• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Er was nóg een Bugatti met 16 cilinders

Auteur: Author, gepost 22 juni 2017 om 22:39 – 20 Reacties

Er was nóg een Bugatti met 16 cilinders


Hoog tijd voor opheldering!

Lijnmotoren, V-motoren, boxermotoren, wankelmotoren; allemaal gangbare en minder gangbare layouts waar je vast weleens van hebt gehoord. In een grijs verleden experimenteerden fabrikanten er lustig op los, niet gehinderd door milieuregels en ander leed. Dat resulteerde meer dan eens in bizarre contrapties (dank @Jaapiyo) en deze Bugatti Type 45 uit 1930 is er daar beslist eentje van.

Ettore Bugatti gaf de Type 45 namelijk twee acht-in-lijn-motoren (elk met een eigen supercharger) die naast elkaar op het chassis werden gemonteerd. Beide krachtbronnen hadden ieder een eigen krukas en tezamen hadden de 16 cilinders een inhoud van 3.801 cc, goed voor 250 pk. Niet bloedstollend, maar we vergeet niet dat we het over de jaren ’30 van de vorige eeuw hebben. Bovendien woog de auto slechts 900 kg. Door de bijzondere layout was het bovendien geen V16 maar een heuse U16. Eat that, Veyron en Chiron met jullie W16’s!

Motor

De Type 45 was beslist geen misbaksel. Het zwakke punt was echter de overbrenging die de power van beide achtcilinders naar de achterwielen moest sturen. De gebrekkige betrouwbaarheid was dan ook een serieus probleem voor de Type 45 en er werden slechts twee exemplaren gebouwd: één hele auto en een rollend chassis.

Veel meer is helaas niet bekend over deze zeer bijzondere kar en ook een gedetailleerde technische beschrijving van de motor hebben we niet kunnen vinden. Toch geven de plaatjes in de gallery een fraaie indruk van dit monsterlijke apparaat. We hebben trouwens ook weleens aandacht besteed aan een BRM met een zogeheten H16-motor, je leest het HIER. Een gave lijst met zestiencilinders vind je DAAR.

Type 45

Ook interessant!

  • Video - zo klinkt de Bugatti Bolide
  • Bugatti scheermes
    Bugatti scheermes is vlijmscherp en peperduur
  • Autoverzamelaar koopt Bugatti met Dogecoin winst
  • Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn
    Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

blauw, Bugatti, Klassiekers, motor, Racing

Vorig bericht: « Deze hybride Spanjaard heeft 1.000 pk
Volgend bericht: Aston Martin Valkyrie: vermogen en meer details op tafel »

Lees Interacties

Reacties

  1. kennone zegt

    22 juni 2017 om 23:29

    Wat zou zo’n ding nou verbruiken?

    Login om te reageren
    • FieRo zegt

      22 juni 2017 om 23:50

      @kennone: 1 benzine op 16 cilinders

      Login om te reageren
    • Kuifje zegt

      22 juni 2017 om 23:51

      @kennone: veel

      Login om te reageren
    • rrvliet zegt

      23 juni 2017 om 07:38

      @kennone: Vorig weekend met de eigenaar van een delahaye geouwehoerd, auto uit 1930 met een 14.5 liter 6 in lijn t-top. 250 toeren stationair, 2200 toeren maximaal en 150 pk. Ding rook heerlijk en reed 1 op anderhalf.

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        23 juni 2017 om 13:32

        @rrvliet: netjes!!

        Login om te reageren
      • granlusso zegt

        23 juni 2017 om 21:21

        @rrvliet: Ook nog beetje geflikflooid, blousje van d’r uit en zo?

        Login om te reageren
  2. wildbeest zegt

    23 juni 2017 om 00:01

    Waarde?

    Login om te reageren
  3. radeox zegt

    23 juni 2017 om 00:40

    @autoblogger: Kijk dit is wel een leuk artikel.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      23 juni 2017 om 09:32

      @radeox: thanks, zoveel mensen zoveel smaken;) We proberen een goede mix aan te houden.

