• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Citroën viert 100-jarig bestaan met gebaksdoos op wielen

Auteur: RubenPriest, gepost 19 februari 2019 om 08:45 – 23 Reacties

Afbeelding Citroën viert 100-jarig bestaan met gebaksdoos op wielenAfbeelding Citroën viert 100-jarig bestaan met gebaksdoos op wielenAfbeelding Citroën viert 100-jarig bestaan met gebaksdoos op wielenAfbeelding Citroën viert 100-jarig bestaan met gebaksdoos op wielenAfbeelding Citroën viert 100-jarig bestaan met gebaksdoos op wielen

Citroën viert 100-jarig bestaan met gebaksdoos op wielen
Nee, dan liever echt gebak met slagroom.

Zoals je wellicht weet bestaat Citroën dit jaar 100 jaar. Het merk staat naar eigen zeggen niet zozeer stil bij het eerste model of de eerste modellen, maar bij het feit dat het merk honderd jaar de mogelijkheid geeft om op pad te gaan. In het kader van mobiliteit presenteren de Fransen dan ook deze Ami One Concept.

Het vierkante autootje is 2,50 meter lang, 1,50 meter breed, 1,50 meter hoog en het ding weegt slechts 425 kg. Het betreft een volledig elektrische auto met de focus op stadsmobiliteit. De Ami One Concept fungeert niet als auto in de traditionele zin. Zo moeten ook mensen zonder rijbewijs gebruik kunnen maken van het voertuig. De Ami One Concept moet door middel van carsharing, verhuur en aankoop (leasecontract) een emissievrije mobiliteitsoplossing zijn in stedelijk gebied. Door middel van een speciale app zou het concept gehuurd of gekocht kunnen worden voor een gebruik van vijf minuten tot vijf jaar.

Er kunnen twee mensen aan boord van de kleine elektrische auto. Met een draaicirkel van 8 meter is de Ami One een wendbaar apparaat. Citroën grijpt terug op de 2 CV met deze auto, want dat model maakte vroeger bewegingsvrijheid voor een grote groep bereikbaar. Mensen vanaf 16 jaar (of 14 jaar in Frankrijk) zouden zelfstandig op stap moeten kunnen met de Ami One.

De Ami One Concept is eenvoudig te produceren. Dit is bijvoorbeeld mogelijk door de symmetrie in de onderdelen, zoals de identieke linker- en rechterportieren (het toegangsconcept is tegengesteld aan bestuurderszijde voor een makkelijkere instap en klassiek aan de passagierszijde vanwege de veiligheid). Ook de voor- en achterkant hebben dezelfde onderdelen tegenovergesteld geplaatst (onder bij voorkant en boven bij achterkant), de onderzijde heeft identieke bumpers (gedeeltelijk verborgen aan de voorzijde en achter geheel in het zicht voor bevestiging van het kenteken), diagonaal dezelfde zijschermen met stootblokken voor en achter, links en rechts dezelfde dorpels, de DRL en achterlichten die links en rechts uitwisselbaar zijn en identieke zijspiegels en portiergrepen. Ieder carrosseriedeel is sterk en makkelijk en degelijk te monteren.

De elektrische auto zal zijn debuut beleven op de Autosalon van Genève.

Ook interessant!

  • Citroën My Ami Buggy
    Citroën Ami Buggy niet geschikt voor Safaripark Beekse Bergen
  • Citroën Ami Cargo is charmant bedrijfswagentje
  • Je kunt nu kneiterleuke liveries krijgen voor je Citroën Ami
  • Dit is de traagste politieauto ter wereld

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

ami, Citroen, concept, geneve-2019

Vorig bericht: « Werkloze met Lambo loopt tegen de lamp in Gorinchem
Volgend bericht: Deze F430 Spider komt met een zeer bijzondere kleur »

Lees Interacties

Reacties

  1. luckyluck zegt

    19 februari 2019 om 08:56

    Lelijk, maar stiekem best leuk… Ik heb wel sympathie voor Citroën de laatste tijd…

    Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    19 februari 2019 om 08:59

    Leuk concept. Een beetje fifth element achtige styling. Ik zie het ding wel rondrijden, is voor een hoop mensen een uitkomst.

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      19 februari 2019 om 09:04

      @pomoek: *voor een hoop kabouters een uitkomst.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        19 februari 2019 om 09:48

        @str8six: kabouters bestaan niet. Sorry.

        Login om te reageren
        • str8six zegt

          19 februari 2019 om 09:55

          @pomoek: Citroën bouwt er blijkbaar wel auto’s voor ?

          Login om te reageren
        • monsieurleloure zegt

          19 februari 2019 om 09:57

          @pomoek: kabouters zijn liliputters die wonen in aangepaste huizen in gewone mensenkleding alleen in hele kleine maten. ( Hans Teeuwen)

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            19 februari 2019 om 11:28

            @monsieurleloure: ik sta gecorrigeerd.

            Login om te reageren
            • str8six zegt

              19 februari 2019 om 13:52

              @pomoek: net als kabouters in een normale auto

              Login om te reageren
  3. marcus1963 zegt

    19 februari 2019 om 09:08

    Inderdaad. Waarom noemen we een voertuig met vier wielen een auto? Voor een voertuig gelden eisen. We kunnen het ook een andere naam geven. Iemand idee?

