Duitsers zijn behendig in het vinden van niches. Alleen waren ze niet altijd als eerste.
De wereld was te klein voor Porsche-puristen. Toen in 2002 de Cayenne kwam was de kritiek niet van de lucht. Te lelijk, te groot en vooral te praktisch. Dat is toch geen Porsche? Uiteindelijk kregen ze ongelijk want de derde generatie Cayenne staat te trappelen en de tweede generatie Panamera is misschien wel een van de beste allround Porsches ooit gebouwd.
Praktische Porsches. Dit lijkt ergens beter te werken dan een praktische Ferrari, alhoewel de 456 Venice een bijzonder gaaf apparaat is. Porsche is hier al veel langer mee bezig geweest. Met de 911 was het niet zozeer de bedoeling om de snelste sportwagen te bouwen, maar juist de meest bruikbare. Porsche heeft altijd ‘praktische varianten’ van zijn sportwagens in het gamma gehad. Maar zo praktisch als deze waren er weinig. Dames en heren, wij stellen aan u voor: de Porsche 911 S Troutman-Barnes.
Deze 911 komt uit 1967 en zoals je kunt zien beschikt de auto over vier heuse deuren! Gek genoeg waren het niet de Duitsers die er aan dachten, maar twee Amerikanen. Dick Troutman en Tom Barnes hadden een garage waar ze zich bezighielden met allerlei modificaties en speciale wensen voor (vermogende) klanten. Hun idee was om de 911 een praktischer tintje te geven in de vorm van meer ruimte en meer deuren.
Er werd met grote precisie een slijptol in het chassis gezet. Om de auto vier deuren te geven moest de 911 immers een stuk langer gemaakt worden. In zijn totaliteit werd de 911 51 cm langer, al deze lengte kwam ten goede aan de wielbasis. Was dit dan de eerste stabiele Ur-911? De 911 kreeg een B-pilaar, alwaar de deuren ingezet konden worden. De achterdeuren waren heuse suïcide-items. Niet vanwege het esthetische aspect, maar een puur praktische reden. Zo konden de achterdeuren ook van een 911 komen. Slim.
Hetzelfde trucje pasten ze toe bij de achterbank, want Porsche maakte deze niet. In plaats daarvan werden er gewoon twee 911 stoelen gebruikt. De afwerking van het interieur werd ook aangepakt. Dus mooi gelooid leder en walnoot houten afwerking. Deze houten afwerking werd ook gebruikt voor de kofferbak, precies zoals je kan krijgen in de CLS Shooting Brake.
Om de Porsche van zijn laatste beetje sportiviteit te ontdoen werd de auto voorzien van een ‘Sportomatic’ halfautomaat en airconditioning. Dat was toen nog iets wat je alleen in een Cadillac aantrof. Er schijnen twee exemplaren van gebouwd te zijn. Het enige nadeel aan deze 911 S Troutman-Barnes was misschien zijn nieuwprijs. Een compleet exemplaar kostte nét iets meer dan een Rolls-Royce Silver Shadow.
Porsche heeft er niet direct iets mee gedaan, overigens. Later kwam er nog wel een 928 H50, als een verjaardagscadeautje. Ondanks dat een vierdeurs variant perfect bij de 928 had gepast waren er geen productieplannen.
In 1988 zag Porsche al in dat enkel overleven op een paar sportwagens geen goede strategie was. Daarom werd de 989 Concept ontwikkeld. Deze had een V8 in plaats van een zescilinder boxer, maar wel duidelijke 911 looks. Ook bij deze auto was Porsche niet overtuigd. Opmerkelijk, want puur qua styling is het best een gave auto.
Mocht je je afvragen waarom de Panamera zo lelijk was: dat was de eis van Wendelin Wiedeking. Niet zozeer omdat hijzelf ook erg lelijk was, maar omdat er ook langere mensen (hij dus niet) met gemak achterin konden zitten. De Panamera moest als limousine in te zetten zijn, anders zou het succes te beperkt zijn. Dat moet je die Duitsers nageven. Als ze iets doen, doen ze het wel goed.
Pallas zegt
Die eerste lijkt wel een kruising tussen een Saab en Snoek
autodrop zegt
@pallas: my thoughts exactly! De Snoek is duidelijk te herkennen.
viezefreddyw zegt
@pallas: Het eerste wat ik dacht. Een Snoek! Het is een compliment naar de Porsche toe.
Boomer zegt
Ik heb de panamera nooit lelijk gevonden. En iedereen roept dat hier omdat het moet want JC vindt dat…
Ik denk dat de panamera turbo de beste allrounder is die er rondrijdt.
pindakoning zegt
@airc: de panamera vind ik niet echt mooi. Maar vind ik hem gaaf, imposant en wil ik hem hebben? Ja!! :)
willeme zegt
@pindakoning: Ik denk dat je daar een zeer goede opmerking geeft. Waarvoor een plusje!
Het is een raar geval. In principe is de Panamera geen mooie auto, terwijl de Maserati Quattroporte dat ontegenzeggelijk wél is. Maar die Maserati zou ik NOOIT op de inrit willen hebben staan. Dat constante geblaf uit de uitlaten, de nukkige techniek en dat matige interieur zijn voor mij te veel nadelen. Een Panamera daarentegen heeft als grootste nadeel zijn looks. Maar de blauwe 970 op de foto met 20″ SportDesign (toch?) velgen ziet er zeer gelikt uit.
