
Auto leren rijden in een EV: wat zijn de positieve en negatieve effecten?
Geen wonder dat steeds minder jongeren willen lessen. Buiten het feit dat de rijopleiding onbetaalbaar is, zullen veel pubers in een elektrische of hybride auto moeten stappen. Uit onderzoek blijkt dat steeds meer rijscholen gebruik maken van een geëlektrificeerde lesauto.
Het onderzoek is gedaan door Les Elektrisch: een project dat door de overheid wordt gefinancierd en als doel heeft om rijscholen over te halen om de leerlingen in EV’s te zetten. Niet de meest objectieve bron, maar vooruit. De onderzoekers vroegen 197 Nederlandse rijscholen naar hun auto’s. 45 procent daarvan heeft één of meerdere hybride of elektrische lesauto’s in de aanbieding.
Doordat er steeds meer leerlingen in een hybride of EV stappen, stijgt ook het aantal automobilisten met een rijbewijs met code 78, een rijbewijs waarmee je alleen in een automaat mag rijden. In 2014 was het aantal Nederlandse rijbewijzen met code 78 nog 1,98 procent. Tien jaar later is het aantal gestegen naar 10,18 procent.
Handbak vs automaat
Het is logisch dat steeds meer jongeren alleen een rijbewijs halen voor een automaat. Nieuwe auto’s worden tegenwoordig vrijwel uitsluitend met een automaat geleverd. Zeker wanneer de elektrificatie eens doorzet. Daarnaast somt Les Elektrisch nog wat voordelen op. Zo hebben leerlingen 10 tot 30 procent minder lessen nodig. Ook logisch natuurlijk, want je hoeft niet te leren hoe je de koppeling laat opkomen bij het wegrijden, een versnellingswissel of hellingproef.
Het kleinere aantal lessen is ook leuk voor de portemonnee van de leerling (of diens ouders wanneer de puber netjes van de Marlboro en Heineken is afgebleven). Per leerling zou je € 368 goedkoper uit zijn bij een automaat dan bij een schakelbak. Tevens is de kans van slagen bij het praktijkexamen 30 procent groter, wat ook weer geld bespaart.

Rijscholen zien de EV’s ook wel zitten. Ja, de aanschafprijs is aanzienlijk hoger dan bij een benzineauto, maar aan het einde van de levenscyclus zouden de lagere onderhoudskosten en het prijsverschil tussen opladen en tanken dat goed moeten maken.
Nieuw Nederlands model wint populariteit
Voor de liefhebbers is er ook nog een middenweg: de combinatierijles, ook wel Nieuw Nederlands model genoemd. Hierbij stap je als aspirant automobilist eerst in een auto met automatische versnellingsbak om de basics te leren kennen. Tot en met de tussentijdse toets blijf je in de automaat rijden.
Vervolgens kun je kiezen: afrijden in de automaat of nog wat lessen pakken om het schakelen onder de knie te krijgen en dan pas op gaan om code 78 te ontlopen. Deze vorm van rijles is groeiende. 68 procent van de ondervraagde rijscholen gelooft dat je door middel van dit model sneller en efficiënter leert autorijden.
Een goed teken?
Leuk, dat onderzoekje, maar er zijn een aantal zaken die nu vergeten worden. Het kostenplaatje voor de rijschool bijvoorbeeld. Daarin wordt de afschrijving van de elektrische lesauto niet meegenomen. Zoals je weet, schrijven EV’s behoorlijk af. Zodra de rijscholen dit doorhebben, zullen de lesprijzen nog verder omhoog gaan.
Daarbij zullen de instructeurs een nieuwe rijplanning moeten maken zodat de leerling niet zonder stroom komt te staan. De extra tijd die de instructeurs kwijt zijn aan het opladen, zijn allemaal minuten of zelfs uren die ze anders hadden besteed aan het uitleggen van de rijprincipes. En de instructeur moet gewoon betaald worden. Nog een reden om de lesprijzen op te schroeven?

