
Het is de vraag die menig raceliefhebber bezig houdt. Wordt Max Verstappen dit jaar wel of geen kampioen?
Alle superlatieven zijn al uitgesproken, maar wat deed onze Max Verstappen het weer goed hè, afgelopen weekend? Op 1 klein onderdeeltje na een grand slam. Dat wil zeggen; hij stond op pole in zowel de sprintrace als de hoofdrace, won beide races en reed elke ronde aan de leiding. Alleen de snelste ronde was niet voor Max.
En het is ook niet de eerste keer dat Verstappen laat zien dat hij uit ander hout is gesneden. De zoon van Jos blijft maar winnen de laatste weken, een echt vechtersbaasje dus. En dan steekt direct de opportunistische Hollander de kop op; want wordt Max Verstappen dit jaar weer kampioen, of niet?
Wordt Max Verstappen kampioen, of niet?
Voordat we die vraag -hopelijk- gaan beantwoorden, eerst even naar de actuele stand van zaken. Is het namelijk überhaupt mogelijk dat Max kampioen wordt? Het antwoord luidt ‘Jazeker’, maar een makkie gaat dat niet worden.
Op dit moment ziet de stand er als volgt uit. Oscar Piastri leidt het kampioenschap met 346 punten. Op plek twee staat Lando Norris, hij heeft 332 punten. Vlak daarachter staat Verstappen, met 306 punten. Dat betekent dus 40 punten achter Oscar en 26 punten achter Lando. Dus wat betekent dat?
Er zijn nog vijf races te rijden dit jaar en ook zullen er nog twee sprintraces plaatsvinden. Dit betekent dat er maximaal nog 141 punten te behalen zijn in het kampioenschap. Verstappen moet per weekend gemiddeld acht punten inlopen op Piastri om kampioen te worden in 2025.
Mocht Verstappen alle resterende races, inclusief de twee sprintraces winnen, dan heeft hij aan het einde van het seizoen 447 punten. Als Oscar Piastri in elke wedstrijd als tweede eindigt, komt hij op 450 punten uit. In dit scenario wordt Max dus géén kampioen.
Maar, mocht Norris roet in Piastri’s eten gooien en zelf een paar keer tweede worden achter Verstappen, dan ziet de situatie er meteen heel anders uit. Een tweede plek voor Norris tijdens een Grand Prix zorgt er namelijk voor dat Piastri minstens drie punten extra verliest. En dan wordt het leuk.
Want in het geval dat Piastri in één Grand Prix derde wordt terwijl Verstappen alle races wint, eindigen de twee kemphanen allebei op 447 punten. Maar de titel gaat dan echt naar Monaco -of ging die dat toch al?– mee met Max Verstappen. Natuurlijk zijn er nog scenario’s dat Norris wint en Verstappen tweede wordt, of andere onverklaarbare dingen, maar we houden het even bij dit scenario.
Kortom, zoals gezegd, het kan. Maar de kans is niet heel groot, maar het is wel degelijk mogelijk. Wat denk jij dat er gaat gebeuren? Wordt het huilen van verdriet of juist van vreugde? Laat het weten in de comments!





Ieder andere coureur had allang opgegeven. Maar Max heeft alle wedstrijden waarin het zinloos leek, toch alles gegeven. En alleen al daarom is de kans levensgroot. En nu hopen op een spannend staartje voor dit seizoen!
Nou. In Spanje leek het toch even fout te gaan in de bovenkamer. Daar heeft ie toch een puntje of 10 opgegeven.
Op dit moment voorspelling. Geen wereld kampioen maar wel een zeer dik verdiende 2de tussen de mclarens in.
Je vergeet iets belangrijks Nicolas. Het constructeurskampioenschap is na McLaren ook spannend. Er zitten maar 10 punten verschil tussen Mercedes (#2) en Red Bull Racing (#4). Iedere stap in dat kampioenschap is 10 miljoen waard.
We hebben allemaal gezien waar Mercedes en Ferrari op een goede dag in staat zijn. Dan heb je 2 McLaren coureurs die ook maar 14 punten verschillen en een team wat het vertikt om te kiezen. En al die coureurs hebben een prestatieclausule waarmee ze meedelen in de poet. Dus er gaat hard gevochten worden.
@rwdftw
Ja, je hebt gelijk, ook dat is nog erg spannend. Klopte het toch wat ze aan het begin van het seizoen zeiden op Viaplay: Het spannendste seizoen ooit.
Al denk ik dat die eer toch echt naar 2021 gaat. Als er ook maar iets van die spanning terug zou komen in Abu Dhabi dit jaar, doe ik een vreugdedansje!
