
Onze Europese broeders geven het voorbeeld. Moeten wij in Nederland volgen?
EV’s leken bezig aan een ostuitbare opmars. Maar het klimaat is een beetje veranderd. Dan hebben we het niet zo zeer over prettig warme zomers, maar meer over het politieke klimaat wereldwijd. Her en der zijn er in belangrijke markten voor autofabrikanten wat andere winden gaan waaien. Daardoor zijn subsidies afgebouwd en lijkt het momentum van de EV enigszins gebroken.
We hebben het dan niet alleen over Trumpmenië. Ook in Europa zijn uitstootnormen bijgesteld om ‘onze’ fabrikanten bijvoorbeeld niet op te zadelen met miljardenboetes. Mensen zijn immers mensen. Zuerst kommt das Fressen und dann kommt die Moral. Zo af en toe is dat misschien maar goed ook. Want, zonder brood op de plank voor de Europese autofabrikanten, is er straks ook geen brood meer op de pank voor veel Europeanen. Dat is nu ook weer niet per se een moreel hoogwaardige manier van doen.
Enfin, waar uitstootnormen voor ons hele ‘blok’ dus ietsjes soepeler gemaakt zijn, gaat Frankrijk stug door met subsidie. In het land waar men liever geld ontvangt van Europa dan uitgeeft aan Europa, was vorig jaar een plannetje bedacht arme mensen een EV te laten leasen voor 100 Euro per maand. Dit was voor Frankrijk een soort win-win-win-win situatie.
Je regelt vervoer voor mensen met een kleine beurs die daarmee weer een tool hebben zich omhoog te worstelen. Je zorgt er tevens voor dat hun kwaliteit van leven wat hoger wordt. Wellicht boek je een kleine milieuwinst ten opzichte van een Citroen Xsara 1.9 Diesel die anders gereden zou worden. Én, stiekem was het ook een impuls voor de eigen autofabrikanten. Vrijwel alle auto’s die in aanmerking kwamen voor het programma, waren namelijk van Franse makelij. Iemand moet het natuurlijk wel betalen uiteindelijk. Maar daar heb je die Europese bijdrage van ons Nederlanders nog altijd voor. Je vous en prie.
50.000 mensen kwamen zo aan een goedkope EV, in het extreemste geval voor 40 Euro per maand. Maar dit jaar moest er toch wat beknibbeld worden en leek het programma te sneuvelen. Doch niet getreurd! Het programma is nu ondergebracht onder de paraplu van het Agence de l’environnement et de la maitrise de l’énergie. Weliswaar is het budget ietsje uitgekleed van 650 miljoen naar 369 miljoen (noice). Maar alsnog worden opnieuw 50.000 mensen in staat gesteld om een blepper te leasen voor 100 Euro per maand.
Om in aanmerking te komen mag je maximaal 16.300 Euro per jaar verdienen, maar moet je tevens minimaal 15 kilometer van je werk af wonen en 8.000 kilometer per jaar maken voor je werk. Kennelijk zijn er alsnog veel mensen in Frankrijk die in deze groep vallen. De auto moet ook aan bepaalde voorwaarden voldoen, maar niet hele strenge. Deze mag maximaal 47.000 Euro kosten (maar ja, hoe veel meer ga je betalen met een dergelijke beurs), minder dan 2.400 kilo wegen en een minimale range hebben van 200 kilometer.
In theorie voldoen veel auto’s inmiddels aan die eisen. Maar gezien de maximale subsidie zullen mensen in de praktijk blijven uitkomen op een Citroen e-C3 of de kekke Renault 5 (nu ook leverbaar met 40 kWh accu). Hon hon hon! Moet Nederland dit ook maar gaan invoeren, ondanks dat we alleen nog Donkie’s maken? Laat het weten, in de comments!





Geef huis, geef auto, geef geld.
