
Aldus Elon Musk…
Elon Musk probeert het nog 1 keer. Hij probeert alles weer op zo’n manier te spinnen, dat het lijkt alsof hij het lek bij Tesla weer helemaal boven is. Nu verkondigt hij vol overtuiging dat hij weer dag en nacht bij Tesla is. Hij zegt zich volledig te storten op kunstmatige intelligentie, zelfrijdende auto’s en de langverwachte robotaxi. Volgens hem is alles bijna klaar, de technologie is revolutionair en binnen de kortste keren rijdt de toekomst vanzelf. Jaja…
Hij beweert zelfs dat een nieuwe versie van de zelfrijdende software binnenkort beschikbaar komt voor alle Tesla-bezitters. Het klinkt als controle en visie, maar het oogt vooral als iemand die te laat wakker is geworden en nu paniekerig probeert te doen alsof hij alles nog onder controle heeft.
Ondertussen spreken de cijfers een duidelijker taal. De leveringen zijn in het tweede kwartaal met ruim dertien procent gedaald. De winst per aandeel wordt twintig tot dertig procent lager ingeschat dan vorig jaar. De omzet blijft steken en laat geen groei zien die past bij een marktleider.
Terwijl Elon Musk zich profileert als visionair, kampt Tesla met krimpende marges, minder verkopen en tanend marktaandeel. Prijsverlagingen, hogere kosten en een eindeloze stroom beloftes kunnen de realiteit niet langer verdoezelen.
Beleggers maken zich steeds meer zorgen. De beloofde innovaties blijven hangen in tests, demo’s en uitgestelde deadlines. De robotaxi bestaat op dit moment vooral uit PowerPoint-dia’s en vage videoclips. Tegelijk wordt Elon Musk steeds meer gezien als een risico op zich. Zijn uitspraken, politieke voorkeuren en gedrag op sociale media schaden het merk.
De man die ooit als pionier werd gevierd, lijkt vooral nog te leven in zijn eigen overtuiging dat hij onmisbaar is. Zelfs trouwe investeerders beginnen zich af te keren. Ze vragen zich hardop af of Musk nog weet waar hij mee bezig is en of Tesla onder zijn leiding nog toekomst heeft.
Daar komt bij dat politieke veranderingen nadelig uitpakken voor het bedrijf. Belastingvoordelen voor elektrische auto’s worden afgebouwd. Concurrenten halen Tesla in op technologie, kwaliteit en betrouwbaarheid. De magie is eruit. Wat ooit revolutionair was, is nu ingehaald door merken die rustiger werkten en wel leverden wat ze beloofden.
Weet je wat wij hier ter redactie denken? DatTesla is verworden tot een merk met meer bravoure dan inhoud. Elon Musk roept van alles, maar niets wijst erop dat het tij nog keert. Komende komt het kwartaalrapport, maar voor wie oplet en verder kijkt dan de praatjes van Elon Musk is het allang duidelijk: het is te laat.





Ach, de aandelen gaan nog prima :)
Mooi. Dan nu maar even de 5 strike out ding van fsd afhalen.
Het aantal Tesla’s op kenteken gezet in juli is heel laag. Zo’n 3 keer lager dan een jaar geleden. Da’s een groot verschil. Plus je koopt een auto met een onsympathiek gevoel. Musk kan beter uitstappen en verder gaan met SpaceX. Plus van de ketamine en de cocaïne afblijven.
De eerste maand van het kwartaal exporteren ze meestal zodat de meeste auto’s geproduceerd in het kwartaal in datzelfde kwartaal aankomen. Tegenwoordig exporteren ze veel Model Y’s uit Duitsland, onder andere naar Canada sinds kort om onder de hoge Trump tarriffs uit te komen.
U praat over NL.. een druppel op een gloeiende plaat. Idd idd aantallen dus met 75% naar beneden.. Wereldwijd is t 13.5%.. En een auto met een onsympathiek gevoel.. we weten toch ook allemaal door wie de VOLKSwagen werd verzonnen?
Nee ik koop een Tesla niet om dat er 1 minder sympathiek persoon rondloopt..
Altijd dat gejank over volkswagen, dat is zo’n bijzonder slecht argument. Serieus als je dit een sterk argument vindt, hoe ga je in het dagelijks leven dan een discussie aan. VW had 1 auto, de kever, opdracht van Adolf. Zeker weten. Weet je wanneer ze dat ding zijn gaan verkopen en het merk groot hebben gemaakt? Toen adolf er niet meer was. Toen de nazi’s waren verslagen. Het was onderdeel van het nieuwe west duitsland en de heropbouw. Heeft geen drol te maken met, behalve dan dat de 1e auto ontwikkeld is in opdracht van.
U praat over NL.. een druppel op een gloeiende plaat. Idd idd aantallen dus met 75% naar beneden.. Wereldwijd is t 13.5%.. En een auto met een onsympathiek gevoel.. we weten toch ook allemaal door wie de VOLKSwagen werd verzonnen?
Nee ik koop een Tesla niet om dat er 1 minder sympathiek persoon rondloopt..
