• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

EU komt met actieplan om auto-industrie te redden

Auteur: ricardo, gepost 9 november 2012 om 07:52 – 43 Reacties

Een brandend hoopje te duur geproduceerde automobiel in België

Na aankondigingen bij Ford om fabrieken te sluiten en de ontslaggolf bij Peugeot zit de schrik er bij de Europese Unie schijnbaar goed in. Logisch, als je bedenkt dat de auto-industrie goed is voor 12 miljoen directe en indirecte banen. Die wil je niet op de tocht zetten. Tijd voor politieke actie!

Maar we hebben het hier over de EU, dus van een miljardeninjectie á la Amerika om autofabrikanten overeind te houden is (nog) geen sprake. Wel is er een actieplan opgesteld: CARS 2020: for a strong, competitive and sustainable European car industry. Hierin laat Eurocommissaris voor Industrie Antonio Tajani weten dat ze het concurrentievermogen en de duurzaamheid van de industrie willen versterken. Cool, groengezind protectionisme!

Een eerste stap is om als EU zijnde met autoproducenten, vakbonden en ministers van industrie om de tafel te gaan zitten en te praten over wáárom er geen wiel meer wordt verkocht in Europa – alleen Engeland plust nog serieus. Daarnaast zullen ze het hebben over aangekondigde fabriekssluitingen en wordt de optie van staatssteun besproken. Wordt hier soms de eerste stap gezet naar een autofabrikant die zich door de crisis slaat met EU-gelden?

Optimistische plannen waaruit blijkt dat de EU wil meedenken met autobouwers en bereidt is om te helpen met het in stand houden van de sector, maar voorlopig blijft het bij praten en overleggen. Een soort poldermodel op continentaal niveau. Antonio Tajani voegt daar nog aan toe:

“The automotive industry has all the assets to overcome current problems, remain competitive, become more sustainable and retain its manufacturing base in Europe. What is more, because of the multiplier effect it has in the economy, the car industry should provide a strong impetus to maintain a strong industrial base in Europe. Today’s Action Plan will give the car industry all possible political support”

Wat denk jij; is het goed dat er op EU-niveau naar de problemen in de autosector wordt gekeken, of moeten individuele lidstaten dit voor zichzelf doen?

Ook interessant!

  • 1 op de 10 auto's in EU heeft nu een stekker
  • Verplichte coronatest als je met auto uit risicogebied komt
  • Europese autoverkoop in mineur
  • Vanaf 2022 steelt de EU definitief je vrijheid

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, europa-eu, fabriek

Vorig bericht: « Video: Auto van Ken Block in de fik. Boeit hem niet
Volgend bericht: Duister feestmodel: BMW M3 DTM Champion Edition »

Lees Interacties

Reacties

  1. celicatwincam zegt

    9 november 2012 om 08:02

    kijken is altijd goed, dan pas bepalen of er geinvesteerd kan/moet worden…

    Login om te reageren
  2. ericc zegt

    9 november 2012 om 08:03

    Ze hebben al goed geholpen. Ford krijgt 150 milj.euro van Europa om te investeren in een nieuwe fabriek in …Turkije. Ja, een land dat niet bij Europa is????
    Vervolgens sluit Ford in België en grotendeels in GB een fabriek. Dank u Europa, goed gedaan.
    Alle openbare diensten (politie,ministerie’s,leger,alle overheden,…) moeten auto’s kopen, Made in Europe en daarmee uit.

    Login om te reageren
    • dejviisz zegt

      9 november 2012 om 10:24

      @ericc: Wat maakt het nou uit of Turkije wel of nie in de EU bevind ? Het gaat gewoon om de goedkopere arbeiders thats it … EU zit in een dikke neerwaardse spiraal het zal zonde zijn om dan daar nog een fabriek open te houden en verlies te leiden .. Terwijl je buiten EU wel winst kan maken ..

      Login om te reageren
      • robinio zegt

        9 november 2012 om 11:14

        @dejviisz: Dat maakt wel degelijk uit, die 150 komt namelijk uit Europees belastinggeld.

        Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    9 november 2012 om 08:09

    Lijkt nobel om de auto-industrie te steunen, maar het is niet verstandig om dat middels een kapitaalinjectie te doen, dat werkt alleen op korte termijn en daarmee bevooroordeel je een industrietak ten opzichte van andere sectoren. Beter lijkt het mij loonheffingen te verlagen en aan de andere zijde voor de consument de koopkracht te verbeteren, zodat de economie weer op gang kan komen. Enige probleem…. het geld is er niet. Dat heeft de EU al lang en breed verkwanseld.

