14 Speciaaltjes die het ‘m doen

Auteur: , 51 Reacties

Special Edition. Speciaal voor jou.

911

We hebben er wat mee op Autoblog. Speciaaltjes. Kijk maar op elke willekeurige site met tweedehands auto’s. Allemaal volledig AMG uitgevoerd. Met colorline. En automatische airconditioning, climatronic en ECC!! Dat was een speciale editie, aldus Beun de Haas, Okasiepaleis Lekke Band en de verkoopadviseur van Don & Ad Auto’s.

Er zijn meerdere theorieën over de Limited Edition, maar de meest aannemelijke is het volgende. Om te zorgen dat mensen telkens een nieuwe auto bleven kopen werd in Amerika het ‘model year’ bedacht. Voor elk modeljaar krijgt een auto een iets andere bumperstrip, nieuwe kleuren, andere velgen en andere lampen. Relatief kleine ingrepen maar net voldoende om te laten zien dat je het laatste model hebt. Bij Audi doen ze dit niet om het jaar maar per 15 jaar.. Niet grappig.

In de V.S. zijn ze gewend auto’s per direct verkopen. Je loopt de dealer in, kiest je auto uit en rijdt weg. Het enige waar je bijzonder lang mee wacht is het betalen van de auto. Dat kan later ook wel. Het probleem met voorraden is dat deze beheerd moeten worden. Soms wisten dealers níet hun voorraad te slijten voordat het nieuwe model kwam.

Dus wat deed je dan? Simpel: white wall tires, een stickersetje, AM Radio en een mega grote antenne. Dan noem je deze ‘Special Edition’ en kan je hem alsnog verkopen. Dit bleek een nogal succesvolle aanpak te zijn: overal ter wereld werd dit gekopieerd. Soms zijn dit vrij simpele uitvoeringen, andere keren is het geslaagd. Een Special Edition koop je niet vanwege de Special Edition. Mocht je toch in de markt zijn voor een bepaald model, kan deze speciale uitvoering je misschien over de streep trekken. @Dizono gaf aandacht aan de leukste speciaaltjes van de jaren ’80, nu nemen we de leukste moderne speciale edities van normale auto’s met je door.

Volkswagen Golf Variant R360S
Dit is een samenwerkingsproject tussen Volkswagen CH en ABT Sportsline. Er is ook een hatchback (rijtest) maar met name de Variant heeft iets cools. De R360S heeft zoals de naam al aangeeft 360 pk. De prestaties zijn meer dan uitstekend, want 0-100 km/u duurt nu slechts 4,7 seconden terwijl de topsnelheid 265 km/u bedraagt. In een Golf stationwagon. Er zijn er 55 stuks van gebouwd, allemaal voor de Zwitserse markt.

Golf R360

Caterham Seven 250 R Kamui Kobayashi
Geen sportauto is puurder dan een Caterham. Punt. Ok, misschien een Donkervoort dan. Met name de snelle Sevens zijn populair op de interwebs en dat is terecht, want de R500 en 620 R zijn altijd goed voor spektakel. Dus toen Caterham F1 coureur Kamui Kobayashi zijn ideale Seven mocht samen stellen koos hij voor de Seven met een 125 pk sterke 1.6 Sigma motor van Ford. De rest van de auto staat in het teken van zo licht mogelijk, maar dan tot in het extreme. De stoelen zijn verwijderd en hebben plaats gemaakt voor een koolstofvezel racekuip. De body is van aluminium en de wielkasten van koolstofvezel. In het interieur komt dit materiaal (in het groen!) terug. Niet de snelste Seven, maar wel een heel leuke.

Seven

Honda Civic Type-R Championship White (FN2)
Honda noemde deze auto wel ‘Civic’, maar eigenlijk was dit helemaal geen Civic. De FN2 generatie stond namelijk op een vergroot platform van de Jazz. Niet dat dat direct verkeerd was, maar deze ‘Civic’ had bijvoorbeeld geen dubbele draagarmen rondom en was bovendien wat zwaarder. Maar het ergste was dat het niet eens mogelijk was om de FN2 Type-R (rijtest) in de meest kenmerkende Type-R kleur te bestellen, namelijk Championship White. 3 jaar na introductie zag Honda dit ook in en leverde de kleur als een compleet apart model. Dan kreeg je naast de roomwitte lak, ook roomwitte velgen en een luxer interieur ook een sperdifferentieel op de vooras.

