• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: dit is de nieuwe Audi e-tron

Auteur: RubenPriest, gepost 18 september 2018 om 06:53 – 118 Reacties

Afbeelding Officieel: dit is de nieuwe Audi e-tronAfbeelding Officieel: dit is de nieuwe Audi e-tronAfbeelding Officieel: dit is de nieuwe Audi e-tronAfbeelding Officieel: dit is de nieuwe Audi e-tronAfbeelding Officieel: dit is de nieuwe Audi e-tronAfbeelding Officieel: dit is de nieuwe Audi e-tronAfbeelding Officieel: dit is de nieuwe Audi e-tronAfbeelding Officieel: dit is de nieuwe Audi e-tron

Audi
De eerste volledige elektrische Audi voor de massa is een feit. De nieuwe e-tron is hier.

Na een verschrikkelijke lange periode van teasers en vertragingen is de Audi e-tron eindelijk officieel. Bijna twee weken nadat Das Haus het elektrische offensief inluidde met de EQC, is het nu Audi die met een elektrische auto komt. Geheel in lijn met de actuele markt is ook Audi’s eerste elektrische auto voor de massa een SUV.

Het merk uit Ingolstadt laat weten dat de e-tron wordt aangedreven door twee elektromotoren en een nieuwe generatie Quattro. Deze nieuwe variant van het wereldberoemde vierwielaandrijvingssysteem van Audi verdeelt de aandrijfkracht variabel over de twee aangedreven assen. Het systeemvermogen komt uit op 408 pk en 660 Nm koppel. De e-tron heeft een 95 kWh batterij en de actieradius bedraagt 400 kilometer volgens de WLPT-cyclus (net zoals de EQC), wat niet heel bijzonder is. Wie remt met de e-tron wint energie. Ook dat is an sich niets nieuws, maar volgens Audi is de e-tron de enige elektrische auto die met 90 procent van de afremacties energie weet te winnen. Met de e-tron kan zowel AC als DC worden geladen tot 150 kW. In het gunstigste geval duurt het ongeveer 30 minuten om de batterij voor 80 procent op te laden. Wie thuis wilt laden kan een 9.6-kW lader aansluiten op een 240 of 120 volt stopcontact. De e-tron heeft een top van 200 km/u. Door de aanwezige elektropower gaat een sprintje naar de honderd wel rap. De e-tron heeft daar 5,5 seconden voor nodig.

e-tron
e-tron

Het uiterlijk was al min of meer bekend. In het interieur zien we ook weinig verrassingen. Recente Audi-modellen zoals de A6 en A7 waren op dat gebied al voorloper van de huidige designtaal als het gaat om het interieur. Er zijn twee schermen (10.1-inch en 8.6-inch) aanwezig in de middenconsole. Met het ene scherm kunnen zaken als navigatie worden geregeld. Het andere scherm is voor climate control. Een derde scherm prijkt voor de neus van de bestuurder met het inmiddels welbekende Audi’s Virtual Cockpit. In de e-tron kunnen vijf personen meegenomen worden en de bagageruimte bedraagt 660 liter, of 1.725 liter wanneer de stoelen worden neergeklapt.

Audi

De nieuwe Audi e-tron rolt in Brussel van de band en is er vanaf 84.100 euro. Vanaf 22 november zijn de orderboeken geopend. De eerste leveringen moeten begin 2019 gaan plaatsvinden. Een video van de e-tron check je op Autojunk.

UPDATE: LOL, de Kia e-Niro zet de Audi e-tron nu al voor paal!

Ook interessant!

  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Audi Q4 e-tron rijtest video
  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Audi e-tron-rijders krijgen gratis extra range

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, e-tron, Elektrisch, SUV

Vorig bericht: « “Wetenschapper” verklaart ongekende snelheid Hamilton
Volgend bericht: Hier, Audi’s verdere plannen voor de toekomst »

Lees Interacties

Reacties

  1. kroon zegt

    18 september 2018 om 07:04

    De zoveelste variant op het A3 model. Nette auto, maar om dit nou als toekomst van vervoer neer te zetten. Het had ook anders gekund. Maar als je dan toch een strakke auto wilt neerzetten die lijkt op alle andere Audi modellen, waarom die lelijke ribbels overal onderaan de carrosserie? Wat jammer…
    Gelukkig is het wat model betreft niet zo’n grote mislukking als de Mercedes EQC.
    Helaas is de beloofde actieradius van 400km volgens WLPT net zo’n mislukking als de EQC.
    400km volgens WLPT is in werkelijkheid net 300km. In de winter blijft daar waarschijnlijk maar 220km van over en dan moet je niet 130km/u gaan rijden op de snelweg en de kachel uit.
    Voor mensen die serieus een auto nodig hebben: onbruikbaar nog die EV met accu. Gelukkig hebben we nog Diesel en wachten we even Waterstof af.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      18 september 2018 om 07:14

      @kroon: zoveelste variant van een reactie op een nieuwe Audi. ?

      Login om te reageren
    • camber24 zegt

      18 september 2018 om 07:23

      @kroon: hoeveel keer per winter rij je meer dan 220km op 1 dag, aan 1 stuk? Ik probeer gewoon even te begrijpen hoe groot je probleem precies is.

