EU sluit akkoord uitstoot auto’s, Nederlands plan niet gehaald

Auteur: , 70 Reacties
Audi

Misschien maar goed ook.

Na uren overleggen heeft de Europese Unie een akkoord gesloten waar de meeste Europese landen zich in hebben kunnen vinden. Om klimaatproblemen aan te pakken keken de lidstaten hoe om te gaan met de CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s en bestelwagens. Niet alle landen, waaronder Nederland, zijn het eens met de maatregelen, maar behoorden uiteindelijk tot de minderheid.

Het akkoord dat er nu ligt stelt dat Europese auto’s in 2030 ongeveer 35 procent minder CO2 uitstoten in vergelijking met de auto’s van nu. Nederland had, samen met een stel andere Europese landen, liever gehad dat dit aantal 40 procent zou zijn. Te ambitieus, aldus de EU. Het zal blijven bij die 30 procent. Het overleg heeft uiteindelijk uren geduurd, omdat de lidstaten het maar niet met elkaar eens konden worden.

Vooral bondskanselier Merkel was een felle tegenstander van die 40 procent. Merkel, die een grote auto-industrie achter haar heeft staan, was van mening dat de plannen van onder meer Nederland veel te ambitieus zouden zijn. Om die 35 procent te halen zijn er veel meer elektrische auto’s nodig. Met 40 procent zouden de huidige toekomstvisies van autofabrikanten bijna onhaalbaar zijn, maar dat zegt wellicht meer over die fabrikanten.

Nederland laat het er niet bij zitten. Staatssecretaris Van Veldhoven (D66), die namens ons land aanwezig was bij het overleg, hoopt samen met de andere betrokken landen bij toekomstige gesprekken alsnog een verhoging op tafel te krijgen. Logisch, want de staat is net veroordeeld voor schending van de mensenrechten vanwege het gebrek aan daadkracht wat betreft de verlaging van CO2!

Maar goed, het gaat nog zeker jaren duren voordat de meeste autofabrikanten met een volledige elektrische auto voor ‘de gewone man’ komen. Volgend jaar komen de Duitse merken als Mercedes en Audi met een elektrische SUV op de markt. Echter heeft niet iedereen 80.000 euro in een oude sok liggen om zo’n auto te kopen. Vandaar ook het hameren van Merkel op die 35 procent. Er is wat Duitsland betreft meer tijd nodig.



70 reacties

Jammer dat de Duitse autolobby nog steeds zoveel macht heeft. Ommen te spreken met de kersverse Nobelprijs winnaar voor de economie. Als we eenmaal zijn begonnen met het reduceren van CO2 zullen we tot onze verbazing merken dat het niet zo moeilijk is als we hadden gedacht.
@pomoek: misschien zijn auto’s en persoonlijk vervoer niet het probleem, maar dit wordt met name wel door de linkse media als continue gebruikt als een dood paard ok tegen aan te schoppen…
@goodolddays: Het terugdringen van de CO2 uitstoot van het forenzenverkeer is, denk ik, een redelijk low hanging fruit. Er zijn makkelijk grote stappen te maken. Het terugdringen van de CO2 uitstoot in bijvoorbeeld de vleesindustrie is een stuk lastiger. Om tot een reductie te komen van 40% zullen we denk ik ook 40% minder vlees moeten gaan eten. Ga jij “de gewone man” vertellen dat hij 3 dagen per week geen vlees mag eten?
@pomoek: schaf alle cruiseboten af en laat mensen terug met de auto (en nog steeds vliegtuig) op reis gaan en je spaart al miljoenen tonnen co2 uit. Maar met die cruiseboten is veel geld gemoeid en is echt hip nu, zelfs jonge mensen doen het ondertussen.
@jantje_555: want dan kunnen we met auto’s blijven rijden?Ik zou zeggen: Doe allebei en verdubbel je winst!
@pomoek: ben je mal! Als je dat wenst moet je niet op een autoblog zitten he
@jantje_555: wie weet! En dat maak ik verder lekker zelf wel uit!
@goodolddays: Ze zijn onderdeel van het probleem. Je moet op diverse vlakken aan de bak.

Het is niet ‘of’, maar het is ‘en’.

