• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Overheid heeft oplossing voor overvol stroomnet: dieselaggregaten

Auteur: Bas Leesberg, gepost 2 april 2025 om 19:03 – 8 Reacties

Maar dat is een stuk duurzamer dan je nu denkt.

Onderzoekers hebben voor de Rijksoverheid uitgezocht hoeveel geld er nodig is om het stroomnetwerk zodanig uit te breiden dat de gedroomde energietransitie werkelijkheid kan worden. Het bonnetje? 195 miljard euro. Oei. Daarom wordt er gezocht naar andere oplossingen, zoals netbewust laden of rijdende batterijen.

En zo blijven er manieren komen om het net stukje bij beetje wat rust te geven. Ook het openbaar vervoer helpt mee. Grote OV-partijen hebben afspraken gemaakt met netbeheerders en de overheid om de drukte op het net tegen te gaan. Dat is ook wel nodig. Een bedrijf als NS gebruikt jaarlijks 1,2 teraWattuur (1,2 miljard kWh). Dat is ongeveer evenveel als het jaarlijkse stroomverbruik van alle Amsterdamse huishoudens bij elkaar.

Het is het openbaar vervoer ook aan gelegen om wat meer rust op het net te hebben. Staatssecretaris Chris Jansen zegt hierover: ”Om meer treinen, trams en elektrische bussen te kunnen rijden moet het publieke stroomnetwerk het natuurlijk wel aankunnen. Zo snijdt het mes aan twee kanten.”

Plan aggregaat

Er zijn bij de afspraken ook al een aantal oplossingen in de steigers gezet. Zo heeft ProRail met de Gemeente Utrecht en netbeheerder Stedin afgesproken om een biodieselaggregaat naast het spoor in Utrecht te plaatsen. Kennelijk wordt hier nogal veel stroom verbruikt.

Het gaat dus om aggregaten op een duurzame versie van diesel. Volgens de Nederlandse Emissieautoriteit stoot biodiesel ongeveer 89 procent minder CO2 uit dan gewone diesel. Het idee is om de biodieselaggregaten op meer plekken neer te zetten en daar stroom mee op te wekken.

In Rotterdam wordt al op een andere manier gehandeld. Vervoersbedrijf RET levert sinds 2025 elektriciteit aan de gemeente en aan natuurorganisatie Zuid-Hollands Landschap wanneer trams en metro’s niet rijden. Denk aan momenten buiten de spits en in de nacht. Deze stroom kan dan weer gebruikt worden om twee nieuwe laadpleinen te voorzien van de stroom van RET.

Geen 195 miljard

De overheid juicht de plannen toe en trekt de portemonnee. Voor de uitvoering van de maatregelen is de komende vier jaar € 3,2 miljoen beschikbaar. Daar kun je een heel stel aggregaten van kopen waardoor er geen laadpalen meer moeten worden uitgeschakeld.

Ook interessant!

  • Utrecht heeft dé oplossing gevonden voor het overvolle stroomnet
    Utrecht heeft dé oplossing gevonden voor het overvolle stroomnet
  • Nederlands EV-experiment biedt oplossing voor overvol stroomnet
  • Het stroomnet is overvol, dus Stedin koopt 1.042 EV's!
  • Overheid maakte kolossale rekenfout bij belastingkorting op EV's

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

bus, Diesel, Elektrisch, metro, openbaar-vervoer, overheid, prorail, tram, trein

Vorig bericht: « Waarom EV-rijders nog maar één app en pasje nodig hebben (ook op vakantie!)
Volgend bericht: Gespot – Niet 1, maar 2 Lancia Delta Integrales »

Lees Interacties

Reacties

  1. tenaci zegt

    2 april 2025 om 19:20

    En wat kost die biodiesel en hoe kom je aan voldoende?

    Login om te reageren
  2. kennone zegt

    2 april 2025 om 19:43

    In dat geval de auto’s op biodiesel ook maar gaan promoten toch? Volgensmij word elke BMW diesel al afgeleverd met een volle tank Bio diesel (HVO100)

    Login om te reageren
  3. Exit Luminar zegt

    2 april 2025 om 19:50

    Lekker stinkende XR Rebellon dieselagregaten,

    Login om te reageren
  4. pietertje123 zegt

    2 april 2025 om 19:58

    hoe maken we dat spul, hoeveel miljeu kost die electriciteit die zo is opgewekt dan en vergelijk dat eens met ouderwetse diesel overal vervangen voor die betere diesel tegen de pomp-prijs van de oude en schaal die electrificatie grotendeels af….

    Kun je dus met bestaand materieel (spaart nieuwe maken) zonder schade langer doorrijden. Ontwikkeld zijn ze al, meer van maken kost weinig, miljeu gaat er niet meer zo van stuk en een heleboel infra hoeft niet vervangen/uitgebreid te worden…

    is er ook duurzaam aardgas voor de huizen? Scheelt hetzelfde aan infra, apparatuur, geld en tijd.

    Kan de innovatie zich eerst bezig houden met grote vervuilers zoals de industrie en logistiek. Miljeuvriendelijke wapens enzo. Een tank die neutraal uitstotend een bos platrijdt, granaten die biologisch gemaakt zijn en toch effectief zoogdieren stukmaken.

    Login om te reageren
  5. beetec zegt

    2 april 2025 om 20:09

    Miljeu? Pietertje toch…

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    2 april 2025 om 20:12

    Het klinkt goed, maar ik wacht liever nog even voor ik de zonnepanelen laat verwijderen en daarvoor in de plaats dieselaggegraten op het dak laat plaatsen.

    Straks grijpen ze de hogere dakbelasting van die zware dieselaggegraten nog aan om een hoge dakbelasting te heffen.

    Login om te reageren
  7. Fernando zegt

    3 april 2025 om 11:20

    Prorail heeft plaats zat om zonnepanelen te installeren en dus (deels) op hernieuwbare energie te functioneren.

    Login om te reageren
  8. degrotemuis zegt

    3 april 2025 om 22:37

    Lekker uitstelgedrag voortzetten dus. In plaats van tijdig investeren om ellende te voorkomen is er al veel te lang uitgesteld en zelfs nu daar de gevolgen al van te merken zijn, blijft ook dit kabinet lekker pleisters plakken en nog steeds nul investeren om op de langere termijn te voorzien in de steeds groter groeiende behoefte aan elektriciteit. Maar wel blijven pushen op een energietransitie die alleen meer druk op het elektriciteitsnet legt. Niet alleen door extra elektriciteitsverbruik, maar ook door nog steeds aanleg van zonneparken, terwijl de particulier met 10-15 panelen op het dak te horen krijgt dat daarmee het net al te zwaar belast wordt bij terugleveren. Als je weet wat een beetje fatsoenlijk industrieel aggregaat kost, weet je ook dat 3,2 miljoen een lachertje is, zelfs als al 100% van dat geld effectief ingezet zou worden, wat vast niet lukt, bijvoorbeeld doordat mensen bezwaar aantekenen tegen de geplande locatie vanwege het lawaai van zo’n aggregaat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North