De 245 pk sterke V40 T5 Carbon Edition is als gelimiteerd model voor sommmigen een wannahave, en de Polestar-divisie gaat ‘m nog leuker maken.
Vorige week kondigde Volvo aan het gros van zijn Drive-E gamma Polestar-tuning te geven, en volgens het Zweedse Auto, Motor, Sport is de Volvo V40 T5 R-Design Carbon Edition het eerste model dat hiervan gaat profiteren. Het vermogen stijgt een beetje, van 245 naar 253 pk, het koppel gaat van 350 naar 400 Nm.
Nederland krijgt 100 van de 343 te bouwen exemplaren, we zijn benieuwd hoeveel daarvan door de tuner met het blauwe plaatje worden gekieteld.
Volvo met carbon blijft gewoon een volvo.
Zeker geen lelijk auto maar denk niet dat een volvo rijder hier op zit te wachten.
@blaze3027: ik weet het niet, ik zie tegenwoordig steeds meer van die afschuwelijke baby-blauwe v40 d2 r-designs rijden…
@sr20det: en jij rijdt een prius??
@noachristoffel: denk je zelf
@sr20det: blijkbaar geen Prius, een multipla dan?
@sr20det: dat is de opvolger van de zwarte Megane Touring met GT-line pakket. En een 1.5 Dci motor….
@blaze3027: Ik kan zulke opmerkingen nog herinneren toen Jaguar zijn hele design omgooide. En dat legt ze nu geen windeieren, dus en merk is niet gebonden aan 1 type mens.
@blaze3027: Denk dat de echte Volvo-rijder de V40 überhaupt niet Volvo-waardig vindt en daar kan ik mij als niet-Volvo-rijder goed in vinden.
@pjeey: De (wat jij noemt) zogenaamde ‘echte’ Volvo rijder rijdt V70 of XC60. De V40 is een model wat de doelgroep sterk heeft verbreed en dus enorm succesvol. Die Carbon edition is daar gewoon een leuke (aandachtzoekende) toevoeging aan.
@blaze3027: misschien moet je volvo rijders niet zo over een kamp strijken
@justins60: doe ik ook niet.
Je weet waarschijnlijk precies wat ik bedoel .
Nogmaals vind die nieuwe volvo’s
Ook mooie auto’s. Maar cmon blijft toch een beetje een oude lullen bak.
Denk dat heel veel mensen dat met me eens zijn.
Ken weinig jongens van 18 die zoiets hebben van JAAA VOLVO
Super stoer
@blaze3027: jjaaa VOLVO, een rode 440 turbo op 18jarige leeftijd!!
Echt een mooie auto die V40
Staat hoog op de lijst voor de volgende auto.
@bmw1m: Prima als je geen of kleine kinderen hebt, maar als je langer dan 1.80 bent hoef je niet achterin te zitten. Ik schuurde constant met mijn haren tegen het dak. We twijfelden tussen een v40 en v60, daardoor uiteindelijk toch de v60 geworden.
@560pkferrari: AH en welke is het uiteindelijk geworden? Wij rijden nu een megane en die hebben we nog maar een driekwart jaar.
@bmw1m: een v60 t4 r-design. Voornamelijk omdat die dus prakischer is. Je kunt er prima met vier volwassenen in en de kofferbak is een stuk groter.
Volvo is echt lekker bezig.
253pk en 400nm zijn nette waarden, alhoewel het maar 7pk meer is dan de standaard V40 Carbon. Passen ze ook het chassis en remmen aan? Want de V40 is een fijne auto, maar alles mag echt wel een tandje strakker.
Sodeju, 7 hele trappelende pony’s extra. Daar heeft de Polestar divisie zeker wel met man en macht lopen puzzelen hoe ze dat extra vermogen op de weg krijgen!
@991gt3rs: vermogen is niet alles he, ik ben benieuwd of ze het onderstel, remmerij ed ook aangepast hebben, daar ga je plezier van hebben.
@Thijsj: Nee het is gewoon een pakket met chippie voor de massa die zich wil onderscheiden van de massa
@991gt3rs: Ik vind 50 nm er bij best een hoop.
@991gt3rs: ahahahah. 7 volle pk
Merk je dus helemaal niks van
Hoe veel kost het om je Volvo een klein beetje te tunen met een chip van die tuner met het blauwe plaatje?
@mrrallycross: 995,-
Worden hier in Nederland ook knappe versies van de V40 verkocht? Ik zie altijd alleen maar schrale D2’s rijden met een volledig R-design pakket…
50nm extra is toch best fijn!
Had de oude t-5 (5pitter) in deze bak dit vermogen niet standaard?
@kennone:
Yep, dat klopt helemaal.
OT: Het is inderdaad een schrale stijging maar ik zie wel dat er 50 Nm koppel bij komt en dat ga je wel weer merken.
Hopen dat Polestar met hun eigen V40 hothatch komen!!
@kennone: Ja zeker: (254), maar dat was de oude 2.5 5 cylinder.
Nu is het een 2.0 4 pitter.
De oude deed oveirgens 360nm, 400 bij overboost (lees ik).
De oude stookte ook 7.9l (185gr), waaar de nieuwe van 245pk maar 5.9l (137gr) doet. Maar goed, dat zal in t echie anders zijn.
@gregorius: wel jammer. Die 5cillinder vind ik ondanks het verbruik een veel mooier blok. (En mooier geluid!!)
@gregorius: de oude t-5 2.3 uit de c70 phase uit poept er al 250 pk uit. Uiteraard een ander verbruik en uitstoot, dat dan weer wel
Best lekker hoor
Hoorde van de week van een Volvo dealer uit Hilversum dat er 200 stuks naar NL komen.
Is Nederland dan echt zo’n extreem Volvo land dat ze deze hier allemaal denken te slijten?
@jaapies: weten te slijten*. Volgens mij heb jij oogkleppen op als door Nederland gaat. Je kan geen straat door zonder een V40 of een V60 te zien tegenwoordig
@jaapies: ja. Check voor de gein de cijfers van de V60 phev eens. Hier struikel je er over, in de rest van Europa een zeldzaamheid (voor zover de wiki klopt)
A total of 13,549 units have sold in Europe through December 2014.[6][8][9] As of December 2014, sales are led by the Netherlands with 9,707 units registered,[10] followed by Sweden with 1,388 units delivered.
@baasbas: Dat was we wel enigszins opgevallen inderdaad :-) Maar dat betreft voor 80% uitvoeringen met 14% of minder bijtelling. Deze dikke T5 gaat sowieso 25% bijtellen of gewoon particulier gekocht worden. Dat ze in dat geval er bijna 200 denken te slijten vind ik inderdaad veel!
Pep? Les gehad van Horsting?