• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Aston Martin DBX is de zoveelste sportwagen-SUV

Auteur: Wouter, gepost 20 november 2019 om 08:17 – 52 Reacties

Afbeelding Aston Martin DBX is de zoveelste sportwagen-SUVAfbeelding Aston Martin DBX is de zoveelste sportwagen-SUVAfbeelding Aston Martin DBX is de zoveelste sportwagen-SUVAfbeelding Aston Martin DBX is de zoveelste sportwagen-SUVAfbeelding Aston Martin DBX is de zoveelste sportwagen-SUVAfbeelding Aston Martin DBX is de zoveelste sportwagen-SUVAfbeelding Aston Martin DBX is de zoveelste sportwagen-SUVAfbeelding Aston Martin DBX is de zoveelste sportwagen-SUV

Aston Martin DBX
Voor ieder merk lijkt het magische recept om te groeien, het lanceren van hun eigen SUV. Dan kan Aston Martin toch niet achterblijven?

De pijlen lijken duidelijk gericht op de Porsche Cayenne Turbo, die sinds de lancering in 2002 inmiddels al aan de derde generatie toe is. Of het spreekwoord “beter laat dan nooit” van toepassing is, zullen we merken als de eerste verkoopcijfers binnen komen. Vermoedelijk is het merk Aston Martin sterk genoeg om nog wat kopers over de streep te trekken. De styling van de DBX is sterk in lijn met de rest van de Aston Martin familie en die kunnen meestal wel complimenten voor hun looks rekenenen.

Onder de motorkap is de DBX nauwelijks nog Brits te noemen: AMG tekent voor de krachtbron. De 4.0 liter V8 heeft twee turbo’s die in een Hot-V opstelling zijn gemonteerd net als in de Vantage en DB11 V8. In die beide modellen (en diverse AMG’s) is het blok wat krachtiger, er is dus nog ruimte voor een snellere DBX op termijn. De V8 pompt er overigens wel 550 pk en 700 Nm koppel uit. De 2245 kg wegende DBX (het nadeel van SUV’s) sprint er in 4,5 seconde mee naar de 100. Aangezien de Britse autoindustrie niet mee doet met het Duitse politiek correcte begrenzen van auto’s loopt de DBX 291 km/u. Wij hopen met dit soort cijfers dan ooit heuvelaf en wind mee nog net de 300 op de klok te zetten, dat is hoe kinderachtig we zijn.

Het ontwerp mag verder geen verrassing zijn, want al in 2015 liet Aston Martin de DBX concept zien. Zoals altijd is het even wennen om typische design-elementen van een merk op een SUV te zien. Bij de DBX lijkt het best redelijk gelukt met de typische Aston-grill vooraan. De typische “juwelen” zoals koplampen en achterlichtunits ademen ook Aston Martin. De achterkant is wellicht nog het meest omstreden met zowel een diffuser, een dakspoiler en een klein ducktailtje op de achterklep. Mocht je die 300 km/u op de teller weten te toveren, dan kan je er vanuit gaan dat het allemaal werkt.

Omdat het een SUV is, is opeens van belang hoeveel bagage er mee kan: met de bank plat is dat 1.540 liter, met de bank omhoog een nog altijd indrukwekkende 823 liter. De rest van het interieur is een orgie van leer en van items die in de rekken bij Mercedes-Benz zijn gevonden. Het
uitgebreid infotainmentsysteem heeft een 10,25-inch display en er is een 12,3-inch digitaal instrumentarium die ons redelijk bekend voorkomen. Echt problematisch is dat niet, dat is namelijk ook zo bij de Cullinan (BMW), de Urus (Audi) en de Levante (Chrysler). Overige concurrentie komt van Das Haus die van GLC tot GLS kan leveren met dezelfde V8, van Audi met de RS Q8, van Porsche met de Cayenne en de Cayenne Coupé en dan zijn er ook nog diverse Range Rovers met die lekkere supercharged V8 van ze.

Een instant hit gaat de DBX dus wellicht niet zijn, want er valt nog wel wat te kiezen in deze klasse. In Duitsland kost de DBX € 193,500, in Nederland komt er naar schatting minimaal een halve ton aan BPM bij.