      Login om te reageren
      • kroon zegt

        18 september 2018 om 07:27

        @camber24: je kan niet overal laden en altijd laden. Een auto moet je voor werk uit en thuis kunnen brengen zonder gedoe. Een EV kan dat niet altijd en overal voor iedereen.

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          18 september 2018 om 07:51

          @kroon: 400 op WLTP is momenteel wat elke EV tracht te halen. Dat heet ontwikkeling. Elektrisch rijden is momenteel inderdaad een keuze met concessies, maar als iedereen nu stopt met het ontwikkelen van elektrische auto’s “omdat we realistisch maar 200 km halen” (onzin, WLTP zit dichter bij de realiteit dan je denkt), dan komen we helemaal nergens.

          Login om te reageren
          • kroon zegt

            18 september 2018 om 08:36

            @720s: https://www.groen7.nl/over-het-echte-rijbereik-en-de-laadsnelheid-van-de-jaguar-i-pace/

            Login om te reageren
          • waterisnat zegt

            18 september 2018 om 09:17

            @720s: onderliggende punt blijft dat het iedereen vrij mag staan om die ongemakken (en de milieunadelen) weg te beredeneren. Het blijft alleen compleet debiel dat deze personen vervolgens anderen willen laten betalen voor hun waanzin. Waanzin mag van eigen geld. Niet van andermans geld, anders kan ik ook nog wel even wat wensdromen verzinnen die nog niet marktrijp zijn

            Login om te reageren
            • Loek zegt

              18 september 2018 om 10:41

              @waterisnat: welkom in de (bedrijfs)wereld. Maak je vast klaar voor verdere verrassingen die op je pad komen.

              Login om te reageren
      • tatog zegt

        18 september 2018 om 07:31

        @camber24: ik denk dat kroon sowieso een beetje tegen accubakken is…. het is gewoon knap hoe je een actieradius met bijna 50% weet weg te lullen…

        Login om te reageren
        • kroon zegt

          18 september 2018 om 08:34

          @tatog: kijk even wat er over blijft van de range van een I Pace: 480 volgens WLTP en in werkelijkheid 280 km. Maar het is nog minder als je constant 130 km/u rijdt op de snelweg… https://www.groen7.nl/over-het-echte-rijbereik-en-de-laadsnelheid-van-de-jaguar-i-pace/

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            18 september 2018 om 09:00

            @kroon: de beperkingen van de I PACE kan je niet zomaar op Audi afspiegelen. Tesla weet ook een vele lager verbruik te realiseren met de X én Audi heeft geen spiegels wat een gigantisch windvanger is.

            Login om te reageren
          • sr20det zegt

            18 september 2018 om 12:15

            @kroon: Als je de auto na resetten reset, dan is 400km in de I-Pace absoluut haalbaar. Heb er al een paar keer in kunnen sturen om dit te kunnen zeggen.

            Login om te reageren
      • Pordon zegt

        18 september 2018 om 07:39

        @camber24: ik rij dagelijks 4/500 kilometer en bijna geen enkele klant van mij heeft een laadpaal. Pas als een elektrische auto een actieradius heeft van 800km zou ik het gaan overwegen. Nog even geduld dus.

        Login om te reageren
        • tatog zegt

          18 september 2018 om 07:44

          @pordon: snel gerekend doe je ongeveer 100.000 km per jaar… niet echt een gemiddelde Nederlander zeg maar. Voor mensen die 20.000 km per jaar doen is zo’n auto wel een optie. In jouw geval zal ik ook heel lang wachten met overstappen.

          Login om te reageren
          • hans75 zegt

            18 september 2018 om 08:02

            @tatog: weet niet hoe jij rekent.. maar 4/500 km per dag is iets van 8 meter per dag…
            zelfs een scootmobiel heeft dan aan het eind van de dag de accu nog vol.

            Login om te reageren
            • alassad zegt

              18 september 2018 om 08:11

              @hans75: tijd voor koffie?

              Login om te reageren
          • pomoek zegt

            18 september 2018 om 08:12

            @tatog: gemiddeld rijdt een Nederlandse auto 32km per dag. Schokkend weinig eigenlijk, maar ja, gemiddeld, wat moet je ermee?

            Login om te reageren
        • evdw zegt

          18 september 2018 om 08:09

          @pordon: Voor jou is er de Tesla roadster.

          Login om te reageren
        • kareljansen zegt

          18 september 2018 om 19:21

          @pordon: je hebt ook helemaal gelijk. In mijn situatie waar ik eigenlijk elke dag gewoon naar mijn kantoor rij op ongeveer 50km afstand wordt het al een heel ander verhaal. Thuis opladen is voor mij echter niet mogelijk en dat is ook wel een serieuze beperking.

          Login om te reageren
    • pomoek zegt

      18 september 2018 om 08:21

      @kroon: die ribbels is een beetje gejat van Renault. Dan lijkt ie wat slanker.