Wat mij betreft niet, de onderlaag wordt al op vele andere manieren ontzien/tegemoet gekomen. En Nederland heeft ook geen otoindustrie, die kunstmatig op de been gehouden moet worden. Net zoals indertijd met brandstofwagens, zullen EV’s vanzelf hun weg naar de lagere inkomensgroepen vinden als afschrijving z’n werk heeft gedaan. Kwestie van een beetje geduld.
Onderlaag????? Wow.
Auto is dat nou echt zo moeilijk
Ik graaf oto wel
Graaf oto maar onder de grond met een auto
Oto van Bismarck? Dat was met twee T’s. Autokineet of ipsomobiel lijken me betere keuzes, als je dan toch van ’t spoor wilt afkarren.
“Socialisme is het spenderen van andermans geld totdat het op is”.
Margaret Thatcher.
Margaret Thatcher is niet iemand die je als voorbeeld moet nemen
Ah ja, Thatcher, die met haar privatiseringen het VK her ravijn in reed. Kijk maar wat er geworden is van o.a. de spoorwegen in het VK, of van de waterbedrijven. Zaken die essentieel zijn voor het functioneren van een maatschappij laat je niet over aan de vrije markt (defensie, pensioenen, gezondheidszorg, openbaar vervoer, …). Of je dat dan socialisme wilt noemen, of gewoon gezond verstand: dat mag je zelf kiezen
Gratis dit, gratis dat.. en dan gewoon meer belastingen voor wie wel gestudeerd heeft en zijn best doet.
Trek gewoon het minimumloon op dat iedereen die werkt een normaal basisleven kan hebben en stopt met die subsidie en kortingzooi.
Helemaal mee eens maar dan staan de bedrijven die veel laag betaald personeel in dienst hebben (supermarkten, distributie centra, fabrieken etc.) weer te steigeren.
En lekker goedkoop gestudeerd op kosten van de belastingbetaler, jarenlang een studentikoos leven gehad, en nu klagen?
“Give a man a fish, and you feed him for a day. Teach a man to fish, and you feed him for a lifetime”.
-Tao Tzu
Zelfredzaamheid verdient de voorkeur.
Mijn vrouw heeft een aantal collega’s net zo veel (weinig?) werken om voor zoveel mogelijk toeslagen in aanmerking te komen. Wie is er nou gek😠 moet daar nou ook nog een auto bij? Moet niet gekker worden.
Oh hier ook hoor. Ik werk 36 uur, maar werk er 4 niet en krijg die toch voor 62.5% betaald (dus werk 32), mijn vriendin 18 (2 keer 9). Meer werken = toeslagen komen te vervallen. Heb je als je kinderen hebt en ze moeten naar de opvang. Als mijn vriendin een dag extra gaat werken heb je het netto over 5 tientjes in de maand die je er op vooruit gaat.
Compleet idioot systeem, maar wij gaan niet voor ons eigen moraal meer werken. Stel je voor dat je 9 uur lang gaat werken en aan het einde van de dag krijg je 12.50 euro in je handjes gedrukt.
Tja, zo kan je er in staan. Ik werkte tijdens mijn studie al gemiddeld 30 uur per week. Nu al 15 jaar gemiddeld 50 uur in de week. Mijn vrouw pakt er 24. Je kan proberen net onder de toeslagen grens te zitten, je kan ook je best doen er zoveel mogelijk boven te zitten. En ja, met weinig toeslag is kinderopvang serieus duur, dus dat proberen we behoorlijk te beperken. De agenda is vol, je slaapt wat weinig, maar het is wel de manier om een toekomst op te bouwen.😉
Of je doet gewoon echt je best om een goed bestaan op te bouwen met de wetenschap dat je dat helemaal zelf hebt geregeld.