Het gaat de coureurs echt niet om het geld, dat hebben ze zat. Het gaat ze puur om de eer. Constructeurs zitten er wat anders in want die hebben gewoon een bedrijf te runnen.
McLaren leek afgelopen zondag in ieder geval de voorkeur aan te geven aan “better safe then sorry”. De kans dat Max alles vanaf nu wint is relatief klein, maar als McLaren weer niet finished dan wordt de kans dat Max kampioen fors groter.
Wat is 10 mio op de begroting van Ferrari, Mercedes F1 en Red Bull F1? Zeker Mercedes en Red Bull zijn teams die gewoon dikke winst maken en compleet aan hun budget cap zitten. Dus zolang die titel niet te halen is, maar plaats 2 of 4 eigenlijk weinig uit. Denk dat ze graag plaats 4 nemen als dat betekent dat ze volgend jaar een betere auto hebben.
Ik heb het gemist maar kan iemand mij vertellen sinds wanneer AB geen F1 raceverslagen meer brengt en waarom niet?
OT: Ja, Verstappen gaat hem pakken!
Ik ben ook verbaast dat er wat over F1 gezegd wordt. Waarschijnlijk heeft AB geen rechten om iets over F1 te mogen schrijven. Zoiets vermoed ik althans, want het wordt nagenoeg volkomen doodgezwegen 🤷🏻♂️
Ze zijn ermee gestopt omdat het veel tijd en moeite kostte, maar relatief weinig gelezen werd. Volgens mij heeft het niets met rechten te maken.
En dat het weinig gelezen werd ligt ook voor de hand. Bij deze doelgroep, waar veel F1 fans zitten, zullen de meesten de race zelf al gekeken hebben en dus geen verslag nodig hebben.
Hoezo moet je rechten hebben om over iets wat gebeurd is te schrijven??? Laat je vrijheid van meningsuiting toch niet zo gemakkelijk afpakken door het grootkapitaal!!
tl/dr: Clickbait filmpjes leveren meer geld op
Als je kijkt naar de betting odds zijn Lando Oscar en Max nu ongeveer allemaal een 1/3 favoriet voor het wk.
Lando ietsje meer dan 1/3 en Oscar ietsje minder. Max wordt dus al gezien als 2e favoriet.
Polymarket houdt het momenteel op :
* Piastri 36%
* Max 33%
* Norris 30%
* Russel 1% :)
Half september stond Max nog op 1% en Piastri op 80%.
https://polymarket.com/event/f1-drivers-champion
Ik hoop weer op een 2021 afsluiter dat de beste moge winnen
Het is niet waarschijnlijk dat Max alle (sprint) races wint vanaf nu. Hij moet wel zorgen om in ieder geval voor de beide McLaren coureurs te eindigen anders is het snel over. Geluk en individuele belangen van coureurs zullen ook meespelen. De hoofdrace in USA heeft hij gewonnen, niets daaraan afdoen, maar Max had ook een beetje geluk dat Lando werd opgehouden door Charles. Ga je alle komende races na is het 50/50 als het gaat om RedBull/ McLaren circuits. Het is ongewis hoe dat uiteindelijk uitpakt. Te hopen valt dat Mercedes en Ferrari nog meehelpen McLaren puntjes af te snoepen, maar daar kan ook met Max last van hebben, zie Singapore. Volgens sommige analisten ligt het ook aan de individuele belangen van de rijders en dat denk ik ook. Zo heeft Russell het liefst dat Max wint in plaats van Lando, hijzelf wil namelijk de eerstvolgende Britse wereldkampioen worden. Zowel Norris als Piastri willen niet dat de ander kampioen wordt, dan liever Max, om moverende redenen. Max is ontketend, en zelfs de Britten lijken om. Crofty omschreef de titelstrijd als een scène van Jurassic Park: Lando en Oscar zitten in de Jeep en Max is de T-Rex die ze op de hielen zit. Volgens Damon Hill, niet altijd de grootste Max fan, gaat Max zeker winnen. Ik hoop het van harte!
Nou zal het best lastig zijn om in te halen maar Norris bleef wel heel lang achter Leclerc plakken met alles wat op het spel staat.
Ieder geval zal het venijn in de staart zitten dit seizoen, dus dat wordt smullen!
Geluk moet je afdwingen. Max was de snelste in de kwalificatie, Norris kwam tekort en Charles koos er ook nog voor om op soft te starten. Gezien de moeite die Norris had om voorbij Charles te gaan, had hij duidelijk niet het tempo om Verstappen in te halen. Dus ook al was Charles er niet geweest, was Lando nog steeds tweede geworden.
Kijkend naar het momentum van de afgelopen 4 races en het formidable aantal punten dat der Max al is ingelopen durf ik er best in te geloven.
