En jawel, Renault plant nóg een compacte SUV

Auteur: , 13 Reacties

Het was al lastig om al die crossovers en compacte SUV's uit elkaar te houden, maar de Fransen broeden doodleuk op nóg zo'n verkoopknallertje.

En jawel, Renault plant nóg een compacte SUV

Trouwe lezers weten dat ondergetekende intussen een beetje een sik krijgt van de wildgroei aan compacte SUV’s en crossovers. Van zuivere SUV’s kun je met FWD en magere offroad capaciteiten immers niet echt spreken, maar misschien ben ik een beetje een zuurpruim als het dit segment betreft. Belangrijker is bovendien dat autofabrikanten er veel geld mee kunnen verdienen, zodat er ook ruimte is voor auto’s die juist de liefhebber wat meer aanspreken.

Renault heeft prima in de gaten dat crossovers le kassa laten rinkelen en dus komen de Fransen met een model dat naast de Captur zal worden verkocht. De verkoop moet in 2019 al aanvangen en de nieuweling wordt gebouwd in de Spaanse fabriek te Valladolid. Veel details zijn nog niet bekend, maar Renault heeft al wel aangegeven dat de auto in hetzelfde segment wordt uitgebracht als de reeds genoemde Captur.

Vorig jaar kondigde Renault al aan een bedrag van 600 miljoen euro te investeren in de Spaanse fabriek om daar een nieuwe auto te kunnen bouwen, evenals een nieuwe variant van de 1.5 liter dieselmotor. We zijn benieuwd hoe het met de ontwikkeling van die zelfontbrander staat, want diesels zitten de laatste maanden behoorlijk in het verdomhoekje.

Nog even over die Captur: uit onderzoek is gebleken dat dit de bestverkopende compacte SUV van Europa is, met 112.586 verkochte exemplaren in de eerste helft van 2017. Logisch dus dat Renault gaat proberen om extra aan deze auto/dit segment te verdienen. (via: ANE)



13 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Renault Kaptur uit Rusland? https://www.renault.ru/vehicles/range/kaptur/extreme.html
Not bad!
@vonwachowferstenberg: Dat zou zomaar kunnen. De Kaptur staat op een verlengd platform van de Captur, dus wellicht dat het productietechnisch best logisch is. Dan zou je het idee krijgen wat Volkswagen met de Tiguan en Tiguan Allspace doet, maar dan in het B-segment.

Een andere mogelijkheid zou zijn dat de nieuwe kleine SUV een stukje strakker en hipper wordt getekend dan de Captur, om zo een jonger publiek aan te trekken. Honderden personalisatieopties erbij en je hebt een verkoopknaller in handen. De gewone Captur kan dan de conservatievere van de twee zijn en de bejaarden mobiliseren.
@vonwachowferstenberg: lees ik daar nou goed dat de automaat maar 4 versnellingen heeft?
via Android app
Huilen dit. Die krengen zijn niet groter dan een Aygo maar wanen zich koning(in) van de weg.

Ik ben nog weemoedig van het vorige artikel, man waar zijn de simpele tijden.

Fabrikanten, leest u mee? Kom eens ff snel terug met de normale carrosserievormen;
*coupe
*hatchback
*sedan
*station (!)

Dank u.
@autodrop: ik zou alleen al heel graag een echte opvolger voor de Renault 4 willen…
Het verbaast mij eigenlijk nog wel dat er geen A-segment SUV’s op de markt zijn. Je zou zeggen dat zo’n Renault Kwid na een update met o.a. ABS, airbags en ESP best een verkoophit kan worden hier in Europa.
@edge: ziet er nog wel netjes uit ook!
Ik snap dat wel, dan krijg je allemaal van die lelijke hokken als de Suzuki Ignis en Opel Karl Rocks
Heb laatst na pech een Captur als leenauto mee gekregen.
Wat een nare auto is dat zeg. Hoe is het mogelijk dat deze auto’s zo goed verkopen. Ik zie nog wel de voordelen van een SUV. Stootbumpers rondom een wat hoge zit dus makkelijk in en uit stappen en, bij een minderheid inmiddels, 4wd. Maar dit alles weegt wat mij betreft niet op tegen de slechte wegligging, het hogere gewicht en het hogere verbruik. Daarnaast vind ik het als bestuurder van een normale auto godsgruwelijk irritant dat doordat de ruiten zo hoog zitten, ik niet door de auto kan heen kijken op wat voor de SUV rijdt.
@pomoek: het idee is dan natuurlijk dat jij óók in een SUV gaat rijden waardoor je het weer kunt zien. Met als gevolg dat de volgende generaties nóg hoger worden want je moet wel over de rest uit kunnen kijken en zo staan we over 20 jaar met zn allen te wachten omdat we de Coentunnel niet meer in kunnen met onze 5 meter hoge auto’s.
Misschien komt de Renault Kwid wel naar Europa. Deze auto is in zijn thuismarkt extreem populair;
https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Kwid

Uiteraard zal de auto eerst wel een update krijgen naar NCAP standaard, en dito prijsverhoging. Maar het design lijkt mij voor Europa prima in orde.
Asjeblieft geen coupe, asjeblieft geen coupe, asjeblieft geen coupe!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).