Civic

Renault Clio Renault Sport 200 Gordini
Aan de ene kant is het vreselijk dat de marketing afdeling van Renault de naam ‘Gordini’ naam zo te grabbel heeft gegooid. Want wat was er nu bijzonder aan de Gordini? Je kreeg lederen sportstoelen, blauwe lak, gesmede velgen en natuurlijk die twee legendarische strepen over de gehele lengte. That’s it. De Gordini ging geen streep harder. Aan de andere kant: het was nog altijd een Clio Renault Sport 200 Cup (rijtest) dus een uiterst puike trapdoos. Daarbij scheelt het gedachtegoed van Renault Sport en Gordini nog niet eens zo heel veel van elkaar. Eigenlijk hadden alle snelle Clio’s gewoon Gordini moeten heten.

Clio

Fiat 124 Spider America
Dit is pure marketing. Pak een bestaande auto. Zet er een retro gemodelleerd koetsje op. Klaar is je nieuwe 124 Spider (rijtest). Om te zorgen dat men nog meer uitgeeft kom je met een model met allerlei retrogoodies die je ‘America’ noemt (net als het origineel). Als volwassen kerel moet je niet in een kleine sportwagen willen rijden (of in elk geval gezien worden). En toch: dat bagagerekje, die vierpaak velgjes en bruine lakkleur uit de jaren ’80 maken de 124 helemaal af. Hoedtik naar Ome Sergio: deze willen we wel.

Fiat

Alpina B5 Touring ’50 Jahre’
Favoriet van ondergetekende. Waar de speciale edities van de BMW M5 telkens fouter en fouter worden, gingen ze bij Alpina juist de andere kant op. De 50 Jahre is er om het 50 jarig bestaan van Alpina te vieren en kreeg voor de gelegenheid 600 pk. De enige uiterlijke wijziging zijn de waanzinnig fraaie 20 spaaks velgen die eigenlijk onder elke moderne Alpina zouden moeten liggen.

Alpina B5

Mercedes-Benz G300 CDI Edition Pur
Naarmate de G-klasse langer in productie blijft, zie je alleen nog maar de dikke versies. Om aan te tonen dat G-klasse nog altijd heel erg stoer is kwam de G300 CDI Edition Pur. Geen twinturbo V12 maar een bescheiden dieseltje. Kleine 16″ wielen met off road banden. De sobere lijn werd binnenin doorgevoerd. De Edition Pur staat op het professionele 461 chassis, terwijl de civiele, luxe G-klasse op het 463 chassis staat.

G280

Mini Cooper S Inspired By Goodwood
BMW is eigenaar van zowel Rolls Royce en Mini. Beide merken zijn er in talloze speciale uitvoeringen geweest. De meest geslaagde is nog een samenwerking van die twee. Kijk, hippe en sportieve Mini’s zijn leuk en aardig, maar een chique Mini minstens zo geslaagd. De Mini Cooper S Insprired by Goodwood heeft het weelderig gelooide leder en bewerkte hout uit een Phantom. Ondanks dat het een Cooper S is heeft deze géén luchthapper in de motorkap, staat een stuk netter. In tegenstelling bij de MkI was de luchthapper op de MkII toch nep.

Mini

McLaren 650S Le Mans
In supercarland zijn er nogal veel speciaaltjes, dus beperken we ons tot deze McLaren. Er zijn er slechts 50 van gebouwd en dat is eigenlijk zonde. De 650S Le Mans is geïnspireerd op de 1997 McLaren F1 LM racer. Complete marketing onzin natuurlijk, maar het is wel de meest geslaagde 650S (rijtest). Geen felle lak, gouden velgen, mega spoilers maar juist heel erg decent en doelmatig. Verfrissend en gaaf tegelijk.