      Login om te reageren
    • laptom zegt

      18 september 2018 om 08:52

      @kroon: Ik rij met de Tesla 90 probleemloos 400km als ik niet 130 ga stampen. Ook in de winter of in de zomer met airco. Nooit zelf met een electrische auto forens of op vakantie geweest? Afgelopen zomer naar Oostenrijk geweest. Rustig aan gereden duurde het inclusief file 15,5 uur met de Tesla. Incl laden. Mijn vrienden met een S6 hadden er 14uur en 10min op gereden. Zelfde moment weggereden, zelfde route.

      Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        18 september 2018 om 09:08

        @laptom: kijk, dat zijn de reacties waar je wat aan hebt.

        Login om te reageren
      • hijman85 zegt

        18 september 2018 om 14:04

        @laptom: Ik rijd vaak op en neer van Groningen naar Amsterdam. Ongeveer 380 kilometer, maar zeg voor de zekerheid 400. Ik ga geen 130 rijden, minimaal 140-150. Lukt dat op 1 lading met een Tesla of red je dat niet?

        Login om te reageren
        • freezzr zegt

          18 september 2018 om 14:49

          @hijman85: dan is ‘ie leeg zodra je de ketelbrug over bent, lol!

          Login om te reageren
        • dutchneon zegt

          19 september 2018 om 00:11

          @hijman85: Dat haal je makkelijk mits je 120 cruise rijdt, als je 150-160 wilt rijden (of als jij 200wilt) prima, maar dan moet je een destination charger zoeken en er even 8 euro stroom in laten laden. Veel slimmer is echter de boordcomputer van de Tesla je laten adviseren, waarschijnlijk zal hij je een optimale snelheid weergeven om je rit heen en weer te laten rijden, bijvoorbeeld 124. Als je nu op de terugweg wind mee hebt kun je waarschijnlijk alsnog 140 rijden. En met deze methode laad je hem thuis weer voordelig tegen 19cent vol en heb je 15 euro bespaard tov je diesel!

          Login om te reageren
      • dutchneon zegt

        19 september 2018 om 00:04

        @laptom: Ook al ben ik bezig met de aanschaf van een tweedehands model-s kan ik je verhaal niet helemaal volgen… hoeveel kilometer was het totaal? jij hebt toch minimaal 3x 35min moeten laden neem ik aan? En ook niet te hard rijden? Als dit in het hoogseizoen was kan ik het begrijpen, dan kun je vanwege de drukte toch niet hard rijden. Echter ik doe over een ritje wintersport met 1x diesel tanken en 1000km, minder als 8 uur!

        Sterker nog terugrit Italië door Oostenrijk (ruim 1450km) met de caravan (zware Airstream) heb ik slechts 18 uur gedaan. Dat was inclusief 2 keer lang stoppen en eten en 3 keer tanken!

        Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      18 september 2018 om 09:53

      @kroon: A3 model?? Ik denk dat dit zeker 1 of 2 maten groter is.. dus meer Q5 / Q7. 4.90 lang, 1.93 breed en 1.66 hoog. Dus tussen q5 en q7 in…

      Login om te reageren
    • nownow zegt

      18 september 2018 om 11:42

      @kroon: trek je jouw conclusie uit ervaring? Ik betwijfel dit ten zeerste! Volgens mij heb jij geen EV en dan is het makkelijk alle fake-news te geloven. Ik heb zelf al 2 jaar een Tesla Model S. In de winter valt een EV misschien maar terug naar 85-90% van zijn zomercapaciteit en zeker niet de 50-60% wat jij aangeeft. Je kan namelijk voordat je gaat rijden jouw accu al opwarmen en zelf zonder de opwarming haalt hij nog wel de 80%

      Login om te reageren
  2. acakoning zegt

    18 september 2018 om 07:04

    Mooi dingetje geworden

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      18 september 2018 om 07:15

      @acakoning: dingetje? 84.400 euro voor een onpraktische auto noem ik geen dingetje.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        18 september 2018 om 09:13

        @henk_he: zo kreeg mijn buurjongetje vroeger eens een prachtige 1:18 Ferrari 288 GTO van Bburago voor zijn verjaardag, en ik stond naast hem te kwijlen want ik wist al hoe mooi die naast mijn 1:18 E-type en XJ220 zou staan. Helaas voor de gevers was mijn buurjongetje meer geïnteresseerd in GI Joe en alles dat ontplofte dus pakte hij het aan en zei “leuk dingetje”. Om hem een dag later met een door zijn grotere broer gemaakte vuurwerkbom naar de eeuwige jachtv… autodromo’s te sturen ?

        Login om te reageren
  3. loserboi932 zegt

    18 september 2018 om 07:09

    Een mooi, veel zeggend design wat er, vooral tegenwoordig, écht uitspringt. Ik denk dat we hier kijken naar een stijlicoon zoals de 300 sl gullwing wat over 50 jaar zeker nog even mooi en indrukwekkend is als nu.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      18 september 2018 om 07:11

      @loserboi932:
      Not sure if trollin’..

      Login om te reageren
    • str8six zegt

      18 september 2018 om 07:20

      @loserboi932: ben vrij slecht in het herkennen van sarcasme maar dit ligt er wel heel dik bovenop.

