Het EV-voordeel moet worden opgehoest door benzinerijders.
Wie vandaag nog langs de dealer gaat om een elektrische auto op te halen, betaalt daar geen wegenbelasting over. Doe je dat over twee maanden (en dus in 2025) dan betaal je wel mrb, maar krijg je wel een flinke korting van 75 procent. Dit voordeel bouwt de jaren erna snel af. Vanaf 2026 tot 2029 krijg je nog maar 25 procent korting en in 2030 moet het mrb-voordeeltje helemaal foetsie zijn. Hier willen Pieter Grinwis van de Christenunie en Hans Vijlbrief van de D66 wat aan veranderen.
De twee partijen hebben een voorstel tot wetswijziging ingediend. Volgens de twee politici moet de regering een voorbeeld nemen aan de voorjaarsnota. Hierin staat dat de belastingkorting op EV’s van 75 procent in 2025 naar 40 procent gaat in 2025 tot en met 2028, 35 procent in 2029, in 2023 nog 30 procent en pas in 2031 naar geen korting gaat.
Waarom de belastingkorting op EV’s moeten blijven
Grinwis en Vijlbrief (het hadden zomaar twee vrienden van Harry Potter kunnen zijn) vinden de nieuwe regels oneerlijk voor EV’s. Het gewicht van het accupakket wordt volgens de twee ”onvoldoende gecorrigeerd waarmee elektrisch rijden fiscaal benadeeld dreigt te gaan worden ten opzichte van ‘fossiel’ rijden. Dit zal naar verwachting grote gevolgen hebben voor de transitie naar elektrische mobiliteit de komende jaren. Tevens schiet het kabinet zichzelf daarmee in de voet gelet op zijn doelstellingen voor emissiereductie in 2030.”
Alle auto’s moeten meer wegenbelasting gaan betalen
De twee politici willen terug naar het plan uit de voorjaarsnota. En ze doen er nog een schepje bovenop. In het document staat dat het tarief van de motorrijtuigenbelasting voor alle personen- en bestelauto’s van 2026 tot en met 2030 verhoogt moeten woorden met 7,5 procent. Vanaf 2031 vervalt de verhoging. Exact op hetzelfde moment dus als het vervallen van de belastingkorting op EV’s. Vanaf dan wordt de wegenbelasting ”evenredig verlaagd met 6,98 procent”.
Kortom, Grinwis en Vijlbrief geven een voorzetje om de EV-verkopen de komende jaren te blijven stimuleren. Wie de klap mag opvangen: de benzinerijder die een hogere wegenbelasting mag gaan betalen.
Foto: Nio EL6, gespot door @Maurice16
audirs3 zegt
De voorjaarsnota was ook een prima lange termijn visie. Mensen hebben op die basis misschien besloten een EV aan te schaffen. Het is natuurlijk van de zotte om dan een paar maanden later dit hele beleid weer op de schop te gooien.
vetnek zegt
Welkom in Nederland
harrie zegt
Ja, oervervelend die democratische principes.
Kunnen we het plebs met hun meningen niet gewoon terug in hun hok schoppen?
Redrum zegt
Neuh, voor zulke taal moet je bij Trump zijn.
stuko zegt
Als je je aankopen of bedrijfskeuzes maakt obv subsidies en belastingvoordelen dan weet je vroeg of laat dat dit zal veranderen.
Bedrijven in zonnepanelen (saldering)
Warmtepompen (subsidie)
Autobedrijven gespecialiseerd in Foutlanders (subsidie)
Volkswagen dealers met 1.2 tdi torretjes (wegenbelasting korting)
Allemaal passee of binnenkort passee.
Doe niet dom, wees slim.
Johanneke zegt
Alle auto’s gaan al meer wegenbelasting betalen, omdat auto’s tering zwaar zijn geworden, en er komen steeds meer auto’s.
peekaas zegt
“maar krijg je wel een flinke korting van 75 procent”
Ehh foutje, volgens mij krijg je maar 25% korting volgend jaar en moet je dus 75% betalen.