    Login om te reageren
  4. midasracer zegt

    9 november 2012 om 08:15

    Er is gewoon overproductie. Verder zijn de auto’s te duur vanwege al de verplichte gadgets en zijn de belastingen te hoog. Hoe minder geld er maandelijks overblijft hoe minder je kan uitgeven. Simpel toch. Daar hoef je niet maanden op te studeren. Ik haal wel weer een jonge occasion uit Duitsland.

    Login om te reageren
  5. justaminifan zegt

    9 november 2012 om 08:19

    Kan iemand een keer een stukje schrijvrn over de classic mini? Zoals dat stukje over de citroën cx?

    Login om te reageren
    • justaminifan zegt

      9 november 2012 om 08:19

      @justaminifan: schrijvrn=schrijven

      Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      9 november 2012 om 08:25

      @justaminifan: misschien in het kader van dit onderwerp over de crisis in de auto-industrie wel interessant om een artikel te schrijven over de geschiedenis van British-Leyland ?

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        9 november 2012 om 08:31

        @moveyourmind: Niet cynisch bedoeld, maar je vraag heeft nogal weinig met het onderwerp te maken.

        Login om te reageren
        • norge zegt

          9 november 2012 om 08:57

          @moveyourmind: Maar het zou met betrekking tot British Leyland wel relevant zijn.

          Login om te reageren
  6. 911GT2 zegt

    9 november 2012 om 09:03

    Hoe moeilijk is het nou om te bedenken waarom er geen auto’s meer verkocht worden in europa? Zou het iets met de prijs vs de bestedingsruimte van de EU burger te maken hebben?
    Versterkt door het feit dat auto’s tegenwoordig makkelijker langer mee gaan en dus er minder directe noodzaak tot vervanging is…

    En heel misschien in Nederland door het belastingklimaat op auto’s (al hoorde ik gisteren dat iemand vanaf volgend jaar 10.000 belasting voor zijn cherokee moest gaan betalen) en dus wellicht ook belgië…

    Zo duur onderzoek uitgespaard, oplossing kan ik ook zo geven.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 november 2012 om 11:54

      @911GT2: er worden natuurlijk nog steeds heel veel auto’s verkocht. Alleen nu even wat minder. Auto’s goedkoper maken of salarissen ophogen moet je gewoon uit andere middelen betalen.

      Login om te reageren
  7. Hubert zegt

    9 november 2012 om 09:13

    Gewoon de deur dichtgooien voor alle zooi uit Azië.
    Als ze hier willen verkopen, moeten ze hier ook maar gaan bouwen.
    Daar doen ze tenslotte precies hetzelfde.

    Login om te reageren
  8. gorre zegt

    9 november 2012 om 09:25

    Inderdaad , zeker geen geld aan de constructeurs geven , geef verkoopspremies zodat de consumenten weer kopen , hierdoor krijgen de constructeurs weer meer slagkracht en is iedereen die in de automobiel werkt gediend!
    Wij verkopen een auto van 20000€ nu met een winstmarge van 250€ !!!
    En gooi de deur dicht voor alle merken die geen fabrieken hebben in europa of belast ze extra zodat onze eigen merken weer meer verkopen !

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      9 november 2012 om 10:13

      @gorre: De EU kan niet rechstreeks aanmoedigingspremies geven aan de burgers van de lidstaten. Dat ligt in de handen van de staten zelf, zij staan in voor het innen en herverdelen van belastingen. Het idee van de verkoopspremies is goed, maar er bestaat op het niveau van de EU geen mechanisme om dit te realiseren. De EU kan de lidstaten wel maatregelen opleggen, maar de vertaling naar bestuur is lokaal.

      Login om te reageren
  9. rufctr01 zegt

    9 november 2012 om 09:40

    Begin eerst eens met de BPM af te schaffen in NL. Daarna ga je voorzichtig kijken of de MRB omlaag kan. Dan haal je het kwartje van Kok eraf, dan krijgen de burgers ook meer adem.
    In Engeland zit de wegenbelasting in de benzineprijs, benzineprijs is flink goedkoper dan in NL. En ik betaalde ong 150 per jaar voor de Taxdisc.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 november 2012 om 11:56

      @rufctr01: en schroeven de belastingen omhoog, dat compenseren we weer met hogere salarissen en voila alles wordt duuder.

      Login om te reageren
  10. desjonnies zegt

    9 november 2012 om 09:42

    Zet het nieuws aan en je krijgt de neiging om uit het raam te springen.
    Alles is kommer en kwel.
    Overal wordt er ge-outsourced naar goedkopere landen ja ja.
    Dus meer werklozen en minder te besteden voor Europeanen
    En dan hoo rik van die gladjakkers met hun praatjes dat India booming is, omdat zij vooral in de IT veel banen overnemen.
    En de aandeelhouder lacht.