      Login om te reageren
  4. Arnoud zegt

    23 juni 2017 om 06:26

    Had er al wel eens eerder over gelezen. Bijzondere aan Bugatti’s van de vorige eeuw is ook dat de lagering voor de krukas (altijd?) met kogellagers geschiedde.

    Login om te reageren
  5. Gulli zegt

    23 juni 2017 om 07:43

    Voor elk achterwiel 1 motor? Hoe zit dat met krappe bochten dan? Draait één motor dan iets minder toeren? Zit daar een diff tussen? Dat soort vragen…

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      23 juni 2017 om 09:18

      @gulli:
      Als je goed kijkt zie je slechts één versnellingsbak achter de motoren. En je had het ook enigszins uit de tekst kunnen opmaken.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        23 juni 2017 om 09:31

        @original_arnoud: Er staat alleen dat ze moeite hadden met de overbrenging, dat kan ik me voorstellen idd. Maar ook dat elke motor zijn eigen krukas had, ik ben wel benieuwd hoe ze dat in 1 versnellingsbak hebben weten te krijgen.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          23 juni 2017 om 14:54

          @gulli:

          Waarschijnlijk met een setje tandwielen en een tandkrans, of iets in die richting in elk geval.

          Login om te reageren
  6. hans75 zegt

    23 juni 2017 om 08:24

    Mooi…! iets vergelijkbaars is natuurlijk ook de Alfa Bimotore…die dit ook in een aantal varianten probeerden..
    een motor voor, de andere achter de chauffeur. 2 achter elkaar, en 2 naast elkaar zoals deze bugatti…
    https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSO2LSSIbvpkTx9XlseafuL174qvXTczrEbr0BVYzkcDCQH49AJ

    https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTYAogF3oSrfrH5iYEoj9zdPVonc06_dhnj6SjpdswQUvY8deIiNQ

    Login om te reageren
    • hans75 zegt

      23 juni 2017 om 08:26

      @hans75: https://www.youtube.com/watch?v=e9KJycO_FNk

      Login om te reageren
  7. fapfap zegt

    23 juni 2017 om 09:21

    Wat ben ik toch aan het kwijlen op dit ding, wat een prachtige bak!

    Login om te reageren
  8. dromedaris zegt

    23 juni 2017 om 09:36

    Zijn er echt maar 2 gemaakt? Ik geloof dat de eigenaar van Autonatie in België een klassieke Bugatti bezit, ziet er uit als de deze. Ooit eens zien passeren op de social media van dochterlief.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      23 juni 2017 om 10:22

      @dromedaris: ging hard met de opvolging van de ’types’ bij Bugatti in die tijd. Type 35 – 37 – 39. Ze lijken redelijk veel op elkaar.

      Login om te reageren
  9. Ferry_76 zegt

    23 juni 2017 om 21:40

    Zeer waarschijnlijk is dit een vliegtuigmotor. Bugatti heeft namelijk ook voor vliegtuigen diverse motoren gebouwd, allemaal in de basis de wel bekende Bugati ‘straight-eight’ (Die op zich ook weer te herleiden is tot een één cilinder motortje waar Ettore ooit mee begon.)
    Niet alleen de U16 deed dienst in een vliegtuig, er is ook nog een Double-U16 (Twee U16’s in serie achter elkaar gekoppeld.) maar ook nog een H32 motor waarbij twee U16 blokken met de krukas aan elkaar gemaakt waren. Dit blok leverde toen al 1000 PK en is getest in de toepasselijk genaamde Breguet Leviathan maar nooit in serie geproduceerd.
    Het boek ‘The Bugatti 100P record plane’ van Jaap Horst is voor Bugatti liefhebbers verplicht leesvoer, ook omdat de schrijver dieper ingaat op de auto’s en de motoren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North