MarcoM zegt
Nee, 25% betalen.
mashell zegt
Grinwis en Vijlbrief zijn van de oppositie dus wat zij willen gaat niet gebeuren. De onzalige BTW verhoging op boeken, sport en cultuur konden ze ook niet aanpassen. De coalitie is heel instabiel dus als die wat besloten hebben dan blijven ze daarbij want iets aanpassen is erg risicovol voor hen. Voor het geval de coalitie klapt profileren Grinwis en Vijlbrief zich lekker als de nieuwe Omtzigt, kamerleden die hun werk doen en wel het beste met het volk voor hebben.
pignon zegt
Gelukkig is er nog zoiets als een eerste kamer. Daar heeft de coalitie geen meerderheid
mashell zegt
Klopt. Maar die eerste kamer kan wetten tegenhouden en terugsturen maar niet echt aanpassen. Het voorstel van Grinwis en Vijlbrief gaat niet aan de eerste kamer voorgelegd worden. In principe zou de eerste kamer regelgeving terug kunnen sturen en er een post-it opplakken met “vraag even na bij Grinwis en Vijlbrief” maar dat zou bijzonder zijn.
Roskampies zegt
11e van de 11e. Haha 😜 wat een caranavaleske plannen vandaag.
Wellicht iets introduceren? Met carnaval ev’s brandbakkies noemen. Benzine autos peut mobielen. LPG scheet karen en diesels ecodampers. Zoeits.
PunicaOase zegt
Accijns op brandstof en elektra verhogen: vervuiler betaalt. Wegenbelasting wel op EV, maar met gewichtscorrectie. Zo is het voor iedereen gelijk. EV is niet voor iedereen de oplossing en benzine ook niet.. Gewoon laten kiezen en zelfde bijdrages aan schatkist..
marc94 zegt
de vervuiler betaalt al, vind u de acccijns op brandstof nog niet hoog genoeg met 79 cent per liter? mag ik misschien nog gewoon naar mijn werk kunnen rijden zonder een kwart te moeten inleveren aan reiskosten?
en nee, het OV is geen alternatief. de reistijden zijn hier in de havenregio vaak een uur langer dan met de auto, als er uberhaubt al een lijn is, en daarbuiten is het stervens duur.
quincy zegt
‘in 2023 nog 30 procent’
Oh jee, ze zijn er bij de overheid ook achter gekomen dat dingen met terugwerkende kracht kunnen worden aangepast en mensen daar dan nog voor moeten betalen (net zoals dat je woning met terugwerkende kracht ineens sociale huur kon zijn en dat extra kostte over al die jaren)
cdlop01 zegt
De EV verkopen zijn vooral lease-‘verkopen’ dus het maakt de leaserijder niet uit, de baas betaald en die belast eea weer keurig door in zijn indexatie van diensten en opslag producten etc. Voor particulieren is het wel een issue maar op wat gepensioneerden na kopen die toch meer een hybrid dan een EV. Vind persoonlijk een EV veel en veel te zwaar en obese, zien er gewoon niet uit, vind het niets met ’techniek’ te maken hebben, witgoed op wielen. Tegen 2030 zal de solid state batterij er wel zijn, en licht accupakket met laden in 5 minuten. Vroeg genoeg om dat over te stappen.
lekkerlinksrijden zegt
Ik heb mij laten vertellen dat een EV superieur is aan benzine/diesel, dus ja dat mag dan ook wat kosten toch? Als je je moet verplaatsen in een pruttelende herrie auto moet je eigenlijk korting krijgen op de MRB, voor emotionele schade alleen al
Fernando zegt
Beleid moet je op lange termijn voeren als je veranderingen wenst. Ieder jaar veranderen van beleid is nefast.
In plaats van een éénmalige subsidie bij aankoop had men beter gezegd dat de e-cars geen MRB moeten betalen tot 2035.
schuimbekje3 zegt
Jammer dat we dit soort zaken willen aanpassen, maar we hebben nog steeds 2 MILJOEN huizen te weinig in nederland (of 4 miljoen mensen teveel)… (maakt mij niet uit)… misschien moeten we alle 65+ exporteren naar spanje..
mc96 zegt
Leuk voorstel van Peppie en Kokkie. Gaat het niet halen. Toet toet, boing boing.
BRT zegt
Ze blijven het lekker uitmelken! Stopt het een keer?
Met de vele buitenlandse voertuigen op de weg welke niet/nauwelijks bijdragen, ben ik wel voorstander van een vignettensysteem!
AudiRS zegt
De benzinerijder mag het dus gaan ophoesten! Gelukkig rijdt ik diesel.