    We moeten eens afstappen van die idiote vrije markt filosofie, het werkt niet in de zorg, het werkt zeker niet in het tranport waar iedereen zich dood concurreert en niemand ene pepernoot verdient. Het werkt niet in de energie, het werkt niet in het OV en het werkt niet in de telefonie.

    Een vrije markt bestaat gewoonweg niet.

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      9 november 2012 om 11:17

      @desjonnies: Vrije markt economie werkt uitstekend zolang er geen socialistisch ingestelde(lekker veel van andermans geld aan de verkeerde zaken uitgeven) overheid tussen zitten.
      Dus geen achterlijk hoge belastingen, enkel wat echt nodig is, en geen pedante regelgeving…

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        9 november 2012 om 12:01

        @lemans96: de dag dat we jouw totaal onsociale systeem (dus zonder vangnet) hebben ingevoerd en je werkeloos raakt zak ik je socialisme laten zien je je 50 cent lenen zodat je een winkelwagentje kunt “kopen” en als zwerver toch nog premium kunt rondrijden.

        Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        9 november 2012 om 12:46

        @lemans96:
        overbodige regelgeving en een veel te grote EU, daar kan ik me in vinden.
        maar ga nu niet lopen beweren dat alles veel beter is geworden met het afschaffen van het ziekenfonds.
        of dat NS privaat geworden is.

        Login om te reageren
  11. W115 zegt

    9 november 2012 om 09:52

    Autos zijn tegenwoordig belachelijk duur. Bijna 30.000 voor een simpele Audi a3. Dat zijn heel veel guldens.

    Login om te reageren
    • nsmeijer zegt

      9 november 2012 om 10:08

      @W115: de gulden bestaat niet meer :P

      Login om te reageren
      • lemans96 zegt

        9 november 2012 om 11:31

        @nsmeijer: Weldegelijk ! Dat de EUSSR ons de huidige nepmunt door de strot heeft geduwd, wil natuurlijk niet zeggen dat we nu zo dom zijn om niet meer zelf te rekenen en door te hebben dat we vreselijk genaaid worden…

        Login om te reageren
        • BaRa zegt

          10 november 2012 om 17:01

          @lemans96: Sinds de invoering van de euro dik tien jaar geleden bedraagt de devaluatie grofweg 28% (cijfer voor België, even geen zin om het na te rekenen voor Nederland). Een Audi A3 van 30.000 euro kostte dus 10 jaar geleden ongeveer 23.400 euro, puur door de devaluatie van de munt. Een devaluatie die ten tijde van de Gulden groter was. Als de Gulden dus vandaag nog had bestaan, was die A3 nóg “duurder” geweest. Je bent dus beter af met de Euro. Maar of je beter af bent met je Nederlands staatsburgerschap is een andere vraag, want de Nederlandse is een van de hoogste in Europa. En daar heeft Europa niets over te vertellen.

          Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      9 november 2012 om 11:21

      @W115: Waarvan een belachelijke één derde regelrecht naar onze graai-overheid gaat. Auto’s zijn dus helemaal niet zo duur, DE OVERHEID is simpelweg veel te duur !

      Login om te reageren
  12. tweede_woning zegt

    9 november 2012 om 10:09

    de zuinige hollanders zouden gewoon Europeesche autos moeten aanschaffen en niet de kias en hyundais , ook al worden die veelal hier gemaakt en ontworpen .
    de koreanen weten zelf heel goed wat protectionisme is ….

    Login om te reageren
    • norge zegt

      9 november 2012 om 10:23

      @Tweede Woning: Ja mooi, maar wat is dan wel Europees ? Welke fabriek is eigendom van een land ? Aandeelhouders komen uit de hele wereld ,Is DAF Nederlands? Echt niet.Is Volvo Zweeds? Echt niet, en ga zo maar door.Zoals jij denkt is ouderwets…

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        9 november 2012 om 10:58

        @norge:
        Klopt,
        maar in eindhoven hebben ze wel te vreten ondanks dat Paccar de eigenaar van DAF is.