      Login om te reageren
    • evdw zegt

      18 september 2018 om 08:11

      @loserboi932: Het is natuurlijk logisch dat deze auto niet een heel uitgesproken ontwerp krijgt. Deze auto moet een breed publiek gaan trekken en dus houden ze hem heel voorzichtig.

      Login om te reageren
  4. Arnoud zegt

    18 september 2018 om 07:09

    Als je van chirurgenstaal houdt vind je dit vast mooi. Ik vind het veel te klinisch.

    Login om te reageren
  5. trustmeiamanengineer zegt

    18 september 2018 om 07:09

    Best wel een nette kar zo te zien, ook qua specs. Kan zich in ieder geval meten met de iPace en EQC. Sterker nog, zijn eigenlijk allemaal identieke karren…
    Mooi ook dat de marketingafdeling het weer voor elkaar krijgt om iets gewoons, inherent aan de techniek, te verpakken als innovatie (Quattro). En zelfs de doorgaans kritische Autoblog scribent vreet het als zoete koek.

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      18 september 2018 om 07:17

      @trustmeiamanengineer: waar staat het woordje innovatie? Het is een feit dat deze vorm van Quattro niet eerder voor is gekomen op een andere Audi en dus nieuw is. Heeft niets met marketing of zoete koek te maken. Gewoon een stukje informatie. Het is niet baanbrekend nee, maar dat lees je ook nergens in het artikel.

      Login om te reageren
  6. lekkerlinksrijden zegt

    18 september 2018 om 07:11

    95 kwh accu en WLTP van maar 400km, zou dat met het gewicht en luchtweestand te maken hebben. Toch best triest dat de grote duitse bedrijven geen Tesla killer kunnen maken

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      18 september 2018 om 07:55

      @lekkerlinksrijden: wat mensen lijken te vergeten is dat Tesla al hun geld door het toilet spoelt om ‘dé elektrische auto’ te bouwen. Audi, Mercedes, Porsche en vooral Jaguar kunnen zich dat totaal niet veroorloven. Die moeten een elektrische auto ontwikkelen waar winst op gemaakt kan worden. En ja, dan worden de specs wat conservatiever.

      Login om te reageren
      • crepito zegt

        18 september 2018 om 08:27

        @720s: Meeste van dat geld gaat naar in-house supercharger netwerk, alle service centers en winkels en een groot deel verticale integratie van de productie van de gehele auto. (Gigafactory) Met software engineering van de robots daar aan toe.

        Login om te reageren
      • reactief zegt

        18 september 2018 om 08:42

        @720s: Hmm.. het gaat er toch over hoe Tesla veel efficienter omgaat met de energie.

        Vind het ook best bijzonder dat de gevestigde orde dat niet voor elkaar krijgt, al heeft dat mogelijk te maken dat ze allemaal een SUV maken met een Cw van een baksteen?

        En waarom wordt er eigenlijk nooit benoemd wat het verbruik is van een elektrische auto?

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          18 september 2018 om 10:44

          @reactief: Tesla krijgt dit wel voor elkaar omdat zij voor het nodige onderzoek enorm veel geld over de balk smijten. Audi perkt dat in door op basis van een bestaande basis en een compleet nieuwe aandrijflijn wat ook veel onderzoek kost. Vergeet niet dat de auto vol zit met onderdelen die op de nieuwe A6 dik 50 ruggen kost. De aandrijflijn zelf hoeft niet voor 85k de deur uit.

          Login om te reageren
          • reactief zegt

            18 september 2018 om 12:09

            @720s: Ik ben wel benieuwd hoe je nu Audi en Mercedes alsnog kunt verdedigen, nu Kia met minder accucapaciteit ook verder komt dan de Duitsers!?

            Login om te reageren
            • reactief zegt

              18 september 2018 om 12:10

              @reactief: Zie latere bericht hier op Autoblog.
              En die wordt waarschijnlijk ook nog goedkoper!

              Login om te reageren
              • Loek zegt

                18 september 2018 om 13:21

                @reactief: jup. Ook meer plastic. Ik kan Kyundai enorm waarderen voor de prijs/kwaliteit verhouding, maar qua kwaliteit zit je bij Mercedes of Audi echt wel veel hoger. Dat is waarom ze zo duur zijn. Een Kia Ceed heeft ook een even goede aandrijflijn als een A-Klasse maar het interieur en de materialen staan op een veel hoger niveau.

              • reactief zegt

                18 september 2018 om 14:59

                @720s: Dus je wilt zeggen dat deze Audi door een beetje extra afwerking zoveel meer verbruikt dan de Kia om met 50% meer accu, 85km minder ver te komen… bijzonder!

              • Loek zegt

                18 september 2018 om 15:01

                @reactief: Daar gaat het dus niet om. De aandrijflijn en de aankoopprijs van de Kia en de Audi zijn niet met elkaar te vergelijken. In de Audi zit namelijk klaarblijkelijk een slechtere aandrijflijn dan de Kia, maar de Kia is meer op budget gebouwd. Logisch dus dat de Audi een stuk duurder is. Dat heeft niks te maken met de aandrijflijn.

              • reactief zegt

                18 september 2018 om 18:08

                @720s: oke, ik snap je punt nu. Maar ben het er niet mee eens.
                Audi, voorsprong door strakke naadjes….

