Citroën viert 100-jarig bestaan met gebaksdoos op wielen

Auteur: , 23 Reacties

Nee, dan liever echt gebak met slagroom.

Zoals je wellicht weet bestaat Citroën dit jaar 100 jaar. Het merk staat naar eigen zeggen niet zozeer stil bij het eerste model of de eerste modellen, maar bij het feit dat het merk honderd jaar de mogelijkheid geeft om op pad te gaan. In het kader van mobiliteit presenteren de Fransen dan ook deze Ami One Concept.

Het vierkante autootje is 2,50 meter lang, 1,50 meter breed, 1,50 meter hoog en het ding weegt slechts 425 kg. Het betreft een volledig elektrische auto met de focus op stadsmobiliteit. De Ami One Concept fungeert niet als auto in de traditionele zin. Zo moeten ook mensen zonder rijbewijs gebruik kunnen maken van het voertuig. De Ami One Concept moet door middel van carsharing, verhuur en aankoop (leasecontract) een emissievrije mobiliteitsoplossing zijn in stedelijk gebied. Door middel van een speciale app zou het concept gehuurd of gekocht kunnen worden voor een gebruik van vijf minuten tot vijf jaar.

Er kunnen twee mensen aan boord van de kleine elektrische auto. Met een draaicirkel van 8 meter is de Ami One een wendbaar apparaat. Citroën grijpt terug op de 2 CV met deze auto, want dat model maakte vroeger bewegingsvrijheid voor een grote groep bereikbaar. Mensen vanaf 16 jaar (of 14 jaar in Frankrijk) zouden zelfstandig op stap moeten kunnen met de Ami One.

De Ami One Concept is eenvoudig te produceren. Dit is bijvoorbeeld mogelijk door de symmetrie in de onderdelen, zoals de identieke linker- en rechterportieren (het toegangsconcept is tegengesteld aan bestuurderszijde voor een makkelijkere instap en klassiek aan de passagierszijde vanwege de veiligheid). Ook de voor- en achterkant hebben dezelfde onderdelen tegenovergesteld geplaatst (onder bij voorkant en boven bij achterkant), de onderzijde heeft identieke bumpers (gedeeltelijk verborgen aan de voorzijde en achter geheel in het zicht voor bevestiging van het kenteken), diagonaal dezelfde zijschermen met stootblokken voor en achter, links en rechts dezelfde dorpels, de DRL en achterlichten die links en rechts uitwisselbaar zijn en identieke zijspiegels en portiergrepen. Ieder carrosseriedeel is sterk en makkelijk en degelijk te monteren.

De elektrische auto zal zijn debuut beleven op de Autosalon van Genève.



23 reacties

Lelijk, maar stiekem best leuk… Ik heb wel sympathie voor Citroën de laatste tijd…
Leuk concept. Een beetje fifth element achtige styling. Ik zie het ding wel rondrijden, is voor een hoop mensen een uitkomst.
@pomoek: *voor een hoop kabouters een uitkomst.
@str8six: kabouters bestaan niet. Sorry.
@pomoek: Citroën bouwt er blijkbaar wel auto’s voor 😉
@pomoek: kabouters zijn liliputters die wonen in aangepaste huizen in gewone mensenkleding alleen in hele kleine maten. ( Hans Teeuwen)
@monsieurleloure: ik sta gecorrigeerd.
@pomoek: net als kabouters in een normale auto
Inderdaad. Waarom noemen we een voertuig met vier wielen een auto? Voor een voertuig gelden eisen. We kunnen het ook een andere naam geven. Iemand idee?
@marcus1963: brommobiel (waar de renault twizy ook onder valt).
Ziet er natuurlijk niet uit. Maar voor 80% van het woon-werkverkeer zou het voldoende moeten zijn.
Fijne stoeltjes zeg..
Een Citroën Isetta
Ach ja wat zal ik eens zeggen: ooit vond ik een i3 ook lelijk, eigenlijk nog steeds maar dan besef ik mij dat ik zo’n ding voor €17k kan aanschaffen en dan de ballen uit mn broek lach omdat ik bijna gratis rijd..als ik dan fun wil heb ik nog wat leuks ernaast staan voor in de weekenden..zoiets heb ik hier ook mee.
Echt heel goed over nagedacht door die Fransen.
Eigenlijk hadden ze dit gewoon de Smart moeten noemen.
De designer :
https://goo.gl/images/BBLuCH
@desjonnies: ik had echt een link naar Stevie Wonder verwacht
Dit is een beetje zoals alleen je verjaardag gaan vieren in de Pizza Hut.
De Ami is een jaren 60/70 auto, luxe variant van de bekende 2Pk’s (met citroen DS element). de auto werd standart met 602cc motor geleveerd terwijl de 2pks een 425 cc had gekregen ipv de bekende 375cc (wahahoe)

Ontworpen door de Bertoni, wie de Traction en de DS ook heeft gedaan, dat blijft een van de lelijkste auto van Citroen (maat Bertoni vond het anders).
Na DS en Mehari weer een naam te grabbel gegooid. Wat is dit merk achterlijk debiel bezig! Wanneer bouwen ze nog eens een deftige auto??? Hun bestelwagens zijn deftiger dan hun personen wagens. De enige echt nog knappe auto in hun gamma is een MPV (C4 Spacetourer) en een bestelwagen (Jumpy)
@saxoke: de e-Mehari telt niet, dat is een Bolloré die eigenlijk helemaal niks met Citroën te maken heeft. Er is al meerdere malen gezegd dat DS niks met de Snoek te maken heeft, bovendien vond ik de DS5 een auto in deze tijd die het best in zich heeft om die DS-magie naar deze tijd te brengen. Het is nu een merk en geen model, ik ben benieuwd wat de nieuwe DS 5 wordt.

En eigenlijk is deze concept toch precies een Ami? Een iets ruimere versie van het kleinste model van Citroën. Het ding oogt wat futuristisch en dat vierkante Japans-achtige design is een beetje vreemd, maar het past goed bij Citroën imo.

Verder ben ik het compleet oneens met dat Citroën alleen maar lelijke auto’s maakt. Ze hebben als bijna geen ander merk een familiegezicht en toch kun je elk model uit elkaar houden. Dat terwijl het juist de Jumpy is waar ik vind dat ze het hebben verknald. Ik snap dat dit ontwerp ervoor zorgt dat hij ruimer is dan ooit, maar ik vind het maar een lelijk ding.
@720s: begrijpen wie begrijpen kan…. Idd die emehari is geen Citroën, maar de naam wordt wel gebruikt. Dus naam mehari wordt te grabbel gegooid. Het merk DS heeft idd niets met de oude DS/ID te maken, maar het is wel die naam. Je gaat me niet wijsmaken dat geen enkel lid van de directie de link naar de oude DS gelegd heeft (of zijn die echt zo achterlijk dat ze nog nooit van die naam gehoord hebben???, t zou me eigenlijk niet verbazen). Dus hiermee is ook de naam te grabbel gegooid. Dan is er nog deze Ami…. tja, als jij er het idee van de Ami in ziet, fijn voor jou, maar ik vind het een Playmobil achtig ding. Ook hier is de naam Ami te grabbel gegooid. Ik hou me al vast voor het moment dat Citroën de naam 2CV terug boven haalt. Dat gaat volgens mij helemaal een gedrocht worden zonder enige link naar het origineel.
Gaat Citroën de concurrentie aan met de Biro?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).