Elon Musk: “Tesla Model X is ontworpen voor de vrouw”

Auteur: , 69 Reacties

Krijgt-ie een extra grote spiegel in de zonneklep dan?

Tesla Model X

Gekkigheid natuurlijk, want Tesla’s godfather Elon Musk doelt uiteraard op de vormgeving van het exterieur. Naar zijn mening was de populaire Model S teveel gericht op mannen en dus gaat de aankomende SUV meer de vrouw/metroman kant op. Inderdaad, à la Range Rover Evoque. Je weet wel, dat ding waar posh spice Victoria Beckham één en ander mee te maken heeft.

Deze tactiek blijkt vruchten af te werpen, want volgens Musk is ruim de helft van de personen die al een Model X hebben besteld gezegend met, euh, een vrouwenlichaam. Wellicht dat de praktische toepasbaarheid daar ook wat mee te maken heeft. De elektrische SUV biedt namelijk plaats aan zeven personen (net als de Model S dus) en een hoop zooi. Het sprintje van 0-100 km/u zou nog tegelijkertijd steeds in 5 tellen achter de rug zijn, de maximale range ligt ergens boven de 350 kilometer.

Bij de Model S was overigens zo’n 86% van de kopers in 2013 van het mannelijke geslacht. Maar goed, het is ook gewoon een beetje een mannenauto, net als de meeste voitures van hetzelfde formaat (A6, E-klasse, 5-serie etcetera).

Naar verwachting wordt de Model X binnen enkele maanden geïntroduceerd. Kunnen we tegen die tijd mooi zelf een oordeel vellen over het uiterlijk, mits de nieuwe fiscale regels niet teveel roet in het eten gooien.



69 reacties

als ik die foto’s zo zie, doet me dat denken aan een cross-over prius, benieuwd wat zij geslikt had toen ze vrolijk met haar potlood rond ging tekenen op het papier….
@henkhupelschoten: waarschijnlijk braaf de ethinylestradiol. Net als vele andere vrouwen.
Overigens ziet dit er uit als ‘bijzondere’ broertje van de model s.

@henkhupelschoten:
“…….benieuwd wat zij geslikt had toen ze vrolijk met haar potlood ……..”? Laat ik nou lezen dat hij ontworpen is VOOR de vrouw en niet DOOR de vrouw……..
Dikkere billen!
Dan zou hij dus ook ontworpen moeten zijn door een vrouw.. want het blijven ondoorgrondelijke wezens
5 seconden naar de 100, toe maar
@jobberns: Ja, want dat is wat de vrouwtjes willen!
Haha voor de metroman
@flik2punt0: zijn ze iig niet meer louter toegewezen op Duitse meuk ..
@lincoln: metromannen rijden een auto voor de buren.
Ik zeg grotere stootbumpers want het gezegde luid: “Vrouwen aan het stuur bloed aan de muur…”
Tesla’s idee voor de soccermoms car dus.

Lijkt me een lucratieve doelgroep, niet alleen in de VS, ik hier zijn er genoeg moekes die hun tere kroost het liefst in een Leopard naar de babydump brengen….
Ben ik de enige die de auto (op die foto) afgrijselijk vind?
@keeper1: neen, afgrijselijk is de enige juiste omschrijving… hoewel, “gedrocht” had ik ook nog goedgekeurd.
@carreza: hier in het zuiden zeggen we gewoon Aarts lillik!
@keeper1: Nee, absoluut niet. Zo mooi als de Model S is, zo lelijk is deze… Maar ik heb nog hoop voor de Model 3
@keeper1: prachtige vormgeving! Mooi!!!!
Nee
Mooi ding toch voor de dames?
Bij Audi zouden ze precies dezelfde auto een priemiejumsportcoupe noemen en was het op een plaatje al1 en al rijbeleving ..
@lincoln: Zelfs de kleur zou op een Audi niet misstaan: oliefantgrijs metallic.
@moveyourmind: welke kleur heeft jouw brikkie ??
@lincoln: daar kan Audi alleen maar van dromen, BMW daarentegen doet het gewoon! Kijk die rijbeleving! ;) https://www.bmw.nl/dam/brandBM/marketNL/countryNL/nl_NL/newvehicles/2-serie/active-tourer/2014/rijdynamiek/BMW-2-Serie-Active-Tourer-rijdynamiek-header-part-1.jpg.resource.1411023867842.jpg
@knipperlichtje: zoweee .. Door dik 5 cm water drivability .. freude am vorsprung pedigree ..
@lincoln:
“Model X combineert de ruimte en functionaliteit van een SUV met zeven zitplaatsen met de compromisloze prestatie van een Tesla.” Aldus Tesla zelf.