              • monsieurleloure zegt

                18 september 2018 om 21:20

                @720s: Marge zal je bedoelen.
                Als Audi wil overtreffen ze Tesla net gemak , maar dan verkopen ze geen één Q7 of Q8 meer.
                Ze kijken wel uit want op die auto’s zit nog veel marge.

                Tesla heeft daar geen last van. Die verkopen alleen maar electrische auto’s.

    • rutgerg zegt

      18 september 2018 om 08:38

      @lekkerlinksrijden: is niet nodig, Tesla is hard op weg zichzelf te ‘killen’. Daarnaast is het in een model X ook wel nodig een grote actieradius te hebben om zo snel en zo ver mogelijk weg te rijden van je vrienden zodat niemand je kan herkennen… wat een gedrocht.

      Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      18 september 2018 om 19:25

      @lekkerlinksrijden: wat is de wltp van een model x met vergelijkbare accu dan?

      Login om te reageren
  7. kraakensmaak zegt

    18 september 2018 om 07:14

    2019 en boven de 50k, dit gaat niemand kopen.

    Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      18 september 2018 om 07:42

      @kraakensmaak: wordt gewoon leasen dan…

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        18 september 2018 om 07:55

        @vroaaar: Denk je? In 2019 geldt het 22% tarief voor elektrische auto’s vanaf 50.000 euro. Wanneer het geld gaat kosten vinden automobilisten (en anderen) het milieu ineens niet meer zo belangrijk. Dus nee, veel gaat deze auto hier niet geleased worden.

        Login om te reageren
        • joostvis zegt

          18 september 2018 om 08:50

          @viezefreddyw: Dit tarief geldt alleen voor de resterende waarde boven de 50K.

          Login om te reageren
        • reactief zegt

          18 september 2018 om 08:50

          @viezefreddyw: De eerste 50.000 blijft 4%. Je kan dus deze Audi van 85.000 goedkoper leasen dan een niet-elektrische auto van zo’n 45.000.
          Dus ik denk dat het de eerste twee jaar nog prima geleased gaat worden.

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            18 september 2018 om 08:58

            @reactief: @joostvis: Aah, op die fiets. Meende dat het anders was. Dank voor de opheldering.

            Login om te reageren
            • kareljansen zegt

              18 september 2018 om 19:31

              @viezefreddyw: en daarnaast is er nog de afschrijving. Ik zou momenteel wel 3x nadenken voordat ik een nieuwe a6 diesel zpu bestellen. Daarnaast heb je ook de uitstraling die je als bedrijf wilt hebben (ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat dit toch wel categorie directie mkb is)

              Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        18 september 2018 om 07:56

        @vroaaar: Oh ja, en in 2021 gaat het tarief voor alle elektrische auto’s naar 22%.

        Login om te reageren
    • joostvis zegt

      18 september 2018 om 08:45

      @kraakensmaak: Even de rekensom maken voordat je dit soort uitspraken doet. Je ziet nu massaal Plug-in hybrides rijden van 100K( ) met 15% bbijtelling. Als je zo’n Etron mooi aangekleed kan kopen voor 100K, betaal je gemiddeld maar 13% bijtelling over het gehele bedrag. Wel degelijk een mooi fiscaal voordeel en dan heb ik de vrijstelling van mrb er nog buiten gelaten. Bovendien zullen deze auto’s ook in grote getalen geïmporteerd, aangezien ze in Scandinavië dit jaar al gaan leveren. Als je een 2018 model kan verkrijgen, rijd je alsnog met 4% bijtelling over het gehele bedrag.

      Login om te reageren
      • joostvis zegt

        18 september 2018 om 08:47

        @joostvis: Excuseer mij voor de taalfouten, geef de app hier even de schuld van. ;)

        Login om te reageren
      • kobus1967 zegt

        18 september 2018 om 09:27

        @joostvis: en minder kosten voor onderhoud en brandstof.
        Ik heb het idee dat er een aardig bedrag in de aanschaf zit om dealers te compenseren voor het verlies aan onderhouds inkomsten.

        Login om te reageren
        • joostvis zegt

          18 september 2018 om 09:31

          @kobus1967: Ik geloof inderdaad best dat je even zal slikken als je de optielijst ziet…

          Login om te reageren
  8. peidur zegt

    18 september 2018 om 07:15

    Ook niets over het ontbreken van spiegels? Vooral die schermen in de cockpit lijken me wel zo belangrijk.

    Verder ziet het er uit als één uit de series der audis, niet heel spannend.

    Login om te reageren
    • crepito zegt

      18 september 2018 om 08:28

      @peidur: optie van 1400$ alleen nog in EU beschikbaar

      Login om te reageren
  9. str8six zegt

    18 september 2018 om 07:21

    Wow, verrassend..

    Login om te reageren
  10. chrisvonmeer zegt

    18 september 2018 om 07:28

    Dit gaat verkopen, let maar op. Praktischer (ruimte) dan een Tesla, veel beter interieur, goedkoper dan een Tesla S, bestaand dealernetwerk met ondersteuning (service is belangrijk voor de groep die naar iets compleet nieuws overstapt maar niet innovators zijn) en tot slot de druk binnen VAG om dit van de grond te krijgen.

