
Verfrissend: een start-up die niet uit Azië of de VS komt.
We worden werkelijk doodgegooid met Chinese EV start-ups. En als een nieuwe automerk niet uit China komt, dan wel uit de VS. Europese EV start-ups zien we echter niet of nauwelijks. Áls er een nieuw Europees merk wordt opgericht dan is het om gelimiteerde sportwagens te bouwen, geen EV’s voor de massa.
Nu is er dan toch een Europese start-up eh… opgestart, genaamd Perseus. Dit is een Brits initiatief en er zijn voormalige honcho’s van onder meer Bentley, Lotus, Ineos en Jaguar Land Rover bij betrokken. Dat kan alleen maar een succes worden.
Ze beginnen niet helemaal met een leeg vel papier, want ze gaan een bestaand platform van een Europees merk gebruiken. Welk merk dat is, blijft nog even een verrassing. We gokken Stellantis of Volkswagen, veel opties zijn er verder niet.
De Britten krijgen ook hulp vanuit Italië. De auto wordt namelijk door een Italiaans designhuis ontworpen. Zij zullen tevens het testwerk op zich nemen. Veel Italiaanse designhuizen hebben immers ook ervaring met zelf auto’s bouwen.
Het wordt geen flitsende sportwagen, maar echt een auto voor de gewone man. Een compacte SUV dus. Verder is er nog niks bekend over de auto. Desondanks moet de EV al in 2027 op de markt komen. Dat klinkt ambitieus, maar het scheelt dat er een bestaande basis wordt gebruikt. Daarmee lijkt het geen baanbrekende auto te worden, maar Perseus zelf beweert van wel. We zijn benieuwd.





Bouw nu a.u.b. eens iets anders dan die onnozele suv…
Niet elke “gewone man” wil met zo’n bejaarden mobiel rijden… 😖
Sedan, break en monospace aub!
Maar crossover verkopen. Dus dat maken ze. Ik snap het ook niet af en toe. Haalde vanochtend een Kia Sorento in. Dat ding heeft mij een grille, abnormaal. Luchtweerstand van een caravan. We kunnen allen zo veel brandstof besparen als we daadwerkelijk gestroomlijnde auto’s zouden rijden. Sedans, hatchbacks, stations, en als je toch hoger wilt zitten en nog meer ruimte wilt, MPV’s. Die hebben in ieder geval nog een normale voorkant.
Op straat zie ik nauwelijks SUVs vanuit mijn Seat Terraco crossover. Laat je niet vergissen door dat plastic om de wielen, het is gewoon een grote Golf maar dan zonder enige vorm van rij dynamiek. Op zich geen ramp want dan valt de 3 cilinder direct door de mand.
@flutterbear als jij een Tarraco hebt met een 3 cylinder dan is dat een Chinese kopie. De SEAT Tarraco is namelijk nooit met een 3 cilinder geleverd:). Toegegeven, ook de 1.5 TSI viercilinder mist soms wat potentie. Een 2.0 past beter bij dit formaat maar ja, NL..
Ik zit eens even die honcho’s van Perseus Motor Corporation (voorheen Pegasus Motor Corporation, voorheen Beverly Motor Cars) the checken op de site van het Britse Companies House – helemaal niemand komt van Bentley, Lotus, Ineos of Jaguar Land Rover. Het bedrijf wordt gerund door beleggers en venture capitalists, niet door mensen die weten hoe je een auto bouwt.
Met die ‘kernvoorwaarden’ is succes toch verzekerd? Vraag het maar aan de durfinvesteerders van Fisker of ons ‘eigen’ Lightyear.
Oh, wacht…
Europees? Dus ook de batterij, software en technologie?
Bestaand platform, dus nog onbekend welke. Bij MEB zou de software en technologie wel Europees zijn, battery misschien Chinees. Maar ja, dat is een eenmalige uitgave. In een verbrandingsmotor stop je misschien ook wel brandstoffen uit landen met dubieuze regeringen (midden-oosten, VS, Rusland, Venezuela, etc.)