Dus CO2 auto’s omlaag, belasting op kerosine (in de hele EU!) en ook de vrachtschepen aanpakken.
@widodh: Als je nou gewoon op de lange termijn reduceert in het aantal mensen op aarde dan pak je het meteen op elk vlak aan. Met de huidige 200.000 mensen EXTRA PER DAG zijn dergelijke maatregelen water naar de zee dragen.
@evdw: eindelijk iemand die het echt begrijpt. Over populatie is ons grootste probleem!
@pomoek: idd, geen vliegvakanties meer en oceaantankers op zonne-energie los je het hele uitstoot probleem al mee op.
@civicfk3: Ik heb altijd van linkse partijen begrepen, dat je het uitstoot-probleem oplost door middel van belastingverhogingen.

Jouw oplossing gaat dus niet werken
@melkkoe: het één kan het gevolg zijn van het ander. De belasting is kennelijk niet hoog genoeg.
@civicfk3: je weet dat je dit typt op een tablet/telefoon/laptop die met het vliegtuig is gekomen? Dat autofabrikanten een van de grootste partijen zijn die gebruikmaken van luchtvracht? Dat vliegtuigen nog makkelijk 10 procent kunnen besparen met een efficienter gebruik van het luchtruim, met huidige techniek?
@civicfk3: olietankers op zonne-energie zie ik er niet zo snel van komen en die vliegtax komt er inderdaad aan. Het is zeker zo dat het terugdringen van de CO2 uitstoot van auto’s niet de enige manier is om CO2 te reduceren. In de bouw, voedselindustrie, overal moet CO2 worden gereduceerd. Dus waarom niet in het personenvervoer?
@pomoek: ommen=om met…
@pomoek: zonder in gedachten te houden hoe de stroom is opgewekt, dat is weer een ander verhaal, zal de uitstoot ontegensprekelijk dalen eens het personen-en vrachtvervoer in E V modus rijdt. En dan is het tijd om andere vervoersmiddelen zoals hieronder bericht, in feite de meest vervuilende, onder de loep te houden.
@pomoek: het is juist erg jammer dat milieudefensie zoveel macht heeft.
We worden steeds weer opgezadeld met enorme kosten. Dan is het weer een hetze tegen Diesel, dan weer een hetze tegen aardas en nu weer bij een rechter overheidsbeleid afdwingen.
En dan te bekenden dat deze milieudefensie club voor het grootste deel bestaat door subsidies die ze krijgen van de overheid. Echt werken voor hun geld doen ze niet.
@kroon: Dat ben ik niet met je eens. Organisaties als milieudefensie bieden tenminste nog enige tegenwicht aan bedrijven als Shell en VAG en een organisatie als bouwend Nederland en de vleesindustrie.
Zij zadelen ons niet op met kosten. De overheid legt heffingen op omdat ze het gebruik willen tegengaan. Hoe dan ook gaat het opruimen van de vervuiling heel veel geld kosten. En die kosten worden niet meegenomen in de prijs van de vervuilende producten. Volgens mij verwar je urgenda met mileudefensie.
Er is volgens mij geen hetze tegen diesel, je mag nog steeds diesel rijden, en tanken voor minder dan benzine. De uitlaatgassen van dieselautos zijn gewoon enorm schadelijk voor de gezondheid.
@pomoek: maak je niet druk, in NL stampen ze de wetgeving er toch wel door dat het 50% wordt. Want “wij” moeten ons wel onderscheiden van Europa.
@peug206: Dat zou mooi zijn! wij onderscheiden ons namelijk al van de rest van Europa doordat we meer CO2 pp produceren als de gemiddelde Europeaan (9,9 ton vs 7,6 ton).
@pomoek: de gemiddelde europeaan verzet ook minder arbeid en heeft niet een van de grootste havens ter wereld EN een vliegveld.
@peug206: er zou een akkoord moeten komen op terugdringen van de bevolkingsgroei en daarbij mag het economie gezeur geen tegenargument zijn. Er moet een akkoord komen over terugdringen goedkope azie import (boten tax!) zonder het economie argument. Er moet een regeling komen (lease-koop) voor electrische auto’s die beschikbaar gemaakt worden voor mensen die niet zo 123 zelf 35k kunnen financieren voor een auto maar wel prima af kunnen met een elektrische auto doordat ze minder als 20k per jaar rijden!
@dutchneon: ik ben het helemaal met je eens wat betreft boten, vliegen en reistax. Elektrisch lease? Nee. Je kunt niet iemand dwingen om te gaan leasen omdat hij geen nieuwe auto kan kopen maar je alleen elektrisch mag.
@peug206: bedoel niks dwingen, maar ik ken genoeg mensen om me heen die graag een tweedehands electrische auto zouden willen rijden, maar geen centjes genoeg hebben. Ik zie daar een kans, met de besparing aan onderhoud, brandstof en wegenbelasting kunnen ze de lening versneld afbetalen. Als die lening nu eens netjes door de overheid verstrekt zou worden tegen bvb 2,5 procent is iedereen blij.