650 S

Land Rover Defender Heritage
Om het afscheid van de Defender te vieren kwam Land Rover met diverse actiemodellen. Hiervan is de Heritage Edition het meest geslaagd. In plaats van de auto stoerder of ruiger te maken is Heritage een soort rijdende tijdmachine. Deels omdat de Defender in basis opzet een enorm oude auto is, maar nu ook vanwege de looks. Kahn Design: zo moet je een Defender aan pakken. Ze waren wel serieus duur, dus kun je net zo goed meteen voor een Tophat Defender gaan.

Defender

Porsche 911 50 Jahre Anniversary Edition
Nog zo’n merk dat heel erg goed speciaaltjes kan maken. Vaak zijn de Exlusive Editions gewoon voorbeelden van wat je kan doen als je los gaat op de uitgebreide configurator van Porsche. Kun je beter een normale 991 (rijtest) bestellen. Van de jubileum modellen is de 50 Jahre veruit het beste gelukt. In plaats van dat de auto extra opvallend is, zijn ze subtiel te werk gegaan. De 5-arm velgen lijken op de originele Fuchs velgen van vroeger. De kleurenkeuze was beperkt tot non-metallic grijs of beige. Klassieke 911 kleuren. Ondanks dat de 50 Jahre een achterwielaangedreven Carrera S is, heeft deze wel het X51 powerpack en de brede Carrera 4 heupen. 1.963 zijn er gebouwd.

911

Opel Corsa OPC Nürburgring Edition
In het segment van de B-segment hatcbacks wordt de Corsa OPC (rijtest) nog wel eens over het hoofd gezien. Dat is op zich zonde, want het is een karaktervol bommetje. De Nürburgring Edition had precies 0 pk meer, maar wél een kneiterhard onderstel plus een aggressief Draxler sperdifferentieel. Dit speciaaltje is niet de meest verfijnde Hot Hatch, maar biedt wel ouderwets veel lol.

Corsa

Jaguar XK Dynamic R
De Jaguar XK is al een tijdje niet meer onder ons. Snik. De F-Type is nu de enige coupé in het gamma. En dat is jammer, want ondanks dat de F-Type een waanzinnig fraaie auto is, laat de XK wel een gat achter. De XK was het prototype Grand Tourer, terwijl de F-Type meer een sportwagen is (of wil zijn). Als kers op de taart kwam Jaguar op het laatst met de XK Dynamic R. Deze had de 5.0 supercharged V8 (510 pk) van de gewone XKR maar de ophanging van de XK-RS, zonder diens extravagante uiterlijk. Een splitter aan de voorkant en sportuitlaat aan de achterkant kreeg je er gewoon standaard bij. De begrenzer werd iets soepeler afgesteld: de XK Dynamic R kan 280 km/u aantikken.

XK Dynamic R

Dodge Challenger 392 Hemi Scatpack Shaker
Nog zo’n type auto waar tig speciaaltjes van zijn is natuurlijk de Muscle Car. Ondanks dat de Mustang en Camaro op alle fronten beter zijn blijft de Challenger het coolst. Je kan voor een Hellcat gaan, maar daarmee gaat het Muscle Car idee er een beetje af. Sneller dan een M3, maar ook net zo duur. Daarom zit de heilige graal van de Challengers bij de ‘gewone’ achtcilinders. De 392 Hemi Scatpack Shaker heeft namelijk alles wat je zoekt in een Muscle Car: crappy interieur, dikke motor en sinistere looks. De R/T Scat pack is gewoon een R/T, maar dan met de motor van de SRT-8. Zie het als een 218i met een M240i motorblok. De Shaker hood heeft een opening waar de motor uitkomt: geef volgas en je ziet het blok  alle kanten op trillen. Cool.