“De vernieuwde Audi Q3. Sterk, wendbaar, compact maar ruim, karaktervol, efficiënt en sportief. De Audi Q3.” Aldus Audi zelf.

“Groots optreden op elk terrein: stijlkenmerken van een SAV-concept ontmoeten in de BMW X1 de dynamiek en sportiviteit van een urban lifestyle.” Aldus BMW zelf.

“In deze compacte SUV voelt u zich zelfs in de stad een avonturier. Met een sportief en dynamisch design, ultramoderne aandrijvingstechnologie en uiteraard het comfort en de veiligheid zoals u die alleen bij een Mercedes-Benz zult aantreffen, is de GLA het nieuwe symbool voor onbeperkte vrijheid.” Aldus Mercedes zelf.

Jup, dan komt het prietpraatje van Tesla inderdaad het dichts bij de werkelijkheid waarschijnlijk. Hoewel “compromisloze prestatie” natuurlijk nergens opslaat. Want als één type auto wel een compromis is, dan is het wel zo’n kleine SUV/crossover….
@Rob: de ”compromisloze prestatie” doelt denk ik op het feit dat die hele kindertransporter binnen 5 seconden op 100 zit zonder dat je met een altijd torenhoog verbruik zit. Eigenlijk zijn ze dus 100% eerlijk en gelukkig niet zo zweverig als BMW, ik heb werkelijk geen idee wat daar staat.
@knipperlichtje:
Ah, op die (elektrische)fiets. Weet ik dat ook weer ;-)

BMW heeft inderdaad een onbegrijpelijk stukje tekst. Maar wat je nu precies moet met dat riedeltje loze kreten van Audi vraag ik me ook af.

Audi heeft overigens nog zo’n marketingtopper slagzin: “De Audi Q5 zorgt voor een progressieve vorm van autorijden.” Dat verzin je toch niet??
@Rob: ik weer nog de oude A8 folder van jaren geleden. Naast lekkere V8’s en een dikke W12 kon je die ook krijgen met een 2.8 V6. De beschrijving kan ik mij nog goed herinneren: “De 2.8 V6 maakt indruk met temperement en boeit door zijn economie”. Ik heb nog steeds geen flauw idee wat ik toen gelezen heb…
@gtwillem: die 2.8 V6 doet me denken aan Griekenland
@Rob: progressief betekent iets in de trend van vooruitgaan/toenemen dacht ik. Dus het autorijden neemt toe naarmate de tijd verstrijkt? Daarbij kan ik me weinig anders voorstellen dan een Q5 die met 3 ton op de klok wordt geleverd, waarna de kilometerteller afloopt en alles op magische wijze nieuwer wordt. Marketeers…
@Rob: wat een heikneuters zijn het ook eigenlijk ..
O, deze rijdt autonoom?
@baasbas:
Bij ingeschakelde autopilot zou hij inderdaad de weg moeten volgen. Ik ben geen kenner, maar Tesla beweert het zelf op hun site. Practisch heb ik er geen ervaring mee en weet dus niet wat ik ervan moet geloven, maar het klinkt zeer aantrekkelijk.
Hier vind ik ‘m juist wel dik. Niet per se echt mooi, maar beter dan op bovenstaande plaatje:
http://www.technologicvehicles.com/en/green-transportation-news/2239/the-tesla-model-x-introduces-carbon-parts-in-detroit#.VYh3lfntmko
700 pk in een crossover waarmee je niet je portemonnee mee leeg trekt EN een 7 zitter met fatsoenlijke bagageruimte. Dat zie je ook niet vaak. En met die maximale 4% bijtelling t/m 2019 moet dit wel een verkoopknaller worden.
@stfu: Zoals wel vaker zul je waarschijnlijk moeten kiezen: 7 zitplaatsen, of twee stuks inklappen en een fatsoenlijke bagageruimte. Het ding ziet er nou niet uit alsof je met 7 personen ook nog je vakantiebagage mee kunt nemen.