    Uiteraard is hij niet perfect, langzamer, minder range (op basis van Europese test). Tegelijkertijd gaat deze categorie voertuigen nu richting de massa en daar spelen andere wetten. Die zijn minder vergevingsgezind als de early adapters. Die kunnen zomaar eens voor de “veiligere” keuze die Audi heet gaan.

    Login om te reageren
    • evdw zegt

      18 september 2018 om 08:16

      @chrisvonmeer: Vanaf 84K is niet goedkoper dan een Tesla S.

      Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        18 september 2018 om 19:35

        @evdw: model x is er vanaf 98k..

        Login om te reageren
        • evdw zegt

          18 september 2018 om 20:45

          @kareljansen: Zou kunnen maar wat wil je daarmee zeggen?

          Login om te reageren
          • kareljansen zegt

            18 september 2018 om 22:37

            @evdw: Dat hij goedkoper is dan een model x met minder accu capaciteit? Waarom de model s erbij gehaald wordt begrijp ik zelf ook niet..

            Login om te reageren
    • pomoek zegt

      18 september 2018 om 08:17

      @chrisvonmeer: ik denk dat je spellingscontrole voor een leuke woordspeling heeft gezorgd. Early adapters zijn niet te vertrouwen. ;-)

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      18 september 2018 om 09:14

      @chrisvonmeer: groter en goedkoper als de S? Ben benieuwd wat je voor die 84k gaat krijgen. Audi is vaak goed met opties en Tesla is voor 10-15k full option. De kofferbak van de S is overigens 700 liter en dus groter.

      Kwaliteit van interieur geef ik je wel gelijk in, ben benieuwd wat de interieur refresh volgend jaar gaat doet.

      Login om te reageren
  11. spotkoningvdaal zegt

    18 september 2018 om 07:33

    Bandenboeren halen hun hart op! Zolang deze auto verkocht wordt nooit meer crisis!!!!!

    Login om te reageren
  12. smoked zegt

    18 september 2018 om 07:37

    Mooier dan de EQC….

    Login om te reageren
  13. Foramen zegt

    18 september 2018 om 07:38

    Vind het een mooie auto en dan met name omdat het er uitziet als een auto.
    Gek genoeg lijken EV’s vaak meer ruimteschepen.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      18 september 2018 om 07:46

      @foramen: en de Tesla model S? Gewoon een normaal model toch?

      Login om te reageren
      • Foramen zegt

        18 september 2018 om 08:00

        @lekkerlinksrijden: het is ook dat sinds de model s grotere fabrikanten inzien dat de toekomst nu is en niet in 2045 en het er dus ook als een auto van nu uit mag zien.

        Login om te reageren
  14. melv zegt

    18 september 2018 om 07:40

    Ik snap niet zo goed wat fabrikanten/ontwerpers nog mooi vinden aan die ongespoten kunststof bumpers..

    Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      18 september 2018 om 07:50

      @melv: die zijn echt niet ongespoten hoor, maar zorgen ervoor dat de SUV wat minder lomp oogt. De E-tron ziet er in ieder geval beter uit dan de EQC, helemaal als je het aangezicht van beide bekijkt.

      Login om te reageren
  15. alfapeter zegt

    18 september 2018 om 07:43

    Iemand een idee hoe die achteruitkijkcamera’s werken? Waar en wanneer wordt er beeld weergegeven?

    Login om te reageren
  16. robert110 zegt

    18 september 2018 om 07:45

    Toch wel mooi dat het er van binnen en van buiten gewoon uitziet als een Audi. Het is niet mijn smaak maar wel beter dan de gemiddelde elektrische auto die nu op de markt is waarbij ik toch vaak het idee heb dat er een alternatief design geforceerd wordt omdat een elektrische auto nou eenmaal anders moet zijn.

    Login om te reageren
    • alfapeter zegt

      18 september 2018 om 07:59

      @robert110: Vorm volgt bijna altijd functie. Een elektrische auto is nu eenmaal anders want heeft geen behoefte aan een grote motorruimte. Audi kiest ervoor om een onnodige vorm aan te houden om conservatieve klanten niet af te stoten maar op termijn zullen hun ook modellen er heel anders gaan uit zien.

      Login om te reageren
      • robert110 zegt

        18 september 2018 om 08:38

        @alfapeter: Er is vorm door functie (de Bollinger B1 is daar een mooi voorbeeld van) en er is vorm omdat je vindt dat een elektrische auto anders moet zijn (Renault Twizzy, deuren van de model x, etc.) Dat laatste lijkt te overheersen bij de elektrische auto’s.

