Er is er één jarig, hoera!

Auteur: , 34 Reacties

En 160 gelukkigen mogen meedelen in de feestvreugde!

Een Musclecar is zo mogelijk het meest coole vervoermiddel dat je kunt bedenken. Een Musclecar ziet er stoer uit en er zit standaard altijd een lekker dikke V8 in. Het feit dat ze cool zijn, zit hem vooral in het pretentieloze karakter. Geen turbo’s, eventueel een handbak en aandrijving waar het hoort: op de achterwielen (of toch awd?). Geen bijzondere elektronische gadgets. Het is gewoon jij, al je drie hersencellen, je trots op wielen en een versleten tankpas. En het liefst een goede plaat van Creedence in de stereo.

Het is niet alleen het type auto, maar ook de complete cultuur eromheen. Zoals een Autobloglezer laatst ook al bewees: het kopen van een Musclecar is slechts de eerste stap. Daarna komt het aankleden naar eigen smaak. We namen een tijdje geleden de lekkerste speciaaltjes met je door en een favoriet van ondergetekende was de Dodge Challenger. Niet zozeer omdat het de snelste of beste auto ter wereld is, maar gewoon puur omdat het een bruut is.

Uiteraard willen de fabrikanten van Musclecars ook een graantje meepikken op het gebied van de tuning-scene. Daarom kwam Chrysler Motors jarenlang geleden met Mopar (staat voor Motor and Parts). Naast service en gewone onderdelen kun je bij hen ook terecht voor allerlei fijn tuningspul. Omdat Mopar nu 80 jaar bestaat vieren ze een feestje en wel met de Challenger.

Mopar

Het resultaat is de Mopar Challenger. Zorgvuldig heeft een marketeerliefhebber zich tegoed gedaan aan de accessoiregids. Je kunt de Mopar Challenger herkennen aan de two-tone lak. Het dak is altijd zwart, naar keuze kun je kiezen uit de onderkant in het Billet-silver of Contusion-blue. Verder kan je de Mopar Challenger herkennen aan de 20″ aluminium velgen en met de hand geschilderde ‘Mopar 392’ logo’s. In het interieur vind je dikke sportkuipen met speciale ‘Mopar’ borduursels in de rugsteunen.

Uiteraard gaat het niet zozeer om dat soort frutsels, maar om veel vermogen. Dat is er, de motor is in essentie dezelfde 6.4 liter HEMI V8 die je vindt in de Jeep Grand Cherokee SRT-8 (rijtest). Volgens @CasperH nog altijd één van de fijnste motoren ooit gebouwd en daar heeft hij volkomen gelijk in. Ok, het is geen Hellcat, maar je hebt nog altijd 485 pk tot je beschikking. Het koppel is zo mogelijk nog lekkerder: 644 Nm. Nice. Erg gaaf detail is de ‘Shaker-Hood’. De motorkap heeft een gat in het midden en daar torent de V8 bovenuit. Je ziet het blok dus ook daadwerkelijk bewegen vanuit de bestuurderstoel. Hoe cool is dat?

Om je over de streep te trekken krijg je er ook een Mopar luchtinlaat bij evenals een strutbar en heuse Brembo remmerij. Nadelen zijn er ook. Er zullen slechts 160 Mopar Challengers gebouwd worden (80 blauw en 80 zilver) en allemaal worden ze in de VS geleverd. Prijs van dat alles? In dollars 55.790, omgerekend 52.500 euro’s (mocht je import-plannen hebben), maar daar komt een bedragje aan BPM bovenop, reken op minimaal het dubbele. Eén ding is zeker: de fiscus weet elk feestje wel te verstieren…



