Bij BMW en Mercedes zitten ze nu met gekrulde tenen…
Het is niet meer koek en ei tussen China en het Westen, voor zover dat ooit het geval is geweest. De VS ging er met gestrekt been in door torenhoge importheffingen in te voeren op Chinese producten, waaronder auto’s. De EU lijkt zich ook voor te bereiden op het invoeren van importtarieven voor auto’s die ‘Made in China’ zijn. Allemaal leuk, maar hoe gaat China hierop reageren?
Veel Europese merken stonden niet te springen om het invoeren van importheffingen, omdat ze China graag te vriend willen houden. Ze zijn natuurlijk bang dat China Europese auto’s gaat pesten als tegenreactie. En het lijkt nu inderdaad die kant op te gaan.
De China Chamber of Commerce to the EU heeft van insiders vernomen dat importheffingen op Europese auto’s mogelijk gaat verhogen tot 25%. Daarbij gaat het niet om EV’s, maar om auto’s met motoren groter dan 2,5 liter. Het is ook meteen een manier om vervuilende auto’s zwaarder te belasten.
Met name voor de Europese premiummerken zou dit natuurlijk slecht nieuws zijn. Alle BMW’s met een zes-in-lijn (en die wil je) zouden bijvoorbeeld lijden onder deze maatregel. De beurs heeft al meteen gereageerd: het aandeel van BMW en Mercedes daalde gisteren met 2%.
Het is nog even afwachten wat er daadwerkelijk gaat gebeuren. De EU moet nog bekend maken of ze de invoertarieven inderdaad gaan verhogen en zo ja, met hoeveel. Als het goed is hebben we binnenkort duidelijkheid, want het besluit van de EU wordt naar verluidt begin juni bekend gemaakt.
Bron: Bloomberg
Gele Koplamp zegt
Mooi, kunnen we dan eindelijk weer de modellen afstemmen op de Europese markt?
Vaarwel grote neuzen, welkom terug stationwagons
ghost zegt
Nieuwe 5-serie is anders best netjes 👍🏼
mashell zegt
Netjes maar tegelijkertijd ook de minst fraaie 5 serie allertijden. De wagen oogt zo massief dat elke elegantie ontbreekt.
Richmond zegt
Gebrek aan stations heeft daar niks mee te maken.
Dutchdriftking zegt
Nou VW, pak je kans, jullie hebben die 2.5 VR6 al voor de Chinese markt, hang die in een Arteon en je hebt een droomwagen voor de premium Chinees! En als je de ontwikkelingskosten wil spreiden, verkoop hem dan ook in Europa ;).
ice zegt
Tuurlijk hebben ze nu zorgen. Voor alle drie halen ze 40% van hun verkoop in China.
50% van hun winst komt van China.
Het is gewoon triest, je kan niet tegen ze op en dan verzin je van alles om dat tegen te gaan.
Het helpt je eigen auto industrie niet, je maakt ze lui. Beter is, zorgen dat de chinezen een fabriek hier openen, net als met de japaners toen.
Aangezien dit artikel van Bloomberg is, dan heb je ook niet Bloomberg TV gekeken.
Ferrari CEO Vigna on Electric Car Plans, China Market Share
If they are better then you, then you must be better. You can not hold them back.
It’s like a race.
Dutchdriftking zegt
Helemaal eens, jaren geleden al fantastisch uitgelegd door Ryan:
https://youtu.be/EOwxxsPaogY?si=ZbJQVUaD2EccMyS1
wimof zegt
Gisteren de uitzending over topsporters gezien, hoger, verder, sneller maar tegen wat een kost.
m a w: dat de Europeaan EU koopt
thjvanvlerken zegt
? Die europese merken produceren al lang en breed in China. Dus import tax gaat hem niet worden dan he,
marcomanta zegt
Er zijn al heel wat fabrieken in China net zoals Hyundai in Tsjechie een fabriek heeft staan, duh.