Uiteraard wil ik niemand dwingen, ik zou niet durven!!
@dutchneon: nee, maar zodra je een alternatief in de lease aanbied, MET subsidie dan weet ik wel waar de rest van nederland over 5 of 6 jaar in mag rijden… net als al die foutlanders…
@peug206: ik zie een lening aanbieden tegen een betaalbare rente geen subsidie…. ik snap je punt van de outlander, echter ik zie het anders. De belasting is zo belachelijk hoog dat we het subsidie vinden als we korting krijgen…
en natuurlijk klopt het niet zoals ik hierboven al aangaf… oogkleppen politiek, er is meer als 10 jaar beleid gemaakt op basis van nedc uitstoot, ik kots er van!
@peug206: ik heb ook geen haven en zelfs geen vliegveld…
@pomoek: 😂 wat ik bedoel is dat Nederland natuurlijk een transportland is, en dat dat ook voor veel uitstoot zorgt.
@pomoek: jongens toch… steek hier lekker tijd in….. wat een nosnens! Eerst jarenlang debatteren over waarden die in de praktijk helemaal niet kloppen bij de auto’s en nu met oogkleppen op blindstaren op CO2 uitstoot. BAH!!!! dit soort politiek hebben we totaal niks noppes nada aan!!!!
@dutchneon: En wat ga jij dan aan klimaatverandering doen?
@pomoek: Ik heb al 2 jaar een nul op de meter huis, heb de zonnepanelen zelf gelegd (120stuks). En overgrote deel van de warmtepomp installatie ook zelf gedaan. We rijden veel kilometers met de model-s, eten maar 2-3 keer in de week vlees en ik weiger om meer als 3 keer in de week naar de randstad te rijden (werk in de IT) en kan dus veel vanuit huis werken. Wij kopen bewust veel streekproducten, groenten fruit en slager,

En jij?
@dutchneon: Oja ik hou niet van vliegen :D
@dutchneon: oké jij wint! Dat doe je goed.
@dutchneon: Zoals met alles hebben de mensen met genoeg centjes altijd makkelijk praten. Of dacht je dat iedereen de mogelijkheid heeft om 120 zonnepanelen, een warmtepomp en een elektrische auto aan te schaffen?

Verder natuurlijk goed dat je je geld hieraan uitgeeft, maar dit is voor de meeste mensen gewoon onmogelijk. Ook al zouden ze graag willen
@melkkoe: ik moest hier ook gewoon extra hypotheek voor afsluiten hoor, namelijk 50.000 euro extra hypotheek, dat is een regel die in het leven geroepen is voor duurzaam maken van oudere huizen!
Ik kon dat niet halen met 50k daarom ook nog veel zelf gedaan…
De tesla zijn we aan het afbetalen, dus doe aub niet zo afgunstig met je uitspraak veel centjes, ik moet er gewoon elke dag voor sparen!
@dutchneon: om te beginnen, ik gun het je van harte.