34 reacties

Meh… Hoeveel edities zijn er inmiddels? Vind het design ook een beetje té dik. Hij mag op dieet zeg maar.
@drdre1: Niks mis mee naar mijn mening. Ontwerper is zelf van Haïtiaanse komaf en opgegroeid in Canada. Alles waar hij voor staat zie je goed terug in zijn ontwerp. *Autoblog kijktip* Op Netflix staat een aflevering van een goeie documentaire serie over deze beste man. “Abstract: The Art of Design” aflevering 5 moet je hebben.*/Autoblog kijktip*
Stond Mopar niet voor: Mostly Old Parts And Rust?
@dedokter: fantastisch .. moet ineens aan een lijstje denken van een jaar of 25 geleden met alle merken en hun ‘afkortingen’ ;-)
@bischero: good ol’days idd! Nissan: Na iedere start snel alles nakijken.
@bischero: Ik mis toch het beste van alle acroniemen in dat lijstje; Pontiac. Poor Old Nigga Thought It’s A Cadillac.
@AutomotiveDesigner: ik word toch wat oud merk ik; Datsun staat er nog wel in, Dacia nog niet .. Hmm
Nice!
Heb er een zwakje voor sinds Richard Rawlings zo’n bolide voorstelde en met het ding een hele dikke burnout maakte.
Mijn favoriete muscle car!!!
Best geslaagd. Al kan zo’n musclecar ook wel veel hebben.
Goeie muziek ook, zat ook standaard in mijn Seville!
Ik vind het wel mooie auto’s
Dit is gewoon porno. Wel van die vreselijke, overgeacteerde, Amerikaanse porno met heel veel plastic nep, uhm, decolletés. Je weet dat het fout is maar, stiekem, best wel lekker.
Ben enorm fan van de Challenger, maar deze versie maakt hem alleen maar lelijker.
Wel een hoop vermogen voor dat geld!
Het heeft zijn charme, zeker. De dingen klinken ook zeer bruut en met speels gemak leg je strepen van tientallen meters op het wegdek.

Maar doe mij maar een oude musclecar. Eentje van de jaren ’60. Een mooie Mustang bijvoorbeeld en dan het liefst Eleanor. Dat is voor mij perfectie op wielen van de jaren ’60. Veel mooier dan de nieuwe meuk, klinkt ook veel beter dan nieuwe meuk. Maar dat is met alle auto’s eigenlijk zo.
@viezefreddyw:
Ik snap echt niet dat een 60s auto met een paupere plastic bodykit en lelijker interieur zo populair kan zijn. Pas op ik ben een grote fan van resto modding op technisch vlak maar Elanore mist alle elegantie en stijl die de originele shelby had.
@shiva: De originele Shelby is zeker een fraaie auto, ben ik het met je eens. Het is een van de zovele auto’s die ik ooit eens zou willen bezitten. Maar het leven is te kort om al de auto’s die ik zou willen bezitten ook daadwerkelijk een keer te kunnen bezitten.

Verder snap ik wel wat je bedoeld. Aan de andere kant, er zijn een hoop Amerikaanse auto’s die vol hangen met plastic. De Eleanor Mustang is daar geen uitzondering op.
Ik ben fan van deze wagen
Mooie bak. Hoop altijd nog dat er een Pontiac GTO 67 reïncarnatie komt om zich bij de holy 3 te voegen.
@fmgarcia: dan kun je nog lang wachten, sinds dat merk nu al zo’n decennium niet meer bestaat.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Ja jouw vtec is wat rapper haha. I know maar dat blijf ik als musclecar echt de mooiste vinden. Unieke daklijn en net even wat meer gt dan pure hooligan.
Niet mijn favo versie (iets met Hemi en 47 jaar ouder), maar gotta love the shaker hood!
“00 of 80” raar om daarmee te beginnen en bovendien maakt dat het totaal op 81 stuks? Of is dit alleen een (fake) typeplaatje voor de publicaties?
Leve de diesel, zeggen we dan in Europa. Dat doen ze toch even anders in de USA voor 50K$!.
Dat is mooi voor die 160 mensen maar daar zit ik vast toch niet bij…
Zeker dik, al had een vinyl zwart dakje het ECHT afgemaakt.
Dus je krijgt bij je Mopar’17 een lekkere dikke airscoop op je motorkap………. maar wat doet dat blauwe luchtfilter dan onder de kap (foto 9)?
@ramshoek:
ik heb geen idee hoe dit systeem werkt maar ik weet wel van oude mopars dat je scoop altijd gesloten was tenzij je plankgas geeft dan open je de scoop en heb je een ram air intake. De reden hier achter was dat je anders bij regen continu water in je carb trok. Ik denk dat dit systeem ook zo zal werken de normale intake bij vochtig weer en lage snelheden. De shaker in betere omstandigheden.
Altijd leuk van die speciale edities

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).