En voor zijn 100ste verjaardag maakt Citroën…

Auteur: , 27 Reacties

Dit.

Wie wel eens tijd heeft doorgebracht met Parijzenaars zal weten dat ze niet verlegen zitten om een goed feest te gooien. Bij Citroën hebben ze deze memo duidelijk niet gekregen, want zijn honderdste verjaardag viert het tot op heden nog niet op de meest exorbitante manier. Na een bloedsaaie gebaksdoos met wielen komt het merk nu met ‘The Citroënist Concept’. En een fiets.

Citroën zal in Genève o.a. aan komen zetten met een op de SpaceTourer gebaseerd transportconcept, dat in feite niets meer is dan een fatsoenlijk uitgeruste camper. Het interieur en de cabine van de Citroënist zijn ontwikkeld door Pössl. Dit is dezelfde fabrikant waarmee Citroën eerder zijn Campster maakte. Om het succes en de groei van het Franse merk in het campersegment (evenals zijn honderste verjaardag) te vieren, sloegen de merken weer de handen ineen.

Binnenin de Citroënist Concept vinden we naast de door Pössl ontworpen cabine twee ligplaatsen, een ingebouwd kantoor en een opslagplaats voor fietsen. Uiteraard is dit niet zonder reden gedaan; Citroën heeft voor dit project namelijk ook een bijpassende fiets voor de camper gemaakt. Fietsfabrikant Martone heeft de tweewieler uiteindelijk voor de autofabrikant ontwikkeld. De ‘Ride The Citroënist’ is vervaardigd uit staal en aluminium en weegt 12 kg. De fiets heeft drie versnellingen. In tegenstelling tot het studiemodel van de camper kan de tweewieler wél worden besteld. Hij kost 950 euro.



27 reacties

Gelukkig wordt de fiets erbij geleverd, kan je je weg vervolgen als je weer eens langs de weg staat door “Franse charme”
@rike: die fiets ziet er ook uit alsof die van dezelfde goedkope kwaliteit is..
@rike: 1986 belde, ze willen hun grap terug
@potver7: En nog steeds is het toepasselijk, dat zegt meer over Citroën dan over mijn grap.
Geheel in de traditie van deze Franse fabrikant. Je ziet bij het aanschouwen van deze gepimpte bestelbus meteen dat deze de 2CV, de Traction Avant, de DS, de SM en de CX als voorvader had.
Die fiets snap ik dan weer niet (zal wel een Peugeot zijn).
@ghengiskhan: Nee, dat is een Martone. Het staat er nota bene op… Zie https://martonecycling.com/
@henrie: jajaja. Ik schoot enigszins uit de heup (commentaar geven voordat je de foto’s hebt bekeken).
Zo een Jumpy is zonder meer een prachtige bus ..

Maar een Martone fiets ??
PSA weet toch inmiddels zelf wel een fiets in elkaar te flansen ..
Het is net of de camouflage wrap er nog op zit…
Is nog een prototype met die psychedelische stickers er nog op, toch?
Inclusief notitieblok, toe maar!
Oh, ja, leuk. Ik had eigenlijk op een nieuwe 2CV gehoopt..
Hoho! Ook nog een USB-stick hè? Alleen een busje en een fiets was inderdaad wat magertjes geweest….
Best gaaf, ik mis echter wel de kussentjes op de zijpanelen
En een notitieboekje, een pen, een lekkere gevoerde jas en een USB-stickie. Ze pakken lekker uit zeg!
Aahw Le Bicyclette…:

Non Merci!
Tja het is wel duidelijk waar het team met zijn hoofd zat toen ze aan dit ding werkte…. Alleen maar bezig met hun vakantie.
Zwaktebod en beschamend ook voor zo’n merk.
100 jaar oud en nog steeds niet verder komen dan slappe aftreksels van succesnummers van andere (lees: Duitse) concurrenten. Dit is wat VW al sinds de T1 aan het doen is met z’n busjes.
@technofreak: hoezo “nog steeds”? Toegegeven, dit is wat inspiratieloos, maar Citroen heeft een rijk repertoire aan modellen die op meerdere fronten grensverleggend zijn geweest. VW heeft er maar 3: de Kever, de T1 bus en de eerste Golf.
@technofreak: de eerste T1 werd geleverd in 1950, de eerste HY van Citroën al in 1947. En aangezien de HY alle techniek voorin had liggen, was die bus ook veel ruimer en beter aanpasbaar dat de T1, je kon er bijvoorbeeld heel goed een camper van maken omdat je erin kon staan. Daarbij is de volkswagencamper succesvol geworden door o.a. Westfalia en hiermee ook niet echt een verdienste van Volkswagen zelf. Ik ben het dus niet eens met jouw stelling.
Niet echt een spectaculair verjaardagskado dit.
Zo. Wat kut. Die fiets is trouwens nog aardig zwaar voor zo’n kaal ding.
Ik zou eerder stellen “voor zijn 100ste verjaardag mag Citroën nog eens iets maken”
Ik had het de “Citroën Haussier” genoemd en dan zo’n kleine Franse Bulldog op de zijkant als logo gebruikt.
Oh, en dan zou het helemaal geweldig zijn als Citroën dan standruimte naast VW zou krijgen in Genève.

En dan lachen dat de Duitsers de humor niet snappen. Maar goed, die maken ook nooit grapjes.
Leuke camperbak voor de Groenlinksert!!
@raoufff: vergeet dat maar, hij rijdt enkel op diesel…
Begrijp er niets van. Van oudsher een Pioneer en Exentriek in zijn vormgeving. Ik had voor het 100 jaar een concept oid verwacht. Vind het een beetje magertjes van Citroën.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).