Challenger



51 reacties

Die Golf hahaha wat een vreselijk hok is dat in die kleur. Zal ik nog wat zeggen over de streepjes? U begrijpt m? Dank u
ik mis de Abarth 695 Maserati edition!!
@badmat: ook aan gedacht. Maar dat is een Fiat 500 met Maserati plaatjes. De Mini kreeg de voorkeur. Leer en hout uit een échte Rolls Phantom!!!
@badmat: Ik mis die Maserati 4200GT omgebouwd tot Alfa!
Word elke keer week als ik de nieuwe 124 Spider zie.
Het lukt Mclaren dus wel om mooie velgen te maken.
@deora: nou dat is een modelletje van 20 jaar oud :p
@jorden: ik voel me oud :P
Die Challenger! heerlijk blubberdik Amerikaans ding.
@misterdrogba: alleen bij die naam krijg ik een beetje een raar gevoel: Scat…….pack. Dat kan beter
“Bij Audi doen ze dit niet om het jaar maar per 15 jaar.. Niet grappig.”

Vond ik wel grappig!
Maar misschien was het ook wel geen grap maar realiteit.
@retsok: niet goed naar de Opel-reclame gekeken? Duitsers en grappen…
Ik mis Bugatti Veyron in dit lijstje, of komt daar een heel artikel van..
@mars: de special editions van de veyron zijn nog het minst special
@mars: dat zijn gewoon extra oplage’s van “de productie die beperkt is tot 50, euh, 51, euh nee, 52, euh,… stuks…”
Jaaa Shaker Scat Pack <3 The want is strong!
Ik vind de lambo aventador pirelli edition ook heel gaaf, die heeft net dat beetje extra tov de normale
Zon “speciaaltje” kan veel doen. Zo heb ik de laatste CRX (Del Sol) nooit mooi gevonden… Totdat ik een “Motegi” zag. Wat een ontzettend mooie kleurcombinatie had die auto!
Hellcat!!! Nothing tops American muscle!
@str8six: behalve een str8six?
Geinig dat een G-klasse waarmee je écht door de bagger kan sleuren en trappen en een échte SUV is, waar hij dus altijd voor bedoeld was, tegenwoordig word gezien als een special edition.

Dit bewijst maar weer dat een G-klasse tegenwoordig gewoon een P.C. Hooftstraat auto is in plaats van een volwaardig SUV.
@viezefreddyw: volgens mij formuleer je het verkeerd. Alle SUVs zijn p.c. materiaal, de G was en is echter een echte terreinwagen en juist geen SUV.
@breinstein: Zo kan je het ook zien inderdaad.

