
Zoals de originele MX-5 was, komt er nooit meer eentje
Het was een schot in de roos voor Mazda, de MX-5. De markt voor kleine roadsters lag volkomen op z’n gat, totdat de Japanners met hun guitige wagentje kwamen. Klapkoplampjes, achterwielaandrijving, simpele techniek en een kapje dat in een letterlijke handomdraai te openen en te sluiten was.
Een ware stormvloed aan roadsters was het gevolg. Van BMW met de Z3, tot MG met de F, de Porsche Boxster of misschien wel de Renault Sport Spider. Iedereen leek wel in het segment te willen meedelen. En terecht, roadsters zijn de allerleukste auto’s.
Tegenwoordig zie je ze weer steeds minder, MG heeft een elektrische, Fiat verkocht de 124 en Mazda heeft nog altijd de MX-5. Alleen eentje zoals de originele gaat er nooit meer komen en dat heeft een trieste reden.
Er komt nooit meer een originele Mazda MX-5
Want misschien zegt de naam Tsutomu “Tom” Matano je iets? Zo nee vergeven we het je, maar dat was de designer van de originele Mazda MX-5. Hij was het die de directie wist te overtuigen dat de kleine speelneus in productie moest. Matano is afgelopen weekend helaas overleden.

Matano was 76 en heeft in zijn leven erg veel betekend voor de auto-industrie. Naast zijn bekendste geesteskind, heeft hij ook gewerkt voor BMW, General Motors en Volvo. Maar zijn hoogtepunt beleefde hij dus met de MX-5.
En met het heengaan van de ontwerper kunnen we dus stellen dat er nooit meer een auto als de originele MX-5 zal komen. Gelukkig leeft zijn nalatenschap voort





Heeft voor een iconische auto gezorgd.
Wat een vreemde titel voor dit bericht. Gebruik in de titel gewoon de naam van de man, bij meer dan genoeg AutoBlog lezers zal er een belletje gaan rinkelen.
Ja, ik dacht de volgende MX-5 wordt vast hybride/turbo/EV..
@red5 Nee
Check eerst de naam van de blogger, dan gaat er bij voldoende mensen ook een belletje rinkelen.
Dankje!
Ik wil Willeme terug!
Moge de man rusten in vrede, en we bedanken hem natuurlijk collectief voor het pushen van de MX-5!
Maar, met alle lof die hem toekomt, juist het ontwerp was niet bijster origineel. Het is vooral een ode aan de Lotus Elan. Daar is niets mis mee, natuurlijk, maar origineel is anders.
De veerdienste is niet het ontwerp (dat is inderdaad gewoon een rip off) maar dit in een goede prijs, in een goede kwaliteit voor de massa beschikbaar maken maakt hem wel een legende.
Heb hem wel eens in youtube video’s als gast gezien. Leuke vent, bedankt voor de bijdrage aan de auto industrie.
“Designer van originele Mazda MX-5 overleden”
Zo moeilijk is het toch niet een normale titel te verzinnen??
Wat een onzin ” nooit meer een auto als de MX-5″.
Alsof dat door 1 persoon wordt bepaald.
Bovendien is nooit wel verdomd lang.
Dat staat er niet.
Nooit meer een auto als de originele mx-5.
Dat staat er.
Wat bedoel je daar dan mee?
Er komt ook nooit meer een auto als een Xantia of Commedore of eender welke auto?
Klopt als een bus!
Laten we het maar houden bij: het klopt als een zwerende vinger.
Ah, duidelijk. Het gaat om open deuren intrappen.
Raar artikel. Zoals de originele Citroën BX was, komt er ook nooit een, om vervolgens tot de kern over te gaan van wat een BX typeerde (vering, vorm,…) om als laatste aan te geven dat de bedenker van de BX is overleden?
Beetje ver gezocht, maar wss de enige manier om er een paar alinea’s van te maken.
Check eerst even wie het artikel geschreven heeft anders.
Doe ik al. Maar een mens mag blijven hopen hè.
Doe ik inmiddels, de stukjes van deze auteur zal ik in het vervolg overslaan.
Dank voir de tip
Denk dat ‘ie aandacht nodig heeft. Is niet het eerste stuk waar veelvuldig op gereageerd moet worden. Maw: schrijf gewoon BS en dan quasi-scherpe reacties geven op lezers die zich er aan storen.
Gefeliciteerd! Je hebt de code gekraakt! Vanaf nu ben je een van ons!
Is dit artikel nu geschreven om te melden dat Matano is overleden, of om te zeggen dat er nooit nog een MX5 komt? Want uiteraard gaan ze de oude MX5 niet opnieuw maken als dat bedoeld wordt, daar is geen artikel voor nodig en heeft ook niks te maken met zijn overlijden. Vreemd artikel.