
Ook niet-Aziatische merken beginnen nu lange garantie te geven.
Er is de laatste jaren een trend gaande waarbij steeds meer merken hun fabrieksgarantie verlengen. Daarbij gaat het vooral om de Aziatische merken, maar ook Stellantis rekte eerder dit jaar de garantie op tot 8 jaar. En nu volgt zelfs een VAG-merk.
Seat maakt namelijk bekend dat ze de garantie naar 8 jaar verlengen, om daarmee hun vertrouwen in de kwaliteit te onderstrepen. Momenteel is de fabrieksgarantie maximaal 4 jaar, dus dat is een flinke upgrade. Per 2026 (volgende week dus) treedt de nieuwe garantietermijn in werking. Dit geldt overigens niet internationaal, het is een beslissing van Pon. Da’s toch aardig van ze.
De garantie geldt tot 160.000 kilometer en is overdraagbaar. Belangrijk detail: het onderhoud moet wel worden uitgevoerd bij de dealer of een erkende Seat-garage. Maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor de lange fabrieksgarantie van Toyota, Lexus en Suzuki. Als je het onderhoud van je Seat elders laat doen, stopt de garantie na 4 jaar.

Voor de zustermerken van Seat – en dan bedoelen we met name Volkswagen en Skoda – geldt nog steeds een garantietermijn van maximaal 4 jaar. Daarmee heeft Seat dus een USP te pakken binnen de groep. Gek genoeg horen we niks over Cupra, dus het lijkt erop dat een Seat Leon straks 8 jaar garantie heeft en een Cupra Leon maar 4 jaar.
8 jaar fabrieksgarantie is natuurlijk mooi, maar de Aziaten hebben nog steeds de langste garantietermijn. Toyota, Lexus, Kia en sinds kort ook Suzuki bieden allemaal tot 10 jaar garantie. Maar Stellantis en Seat komen dus aardig in de buurt, met 8 jaar garantie. En wie weet volgen er nog meer VAG-merken.





Iemand ervaringen met hoe dit soort lange garanties werken? Stel na 150k km gaat je versnellingsbak eraan. Is dat dan de gebruiker of een productiefout geweest?
Oud collega van mij had na 2.5 jaar de versnellingsbak van zijn nieuwe VW Up kapot, Pon zei: haha 2 jaar garantie doei doei. Gozer heeft echt nul coulance oid gehad.
Er zit normaal gesproken niet zulke lange garantie op slijtage onderdelen, vaak is dat dus nog steeds 2 jaar. En zolang je niet weet wat iemand met een auto doet, kan je ook daar niet altijd maar vragen om garantie.
Ik heb wel ervaringen met hoe Pon garantieclaims afhandelt. En daarbij hebben ze, eufemistisch gesteld, geen beste reputatie. Idem dito voor zijn dealers. Sterker nog, als je bij Pon en partnerbedrijven nul op het request krijgt, loont het negen van de tien keer om even onze oostgrens over te steken; daar snappen ze nog wat dealer service inhoudt.
Consumentenrecht, je mag als consument er van uitgaan dat een x product zoveel jaar mee gaat bij normaal gebruik. Een versnellingsbak van een auto behoort gewoon langer mee te gaan. Dus ik zou in dit geval een advocaat raadplegen
Er zijn in de voorwaarden gewoon categorieën die niet onder de garantie vallen. Kort gezegd de slijtageonderdelen. Maar ook zaken als verdroogde raamrubbers, lampen, slijtage in het interieur door normaal gebruik ed valt er niet onder. Daarnaast zitten er escapes in als je de onderhoudsintervallen aan je laars lapt. En dat kunnen ze zien natuurlijk, want je moet daarheen voor je onderhoud om de garantie te behouden. Je kunt niet 70k kms lang je olie niet verversen en dan gaan lopen zeiken dat je motor in de soep draait. Eigenlijk is het vooral de aandrijflijn. Motor, bak, accupakket en electromotoren. Op het accupakket zit soms nog wel langer garantie. Alleen: je garantierechten afdwingen is een 2e. Voor kleinere reparaties gaat geen consument een rechtzaak starten. Hooguit zet je er iemand van de ARAG op als je daar een verzekering hebt. Ik vind het vooral een signaal dat een fabrikant achter zn product staat.
Als slijtage onderdelen uitgezonderd zijn bij lange garanties dan zegt dat toch juist dat de fabrikant geen vertrouwen heeft in z’n product?
Je mag verwachten dat in de eerste acht jaar geen motoren, turbo’s, versnellingsbakken, koppelingen, uitlaten etc vervangen hoeven te worden. Die zouden dus inclusief moeten zijn, alleen foutief gebruik zou moeten worden uitgesloten.
Jij hebt het over de normale fabrieksgarantie. Er is een onderscheid tussen de eerste jaren en de 10 jaar garantie waar hier aan gerefereerd wordt. Wat je beschrijft zijn trouwens geen slijtageonderdelen. Maar ik proef ergens dat jij niet de benefit hebt van zo’n garantie.
@Johanneke, het verschilt hier en daar per merk, de voorwaarden. Meestal is het een verlenging van de zaken zoals die onder de reguliere fabrieksgarantie vallen met op bepaalde delen een kilometer beperking.
Hoe dan ook zullen de beurten wat duurder uitvallen nu bij SEAT zoals je dat ook bij de andere merken hebt gehad die al met verlengde garanties werken. Dit is meestal een commerciële/ marketing overweging vanuit een importeur.
De dealer draagt, net als voor de pech onderweg service, een deel van elke uitgevoerde beurt af en hiermee “vult” de betreffende importeur een potje voor eventuele claims.
Dealer meer omzet is het idee, want men blijft “trouw” en gaat niet naar de universele garage.
Misschien een leuk onderwerp voor @nicholasr in hoeverre garantie bepalingen van invloed zijn op de aankoop keuze.
Buurvrouw kocht bijna 7 jaar geleden een Kia Venga. Net voor afloop garantietermijn hield de motor ermee op. Is vervangen geweest zonder discussie.
In het geval van SEAT is het logisch dat ze 8 jaar geven. Het huidige modellengamma is zo oud als straat. Alle kinderziektes zijn er reeds uitgefilterd. In het geval van Volkswagen, Skoda en Cupra; dit zijn allemaal nieuwe modellen die nog niet vrij zijn van beginnerskwaaltjes.