Maar je zult hoop ik ook wel begrijpen, dat dit voor Jan Modaal onmogelijk is. Die kan echt niet zomaar 50.000 extra lenen, en dan ook nog een Tesla op afbetaling.
@melkkoe: harder werken en zorgen dat de vrouw lekker meewerkt. Geloof me wat ik verdien is niet heel bijzonder, en mijn vrouw hetzelfde. we zitten ruim onder de ton per jaar. Evengoed zijn we 8 keer zoveel kwijt aan kinderopvang dan aan de Tesla… en zo krom is het dus in nederland, dat leningkje voor de Tesla word getoets met een rente van slechts 800 euro per jaar. echter de kinderopvang á 1200 euro per maand hoe ik nergens te verantwoorden….. :O
@pomoek: ach het is voorlopig nog een totale deceptie. Wij in NL hebben er overigens echt maar ienieminie pietsie invloed op. Wij hebben namelijk totaal geen uitstoot t.o.v. andere landen. En verschil ga je ook niet snel merken in NL. Behalve dat je kosten omhoog gaan door overheid en dat je op een gegeven moment wellicht elektrisch rijdt. Die uitstoot voor elektrische auto’s komt trouwens gewoon elders in de lucht. Bijna alle stroom wordt nog opgewekt uit bruinkool, steenkool, aardgas etc. en wat ze claimen wat van wind en zonnepanelen komt (3% ofzo?) wordt vaak overdreven door trucjes van energiebedrijven. Je moet een oppervlakte van frankrijk vol zetten met zonnepanelen en de opbrengst in stroom moet je kunnen opslaan. Dat is inderdaad ‘alles’ wat nodig is om iedereen (de wereld) op stroom te laten leven. Dat is inderdaad niet veel als je kijkt naar de oppervlakte van de aarde. Dat opslaan is nog een probleem. Want als er bijvoorbeeld door een koude avond opeens veel stroom nodig is dan gaan de bruinkoolmijnen en dergelijke gewoon extra verbranden. Een zonnepaneel of windmolen heeft daar helaas nog geen hele goede (infra)structurele oplossing voor. Nog even los van de vleesindustrie en de als maar groeiende uitstoot in Azië. Condooms uitdelen lijkt me goedkoper. En misschien toch maar eens wat minder vlees eten helaas.
Gewoon die vluchten van een paar tientjes naar Barcelona en Londen afschaffen.
Zonder al die pret kilometers kom ja al een heel eind met de CO2 reductie.
@hubert: een pretvlucht van een paar tientjes stoot inderdaad veel meer CO2 uit dan een vlucht van een paar honderd euro
@melkkoe: nee, maar veel minder mensen gaan naar Barcelona als het geen tientjes meer kost
@melkkoe: als je pretvervoer afschaft ben je snel klaar. Maar wanneer is het pret? Als mijn werk mijn hobby is dan is pret ook werk en werk weer pret….snap je het nog?
@Hubert: en cruiseschepen belasten. Is dat wat?
@lippie: cruiseschepen laten zinken is misschien nog beter /bill burr modus off
@Hubert: dan moet dat globaal geregeld worden. In Amerika en Azië zijn dat soort budgetvluchten ool normaal.
@baklava:
Helemaal gelijk.
Maar we moeten ergens beginnen en niet altijd maar wachten en met het vingertje naar een ander wijzen.
@hubert: Minder bomen kappen en meer bossen aanplanten. … Maar naast de mobiliteit zijn er nog meer onderwerpen die aangepakt kunnen worden. Daarnaast is het milieu wereldwijd en niet beperkt tot Europa. Misschien opkomende economieën beter helpen met hun energie voorziening. Wat dat betreft kan men overigens in Oost Europa en grens van Griekenland ook eens wat moderniseren qua energie opwek…
Maar is het nou 30 of 35 procent…?
Minder inname van dierlijke eiwitten scheelt ook een hoop. En dat kost weinig moeite. Ik ben zelf vrij gemakkelijk van een die-hard carnivoor gegaan naar 4 à 5 keer in de week vegetarisch. Dan kan ik prima een paar duizend km per jaar in m’n oldtimer blijven rijden.
@tenaci: Hear, hear! Same here. Ik eet Zo t/m Do geen vlees. Vaak op Vrijdag ook niet, maar dat wisselt.

Ik kan ontzettend genieten van een lekker stukje biefstuk, maar dat is 1x per week prima. De rest van de dagen eet ik geen vlees.

De keer dat ik vlees in een supermarkt heb gekocht is echt al jaaaaaren geleden.