Ook interessant!

  • Aston Martin DBX707
    Aston Martin DBX707 is belachelijk snel
  • DBX S
    DBX S wordt sterkste power SUV
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Sebastian Vettel doet serieus in een Aston Martin DBX

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, dbx, la-2019, SUV

Vorig bericht: « Officieel: De Audi e-tron krijgt coupé-broertje
Volgend bericht: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid bedreigt Supra »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    20 november 2019 om 08:21

    Het Carfection filmpje is echt de moeite waard. Wat een prachtig ding!

    Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      20 november 2019 om 08:42

      @Jochempie: zijn ze nog de moeite waard? Sinds die Alex goy weg is ging het hard bergafwaarts

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        20 november 2019 om 08:51

        @redneckdarian: Er zitten nog steeds erg mooie filmpjes tussen hoor. Laatste tijd vooral weer. Henry Catchpole doet de meeste reviews en die vind ik toch wel erg goed.

        Login om te reageren
      • donjunior zegt

        20 november 2019 om 08:55

        @redneckdarian: Die Henry doet het anders erg goed. Gewoon relaxt, geen geschreeuw zoals op bijna elk ander auto kanaal, ik vind het persoonlijk erg prettig kijken.

        Login om te reageren
  2. Pumpstick zegt

    20 november 2019 om 08:25

    De wereld gaat kapot aan de SUV’s. Als je het terrein in wil koop je een Land Rover… als je op de weg wilt rijden koop je iets met een normale hoogte.

    Login om te reageren
    • mp014 zegt

      20 november 2019 om 08:31

      @Pumpstick: als je het terrein in wilt koop je een Land Rover en als je de weg op wilt…. koop je ook een Land Rover ?

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        20 november 2019 om 11:34

        @mp014: gefeliciteerd! Je hebt zojuist een compleet nieuwe
        markt aangeboord! Oh wacht….

        Login om te reageren
      • slickrick zegt

        20 november 2019 om 20:56

        @mp014: als je het terrein in wilt koop je een Land Rover, en als je er weer uit wilt komen koop je een LandCruiser

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 november 2019 om 14:02

      @pumpstick: de SUVs zijn er juist omdat de Landcruisers, G-klasse’s en Defender’s wel het gewenste stoere uiterlijk hadden maar ronduit belabberd reden op verharde wegen. Dus werd de SUV uitgevonden, prima op straat, ook geen probleem op een zandpad en vooral stoer.

      Login om te reageren
      • neymar zegt

        20 november 2019 om 14:40

        @mashell: de vedette X5 is absoluut de trendsetter onder SUV!

        Login om te reageren
  3. str8six zegt

    20 november 2019 om 08:26

    Mooi is anders. Hij oogt niet zo bijzonder groot. Beetje GLC-ish.

    Login om te reageren
  4. crepito zegt

    20 november 2019 om 08:28

    Het snoetje is net wat te braaf, zoals te zien op foto 5.

    Login om te reageren
  5. arias zegt

    20 november 2019 om 08:29

    Beetje afgekeken bij de X4 lijkt het wel

    Login om te reageren
  6. dieselkameel zegt

    20 november 2019 om 08:29

    Geen V12, jammer

    Login om te reageren
    • mats106rallye zegt

      21 november 2019 om 21:55

      @dieselkameel: komt misschien nog, hij past er wel in

      Login om te reageren
  7. Gulli zegt

    20 november 2019 om 08:31

    Hoonigan wil hun luchtinlaatjes terug in de ondergrille

    Login om te reageren
  8. volvo480gtt zegt

    20 november 2019 om 08:32

    Voorkant lijkt een beetje op de Ford Fiësta. Net/dik ding maar niet mijn ding.

    Login om te reageren
  9. flatsixx zegt

    20 november 2019 om 08:34

    Hadden ze nog te veel Vantage kontjes liggen? Wel gaaf, na de Cayenne Coupé, in mijn ogen wel de mooiste in z’n klasse.