De Panamera kent verder niet echt nadelen. Het is een vrij praktische auto. Als Diesel zelds verstandig, als Turbo zeer bruut en de GTS is misschien wel perfectie op wielen. Het interieur is om van te smullen. Het grootste voordeel is dat er geen concessies gedaan zijn op gebruiksgemak. Maar de Panamera is wel aanmerkelijk sportiever dan een A7 of CLS. Perfecte mix tussen sportief en bruikbaar. Typisch Porsche ;)
mrbasa zegt
@willeme: hier valt geen spelt tussen te krijgen. Totdat je de nieuwe Panamera ziet die er wel goed uitziet en het interieur nóg mooier is!
Als ze de toekomstige GTS versie met dezelfde (uberdikke) uitklapbare spoiler maken als de turbo… zit je dicht tegen perfectie aan voor een sportieve luxe sedan!
gietturbo zegt
@airc: inderdaad , liefde maakt blind ofzo, ik snap niet wat er lelijk aan is. In de praktijk maakt zeker de turbo met sportuitlaat echt wel indruk kan ik je verzekeren!
Ander punt . Op AB vinden ze bij de opvolger de uitklapbare spoiler zo mooi. Maar de eerste generatie had die ook al! Daar hoor je ze ook nooit over. Geeft maar aan hoe subjectief ze zijn
pomoek zegt
@airc: Het ,briljante(?), aan de ) Panamera vind ik de praktische bruikbaarheid. Toen deze auto op de markt kwam bracht AM ook de Rapide uit. Wat mij betreft de mooiste van de 2. Maar verder een volkomen misgeboorte. Achterin is er praktisch geen zitplek. Dat maakt die auto volkomen nutteloos. In mijn optiek.
john4545 zegt
Een lange wielbasis is iets wat je niet wil in korte bochtjes.
willeme zegt
@john4545: Nooit in een Clio V6 gereden?
mout zegt
@willeme: Want die heeft een lange wielbasis? Een Clio past bijna binnen de wielbasis van bijvoorbeeld mijn auto.
willeme zegt
@mout: Nee. De Clio V6 had een relatief korte wielbasis. Maar ook in een korte bocht wil je die niet. Vandaar dat de Phase II V6 een langere wielbasis kreeg. Voor een beter bochtengedrag. Dus soms wil je wel degelijk een langere wielbasis.
Jij had toch een verlengde Volvo 240 toch? (als ik mij dit goed herinner. In elk geval: cool!)
john4545 zegt
@willeme: Ik heb nog nooit in een CLio V6 gereden maar heb wel vaker gehoord dat dat ding eigenlijk teveel vermogen voor het chassis had. Was oorspronkelijk ook alleen voorwielaandrijving. Als er problemen met vermogenoverschot zijn is een langere wielbasis een paardemiddel. Daarom rijdt een 996 ook minder scherp dan een 993: langere wielbasis. Maar het levert altijd in op snelheid van verandering van richting en het correct beladen van alle wielen. Lotus zijn meesters daarin. Doe een ritje dijkweggetjes met een Exige en daarna met een huidige M3. Wereld van verschil.
mout zegt
@willeme: Ah – ik las: Je zou eens een Clio V6 moeten rijden, dan voel je dat een lange wielbasis geen probleem is. Maar een korte wielbasis is dus geen garantie voor fijne bochtjes.
Daar heb ik dan wel weer beeld bij. De enige keer dat ik een Porsche 911 reed, ben ik achterstevoren het circuit afgegaan.
En dat gebeurt me met mijn 5,61 Volvo 245 Transfer niet gauw, nee. Die is prima te houden als ie een stapje zet. (laat die sneeuw nog maar een poosje liggen. Anders kom ik nogal eens pk’s tekort op rotondes e.d.)
DonEmilio zegt
Het zijprofiel van de 911 is niet mooi door de positie van de b-stijl. De Panamera is overigens net als de Audi a7 een schijtende hond. De shooting-brake die dit jaar komt , de Panamera Sport Turismo, heeft echter wel een mooi zijprofiel.
Kekke bak is dat.
3246cm252kw zegt
Die 996 ziet er niet verkeerd uit. Eigenlijk het zelfde wat MINI nu heeft gedaan.
martijn11 zegt
Knip een 911 doormidden en plak en er een stuk tussen en je krijgt dit
Dutchdriftking zegt
Eerlijk is eerlijk, we willen allemaal een Panamera diesel!
bietje zegt
Wow… ik vind het best een gaaf ding (het is 1967 he ?!) en om eerlijk te zijn: ook een ‘echte’ 911 om te zien. Ja, hij is langer en er zit ‘gewoon’ een stuk tussen, maar de lijn is opgerekt en al nog wel steeds de 911-lijn… Het verbaast me hoe mooi dit project eigenlijk gelukt is !
mrrallycross zegt
Leuk stukje geschiedenis maar de nieuwste panemera is toch wel de mooiste
jmg44 zegt
Ik vind elke “opa” afzonderlijk eigenlijk mooier dan de (eerste generatie) Panamera