    Login om te reageren
    • kevinova zegt

      19 februari 2019 om 09:40

      @marcus1963: brommobiel (waar de renault twizy ook onder valt).

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    19 februari 2019 om 09:08

    Ziet er natuurlijk niet uit. Maar voor 80% van het woon-werkverkeer zou het voldoende moeten zijn.

    Login om te reageren
  5. fmgarcia zegt

    19 februari 2019 om 09:14

    Fijne stoeltjes zeg..

    Login om te reageren
  6. bertorelli zegt

    19 februari 2019 om 09:23

    Een Citroën Isetta

    Login om te reageren
  7. ghost zegt

    19 februari 2019 om 10:27

    Ach ja wat zal ik eens zeggen: ooit vond ik een i3 ook lelijk, eigenlijk nog steeds maar dan besef ik mij dat ik zo’n ding voor €17k kan aanschaffen en dan de ballen uit mn broek lach omdat ik bijna gratis rijd..als ik dan fun wil heb ik nog wat leuks ernaast staan voor in de weekenden..zoiets heb ik hier ook mee.

    Login om te reageren
  8. gandini zegt

    19 februari 2019 om 10:27

    Echt heel goed over nagedacht door die Fransen.
    Eigenlijk hadden ze dit gewoon de Smart moeten noemen.

    Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    19 februari 2019 om 10:50

    De designer :
    https://goo.gl/images/BBLuCH

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      19 februari 2019 om 12:37

      @desjonnies: ik had echt een link naar Stevie Wonder verwacht

      Login om te reageren
  10. cossiekiller zegt

    19 februari 2019 om 11:48

    Dit is een beetje zoals alleen je verjaardag gaan vieren in de Pizza Hut.

    Login om te reageren
  11. stefke zegt

    19 februari 2019 om 12:23

    De Ami is een jaren 60/70 auto, luxe variant van de bekende 2Pk’s (met citroen DS element). de auto werd standart met 602cc motor geleveerd terwijl de 2pks een 425 cc had gekregen ipv de bekende 375cc (wahahoe)

    Ontworpen door de Bertoni, wie de Traction en de DS ook heeft gedaan, dat blijft een van de lelijkste auto van Citroen (maat Bertoni vond het anders).

    Login om te reageren
  12. saxoke zegt

    19 februari 2019 om 17:29

    Na DS en Mehari weer een naam te grabbel gegooid. Wat is dit merk achterlijk debiel bezig! Wanneer bouwen ze nog eens een deftige auto??? Hun bestelwagens zijn deftiger dan hun personen wagens. De enige echt nog knappe auto in hun gamma is een MPV (C4 Spacetourer) en een bestelwagen (Jumpy)

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      20 februari 2019 om 08:57

      @saxoke: de e-Mehari telt niet, dat is een Bolloré die eigenlijk helemaal niks met Citroën te maken heeft. Er is al meerdere malen gezegd dat DS niks met de Snoek te maken heeft, bovendien vond ik de DS5 een auto in deze tijd die het best in zich heeft om die DS-magie naar deze tijd te brengen. Het is nu een merk en geen model, ik ben benieuwd wat de nieuwe DS 5 wordt.

      En eigenlijk is deze concept toch precies een Ami? Een iets ruimere versie van het kleinste model van Citroën. Het ding oogt wat futuristisch en dat vierkante Japans-achtige design is een beetje vreemd, maar het past goed bij Citroën imo.

      Verder ben ik het compleet oneens met dat Citroën alleen maar lelijke auto’s maakt. Ze hebben als bijna geen ander merk een familiegezicht en toch kun je elk model uit elkaar houden. Dat terwijl het juist de Jumpy is waar ik vind dat ze het hebben verknald. Ik snap dat dit ontwerp ervoor zorgt dat hij ruimer is dan ooit, maar ik vind het maar een lelijk ding.

      Login om te reageren
      • saxoke zegt

        20 februari 2019 om 09:38

        @720s: begrijpen wie begrijpen kan…. Idd die emehari is geen Citroën, maar de naam wordt wel gebruikt. Dus naam mehari wordt te grabbel gegooid. Het merk DS heeft idd niets met de oude DS/ID te maken, maar het is wel die naam. Je gaat me niet wijsmaken dat geen enkel lid van de directie de link naar de oude DS gelegd heeft (of zijn die echt zo achterlijk dat ze nog nooit van die naam gehoord hebben???, t zou me eigenlijk niet verbazen). Dus hiermee is ook de naam te grabbel gegooid. Dan is er nog deze Ami…. tja, als jij er het idee van de Ami in ziet, fijn voor jou, maar ik vind het een Playmobil achtig ding. Ook hier is de naam Ami te grabbel gegooid. Ik hou me al vast voor het moment dat Citroën de naam 2CV terug boven haalt. Dat gaat volgens mij helemaal een gedrocht worden zonder enige link naar het origineel.

        Login om te reageren
  13. jippie zegt

    19 februari 2019 om 18:36

    Gaat Citroën de concurrentie aan met de Biro?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North