U praat over NL.. een druppel op een gloeiende plaat. Idd idd aantallen dus met 75% naar beneden.. Wereldwijd is t 13.5%.. En een auto met een onsympathiek gevoel.. we weten toch ook allemaal door wie de VOLKSwagen werd verzonnen?
Nee ik koop een Tesla niet om dat er 1 minder sympathiek persoon rondloopt..
U praat over NL.. een druppel op een gloeiende plaat. Idd idd aantallen dus met 75% naar beneden.. Wereldwijd is t 13.5%.. En een auto met een onsympathiek gevoel.. we weten toch ook allemaal door wie de VOLKSwagen werd verzonnen?
Nee ik koop een Tesla niet om dat er 1 minder sympathiek persoon rondloopt..
Nu nog een nieuwe Tesla rijden is ronduit gênant. Er zijn zoveel betere auto’s te krijgen inmiddels. Tesla laag lang mijlenver voor op de concurrentie, maar is inmiddels ingehaald op de meeste vlakken (paar dingetjes is Tesla nog steeds wel beter). Blijft over een gedateerd ogende 13 in een dozijn auto met matige bouwkwaliteit, veel issues, beroerde service én natuurlijk nog de extreem rechtse CEO… Waarom zou iemand dat nog willen?? Ik kan Tesla rijders enkel nog met medelijden aankijken als ze een ouder exemplaar rijden en met ongeloof als het een nieuwe Tesla is…
Net twee nieuwe Tesla’s gekocht voor de zaak. Gewoon de beste deal en qua techniek nog steeds voor op de concurrentie. Tel daarbij het laad netwerk , rest waarde en je hoeft niet verder te kijken. Tesla is trouwens veel meer dan een auto bedrijf , maar dat begrijpt de massa niet .
Wat versta je onder voor op concurrentie? Snelladen is eerder middelmatig aan het worden, er zijn steeds meer 800v wagens die gigantisch veel sneller laden, en zelfs sommige 400v wagens zoals de Explorer laden sneller tot 80%. Veel concurrentie biedt V2L aan en zijn bezig met V2H/V2G. Efficientie hebben ze nog een kleine voorsprong op maar die wordt ook heel snel bijgebeend en is ook een deel het gevolg van de compromissen die ze nemen. Restwaarde is ook heel onzeker met een Musk aan het roer en steeds beter wordende concurrentie.
Value for money zijn het geen slechte wagens. Maar dan moet je je er wel in kunnen vinden dat de Tesla miljarden vervolgens naar Musk gaan en de absolute macht en controle op alles (sociale media, ai, internet, politieke partijen) die hij nastreeft. In combinatie met zijn neonazi uitingen (onlangs nog de mechahitler en de grok die gewoon zijn mening vormt op basis van wat Musk zegt) voor mij onbegrijpelijk dat er nog mensen zo iemand willen nog machtiger en gevaarlijker maken.
Snelladen is een factor maat echt geen heilige graal onder EVs. Dat is net als je auto uitkiezen op topsnelheid of acceleratie, op een gegeven moment kom je op een niveau dat je het in de praktijk toch niet kan gebruiken.
Snelladen is juist wel de heilige graal voor EV’s. Het is het is een aspect in de bruikbaarheid en het enige waar een auto met verbrandingsmotor technisch nog superieur is aan een EV (ik zie het hele belevings verhaal slechts als tijdelijk subjectief geneuzel om conservatisme/veranderingsangst te verantwoorden).
Snelladen… er is een significant verschil tussen de Tesla superchargers en die fastned dingen langs de snelweg: Tesla zet er meteen een hele zwik naast elkaar neer. Dus niet eerst een kwartier wachten totdat die Jaguar eindelijk vol is en weg rijdt van de enige hoog-voltage lader, maar aan komen rijden, aansluiten en laden.
En ja, verder zijn het geen kwalitatief bijzonder hoogstaande automobielen. De aandrijflijn is prima en ze bieden veel voor relatief bescheiden prijzen.
Ik “moet” binnenkort mijn ouwe hyundai ioniq vervangen voor iets waarmee ik wel mijn nieuwe woon-werk verkeer zonder zorgen kan afleggen. Er is een beste kans dat dat een gebruikte model 3 wordt.
Ik ben juist in het hoogseizoen naar het zuiden van frankrijk gereden en heb werkelijk geen enkele keer moeten aanschuiven aan een dc lader. apps zoals abrp houden rekening met de bezetting van de laadpalen. Maar je kan ook gewoon met de meeste auto’s het tesla laadnetwerk gebruiken tijdens het hoogseizoen als dat je rust geeft, daarom moet je heus geen Tesla kopen.
Inmiddels weer aan de benzine maar mis met name het thuisladen. Tank eigenlijk altijd wel in de buurt.
Musk is zelf het lek waardoor Tesla een zinkend schip is. Eerst moet de kapitein van boord!
Stop met die onzin op gebied van zelf rijden en taxi diensten, of zet dat in iedergeval even op een laag pitje. Als je Tesla wilt redden dan zal je met een compleet nieuw modellengamma met fatsoenlijk interieur, en die techniek van de Cybertruck moeten komen. In de Cybertruck zit een véél betere accu, 800 volt, en ‘steer by wire’.
De 800 volt supply chain kan een massamodel van Tesla niet aan, daarom zit het enkel in de Cybertruck.