En met 4% bijtelling wordt het zeker geen verkooptopper, hooguit een leasetopper. Wat ik daarvan vind zal ik maar even voor me laten, maar voor mensen die gewoon hun eigen vervoer zelf moeten betalen is dit ding volstrekt oninteressant; net als de Model S trouwens.
@potver7: maar wat jij zegt geldt uiteraard voor alle dure auto’s. Vergeet niet dat de verkoop van zulke bakken ook wel goed is voor de economie en groei van een merk, zodat er ook betaalbare auto’s gemaakt kunnen worden (waar minder winst op zit).

En als je foto’s ziet van de kofferruimte van de X met 7 plaatsen omhoog is dit vrij fors. Omdat je geen uitlaat e.d. hebt is de diep vele malen dieper. Bekijk die video maar.
Niemand over de prijs?
50k?
@Smokey: eerder minimaal 85.000 euro. Is een grotere bak dan de Model S he.
@stfu: was het niet de bedoeling dat ie ónder de Model S geplaatst werd? Volgens mij moest het een soort X3/Evoque/Q5/GLC/XC60 achtige worden.
@gtwillem: Uh nee? Hij is langer dan de Model S dus ruim 5 meter lang. En met 7 zitplaatsen (dat hebben de auto’s in jouw rijtje niet).
@Smokey:
Onder de voorwaarde dat de prijspolitiek hier hetzelfde zal zijn als in Zwitserland, dan zal hij “iets” boven de motorisch vergelijkbare Model S uitkomen. Ik denk aan een meerprijs van zo’n € 3.000,- à € 4.000,-, dus zo’n ruime € 70.000,-.
Vergeet daarbij niet dat de X achter vleugeldeuren heeft. Een constructie die naar alle waarschijnlijkheid duurder zal zijn dan gewone deuren.
Vrouwen auto’s zijn saai en lelijk en traag…en hebben inparkeer hulp …
@pikes83:
Ongeveer 90% van alle nieuwe auto’s dus?
Horen auto’s geen zijspiegels te hebben?
Het ziet er allemaal goed uit, maar ik had toch liever gezien dat Tesla meer focus zou leggen op de range. Alle grote verbeteringen zijn vooral gadget gerelateerd, maar de accu heeft nauwelijks innovatie meegemaakt sinds de lancering van de eerste model S in 2012. Mijn mening is dat hoe eerder ze de range aanpakken, hoe beter. De techniek is er, dus wanneer gaan ze er eens echt wat mee doen? Erg leuk natuurlijk om 500 of meer pk in zo’n auto stoppen, maar uiteindelijk is dat niet echt zinvol zonder voldoende capaciteit in een accu. En 350 km op een volle accu in optimale omstandigheden is gewoon niet genoeg. Zeker niet omdat de techniek er is om dat met 50% te verbeteren.
@arthur:
Bij de 85D en de P85D worden een geschat bereik van resp. 502 en 480 km opgegeven. Genoeg denk ik voor de gemiddelde rijder. Zou uitkomen op 1 x per week opladen. Voor de lange afstandsrijder is er het Supercharger netwerk: Gratis opladen!
Ik denk dat die verbeterde batterijen er echt wel zullen komen. Eerder dan dat de gemiddelde auto met verbrandingsmotor nog eens 10% zuiniger is geworden.
@arthur: De techniek is er, dus het moet er in. Dat de fabriek van Tesla voor de industriële productie van die techniek nog niet opgeleverd is en pas in 2017 begint te draaien, zullen we dan maar even negeren…
@BaRa: Dat is op zich logisch, maar betekent dat ook niet dat als ze het nieuwe model zouden uitbrengen zodra de fabriek klaar is, ze het gewoon in één keer goed kunnen doen?
@arthur: Dat klopt niet helemaal. De accu heeft zeer grote innovaties meegemaakt, alleen zijn die nog niet op de markt. Er komt binnen enkele jaren een lichtere, krachtigere en het allerbelangrijkste: goedkopere!
@arthur: wat is dat toch dat mensen denken dat ze per dag meer dan 350 km bereik nodig hebben? Rij jij 125.000 km in 1 jaar ofzo? Je mobiel hoeft toch ook niet 3 dagen mee te gaan? Die laadt je immers gewoon ’s nachts op.
@stfu: Voor dagelijks gebruik is het ongetwijfeld genoeg voor een heleboel mensen, zeker in Nederland. Jaarlijks rijd ik zeker niet 120.000km, maar ik rijd wel lange ritten. Als je een auto puur bekijkt als gereedschap en vervolgens benzine met elektrisch vergelijkt dan kom je op lange afstanden gewoon niet goed genoeg uit, ondanks superchargers. Elon Musk is van standpunt dat elke kilo extra accugewicht dood gewicht is vanaf het moment dat je een range hebt van ongeveer een Tesla S. Ik ben het daar niet mee eens, vooral niet omdat het gewicht van de cellen alleen maar 350 kg is. Dat is slechts 1/6 van het totale gewicht in een geheel aluminium frame.. Ter indicatie, stop een oude stalen volvo 850 station met motor, versnellingsbak en alle andere toeters en bellen vol met 350 kg bagage en het gewicht is nog steeds heel wat lager dan een model S…