        Login om te reageren
  13. dejviisz zegt

    9 november 2012 om 10:26

    Begin maar gelijk bij die Babyboomers , Die rijden in dat Koreanse & Chinese & Japanse scheize … En dan maar zeuren dat turkjes en marokjes duitse auto’s rijden die doen iets nuttigs voor de Economie

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      9 november 2012 om 11:24

      @dejviisz: Die ze dan weer hebben gekocht met geld uit roof of dope handel of hun gecombineerde kinderbijslagen en van-alles-en-nog-wat subsidies…

      Login om te reageren
  14. gorre zegt

    9 november 2012 om 11:21

    @ W115 : audi is belachelijk duur , voor 15000€ heb je een megane of 308 met veel meer uitrusting , maar ja het is geen audi hé
    auto’s zijn nog nooit zou goedkoop geweest , tot 30% korting bij de dealers , nooit gezien in de 52jaar die wij auto’s verkopen
    @ tweede woning: het zijn niet enkel de Hollanders die zuinig zijn hoor , ook in Belgie kopen ze ook Kia en hyundai hoor , deze moeten ze net duurder maken door de taksen te verhogen op de invoer ervan
    @Bara , Europese unie kan wel geld aan de regeringen van de lidstaten geven om deze premies te bezorgen aan de consumenten , niet ? Terug een soort van ecobonus zoals we hadden , 1500€ bij aanschaf zuinige en propere wagen

    Login om te reageren
  15. lemans96 zegt

    9 november 2012 om 11:27

    De beste manier voor de EUSSR om alle huidige financiële problemen in Europa op te lossen, is door zichzelf per direct op te heffen. Dat scheelt al meteen zo’n 250 miljard(!) aan kosten voor dit dure baantjes circus…

    Login om te reageren
  16. fit4fun zegt

    9 november 2012 om 11:32

    Staatssteun = chronisch verliesmakende en overbodige merken en fabrieken kunstmatig overeind houden door de rekening bij de bevolking te leggen. Net als bij die smerige bankiers e.d.

    Login om te reageren
  17. flippert zegt

    9 november 2012 om 12:26

    Nee, niet redden: gewoon net als in de Oostvaardersplassen alles op z’n beloop laten. Af en toe wat dooien is goed voor de habitat.

    Login om te reageren
  18. slak zegt

    9 november 2012 om 14:56

    We schaffen de oldtimerregeling af en al die profiteurs kopen wel een nieuwe zuinige auto. Regering blij autoverkopers blij.

    Login om te reageren
    • flippert zegt

      9 november 2012 om 17:08

      @slak: en we verdubbelen de mrb op niet-eu merken, dat zal ze leren, die babyboomers!

      Login om te reageren
  19. pokerface zegt

    9 november 2012 om 16:29

    Tja koop gewoon geen auto, je weet dat de waarde meer dan halveert als jij ‘m de showroom uit rijdt.

    Login om te reageren
  20. Turbo zegt

    9 november 2012 om 16:59

    Niets redden: we hebben te maken met overcapaciteit. Dat is heel vervelend, maar het instandhouden van deze capaciteit ten koste van de belastingbetaler betekent 10 jaar stroperigheid in plaats van een marktopruiming binnen 1-2 jaar.

    Tijd voor GEEN politieke actie dus!

    Login om te reageren
    • knalfa zegt

      9 november 2012 om 20:01

      @Turbo: Inderdaad, je kan wel alles gaan proberen te redden. Banken, autobedrijven en complete landen. Maar er is een reden waarom het er slecht mee gaat!! En zodra je de boel laat klappen, komt er wel weer wat nieuws voor in de plek.

      Login om te reageren
  21. Esprit_de_Flandre zegt

    10 november 2012 om 23:05

    Snap ik niet. Waarom?

    Ok, ik weet wel waarom, werkgelegenheid en zo. Maar waarom eigenlijk? Is de economie, ons Westers kapitalistisch systeem, niet zo ingesteld dat een bedrijf zichzelf staande houdt door goede producten te verkopen? Maw, een bedrijf dat slechte producten maakt zal uiteindelijk verdwijnen, waardoor de markt constant gekuist wordt, en er dus een constante vooruitgang is. De goede, gezonde bedrijven blijven, de minderwaardige bedrijven ruimen baan.

    Al die voorstellen om de Aziaten buiten te werken, tja, als je geen Toyota of Kia wil, koop er dan geen. Feit is dat ze wel in grote aantallen gekocht worden, omdat het goede producten zijn voor een goede prijs. En als een bedrijf als PSA daardoor ten onder gaat, tja, dan hadden ze maar een beter product moeten maken…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      10 november 2012 om 23:07

      @Esprit_de_Flandre: Let wel, ik vind de producten van PSA heel mooi, zeker de nieuwe stijl, en ik zou het zeer erg vinden voor de werknemers. Maar je kan het andere producenten niet kwalijk nemen. De consument is nog altijd eigen baas, en de consument beslist dus welk bedrijf overleeft, en welk niet…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North