Ik zie het al voor me trouwens hoe de heren het bij Mercedes tegen elkaar zeggen. “Kom, we bouwen een zeer goede terreinwagen. Vervolgens gaan we daar een hele hoop AMG’s van maken met V8 en V12, iedereen met swag koopt dat ding dan en vervolgens maken we weer een terreinwaardige G-klasse en dat ding noemen we dan een ‘special edition”.
Een alpina is pas een toonbeeld van Zuid-Duitse wansmaak, want een ding hebben ze niet die bayerische bon vivants en dat is schwung.
Dan neem je al een BMW, niet echt een chique verschijning, plak je met koeieletters alpina op, zet je hem in een gymschoen blauwe kleur, paar 21 inch putdeksels eronder en voer je lekker op naar 500 of 600 pk. Teutonen.. Woonwagenkampbewoners met geld en een vaste dak :)
@giulio: wansmaak? Wat is wel smaakvol in jouw ogen?
@str8six: de nieuwe ford focus vind ik een goede auto, Lancia gamma olgiata, schitterend, alfa 6c2500 freccia d’oro in zwart, BMW turbo fascinerend maar ook auburn, cord, deusenberg vind ik fantastische merken.
@giulio: Pas op, al die 15-jarige Alpinaliefhebbers gaan je aanvallen… Zeg zulke dingen aub alleen over VAG-tuners, want VAG haten is life.
@romeoalfa: lol @ 15-jarige Alpina-lovers.. Ben juist benieuwd wat hij er zo fout aan vindt want naar mijn mening is Alpina juist een van de meest smaakvolle “tuners” van BMW. Je kan die batches en typeaanduidingen ook gewoon weglaten namelijk. En VAG bashen, ja, houd ik stiekem ook wel van ;-)
@str8six: maar als je alles weglaat wat niet mooi is bij Alpina (de striping, de naam in de grille, de type plaatjes, de uitlaateindstukken, de stiksels in het interieur en natuurlijk die achterhaalde velgen) dan houd je een blauwe kleur en wat motortuning voor een hoge meerprijs over. Als je met dat geld bij BMW zelf gaat winkelen, kom je meestal wel op wat leukers uit.
Had op Autoblog wel de 159 TI erbij verwacht…
@larini: of een 159 J4 3.2C :-D
Lamborghini Gallardo; denk de recordhouder met special editions? Bugatti Veyron, M5/M6 V10, alle generatie M3’s. Mercedes Benz-AMG Hammer, ook allen de moeite waard om even te google’n!
Kun je eens een lijstje maken met jaren 60/70 special editions? COPO cars van GM zijn vrij legendarisch, de Cartier editions van Lincoln enz. Cadillac modellen etc etc. Superveel speciaal spul. Yenko alleen kan al een half artikel vullen ;)
@E34M5Touring: eensch! De Amerikanen met een speciaaltje vernoemd naar designers blijven geweldig! Nog altijd so much want voor een Conti Mark V Givenchy of Collector
@E34M5Touring: Yenko!Mmmmm
@E34M5Touring: staat genoteerd!!! Om 18:00 komt er een artikel wat je zeker zal aanspreken!
Golf R360 speciaal gebouwd zelfs!? Dus nu niet van de band afgekomen toen bij Abt chipje erin gezet en stickers erop geplakt.
@thomasthomas: het is en blijft een speciaaltje…. en daar was het om te doen. Wel een C-segment wagon met 4wd, 360 pk en een v-Max van 265!
@willeme,
Don&ad auto’s?
Ik heb ooit vernomen dat deze heren hele andere zaakjes verhandelen..
@noudjuh: Beetje bij verdienen? Al die 50 plussers die geen engels kunnen krijgen m op gegeven moment niet meer omhoog, en pubers geloven niet in die twee..
@noudjuh: ware internetpioniers!!!
Mercedes Benz CLS55 AMG IWC ingenieurs.. mijn Guilty pleasure! En de Gallardo Valentino Balboni!
@willeme: Ik denk dat ik voor de XKR 75 gekozen zou hebben. Gebouwd voor het 75 jarige bestaan van Jaguar. Oplage van 75 stuks. Onderstel afgesteld door de testrijder van Jay.
Zelfs de grijze streep staat ‘m goed.

http://images.car.bauercdn.com/upload/23635/images/xkr7501.jpg
@torsen: klopt! Zeker rekening mee gehouden. Ook de XKR-S van 2009 dingde mee naar de prijzen (die 20″ velgen zijn goddelijk mooi!). Maar beide hebben de 4.2 V8 met 420pk. Op zich prima motor, maat de Dynamic R had de 5.0 met 510 én het Speed Pack én het Black Pack. Plus het onderstel van de XK-RS.
@willeme: Bij de Britse tijdschriften geven ze voor de 75 ook de 5.0 op met zelfs 523 bhp.
Zal richting de 530 pk gaan voor onze begrippen.
De mini Goodwood is ook gewoon geleverd met een handgeschakelde zes bak hoor. Is een prachtige uitvoering alleen die afschrijving is niet mals…
Zit leuk spul tussen, doe mij de Civic of de 124 maar.
Die Corsa kan mijn volgende auto worden! Heb onlangs eens getest met de nieuwe OPC met het performance pack, die heeft ook dit differentieel. Rijdt geweldig voor een voorwiel aangedreven auto!
Mooi lijstje @willeme helemaal goed. Alleen heb je de verkeerde 911 er in gezet. De Sport Classic vind ik persoonlijk nog beter gelukt!
Op één na, allemaal “meh”. De uitzondering is de Alpina.
-edit: scherp, dankjewel! Is nu gefixt!-

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).