• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Misschien toch een V12 in de Aston Martin DBX? [update]

Auteur: Loek, gepost 25 november 2019 om 12:03 – 15 Reacties

Aston Martin DBX configurator


Nou, mieter ‘m er maar in.

De 260.000 euro kostende Aston Martin DBX is hier om de investering van het merk uit Gaydon te financieren. Het moet een echte Aston Martin worden. Maar, is dat een vereiste voor een SUV? De grootste concurrent van de DBX, de Urus, is ook niet in zijn DNA een Lamborghini. Om het nou een opgeleukte RS Q8 te noemen gaat wellicht wat ver, maar de motor en het interieur komen grotendeels overeen. Dus wat dat betreft hoeft een DBX helemaal niet een pure Aston Martin te zijn: als het maar verkoopt.

Op papier lijkt het dan ook dat de DBX helemaal niet probeert een Aston Martin te zijn. De techniek komt grotendeels van Mercedes. Sterker nog: de 4.0 liter biturbo V8 die we kennen uit de Vantage, begon ooit als de AMG M178-motor en is niet grondig anders sinds de Britten ermee hebben geprutst. En dat is begrijpelijk, dat moet je onthouden. Waarom duur doen als het goedkoop kan, zeker als de auto je cashcow is.

Maar goed, Aston Martin heeft ooit met de V12 Vantage duidelijk gemaakt dat zij overal een V12 in kunnen lepelen. Een gigant als de DBX moet dan ook wel iets groters kunnen huisvesten toch? Nou dat bevestigt, Andy Palmer, CEO van Aston niet, maar hij geeft aan dat ‘andere motorisering’ wel mogelijk zou zijn. Dat kan natuurlijk alle kanten op. De 5.2 liter twinturbo V12 van de DB11 zou er volgens ons wel eens in kunnen passen. De auto zou dan wellicht op de markt komen als een DBX AMR, met pak ‘m beet 630 pk.

Palmer ziet namelijk speciale edities van de DBX wel zitten. Het is niet zoals een Urus, gewoon een ‘cashcow-aanvulling’ op het gamma. Nee, de DBX hoort er gewoon helemaal bij. Een V12-versie is daarom een optie binnen handbereik, er zou alleen nog gekeken moeten worden of de negentraps (Mercedes!-)automaat die extra bak power aankan, of dat die weer helemaal bijgesteld moet worden. Het enige nadeel is dat de auto dan pas op het niveau zit van de Urus (641 pk), maar wel minder zuinig en uiteraard ook veel duurder wordt. (via Road and Track)

Update: We hebben vernomen van Aston Martin dat ze willen benadrukken dat Andy Palmer niet heeft aangegeven dat er een V12 komt. Het statement is dat Palmer nooit bevestigd dat er een V12 in het vooronder van de DBX past. Dus die geruchten kunnen voorlopig nog even in de ijskasten. Maar we kunnen blijven dromen toch

Ook interessant!

  • Aston Martin DBX707
    Aston Martin DBX707 is belachelijk snel
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • DBX S
    DBX S wordt sterkste power SUV
  • Sebastian Vettel doet serieus in een Aston Martin DBX

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

amr, Andy Palmer, Aston Martin, dbx, SUV, V12

Vorig bericht: « Dit is de Clarkson, May en Hammond-special van dit jaar
Volgend bericht: Wereldstad stuurt Uber de laan uit »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchcarwizard zegt

    25 november 2019 om 12:11

    Leuk die Boston Consulting termen. Dit is echter geen cash cow, maar een rising star.

    Login om te reageren
    • jules713 zegt

      25 november 2019 om 12:17

      @baidu: ze zeggen ook dat het geen cashcow is.

      Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      25 november 2019 om 16:31

      @baidu: is t relatieve marktaandeel al hoog dan? Dit is denk ik nog een question mark, hoog groeipotentieel maar nog laag relatief marktaandeel

      Login om te reageren
  2. Dutchcarwizard zegt

    25 november 2019 om 12:24

    Dat is waar ook!

    Login om te reageren
  3. alassad zegt

    25 november 2019 om 12:34

    Waarom neemt Mercedes AM niet gewoon over?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 november 2019 om 12:42

      @alassad: die wachten op Black Friday.

      Login om te reageren
      • iphonistvongates zegt

        25 november 2019 om 17:18

        @mashell: Financieel Strategisch gezien is het beter om te wachten tot Crashing Tuesday en/of Imploding Wednesday. Sla Cyber Monday over!! Het klinkt alsof er een soort verras-element is dat er een V12 in een SUV-afmetende AM past….er zal met passen en meten ook wel een W16 in passen denk ik!?

        Login om te reageren
    • gewoondirk zegt

      25 november 2019 om 14:48

      @alassad: Zou mooi zijn, Aston Martin Gaydon by Mercedes.

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    25 november 2019 om 13:27

    Zou wel leuk zijn toch? Dan is de aandrijflijn dé reden om deze auto te verkiezen boven de andere premium SUV’s.

    Login om te reageren
  5. autodrome zegt

    25 november 2019 om 14:15

    Een V12 maakt de aap er niet mooier op …

    Login om te reageren
  6. kobus1967 zegt

    25 november 2019 om 15:10

    Past de aandrijflijn van de Tesla Model X er ook in?

    Login om te reageren
    • bloemhof010 zegt

      25 november 2019 om 17:22

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
  7. tommot zegt

    25 november 2019 om 15:31

    Ik zie een kruising tussen een cayenne en een macan

    Login om te reageren
  8. mats106rallye zegt

    25 november 2019 om 15:53

    Doen!!! En pas dan meteen die achterkant aan en ik neem hem

    Login om te reageren
  9. mopar zegt

    26 november 2019 om 13:14

    Natuurlijk past er iets groters in. De enige reden dat zowel deze DBX als de Urus een 4.0L motor hebben is omdat in China (grootste automarkt ter wereld) alles boven de 4 liter inhoud extra zwaar belast wordt. Een Mercedes S600 of een RR Ghost kosten daar door de belastingen bijna hetzelfde.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North