAi, Twitter, zijn aanvallen op wikipedia en media enzovoort) en wil dat hij overal de touwtjes in handen heeft. Neuralink is hierin nog een stap verder in zijn controledrang, dan gaan we naar een toekomst waar mogelijk letterlijke macht over mensen, tot in het brein toe mogelijk wordt.Hij beschouwt zichzelf als de enige mogelijke leider, al de rest zijn stumperds die hem enkel kunnen irriteren en dwarsbomen.
Ik raad u aan een breder pallet aan informatiestromen tot u te nemen. Dit wordt zo erg treurig.
Grootheidswaanzin. Meer kan ik daarop niet zeggen.