Maar fijn om te weten dat deze instelling exact de reden is dat alle toeslagen gecanceld moeten worden, de belasting met name in de lagere schalen wat omlaag en iedereen een fatsoenlijk basissalaris op basis van fulltime werken
Ik vind het goed om mensen die het moeilijk hebben een beetje te steunen, zodat iedereen in ons landje een menswaardig bestaan kan hebben zonder grote zorgen. Maar het slaat voor mijn gevoel op sommige vlakken echt door. Het feit dat handige mensen het met minimale (werk)inspanning beter hebben dan mensen die een full time, maar matig betaalde baan hebben, is niet te verkopen. Het stimuleert ook niet om te gaan werken. Werken moet altijd lonen, dus help die mensen aan een betaalbaar 2e handje en sponsor ze in het onderhoud ofzo, maar gloednieuwe EV’s van 40k en meer, WTF?
Ik ben meer voor het gratis maken van het openbaar vervoer voor die mensen (het liefst voor iedereen). Dan heb je minder auto’s op de weg en het ov is goed genoeg in Nederland.
Deze auto is eerder voor kleine mensen met een beurs.
68.000.000 Fransen. 50.000 daarvan geholpen met dit programma. Dat is 0,07% van de bevolking, ofwel 1 op 1.360 personen. Dat is nog niet eens anderhalve inwoner van Rozendaal, om het in perspectief te zetten. De subsidies die in Frankrijk (maar net zo goed België, Nederland etc.) naar de superrijken gaan onder de vorm van fiscale voordelen en geïnstitutionaliseerde belastingsontduiking (eufemistisch ontwijking genoemd) zijn vele malen groter. Je hebt dus gelijk om te klagen. Alleen klaag je voor de verkeerde redenen. En zo komt populisme de wereld in, door maar wat te roepen en niet verder te kijken dan de eigen neuslengte.
Die voorwaarden, zeg? Wie voldoed daar nu aan? Je kan evengoed zeggen: “Een goedkoop voertuig voor iedereen met een glazen oog een een houten been.” Dit lijkt’e weer eens zo een profileringsdrang van een of andere politicus. Wat een onzin.
Veel reacties weer erg populistisch en dus negatief richting sociaal.
Laten we dan nog wel even herinneren aan de GRATIS gereden TESLA’s van de heren( en dames) zakenlieden. Door de subsidies. Net als zoveel subsidie potjes. Mensen met veel geld pakken de maximale subsidie en tegen de tijd dat mensen die er voor moeten sparen er aan toe zijn is pot leeg. Hypotheekaftrek voor zeer rijken, is dat nodig?
En dan nog maar niet gesproken over de belasting ontduikende top. Wel klagen maar niets bijdrage
Maar evengoed is dit slecht plan.
Maak openbaar vervoer eerst maar eens goed en gratis. Zodat we er gebruik van kunnen en willen maken. Zou kunnen als dit naar sociaal model van ons als maatschappij was en niet geprivatiseerd. Dat heeft alleen maar geleid tot minder en vooral veel duurder openbaar vervoer.
Sociaal toch niet zo slecht.
En maar blijven klagen over mensen die risico’s nemen in het leven waardoor jij en ik een baan hebben die eten op tafel zet…
Iets teveel Lubach gekeken? Hypotheekrenteaftrek mag raar zijn, dat compenseren de rijken maximaal met de idioot hoge OZB. Beiden er uit is mogelijk de beste oplossing. Scheelt ook weer een hoop ambtenaren.
Ons belastingsysteem is veel te ingewikkeld voor lage inkomens. Schaf arbeidskorting en heffingskorting gewoon af en maak de eerste 25-30k uit arbeid of uitkering gewoon belastingvrij. Verlos de onderkant met talloze administratie voor toeslagen en hypotheekrenteaftrek. De meeste in die inkomengrens leveren nauwelijks belastinginkomsten op en zijn vaak juist netto belasting ontvanger.
Scheelt ook weer enorm veel gezeur over dat belasting diefstal is en daarmee indirect mee vertrouwen in de overheid. Daarmee bereiken we meer dan hier en daar subsidie voor nieuwe auto’s.. Laat mensen gewoon zelf een fatsoenlijke gebruikte auto uitkiezen.
Absoluut belachelijk, waarom moeten de mensen die over het algemeen het minst uitvoeren en minst willen int leven sponsoren met een auto? laat ze maar lekker lopen.