Aston Martin DBX is de zoveelste sportwagen-SUV

Auteur: , 52 Reacties

Voor ieder merk lijkt het magische recept om te groeien, het lanceren van hun eigen SUV. Dan kan Aston Martin toch niet achterblijven?

De pijlen lijken duidelijk gericht op de Porsche Cayenne Turbo, die sinds de lancering in 2002 inmiddels al aan de derde generatie toe is. Of het spreekwoord “beter laat dan nooit” van toepassing is, zullen we merken als de eerste verkoopcijfers binnen komen. Vermoedelijk is het merk Aston Martin sterk genoeg om nog wat kopers over de streep te trekken. De styling van de DBX is sterk in lijn met de rest van de Aston Martin familie en die kunnen meestal wel complimenten voor hun looks rekenenen.

Onder de motorkap is de DBX nauwelijks nog Brits te noemen: AMG tekent voor de krachtbron. De 4.0 liter V8 heeft twee turbo’s die in een Hot-V opstelling zijn gemonteerd net als in de Vantage en DB11 V8. In die beide modellen (en diverse AMG’s) is het blok wat krachtiger, er is dus nog ruimte voor een snellere DBX op termijn. De V8 pompt er overigens wel 550 pk en 700 Nm koppel uit. De 2245 kg wegende DBX (het nadeel van SUV’s) sprint er in 4,5 seconde mee naar de 100. Aangezien de Britse autoindustrie niet mee doet met het Duitse politiek correcte begrenzen van auto’s loopt de DBX 291 km/u. Wij hopen met dit soort cijfers dan ooit heuvelaf en wind mee nog net de 300 op de klok te zetten, dat is hoe kinderachtig we zijn.

Het ontwerp mag verder geen verrassing zijn, want al in 2015 liet Aston Martin de DBX concept zien. Zoals altijd is het even wennen om typische design-elementen van een merk op een SUV te zien. Bij de DBX lijkt het best redelijk gelukt met de typische Aston-grill vooraan. De typische “juwelen” zoals koplampen en achterlichtunits ademen ook Aston Martin. De achterkant is wellicht nog het meest omstreden met zowel een diffuser, een dakspoiler en een klein ducktailtje op de achterklep. Mocht je die 300 km/u op de teller weten te toveren, dan kan je er vanuit gaan dat het allemaal werkt.

Omdat het een SUV is, is opeens van belang hoeveel bagage er mee kan: met de bank plat is dat 1.540 liter, met de bank omhoog een nog altijd indrukwekkende 823 liter. De rest van het interieur is een orgie van leer en van items die in de rekken bij Mercedes-Benz zijn gevonden. Het
uitgebreid infotainmentsysteem heeft een 10,25-inch display en er is een 12,3-inch digitaal instrumentarium die ons redelijk bekend voorkomen. Echt problematisch is dat niet, dat is namelijk ook zo bij de Cullinan (BMW), de Urus (Audi) en de Levante (Chrysler). Overige concurrentie komt van Das Haus die van GLC tot GLS kan leveren met dezelfde V8, van Audi met de RS Q8, van Porsche met de Cayenne en de Cayenne Coupé en dan zijn er ook nog diverse Range Rovers met die lekkere supercharged V8 van ze.

Een instant hit gaat de DBX dus wellicht niet zijn, want er valt nog wel wat te kiezen in deze klasse. In Duitsland kost de DBX € 193,500, in Nederland komt er naar schatting minimaal een halve ton aan BPM bij.