    Login om te reageren
  10. RiKe zegt

    20 november 2019 om 08:38

    Ik kan mijn mening in 1 woord samenvatten omdat het weer de zoveelste bluf-SUV is: meh

    Login om te reageren
  11. robinthiellier zegt

    20 november 2019 om 08:39

    Ik haat het om te zeggen, maar best fraai dat ding

    Login om te reageren
  12. viezefreddyw zegt

    20 november 2019 om 08:40

    Ziet er op het kontje na wel goed uit. Fraai interieur ook.

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    20 november 2019 om 08:53

    Doe mij maar gewoon een Rapide….

    Login om te reageren
  14. ericd zegt

    20 november 2019 om 08:54

    Had Aston eerder mee moeten komen. Gaat het misschien wel proportioneel beter doen dan wat Cayenne deed voor Porsche.

    Login om te reageren
  15. autodidact zegt

    20 november 2019 om 08:59

    Al die luxe SUVs… Victor Muller krijgt alsnog gelijk, alleen was de Spyker D8 Peking to Paris zijn tijd te ver vooruit. En te lelijk.

    Login om te reageren
    • jules713 zegt

      20 november 2019 om 09:11

      @autodidact: hoe lelijker hoe beter, klaarblijkelijk..

      Login om te reageren
    • rolov zegt

      20 november 2019 om 18:50

      @autodidact: hij had hem ook moeten bouwen. Dat zei iedereen al.

      Login om te reageren
  16. julez zegt

    20 november 2019 om 09:03

    He kijk, een SUV met doorlopende achterlicht units en de merknaam voluit geschreven in het midden van de kofferklep… VERZIN EENS IETS NIEUWS, MAN.

    Login om te reageren
  17. marcus1963 zegt

    20 november 2019 om 09:04

    By far. De mooiste suv ..!

    Login om te reageren
  18. leaper035t zegt

    20 november 2019 om 09:15

    Ik kan me maar moeilijk inbeelden dat dit model de redding voor Aston Martin moet brengen.

    Login om te reageren
  19. Dutchcarwizard zegt

    20 november 2019 om 09:22

    Brexit is de druppel die de emmer doet overlopen vrees ik. Aston gaat op de fles..

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      20 november 2019 om 13:02

      @baidu: Om opgekocht te worden door Geely, Tata of Mahindra…

      Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      20 november 2019 om 18:02

      @baidu:
      Ach, zal niet de eerste keer zijn.
      Tot nu toe overleven ze het nog steeds.

      Login om te reageren
  20. nout zegt

    20 november 2019 om 09:28

    Helaasch, ik voorspel einde Aston. Dit ding ziet er drie jaar oud uit en was drie jaar geleden vast vooruitstrevend, nieuw en gaaf geweest. Moet wel heel fabelhaft rijden om in dit drukke segment te overtuigen. De Vantage is al een aardige en speciale keuze, maar niemand koopt ‘m! RIP

    Login om te reageren
  21. jje003 zegt

    20 november 2019 om 09:45

    Sportief rijden in de minst sportieve carroserie-vorm. Ik kan maar niet erachter komen waarom die SUVs zo populair zijn. Dat zijn echt de miskramen van de autowereld

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      20 november 2019 om 10:38

      @jje003: Het gros van de autokopers is geen autoliefhebber. Die kopen auto’s echt niet omdat ze sportief een heuvelweg in de Ardennen willen bedwingen in hun vrije tijd, maar die zoeken hele andere dingen in een auto. Een SUV voldoet aan veel van die criteria: Grote auto, dus het straalt wat meer status uit dan een vergelijkbare sedan, het formaat geeft mensen vaak (onterecht?) een veiliger gevoel, de hoge zit geeft mensen gevoelsmatig meer overzicht, het gros van de SUV’s is enorm praktisch, en dan prijkt er in het geval van een aantal premiumfabrikanten ook nog eens een badge op die status uitstraalt. En dat sportief rijden doen die SUV’s ook hartstikke goed, want zoals ik al eerder zei is het gros van de kopers niet het type persoon dat dezelfde definitie van sportief rijden hanteert als wij autoliefhebbers. Voor die mensen wordt sportiviteit enkel uitgedrukt in een vlotte 0-100 tijd en een hoge topsnelheid, en dat kunnen die grote dure SUV’s prima.

