We leven nog! Aldus Smart.
Ken je dat gevoel, dat je wel relevant wilt zijn in een week van groot nieuws, maar eigenlijk niks te melden hebt? Grote kans dat Smart zich in die situatie bevindt. We krijgen namelijk een teken van leven in de vorm van de Forease+ Concept. Die naam kan een belletje doen rinkelen: de Forease was de baanbrekende concept van Smart op de autoshow van Genève in 2018.
Maar ook dat is apart, want de Forease(+) is grotendeels gebaseerd op de ForTwo die we al sinds 2014 kennen. Maar dan met enorme velgen, kekke 3D-achterlichten en meer. Best knap eigenlijk, een vijf jaar oud ontwerp futuristisch neerzetten.
De Forease+ komt nog iets dichterbij het productiestadium. Op zich zit de auto daar helemaal niet zo ver vanaf, er is al een volledig elektrische Smart op de markt. Die aandrijflijn kan zo in de Forease gelepeld worden. De concept wordt bedoeld als een soort sportief model. Dat blijkt: de lage voorruit en de grote rolbeugels achter maken van de auto een soort speedster. Daardoor is er geen ruimte voor een volwaardig dak. Je kunt op de Forease+ een mooi oranje tentzeil krijgen om toch droog te blijven. Een trucje wat we kennen van bijvoorbeeld de Porsche Boxster Spyder.
Verder is de Forease+ nog steeds even guitig. Ook het stuur zonder bovenkant blijft. Het enige wat verandert is het tentdakje en de accenten die eerst groen waren. Die zijn nu oranje. Of deze aandacht voor de Forease betekent dat het een productiemodel wordt, is niet bekend. Het zou wel tof zijn, al is het maar voor het onderscheid.
ghost zegt
Een kreukelzone is een bewust ingebouwde bufferzone in de carrosserie van een auto. Bij een impact kreukelt de kreukelzone ineen. Dit wordt bewust gedaan: de kreukelzone biedt ruimte om de impact op te vangen en een groot gedeelte van de energie weg te nemen.
branko zegt
@ghost: mand!
ghost zegt
@branko: ga lekker terug naar Dumpert dropsleutel.
branko zegt
@ghost: neh, te weinig mensen die happen daar
henkhupelschoten zegt
@ghost: het unieke aan een smart is het dat het een rijdende stuiterbal is. Als je in een ongeluk betrokken raakt stuitert de auto gewoon terug daarom is het best bijzondere veilige auto in zn klasse.
SimonMc zegt
@ghost: Je denkt dat die neus massief is?
ghost zegt
@SimonMc: nee
gandini zegt
Ik zie het probleem eigenlijk niet zo. Elon Musk en zijn Tesla’s zijn dagelijks in het nieuws zonder dat er daadwerkelijk iets te melden valt. Zo’n guitig Smartje is dan een welkome afwisseling.
welkom101 zegt
Geinig concept
luxaeterna zegt
Ik snap die negativiteit op smart niet. Vaak lees je dat ze niet verkopen enz, maar ze verkopen wel losjes 120.000 stuks per jaar. Toch veel voor een duur stadswagentje. Is een van de best verkopende a segmenters wereldwijd.
quinn zegt
Gaaf! Onderscheidend! Leuk!
lavoro zegt
Hoe zou dat autootje zich voelen in die stoere ruimte gevuld met echte mannen benzine?
luxaeterna zegt
@lavoro: Zelfzeker, als een boodschapper van de nieuwe tijd.