• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hè? EU wil nu ineens EV-samenwerking met China

Auteur: Bas Leesberg, gepost 25 november 2024 om 11:51 – 11 Reacties

Na al het gesteggel wil Europa ineens de handen ineen slaan.

De soapserie tussen de Europese Unie en China duurt voort. In de vorige aflevering zag je hoe Europa zijn eigen EV’s goedkoper wil maken dan Chinese auto’s en hoe de Chinezen de Europese importheffing willen aanvechten. Nu verandert het plot naar een mogelijke samenwerking tussen de twee grootmachten op het gebied van batterijontwikkeling.

Het Engelse Financial Times heeft met wat EU-functionarissen gesproken over de volgende zet van de EU. Het idee van de diplomaten is niet bepaald zachtzinnig. Chinese batterijbouwers worden gedwongen om intellectueel eigendom te delen met Europese bedrijven. Daarnaast moeten de bedrijven uit China ook wat fabrieken opzetten in ons continent. In ruil voor de Chinese ideeën maakt de EU € 1 miljard over naar de batterijfabrikanten. De plannen zijn overigens nog niet in beton gegoten volgens de functionarissen.

Koekje van eigen deeg

Klinkt niet echt als een ”kijk maar even hoe je precies invult”-samenwerking. Toch is het niet zo gek wat de Europese Unie voorstelt. Volgens FT hanteert China zelf een soortgelijk systeem. Daarbij moeten buitenlandse bedrijven hun intellectueel eigendom delen in ruil voor toegang tot de Chinese markt.

Waarom de EU een EV-samenwerking wil met China

Een tijdlang stonden China en de EU lijnrecht tegenover elkaar, maar onlangs kregen de twee dezelfde tegenstander: Donald Trump. De nieuwe president van de VS dreigde met invoertarieven op Chinese producten. Mocht deze extra belasting er komen, dan kan China de productie verplaatsen naar Europa. Daar staat de EU blijkbaar wel voor open, maar dan wel in ruil voor wat batterijkennis.

Dat is geen gekke zet van de Europeanen. De EV-transitie gaat niet zoals gepland. Als gevolg daarvan trekken automerken hun EV-plannen in. Daarnaast staat onze grootste batterijbouwer, Northvolt, op het randje van de afgrond. Het bedrijf heeft miljarden nodig om te kunnen overleven. De Chinese technologie zou dit bedrijf een heel eind kunnen helpen.

Als de EU Hoekstra’s doel wil halen, kan dit de reddingsboei zijn waar Europa naar zocht. Zoals dat gaat bij zoetsappige televisieseries wordt ook deze soap zeker vervolgd…

Foto: Open AI/Dall-E

Ook interessant!

  • EV 10 Daagse 2024
  • China gaat Europese importheffing aanvechten
    China gaat Europese importheffing aanvechten
  • China dreigt terug te slaan met heffingen op Europese auto's
  • Europese autoverkoop wederom in de min, maar niet EV's

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Elektrisch, europa-eu, ev10daagse-2024, import

Vorig bericht: « Defender gaat G-klasse achterna en doet mee aan Dakar
Volgend bericht: Mercedes grijpt terug op klassiekers voor nieuwe EV’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. potjak zegt

    25 november 2024 om 13:30

    If you can’t beat them join them…

    Login om te reageren
    • Sander zegt

      26 november 2024 om 22:59

      We worden wel gedwongen door Trump. Die sluit zijn markt af voor de buitenwereld met z’n algemene importtariefmuren. Het wordt waarschijnlijk zelfs zo krom dat de EU een oceaan verder zo meer handel gaat drijven met Mexico en Canada dan Amerika, terwijl AmeF rika letterlijk aan die twee grenst tussen hun inl

      Login om te reageren
  2. tortuga zegt

    25 november 2024 om 13:51

    Hoe gaat het nu ook al weer? De vijand van je vijand is jou vriend?

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      25 november 2024 om 15:46

      *jouw

      Login om te reageren
  3. ericc zegt

    25 november 2024 om 14:12

    Ik heb meer schrik van de BRIC landen voor onze economie dan van Trump! En gaat dit de duizenden arbeidsplaatsen redden in Europa?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      25 november 2024 om 15:10

      Ik snap de angst voor Trump ook niet zo. Oke, hij heeft niet het beste met Europa voor, maar na 4 jaar is hij weer verdwenen en daarna kan hij ook geen president meer worden.

      Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        25 november 2024 om 16:00

        Ik wil niet meteen de doemdenker uithangen, maar ik vrees toch dat de MAGA-beweging wel eens blijvend kan zijn. De vorige keer heeft Trump al geprobeerd de verkiezingsresultaten te torpederen, door zijn vice-president te pushen om de bekrachtiging van Biden te blokkeren. En we weten allemaal hoe dat eindigde, met zijn ‘fans’ die het Capitool bestormden. En toen had hij nog een relatief normaal kabinet.

        Nu is het plaatje nog zorgwekkender. Hij lijkt zijn hele team bijna uitsluitend te selecteren op loyaliteit in plaats van expertise zodat deze hem niet kunnen dwars liggen (denk bijvoorbeeld aan meerdere Fox-presentatoren). Hij heeft het Hooggerechtshof grotendeels aan zijn kant, de meerderheid in het Huis, én als kers op de taart een beste maatje die een groot sociaal netwerk runt waar veel Amerikanen hun informatie vandaan halen en die niet vies is van een flinke dosis desinformatie om de publieke perceptie te sturen.

        Login om te reageren
  4. Fernando zegt

    25 november 2024 om 20:21

    Waarom weer Sjinezen? Panasonic, LG, Sony en Bacardi produceren toch ook batterijen? Renault accu´s komen uit Douai Frankrijk. Er zijn een dozijn EU start up´s met innovatieve accu´s. Ga daar eens kijken ipv naar Xi

    Login om te reageren
    • Sander zegt

      26 november 2024 om 23:10

      Zijn zijn het goedkoopst en hebben de boel het verst ontwikkelt. Maar wij hebben zo letterlijk de wereld om uit te kiezen. Zeker als de EU eindelijk eens een vrijhandelsverdrag met Mercosur weet te sluiten (met desnoods handel en algemene samenwerking gescheiden).

      Login om te reageren
  5. DAT zegt

    25 november 2024 om 20:22

    Ok 20 jaar te laat. Maar eindelijk heeft Europa het door. Vrije markteconomie prima, maar dan wel van 2 kanten.

    Login om te reageren
  6. teske zegt

    26 november 2024 om 12:56

    Niet zo gek. Twee kunnen meer dan 1. Ik denk dat we van Trump niet zo bang hoeven zijn. Hij is maar een clown en die hebben geen verstand van auto’s.
    Van China kunnen we wel veel leren, met name hoe zij alles wat wij hen leerden gebruiken.

    En voor de wereld is het natuurlijk ook fijn. Hoe eerder we van die inefficiënte plof motoren afzijn hoe beter. Prima voor het museum of voor nostalgische sleutel clubjes maar het moet uit de mainstream

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North