      Login om te reageren
  22. berlinetta zegt

    20 november 2019 om 10:02

    Nooit gedacht dat ik dit ging zeggen, maar Aston is de weg kwijt qua design wat mij betreft. Ik vind het echt een lelijk ding die vanuit geen enkele hoek mooi te noemen is. Alleen het interieur is fraai en tijdloos.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      20 november 2019 om 18:51

      @berlinetta: is al een tijdje zo helaas. Na de db9 is het wat makkelijk geworden. Maar dat komt ook omdat andere merken beter design hebben. Die aston zouden ook mazda kunnen zijn. En dat is een compliment aan mazda.

      Login om te reageren
  23. beast95 zegt

    20 november 2019 om 10:38

    Oei… Buitenkant is nog soort van oke. Het is niet lelijk, maar een Urus o.i.d. is mooier. Echter, dat interieur kan echt niet. Je vraagt mensen twee ton achter te laten bij de dealer en dan krijgen ze een gedateerd interieur wat 10 jaar terug nog als mooi en modern door kon gaan.

    Login om te reageren
  24. fransananas zegt

    20 november 2019 om 11:24

    Een Porsche Cayenne met een Mazdasausje.

    Login om te reageren
  25. jeroenwz zegt

    20 november 2019 om 11:55

    Wat een grafhok. Toegegeven: ik heb een pesthekel aan SUV’s.

    Login om te reageren
  26. Diesel zegt

    20 november 2019 om 13:59

    Beetje Donald Duck zo met dat wipstaartje.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      20 november 2019 om 18:52

      @diesel: ducktail is altijd goed

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        20 november 2019 om 18:56

        @rolov: Het is meer duckface dan ducktail…

        Login om te reageren
  27. rynnus zegt

    20 november 2019 om 14:51

    Ik kan alleen maar denken wat een prachte sedan dit zou zijn geweest… ?

    Login om te reageren
  28. Rob zegt

    20 november 2019 om 15:31

    Ik vind hem eigenlijk best Oke.
    Nouja, die ducktail slaat helemaal nergens op. Snap dat ze zich een beetje willen onderscheiden van Mercedes en dergelijke, maar dat is echt een mispeer. En ik mis eigenlijk dat two-tone achtige wat de DB11 en het DBX-concept wel had. Had wel verwacht dat ze dat ook op hun SUV zouden doortrekken, gemiste kans denk ik. Interieur is wel mooi opgeruimd, weinig poeha, best smaakvol.

    Al met al best Oke. Net als die Maserati. Dus of Aston Martin er nu heel veel van gaat verkopen…

    Login om te reageren
  29. anders zegt

    20 november 2019 om 17:00

    Politiek correct ern paar honden aan toegevoegd (ipv dood vlees) voor het echte buitenleven gevoel. Al eerder gezien bij andere Premium merken. Mijn oordeel is ook “Meh”.

    Login om te reageren
  30. rolov zegt

    20 november 2019 om 18:52

    Ik vind hem wel beter dan de lambo.

    Login om te reageren
  31. 3246cm252kw zegt

    20 november 2019 om 19:31

    Ziet er echt niet uit! Een terrein wagen met de looks van de gentelmens cruiser…. als is dat laatste na de DB9 er ook wel vanaf bij AM.

    Login om te reageren
  32. phaeton zegt

    20 november 2019 om 19:35

    Van voren is het net die nieuwe Ford Puma….

    Login om te reageren
  33. mikje90 zegt

    20 november 2019 om 20:23

    Ik heb niet zoveel met SUV’s maar man wat is dit ding mooi zeg. Het zou mij niet kunnen schelen dat hij waarschijnlijk waardeloos is op onverhard terrein.

    Login om te reageren
  34. janmetdelangeachternaam zegt

    20 november 2019 om 23:28

    Ik vind m eigenlijk best mooi en voor een suv zelfs elegant (relatief gezien dan)

    Login om te reageren
  35. detjico zegt

    21 november 2019 om 11:15

    ‘Cullinan (BMW), de Urus (Audi) en de Levante (Chrysler)’, ik weet niet welke informatie jullie bedenken maar deze auto’s kloppen niet bij het merk..?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North