Mijn punt is dus zorg dat het ding licht is in de basis met een grotere verhouding accugewicht/wagengewicht, stop er de modernste techniek in vanaf het moment dat de fabriek klaar is voor productie en zet de autowereld helemaal op zijn kop..
@arthur: 350 kg? Verre van waar. Eerder richting de 800 kg.
Ziet er grappig uit met leuke prestaties, maar die beleving hè…
@michaelb: er is natuurlijk zeker wel een beleving in bijna geluidsloos versnellen. De tijd dat beleving uit motoren gegrom en uitlaatwalmen moet komen is eigenlijjk wel voorbij.
@mashell: Nou nee. Mijn zwager heeft een model S in zijn bezit. De eerste keren zijn de acceleraties indrukwekkend, maar al snel went dat en mist je een confessioneel motorblok. Dan ben ik toch echt weer blij wanneer in in de TTRS stap met al zijn tekorten.
Eenheidsworst

Het is weer een auto voor het volk, eenheidsworst

Wel slim van Musk kan die snel rijk worden.
En vervolgens klagen de linkse rakkers daar weer over.
@bigfun: dat is ook het doel van Tesla he. Dat iedereen een elektrische auto kan gaan rijden.
Laat me raden, die gaat precies 49,990- kosten (nieuwe bijtellingsregels NL)
@lekkaah: De Model S begint bij 72k, ik denk dat je wel op ongeveer zo’n bedrag moet rekenen voor deze.
Valt niemand erover dat we lezen dat er al heel wat klanten een order geplaatst hebben, terwijl we nog niet eens weten hoe hij eruit gaat zien? Laat staan hoe hij verder presteert…
Het ziet er dan ook een zeer aaibaar beestje uit…
Zie ik dat nu goed? Suicide deuren??
@mistermiata:
Nope! De achterdeuren zijn vleugeldeuren. Serieus!
@mistermiata: nee dat zie je verkeerd. Normale deuren en “knikkende gullwing deuren” achter. Die noemen ze Falcon Wing doors.

Dit is overigens het eerste prototype. Niemand weet hoe de final versie er uit ziet. De final versie van de S heeft een hele andere neus dan de eerste prototypes hadden.
@fijnkonijn:
Ik adviseer je om even de moeite te doen om naar de site van Tesla te gaan. Dan zie je het zelf.
@9000cse: No shit Sherlock…

Natuurlijk tonen ze die foto. Doh! Het is een van de weinige officiële foto’s.
Foto’s en video’s van verschillende “Mules” lijken afwijkende dingen te tonen (oa. koplampen). Maar misschien ook niet. Een Mule dient tenslotte om te misleiden. That’s exactly my point. Nobody knows yet…
@9000cse: Ergänzung: het prototype had camera’s ipv. zij-spiegels. Just like… the picture on the Tesla Website.

Nuff said…
@fijnkonijn: Ergänzung vom Ergänzung: De final versie heeft normale spiegels omdat regelgeving in de meeste landen niet toestaat dat een auto geen buitenspiegels heeft. Camera’s met kleine beeldschermpjes aan de binnenkant mogen (nog) niet.
Discriminatie!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).