Ben ook veel meer van vlees gaan genieten als ik het dan wel eet.
@widodh: inderdaad! Het vlees wat ik nog eet is biologisch en van goede kwaliteit. Dat is wat duurder, maar kan prima uit omdat ik veel minder vlees hoef te kopen.
@tenaci: Geen kinderen verwekken, doet ook wonderen voor de CO2-uitstoot…
@henrie: Een max van 2 kinderen per huishouden stem ik wel mee in. Waarom moet de bevolking in NL groeien?
symboolpolitiek, volkomen onrealistisch. gemiddelde leeftijd wagenpark is +10 jaar dat is over 12 jaar niet anders dus wat nu nieuw verkocht wordt rijd dan nog rond en volgens mij worden er vanaf morgen niet alleen nog maar elektrische auto”s verkocht.
@hjal: Het gaat om nieuwe auto’s he! Maar sowieso is het het beste als je lang met je oude auto blijft rond rijden. Zo’n nieuwe auto produceren kost namelijk ook heel wat energie en dus CO2.
Gewoon de belastingen verhogen volgens onze linkse rukkers in Den Haag. Als je maar betaalt is het geen probleem meer toch? Dan krijg je een oude diesel nog schoon.
Wellicht dat het een idee is om die idiote belastingen op nieuwe auto’s eens te verminderen. Wellicht dat er daardoor wat meer nieuwe, schonere auto’s op de weg komen.
@tvl1995: Nee joh, iets doen waardoor de automobilist erop vooruit gaat? Ga je mond met zeep spoelen!
@Edge: excuses, je hebt nog gelijk ook….
Je moet als je eens op Heathrow bent of op JFK of LAX voor de grap eens op het observation deck gaan staan en dan eens kijken hoe belachelijk veel vliegtuigen erdoorheen worden gedraaid. En een vliegtuig motor heeft geen katalysator. Ook het opstijgen alleen al.
@loserboi932: ga naar Ibiza, ga eens lekker een club sandwich bestellen bij Café/Bar Cappucino in de haven en ga er lekker bij zitten terwijl de Ferry uitvaart naar Barcelona. Met het zonnetje erbij zie je 1 bruine walm van stookolie als een zandstorm achter die Ferry vandaan komen. Ik denk als je 100.000 oude VW T3 Transporters naast elkaar zet dat je nog niet zo’n walm voor elkaar krijgt.
Als we massaal op een dieet gaan Goji-bessen en pompoenpitten, is bewezen dat mensen 60% minder scheten laten door bewuste(re) voeding. Dat scheelt al 16 miljoen mini-uitstootmomenten a 15x op een dag.
Maar goed dat de duitsers nog veel macht hebben. De overgang naar elektrisch rijden willen ze veel te snel doorvoeren. De meeste luchtvervuiling heeft namelijk plaats in continenten zoals Azië en Afrika. Maar hier in Europa willen ze weer heiliger zijn dan de paus.
Ook in Nederland is het bekent dat koeien meer CO2 uitstoot dan alle wagens op nederlandse wegen samen. Ga je hier iets aan doen???? En steeds die automobielsector die op de strafbank zit. Vrachtwagens, Schepen, diesellocomotieven blijven buiten schot! Begrijpen wie kan.
Vergeet niet dat in Nederland en België enkele duitse constructeurs auto’s laten bouwen. Ik zou die niet te veel voor de borst stoten, anders zien we de productie van Audi en Mini’s weleens verhuizen zodat veel gezinnen hun inkomen verliezen. Geef de automobielsector tijd. Sinds de jaren ’90 is de gemiddelde uitstoot van hun aanbod al deftig gedaald. Vergeet niet dat de opgelegde veiligheidsnormen ook zware auto’s eisen. Ook opgelegd door het zelfde Europa.
@ericc: meeste luchtvervuiling in Afrika???? Die ruftende olifanten?
@cloverleaf: neen, wel door ontginnen van mijnbouw, bossen die in razend tempo verdwijnen, industrie zonder normen en geen controle van de overheid,….
Gewoon wa minder vlees eten.
Dweilen met de kraan open. Hier 40% minder CO2 en in de 3e wereldlanden 60% meer.
@bartsss: 40% minder hier is 4 ton per persoon. 60% meer in Nigeria is 0,4 ton per persoon. Ik zeg: onmiddellijk doen!
Gelukkig rijden elektrische auto’s allemaal op zon energie. Oeps…nee, toch niet. Het is gemiddelde CO2 uitstoot is in de periode 2010-2015 in Europa met 25% gedaald, maar in Nederland met 3% gestegen ondanks dat hier heel veel kleine autootjes rondrijden. Overigens is de CO2 uitstoot in Dld in dezelfde periode met 13% gedaald. Ergo: kijk ook naar de energieproductie en niet alleen het verbruik.

Catch my drift? Symboolpolitiek.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).