        Login om te reageren
  17. ericc zegt

    18 september 2018 om 07:49

    Wedden dat het beter verkoopt dan een Tesla! Betere afwerking, betere materialen, betrouwbaarder, meer dealers in je buurt,…..en productie in België!!!!! ;-)

    Login om te reageren
  18. karaya zegt

    18 september 2018 om 07:53

    Quattro is gewoon een merknaam voor vierwielaandrijving. Doe niet alsof het iets unieks is. Dat is het namelijk niet. (of het moet de motor in lengte voor de vooras zijn in de oorspronkelijke configuratie die technisch volkomen krankzinnig is)

    Login om te reageren
  19. Loek zegt

    18 september 2018 om 08:00

    Het ontwerp van deze auto behoort samen met de Model S toch wel bovenaan het lijstje van elektrische auto’s. Wat een strak ding! Ik zou wel een ander kleurtje nemen en als dat esthetische de verkoopreden wordt, ook nieuwe velgen eronder leggen en daar dan een klein beetje range voor inleveren.

    Ik vind dit echt een mooie auto. Misschien niet direct een Tesla killer, maar in ieder geval staat Audi’s toekomst vast. Tot die tijd kunnen ze bezig met doorontwikkelen en doorontwikkelen.

    Login om te reageren
  20. krisp zegt

    18 september 2018 om 08:10

    Wellicht is het een saaie auto, maar dit is in ieder geval geen uitgesproken design als BMW en Mercedes dat meenden te doen. Daarmee is het überhaupt al een interessante verrijking van het aanbod.

    Voorlopig is elke auto met een fatsoenlijke range vrijwel verkocht, dus deze zal ook wel gaan lopen. Als je niet snel bestelt, rijd je er ook in 2019 niet in.

    Login om te reageren
  21. pomoek zegt

    18 september 2018 om 08:24

    Weer een SUV. Terwijl een lager gewicht de beperkte actieradius toch wat had kunnen verhogen. Ik vraag me inmiddels af waar je als fietser blijer mee moet zijn. Een klap van een ouderwetse wegklapbare buitenspiegel of een haal van de achteruitkijk-messen die op deze auto zijn aangebracht?

    Login om te reageren
  22. remvs zegt

    18 september 2018 om 08:37

    Ziet er goed uit. Ziet eruit als een ‘gewone’SUV met batterijen. Ben benieuwd hoe deze Duitser zich tegenover de I-pace plaatst.

    Login om te reageren
  23. zesinline zegt

    18 september 2018 om 08:50

    Tesla gaat het steeds moeilijker krijgen?

    Login om te reageren
    • dwfc zegt

      18 september 2018 om 10:11

      @zesinline: Aléé … dat niet hoor zouden de adepten zeggen …. het zat eraan te komen …de Duitsers zullen Tesla in de EU van de baan blazen.Tesla is een rariteit en zal dat blijven. Denken dat deze Duitsers hun automobielsector zo maar uit handen zouden geven is wishfull dreaming guys ! Te belangrijk voor de Economie van het land.

      Login om te reageren
      • zesinline zegt

        18 september 2018 om 12:49

        Tesla.s favoriete concurent BMW , komt eerstdaags ook met een volledig electrische SUV…..daarna de verkoopcijfers wereldwijd nog maar eens bekijken.

        Login om te reageren
  24. lawewing77 zegt

    18 september 2018 om 08:52

    De eerste volledig elektrische Audi voor ‘de massa’? Ik denk niet dat de massa even – minimaal – €84K op de plank heeft liggen voor een auto. Deze Audi zal, zo lijkt mij, vooral een auto voor de grootverdieners (met ruime leasebudgetten). Maar ik kan me natuurlijk vergissen.

    Login om te reageren
  25. berlinetta zegt

    18 september 2018 om 08:58

    Als ik hem vergelijk met de Model X en de Mercedes, dan vind ik dit tot nu toe de best geslaagde auto. Zou in ieder geval mijn keuze zijn als ik voor een EV zou gaan.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      18 september 2018 om 09:13

      @berlinetta: lease of koop?

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        18 september 2018 om 09:40

        @lekkerlinksrijden: Die vraag is momenteel niet van toepassing voor mij ;) ben aan het kijken voor een tweedehands hatchback, geen SUV van 85k.

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          18 september 2018 om 10:12

          @berlinetta: nee ok, was hypothetisch bedoeld. Hatchback is sowieso beter dan een SUV

          Login om te reageren
  26. Rudy zegt

    18 september 2018 om 09:07

    Range valt wat tegen, de prijs valt me enigszins mee. Al schroef je hier Audi (en de overige Duitsers kennende) zo voor €20-30k aan opties op.
    4% bijtelling voor de eerste €50k, 22% voor de rest (zeg een 50-60k) kom je op een totaal bijtelling percentage van zo’n 12-13%. Lijkt me alsnog zeer gunstig voor dit type auto. Kortom dit voor velen de opvolger worden van de Volvo XC90 T8?.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      18 september 2018 om 09:11

      @Rudy: Volvo moet eens een volledig elektrische XC90 uitbrengen. Knappe auto blijft het.

      Login om te reageren
  27. coffeecup zegt

    18 september 2018 om 09:13

    Vier..en…tachtig.duizend euro….

    Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      18 september 2018 om 09:29

      @coffeecup: reken maar op 106000 met wat opties.
      Precies in lijn met de Jaguar I-Pace.

      Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      18 september 2018 om 09:43

      @coffeecup: ja voor een audi A3. En ik ben nog steeds aan het lachen.

      Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        18 september 2018 om 19:37

        @mikje90: eh? Je weet hoe groot dit ding is?

        Login om te reageren
  28. dwfc zegt

    18 september 2018 om 09:34

    Moraal van het verhaal, let maar op, ze zullen goed verkopen die Duitsers, en voor elke Duitse bestelbon is het een Tesla minder …

    Login om te reageren
  29. lebeaunl zegt

    18 september 2018 om 09:39

    Heb zojuist mijn reservering en aanbetaling geannuleerd; wat een aanfluiting qua range. Ik durf de afschrijving iig niet aan.

    Login om te reageren
  30. rainman zegt

    18 september 2018 om 09:41

    Zou best is een keer een weekje in een elektrische auto willen rijden om te kijken hoe dat is

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      18 september 2018 om 12:24

      @rainman: huur er 1.

      Login om te reageren
  31. gregorius zegt

    18 september 2018 om 09:44

    Nope.
    Ben er nog steeds voor in om elektrisch te rijden. (zolang er goede garantie op het accupakket zit).
    Maar dan moet er iig iets aantrekkelijker zijn vergeleken met een 300pk benzine / 250pk diesel model.
    Dit ding ziet er minder goed uit dan de benzine broer.
    Dit ding is niet Tesla-snel.
    Dit ding is niet goedkoper (bij 20000 km/j prive) + moet nog een paal en dergelijke regelen.

    Login om te reageren
    • dwfc zegt

      18 september 2018 om 10:06

      @gregorius: Laatste regel is een kwestie van tijd Gregorius. Zoals steeds met innovaties zijn deze financieel enkel bereikbaar voor het bovensegment. Eens de productie voor het middensegment op gang komt en de kostprijs van de batterijen verder dalen is de aanschafprijs van een EV Golf waarschijnlijk evenveel als een atmosferische Golf om laatste als willekeurig merk te nemen. Sinds 2010 is de prijs van de batterijen reeds met 80 % per kwh gedaald. Door massaproductie zal die daling zich nog verder doorzetten. Ook de overheden zullen dan ‘maatregelen ‘ nemen om de verkoop van EV te bevorderen. Ik zie nu even in mijn glazen bol , en wat zie ik , grootsteden zullen voor de leefbaarheid te verbeteren op termijn enkel nog EV voertuigen dulden op hun grondgebied wat dan weer druk zet op het aanschaffen van EV voertuigen !

      Login om te reageren
  32. intimrasiert zegt

    18 september 2018 om 10:11

    Mooooie e-auto. Als ik niet zo’n fijne, zuinige autobahnstamper had als mijn huidige 3l diesel bmw zou ik het wel weten…

    Login om te reageren
  33. Edge zegt

    18 september 2018 om 10:22

    Het eerste gevoel dat mij bekruipt is ‘meh’. Het is een Audi, dus de kwaliteit en de afwerking zullen ongetwijfeld weer goed zijn, maar na die gigantische mediacampagne voorafgaand aan de introductie ben ik eigenlijk alweer e-tron moe. Dan zie ik toch veel liever dat ze zo’n model aankondigen en eventueel een conceptcar tonen, en zich vervolgens in de luwte houden tot de marktintroductie.

    Login om te reageren
  34. w0ut zegt

    18 september 2018 om 10:38

    Heb ondertussen op drie sites e-tron artikels gelezen en allemaal hebben ze andere cijfers. Gelukkig heeft autoblog.nl de snelste 0-100 tijd. ;-)

    Login om te reageren
  35. RutgerK zegt

    18 september 2018 om 11:02

    Verrassend dat ze de kleur geel gebruiken om het etron logo.

    Verder een nette auto die de doelgroep prima zal bedienen.

    Mensen die 500km per dag in de auto uitgezonden juist deze EV moeten toejuichen. Een rit zal best ontsnappen kunnen zijn en je een zeer stille soepele auto om te kunnen bellen in de cabine waar je gemiddeld 6-7 uur per dag in verblijft.

    Login om te reageren
  36. stuko zegt

    18 september 2018 om 15:10

    Een elektrische auto die er een keer niet als een downie uitziet.. lees: Bmw i3, prius, etc.. maar als een gewone auto :) verfrissend

    Login om te reageren
  37. av_diver zegt

    18 september 2018 om 17:52

    Wat ik mis is een foto en info over wat er onder de “motorkap” (voorin) zit? Enkel een foto van de bagageruimte achterin.
    Bij een Tesla heb je voorin al redelijke ruimte en met deze hoge vierkante neus, zou je hier toch ook serieuze bagageruimte verwachten.
    Of hebben ze daar de accu’s verstopt?

    Login om te reageren
  38. frank2b zegt

    18 september 2018 om 23:23

    Een Audi waarbij je je eindelijk geen zorgen hoeft te maken over olieverbruik, rekkende kettingen, slijtende cilinderwanden, schrapende zuigers en inbrandende kleppen.

    Wat blijft is een prima automobiel, mooi interieur en solide carrosserie. Interessant.

    En die range? Interesseert uiteindelijk helemaal niemand ene drol. Morgenochtend issie weer vol namelijk. Kan-ie mooi de kids naar school brengen. Joepie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North