Er was nóg een Bugatti met 16 cilinders

Auteur: , 20 Reacties
Er was nóg een Bugatti met 16 cilinders

Hoog tijd voor opheldering!

Lijnmotoren, V-motoren, boxermotoren, wankelmotoren; allemaal gangbare en minder gangbare layouts waar je vast weleens van hebt gehoord. In een grijs verleden experimenteerden fabrikanten er lustig op los, niet gehinderd door milieuregels en ander leed. Dat resulteerde meer dan eens in bizarre contrapties (dank @Jaapiyo) en deze Bugatti Type 45 uit 1930 is er daar beslist eentje van.

Ettore Bugatti gaf de Type 45 namelijk twee acht-in-lijn-motoren (elk met een eigen supercharger) die naast elkaar op het chassis werden gemonteerd. Beide krachtbronnen hadden ieder een eigen krukas en tezamen hadden de 16 cilinders een inhoud van 3.801 cc, goed voor 250 pk. Niet bloedstollend, maar we vergeet niet dat we het over de jaren ’30 van de vorige eeuw hebben. Bovendien woog de auto slechts 900 kg. Door de bijzondere layout was het bovendien geen V16 maar een heuse U16. Eat that, Veyron en Chiron met jullie W16’s!

Motor

De Type 45 was beslist geen misbaksel. Het zwakke punt was echter de overbrenging die de power van beide achtcilinders naar de achterwielen moest sturen. De gebrekkige betrouwbaarheid was dan ook een serieus probleem voor de Type 45 en er werden slechts twee exemplaren gebouwd: één hele auto en een rollend chassis.

Veel meer is helaas niet bekend over deze zeer bijzondere kar en ook een gedetailleerde technische beschrijving van de motor hebben we niet kunnen vinden. Toch geven de plaatjes in de gallery een fraaie indruk van dit monsterlijke apparaat. We hebben trouwens ook weleens aandacht besteed aan een BRM met een zogeheten H16-motor, je leest het HIER. Een gave lijst met zestiencilinders vind je DAAR.

Type 45



20 reacties

Wat zou zo’n ding nou verbruiken?
@kennone: 1 benzine op 16 cilinders
@kennone: veel
@kennone: Vorig weekend met de eigenaar van een delahaye geouwehoerd, auto uit 1930 met een 14.5 liter 6 in lijn t-top. 250 toeren stationair, 2200 toeren maximaal en 150 pk. Ding rook heerlijk en reed 1 op anderhalf.
@rrvliet: netjes!!
@rrvliet: Ook nog beetje geflikflooid, blousje van d’r uit en zo?
Waarde?
@autoblogger: Kijk dit is wel een leuk artikel.
@radeox: thanks, zoveel mensen zoveel smaken;) We proberen een goede mix aan te houden.
Had er al wel eens eerder over gelezen. Bijzondere aan Bugatti’s van de vorige eeuw is ook dat de lagering voor de krukas (altijd?) met kogellagers geschiedde.
Voor elk achterwiel 1 motor? Hoe zit dat met krappe bochten dan? Draait één motor dan iets minder toeren? Zit daar een diff tussen? Dat soort vragen…
@gulli:
Als je goed kijkt zie je slechts één versnellingsbak achter de motoren. En je had het ook enigszins uit de tekst kunnen opmaken.
@original_arnoud: Er staat alleen dat ze moeite hadden met de overbrenging, dat kan ik me voorstellen idd. Maar ook dat elke motor zijn eigen krukas had, ik ben wel benieuwd hoe ze dat in 1 versnellingsbak hebben weten te krijgen.
@gulli:

Waarschijnlijk met een setje tandwielen en een tandkrans, of iets in die richting in elk geval.
Mooi…! iets vergelijkbaars is natuurlijk ook de Alfa Bimotore…die dit ook in een aantal varianten probeerden..
een motor voor, de andere achter de chauffeur. 2 achter elkaar, en 2 naast elkaar zoals deze bugatti…
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSO2LSSIbvpkTx9XlseafuL174qvXTczrEbr0BVYzkcDCQH49AJ

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTYAogF3oSrfrH5iYEoj9zdPVonc06_dhnj6SjpdswQUvY8deIiNQ
Wat ben ik toch aan het kwijlen op dit ding, wat een prachtige bak!
Zijn er echt maar 2 gemaakt? Ik geloof dat de eigenaar van Autonatie in België een klassieke Bugatti bezit, ziet er uit als de deze. Ooit eens zien passeren op de social media van dochterlief.
@dromedaris: ging hard met de opvolging van de ‘types’ bij Bugatti in die tijd. Type 35 – 37 – 39. Ze lijken redelijk veel op elkaar.
Zeer waarschijnlijk is dit een vliegtuigmotor. Bugatti heeft namelijk ook voor vliegtuigen diverse motoren gebouwd, allemaal in de basis de wel bekende Bugati ‘straight-eight’ (Die op zich ook weer te herleiden is tot een één cilinder motortje waar Ettore ooit mee begon.)
Niet alleen de U16 deed dienst in een vliegtuig, er is ook nog een Double-U16 (Twee U16’s in serie achter elkaar gekoppeld.) maar ook nog een H32 motor waarbij twee U16 blokken met de krukas aan elkaar gemaakt waren. Dit blok leverde toen al 1000 PK en is getest in de toepasselijk genaamde Breguet Leviathan maar nooit in serie geproduceerd.
Het boek ‘The Bugatti 100P record plane’ van Jaap Horst is voor Bugatti liefhebbers verplicht leesvoer, ook omdat de schrijver dieper ingaat op de auto’s en de motoren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).