
Ook de Mazda MX-5 is te leuk voor Nederlanders om straks nog te kunnen kopen.
Alles wat leuk is, achterwielaandrijving heeft en nog komt met een pottige motor moet kapot. Althans, daar is ons belastingsstelsel op ingericht. Auto’s met geinige recepten hebben ook vaak een hogere uitstoot.
De BPM zorgt er vervolgens voor dat ze eigenlijk onverkoopbaar worden. De Toyota GR Yaris is daar een goed voorbeeld van. En dat is nog een driecilinder!
Fast forward naar de nieuwe generatie Mazda MX-5. In plaats van een volledig elektrische nieuwe auto wil het merk de ICE-motor juist blijven vieren. De USP van het sportautootje is altijd het lage gewicht geweest. Een stel batterijen gooien die waarden overboord. De Japanners peinzen er dan ook niet over om te sleutelen aan deze kernwaarden van het model.
De Mazda MX-5 heeft simpelweg geen concurrentie. Alle andere merken hebben het allang opgegeven. Marge draaien op een kleine, open roadster is moeilijk. Het is een combinatie van Japanse liefhebberij en eigenwijsheid om dit model te blijven doorontwikkelen. Dat kunnen we eigenlijk alleen maar aanmoedigen. Want het is nu eenmaal leuker om met je hart te denken, ook al is een Gerda-crossover met een turbotorretje veel lucratiever in deze wereld.
De Mazda MX-5 is al sinds 1989 een vaste waarde voor de ‘gewone’ autoliefhebber. De huidige ND-generatie gaat alweer tien jaar mee. Dat betekent dat Mazda bezig is met de volgende generatie en deze wordt nóg puurder, aldus topman Masashi Nakayama.
Mazda mikt op een rijklaar gewicht van minder dan 1.000 kilo. Een lastige uitdaging in deze wereld van verplichte rij-assistenten en andere veiligheidsfeatures. Ter vergelijking: de Japanse 990S-editie van de huidige ND komt op exact 990 kg, maar die heeft wel een kleinere 1.5-liter motor. Voor de volgende generatie is Mazda wat pittigers van plan..
Skyactiv-Z met 2.5 liter inhoud
Mazda’s CTO Ryuichi Umeshita onthult dat de opvolger opnieuw géén turbo krijgt. Wel komt er een gloednieuwe atmosferische motor: de 2.5-liter Skyactiv-Z. Die moet zowel een schappelijk verbruik als puike prestaties leveren. Dankzij toepassing van de zogeheten lambda-one-verbrandingsmethode. Daarbij wordt de lucht-brandstofverhouding optimaal benut.
Hogere BPM voor Mazda MX-5?
Voor ons Nederlanders is dit wat minder gunstig. Het rijden mag dan leuk zijn, maar dit betekent geen lagere CO2-uitstoot. De BPM zal door een verwachte toegenomen uitstoot en cilinderinhoud alleen maar toenemen.
Een nieuwe generatie Mazda MX-5 die voor 55.000 of 60.000 euro in de prijslijsten komt te staan? Dat gaat een lastige worden. Maar laten we de hoop niet opgeven, misschien weet Mazda met deze nieuwe motor te verrassen. (via Road & Track)
Iedere auto die ook maar op Nederlands grondgebied op kenteken komt is genadeloos duur. Niet zo zeer door de fabrikant, maar door onze idiote hoeveelheid belastingen die erop gelegd worden
you don’t say…
Kan mij niet voorstellen dat een MX-5 zoveel uitstoot. Ja vergeleken met hybrides vast, want die spelen vals. Maar we hebben het over 1000kg auto met een gestroomlijnde koets. Moet je best zuinig mee kunnen rijden toch? Zeker als ze bijvoorbeeld onder de 2500 toeren de variabele kleppentiming op standje bejaard zetten.
Zo gek als een GR Yaris (100.000€ voor de automaat) zal het niet worden, maar met 60k€ voor een kale MX-5 ga je ook geen kopers vinden in Nederland. Dat is mijn strekking.
Oh ja helemaal mee eens hoor. Ik zet vraagtekens bij de meetmethode, niet bij jou tekst 😉
Er gaat een bepaalde hoeveelheid lucht door het blok heen, wat weer een vaste hoeveelheid benzine nodig heeft en een redelijk vaste CO2 uitstoot geeft. Iedere liter peut zorgt voor 2.4kg CO2. De gestandaardiseerde WLTP zorgt weer voor de bepaling van het verbruik en daarmee de CO2 heffingen.
Om het betaalbaar te houden (en leuker) wordt een deel van benodigde energie tegenwoordig geleverd door een electromotor en wat batterijen. Dat maakt dat een BMW 330e goedkoper is dan dezelfde 318i.
Ja en vervolgens rijden mensen op de ICE motor, sleuren accu’s mee, de productie van de elektromotor en de accu’s is ook slecht voor het milieu. Snap dat ze auto’s met meer uitstoot willen ontmoedigen, maar de manier waarop vind ik vreemd. Je betaalt minder boete voor een 2000 kilo zeecontainer, omdat er toevallig een 20kwh accu in geperst is.
Erger nog, als de accu defect gaat is het loos gewicht en heb je er niets meer aan. Reparatie is heel misschien mogelijk, maar het wordt waarschijnlijk vervangen en dan is de prijs van de accu meer dan de dagwaarde van de auto waar die in moet.
Het Nederlandse wagenpark is gemiddeld oud (https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/autos-mogen-langer-blijven-op-steeds-latere-leeftijd-afgedankt/) en ik moet nog maar zien dat de hybrides die hier mogen blijven de 10 jaar gaan aantikken. Laat staan de 20.
Er rijden een boel oudere toyota hybrides rond. Hybrides en de bijbehorende accu’s zijn niet per definitie slecht.
Zit wel een aanzienlijk verschil tussen de 1.4kwh accu (volgensmij is ie zo groot, maar kan ik ook compleet fout hebben) van een oude prius en de +-20kwh accu van plug in hybrids. En alles eromheen.
Wat zou een Fiat Spider met die 1.7 turbo vandaag de dag aan belasting hebben gekost? Misschien kan Mazda daar nog ff winkelen
Die van mij wordt dan vast ook heul veul waard…. PS het is een 1.4 in de Fiat.
Tot nu toe betrouwbaar en heel veel lol om te rijden, net als de Mazda.
Meer value for money is nieuw niet meer te koop.
Ah ik dacht dat ze die 1750tbi van Alfa hadden gebruikt.
Is het dan 170pk dat eruit komt?
Die 2.5 zit ook in de Mazda3 toch? Wat is daar het bpm verschil ten opzichte van de oude 2.0? Dit zal wel een redelijk beeld geven. Maar nog belangrijker, kan je in dit model wel zitten als je wat langer bent?!
@lpgbarrel: de 2.5 in de MX-5 is de nog nooit in een productieauto gebruikte Skyactiv-Z, weer een andere motor dan wat er heden ten dage in de 3 ligt. Dus of de uitstoot overeen komt moet maar blijken (je hoopt eigenlijk dat ze die iets kunnen drukken bij het nieuwe blok).
Ik heb een 2.0 mazda ND1 en die staat ook voor 990kg op kenteken. Standaard met 160pk maar zal door toevoeging van supercharger en extra oliekoeler enz wss net iets boven de 1000kg komen. Een auto met korte wielbasis, weinig isolatie en laag gewicht rijd net als een auto van vroegâh, daarom rijd het zo leuk! Kijk nu al uit naar de volgende mx5 als deze zo lekker licht blijft