52 reacties

Het Carfection filmpje is echt de moeite waard. Wat een prachtig ding!
@Jochempie: zijn ze nog de moeite waard? Sinds die Alex goy weg is ging het hard bergafwaarts
@redneckdarian: Er zitten nog steeds erg mooie filmpjes tussen hoor. Laatste tijd vooral weer. Henry Catchpole doet de meeste reviews en die vind ik toch wel erg goed.
@redneckdarian: Die Henry doet het anders erg goed. Gewoon relaxt, geen geschreeuw zoals op bijna elk ander auto kanaal, ik vind het persoonlijk erg prettig kijken.
De wereld gaat kapot aan de SUV’s. Als je het terrein in wil koop je een Land Rover… als je op de weg wilt rijden koop je iets met een normale hoogte.
@Pumpstick: als je het terrein in wilt koop je een Land Rover en als je de weg op wilt…. koop je ook een Land Rover 🙃
@mp014: gefeliciteerd! Je hebt zojuist een compleet nieuwe
markt aangeboord! Oh wacht….
@mp014: als je het terrein in wilt koop je een Land Rover, en als je er weer uit wilt komen koop je een LandCruiser
@pumpstick: de SUVs zijn er juist omdat de Landcruisers, G-klasse’s en Defender’s wel het gewenste stoere uiterlijk hadden maar ronduit belabberd reden op verharde wegen. Dus werd de SUV uitgevonden, prima op straat, ook geen probleem op een zandpad en vooral stoer.
@mashell: de vedette X5 is absoluut de trendsetter onder SUV!
Mooi is anders. Hij oogt niet zo bijzonder groot. Beetje GLC-ish.
Het snoetje is net wat te braaf, zoals te zien op foto 5.
Beetje afgekeken bij de X4 lijkt het wel
Geen V12, jammer
@dieselkameel: komt misschien nog, hij past er wel in
Hoonigan wil hun luchtinlaatjes terug in de ondergrille
Voorkant lijkt een beetje op de Ford Fiësta. Net/dik ding maar niet mijn ding.
Hadden ze nog te veel Vantage kontjes liggen? Wel gaaf, na de Cayenne Coupé, in mijn ogen wel de mooiste in z’n klasse.
Ik kan mijn mening in 1 woord samenvatten omdat het weer de zoveelste bluf-SUV is: meh
Ik haat het om te zeggen, maar best fraai dat ding
Ziet er op het kontje na wel goed uit. Fraai interieur ook.
Doe mij maar gewoon een Rapide….
Had Aston eerder mee moeten komen. Gaat het misschien wel proportioneel beter doen dan wat Cayenne deed voor Porsche.
Al die luxe SUVs… Victor Muller krijgt alsnog gelijk, alleen was de Spyker D8 Peking to Paris zijn tijd te ver vooruit. En te lelijk.
@autodidact: hoe lelijker hoe beter, klaarblijkelijk..
@autodidact: hij had hem ook moeten bouwen. Dat zei iedereen al.
He kijk, een SUV met doorlopende achterlicht units en de merknaam voluit geschreven in het midden van de kofferklep… VERZIN EENS IETS NIEUWS, MAN.
By far. De mooiste suv ..!
Ik kan me maar moeilijk inbeelden dat dit model de redding voor Aston Martin moet brengen.
Brexit is de druppel die de emmer doet overlopen vrees ik. Aston gaat op de fles..
@baidu: Om opgekocht te worden door Geely, Tata of Mahindra…
@baidu:
Ach, zal niet de eerste keer zijn.
Tot nu toe overleven ze het nog steeds.
Helaasch, ik voorspel einde Aston. Dit ding ziet er drie jaar oud uit en was drie jaar geleden vast vooruitstrevend, nieuw en gaaf geweest. Moet wel heel fabelhaft rijden om in dit drukke segment te overtuigen. De Vantage is al een aardige en speciale keuze, maar niemand koopt ‘m! RIP
Sportief rijden in de minst sportieve carroserie-vorm. Ik kan maar niet erachter komen waarom die SUVs zo populair zijn. Dat zijn echt de miskramen van de autowereld
@jje003: Het gros van de autokopers is geen autoliefhebber. Die kopen auto’s echt niet omdat ze sportief een heuvelweg in de Ardennen willen bedwingen in hun vrije tijd, maar die zoeken hele andere dingen in een auto. Een SUV voldoet aan veel van die criteria: Grote auto, dus het straalt wat meer status uit dan een vergelijkbare sedan, het formaat geeft mensen vaak (onterecht?) een veiliger gevoel, de hoge zit geeft mensen gevoelsmatig meer overzicht, het gros van de SUV’s is enorm praktisch, en dan prijkt er in het geval van een aantal premiumfabrikanten ook nog eens een badge op die status uitstraalt. En dat sportief rijden doen die SUV’s ook hartstikke goed, want zoals ik al eerder zei is het gros van de kopers niet het type persoon dat dezelfde definitie van sportief rijden hanteert als wij autoliefhebbers. Voor die mensen wordt sportiviteit enkel uitgedrukt in een vlotte 0-100 tijd en een hoge topsnelheid, en dat kunnen die grote dure SUV’s prima.
Nooit gedacht dat ik dit ging zeggen, maar Aston is de weg kwijt qua design wat mij betreft. Ik vind het echt een lelijk ding die vanuit geen enkele hoek mooi te noemen is. Alleen het interieur is fraai en tijdloos.
@berlinetta: is al een tijdje zo helaas. Na de db9 is het wat makkelijk geworden. Maar dat komt ook omdat andere merken beter design hebben. Die aston zouden ook mazda kunnen zijn. En dat is een compliment aan mazda.
Oei… Buitenkant is nog soort van oke. Het is niet lelijk, maar een Urus o.i.d. is mooier. Echter, dat interieur kan echt niet. Je vraagt mensen twee ton achter te laten bij de dealer en dan krijgen ze een gedateerd interieur wat 10 jaar terug nog als mooi en modern door kon gaan.
Een Porsche Cayenne met een Mazdasausje.
Wat een grafhok. Toegegeven: ik heb een pesthekel aan SUV’s.
Beetje Donald Duck zo met dat wipstaartje.
@diesel: ducktail is altijd goed
@rolov: Het is meer duckface dan ducktail…
Ik kan alleen maar denken wat een prachte sedan dit zou zijn geweest… 😢
Ik vind hem eigenlijk best Oke.
Nouja, die ducktail slaat helemaal nergens op. Snap dat ze zich een beetje willen onderscheiden van Mercedes en dergelijke, maar dat is echt een mispeer. En ik mis eigenlijk dat two-tone achtige wat de DB11 en het DBX-concept wel had. Had wel verwacht dat ze dat ook op hun SUV zouden doortrekken, gemiste kans denk ik. Interieur is wel mooi opgeruimd, weinig poeha, best smaakvol.

Al met al best Oke. Net als die Maserati. Dus of Aston Martin er nu heel veel van gaat verkopen…
Politiek correct ern paar honden aan toegevoegd (ipv dood vlees) voor het echte buitenleven gevoel. Al eerder gezien bij andere Premium merken. Mijn oordeel is ook “Meh”.
Ik vind hem wel beter dan de lambo.
Ziet er echt niet uit! Een terrein wagen met de looks van de gentelmens cruiser…. als is dat laatste na de DB9 er ook wel vanaf bij AM.
Van voren is het net die nieuwe Ford Puma….
Ik heb niet zoveel met SUV’s maar man wat is dit ding mooi zeg. Het zou mij niet kunnen schelen dat hij waarschijnlijk waardeloos is op onverhard terrein.
Ik vind m eigenlijk best mooi en voor een suv zelfs elegant (relatief gezien dan)
‘Cullinan (BMW), de Urus (Audi) en de Levante (Chrysler)’, ik weet niet welke informatie jullie bedenken maar deze auto’s kloppen niet bij het merk..?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).