Daarnaast kun je je afvragen hoe veilig het is om te lessen in een elektrische lesauto. Zonder een gevoelig rechterpootje kan een vermogen van ruim 250 pk en een nog groter koppel (zoals de Mustang Mach-E hierboven) best indrukwekkend zijn.
Gelukkig is er altijd nog een noodoplossing: een rijbewijs kopen!





lijkt mij niet eigenlijk. Al is het maar omdat de meeste 18 jarige geen geld hebben om een elektrische auto te kopen als ze hun rijbewijs eenmaal hebben. Daarnaast neem ik aan dat je je rijbewijs uitsluitend voor automaat krijgt en niet voor handgeschakeld.
Slechts 2% van de 18-jarigen heeft een auto.
Qua dat “veilig . . . elektrische lesauto” : heb in het verleden wel eens oto’s gehad waar onder het gaspedaal een verstelbaar soort ‘paddenstoeltje’ zat, dat bepaalde hoe ver je het pedaal kon intrappen. Weet niet of er EV’s zijn, die die voorziening ook hebben. Dan zou het een kwestie van het ‘paddenstoeltje’ uitdraaien zijn om het risico van (te)veel gasgeven tegen te gaan. En anders kan dat er aftermarket vast nog wel ingeknutseld worden. M.a.w.: voor elk probleem is er een oplossing.
Verder goed nieuws, dat er veel in EV’s gelest wordt. Met een beetje geluk betekent dat, dat lui die daarin lessen na het behalen van hun rijbewijs ook op zoek gaan naar een EV voor zichzelf. Scheelt weer brandstofconsumptie, zodat er meer overblijft voor verstokte ICE-adepten 😬
Ik snap ’t wel. Die elektrische auto is goedkoper in gebruik dan een ICE.
En dat bijladen… dat valt wel mee. Volgens het CBS rijdt een lesauto gemiddeld 30 km per rijles van een uur. Als een instructeur 8 uur per dag les geeft, hebben we het over 240 km. Nog wat overhead en we hebben het over 300 km per dag. Een beetje EV kan dat makkelijk, zeker op de lage snelheden die gehaald worden. Bijladen tijdens lunch als’ie de instucteur echt niet vertrouwt, zo moeilijk is het allemaal niet.
De ombouw-tent (er moet toch dubbele pedalen in komen) kan de vermogens- en koppel krommes ook wel aanpassen. Het is tenslotte alleen maar software die dat regelt. Dan ook meteen functionaliteiten als one-pedal driving uitschakelen en maximale remvertraging bij regeneratie aanpassen en klaar.
De instructeur kost het meeste, zou persoonlijk nooit aanraden om voor een automaat rijbewijs te gaan. Bijna alle huurauto’s zijn handgeschakeld in Europa..
Er zijn zat verhuurauto’s met automaat en dat zullen er steeds meer worden. Zelfs veel deelautobedrijven bieden tegenwoordig elektrische auto’s aan (moet ook wel om de gen-Z’ers te kunnen bedienen).
En verder in Europa kan je overal automaten krijgen. Kayak er even bijgepakt, drie voorbeelden: er zijn 537 huurauto’s beschikbaar in Faro (Portugal), waarvan 254 automaten. Marbella: 256 van de 465. Maar ook Nuerenberg: 182 van de 311 zijn automaat.
Kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst een handgeschakelde huurauto had. Als je een iets grotere auto huurt, zit er bijna nooit meer een handbak in.
Aan de ene kant zou ik zeggen “lekker belangrijk” maar aan de andere kant, als je als ouder een auto met een handbak hebt en je eigen kweek Millenial wil je auto lenen voor een stapavond met vrienden dan kan je dat nu heel makkelijk afwimpelen. Haal eerst maar eens een echt rijbewijs.
Voor de Millenial is het ook wat lastig. Betaalbare 2e handsjes met een automaat zijn er niet heel veel.
Qua dat laatste : valt mee, zie MP. Misschien niet de meest sexy modellen voor een millenial, maar ze doen het er maar mee.
Mijn beide zoons hebben hier in Canada hun rijbewijs gehaald. Uiteraard in automaat. Sterker nog; ze hebben afgereden in mama’s auto. VW Atlas.
Ik heb ze allebei 4 lessen bij een rijschool gegeven om de valkuilen in de verkeersregels te leren. Lessen zijn trouwens niet verplicht.
Het maffe is dat je in alles wat een ‘class 5’ is mag afrijden. Zeg maar, wat onder B valt. Dus ook in een camper, pickup of kleine vrachtwagen…
Zodra ze hun rijbewijs hadden zijn we begonnen met handbak rijden. Wij hebben met onze immigratie onze 2CV meegenomen, dus daar rijden ze in. Ben benieuwd hoe dat gaat wanneeer ze in een auto stappen met een normale H-bak…
Dan rijden ze in de tweede versnelling weg. En zijn ze alsnog sneller.
Lol