
Zeker als je ziet waar ze in Amerika mee bezig zijn…
In een wereld waarin motoren steeds stiller worden en geluid vooral uit speakers komt, is er nog een klein merk dat weigert mee te doen aan die trend. Terwijl de grote fabrikanten hun toekomst in kilowatts en softwareupdates zoeken, werkt ergens in de Amerikaanse Midwest een klein team aan iets dat eerder uit een andere tijd lijkt te komen. Iets wat ruikt naar benzine, olie en eigenwijsheid.
Het bedrijf heet Runge Cars en bouwt alles met de hand. Geen massaproductie, geen plastic bekleding, geen rijen chips en schermen, alleen pure mechanica. En nu hebben ze iets bijzonders gemaakt: een volledig nieuwe, luchtgekoelde achtcilinder boxermotor van 5,3 liter. In een tijd waarin bijna iedereen over elektrificatie praat, is dit regelrechte rebellie. En ja mensen, daar houden wij van!
EV’s kunnen wat ons betreft de pot op
De motor heeft vier nokkenassen, 32 kleppen en klimt tot 9.000 toeren per minuut. Precieze cijfers over vermogen zijn er nog niet, maar volgens de makers is dat ook niet het punt. Het gaat om beleving, niet om spreadsheets. De motor past in klassieke Porsche-platforms, maar is vooral bedoeld voor de Runge R3, een lichtgewicht sportwagen van nog geen 800 kilo.

De R3 is een ode aan alles wat ooit de reden was waarom mensen verliefd werden op auto’s zeggen ze zelf. Geen hulpsystemen, geen turbo’s, geen knoppen om het geluid nepperig harder te maken. Alleen een gaspedaal, een handgeschakelde zesbak en een motor die doet wat motoren horen te doen: leven.
Runge Cars bouwt er maar een paar, waarschijnlijk voor mensen die nog weten hoe techniek voelt. Niet omdat het beter is, maar omdat het echt is. En dat maakt het in 2025 misschien wel de meest bijzondere vorm van vooruitgang: een stap terug.





Bouwden ze dit blok maar voor de massa! Zou wel graag eentje willen bestellen als crate engine voor in een leuke project auto :D
Vroeger was niet alles beter. Maar soms wel veel cooler 🥲
Runge heeft wel meer tofs wat ze showen op hun website en insta. Leuk bedrijf!
Gaaf maar ik laad voor woonwerkverkeer liever thuis de auto op.
En lekker iedere ochtend in een voorverwarmde auto stappen.
wat ons betreft? Spreek voor jezelf…
@audirs3
Dat doe ik ook. Anders had ik wel ‘volgens jullie’ gezegd.
Dan is het ‘volgens mij’.
Had gekund. Maar wij bij de redactie hebben afgesproken dat we met 1 mond spreken -spreekwoordelijk- en dan is het dus in meervoud.
Waarvan akte, zoals onze @jaapiyo zou zeggen.
Waar is de tijd dat paarden de koets voort trokken. Dat waren pas motoren die *echt leefden. (*: niet alleen tussen jullie oren).
“Alleen een gaspedaal en een handgeschakelde zesbak” dat gaat rammelen zonder ontkoppelingspedaal… en remmen kan die dan ook al niet?
Puur verkoopspraatje waar je eigenlijk juist de voordelen een EV beschrijft: alleen een gaspedaal waarmee je tegelijk kan afremmen. Puur comfortabel rijden zonder een heleboel handelingen te moeten doen als je wat vertraagt door je voorganger, rijden zonder al te veel nadenken en je volop kan focussen op veiligheid in het verkeer. Dat is waardoor mensen verliefd worden op een auto…
Sommige mensen blijven tegen beter weten in in het verleden hangen… Een beetje sneu wel.
Ik rijd inmiddels alweer 5,5 jaar elektrisch en wil echt niet meer terug. Zoveel meer plezier in het rijden, zoveel meer vermogen altijd tot de beschikking. Afgelopen week weer eens op brandstof gereden ivm een leenauto (had wat schade gereden… oeps!). Wel weer eens geinig, maar ondanks dat dat best een dure bak met serieuze motor was, zo ontzettend teleurstellend als je op de snelweg even terugschakelt, flink gas geeft en er vervolgens behalve veel herrie toch wat weinig gebeurt. Waarom willen mensen dat nog?? (anders dan dat het wat goedkoper is natuurlijk)