Volgens mijn zien ze bij McLaren liever Norris wereld kampioen worden.
Verder vermoed ik dat het ook nog wel eens fout kan gaan tussen de 2 McLaren coureurs, omdat ze beide wereld kampioen willen worden.
En Norris moet nag wel wat forceren om Piastri in te halen, en ik denk dat de botte bijl er dan bij kan komen, als er directe duels komen.
Ja, dat gaat vast nog voor wat vuurwerk zorgen. De kwalificaties worden nog belangrijker, want als je voor iemand staat, zal hij je een moeten inhalen.
In 5 races ruim 60 punten ingelopen, met DNF’S van de Mclarens.
En met het momentum dat nu bij max is in combinatie met dat vooral Piastri in een dip(je) lijkt te zitten geloof ik er nog wel in voor Max.
Nee
Ik denk dat de kans klein is dat het Max zal worden.
Ik zal hier pas anders over denken als de McLarens nog eens tegen elkaar rijden.
Maar in het andere geval, er is altijd wel iets dat zal mis lopen in één van de 5 races, Red Bull heeft nog steeds geen opper dominantie zoals 2j terug, en qua onderdelen zit Max er ook al door waardoor een gridstraf tot een mogelijkheid behoort. De Red Bull is echt niet straf genoeg om door het pak naar voor te komen, tenzij het een accidentrijke race is. Daarvoor is’t verschil in niveau tussen Red Bull – McLaren – Ferrari – Mercedes te klein. Die topteams liggen echt op een zakdoek van elkaar.
Nee, want te laat met de inhaal campagne begonnen. Ik denk wel dat Max 2e wordt.
Veel logischer dan de ‘wat-als-dan’ scenario’s te bekijken, is het slimmer om te kijken naar de hoeveelheid punten die de top vier heeft gehaald tijdens de afgelopen vijf races (133 punten):
– Piastri: 62 (1x dnf)
– Norris: 57 (1x dnf)
– Verstappen: 119
– Russell: 80
bron
Als je dat extrapoleert naar de laatste vijf races (141 punten) én de dnf’s uit de vergelijking haalt, dan kom je tot de volgende cijfers:
– Piastri: 66, gecorrigeerd zonder dnf: 79
– Norris: 60, gecorrigeerd zonder dnf: 73
– Verstappen: 126, gecorrigeerd met dnf: 101
– Russell: 85, gecorrigeerd met dnf: 68
Met andere woorden, als Verstappen deze lijn weet door te trekken én geen dnf achter zijn naam krijgt, dan is de kans groot dat hij de titel pakt.
Als Red Bull het lek eindelijk echt boven heeft zou het kunnen. Mij maakt het niet uit, mijn leven veranderd er niet door. Voor de sport zou het beter als er eens een andere kampioen dan Verstappen komt. Voor de kijker is het beste dat er drie kandidaten zijn en het in de laatste ronde van de laatste race bepaald wordt (en dan heeft Verstappen een voordeel, die is cool en heeft al eerder in die situatie gezeten).
Voor de sport maakt het niet uit wie kampioen wordt als het maar spannend is.
Volgens mij is Piastri de enige coureur met een Mercedes motor achterin die nog geen DNF door technische problemen achter zijn naam heeft. Die hebben we dus nog tegoed dit seizoen……
Eén DNF van Max of een van de Macca’s en de wereld ziet er weer heel anders uit.
Norris moet het risico nemen, zowel om Verstappen achter zich te houden alsook Piastri in te halen. Ik ben dan vooral benieuwd wat de ‘papaya-rules’ gaan worden de komende weken….
Het gat is te groot denk ik.
Als MV daadwerkelijk 100, of 90% van alle mogelijke punten weet te pakken, dan geloof ik t wel; maar dat is gewoon bijna onmogelijk. Er gaat altijd nog wel wat mis in die 5 wedstrijden. En McLaren heeft 2 paarden waarop ze kunnen wedden.
Het gaat gewoon niet zo zijn dat MV zonder ongelukken en zonder uitvallen die laatste GP’s gaat winnen. Waardoor het alsnog een strijd wordt tussen de McLarens.
Of hij daadwerkelijk de titel weet te pakken laat ik in het midden, maar het feit dat hij het nooit op heeft gegeven is absoluut bewonderingswaardig.
Hopen op een spannende ontknoping, en dan wellicht wederom in de laatste rondes de titel voor Max!
Heb de ballen verstand van F1, dus geen idee hoe reëel de kans is. Maar zou ‘t een absolute stunt vinden als het Verstappen lukt 🙂
1 van 2 valt echt nog wel een keer uit dit seizoen, dan wordt het of nog spannender of piastri heeft ‘m.