Comments over dat de racerij niet meer is wat het was vindt u na de klik.
Fatale ongelukken. Of je nu wil of niet, je krijgt ze er gratis bij in de racerij. Voorkomen is altijd beter dan genezen, maar zolang er geracet wordt gebeuren er ongelukken. Feit. Een veiligere auto lijkt dus de beste oplossing voor de sport.
Als we even een aantal decennia in de racesport terug gaan zien we sigaren op wielen, helmen van leder en voornamelijk materialen uit het jaar nul. Landde je via een vreemde manoeuvre met je auto op de kop, kon je het vergeten. Tegenwoordig val je al niet meer op je hoofd, dus dat scheelt. De F1 auto’s zijn met factor ontelbaar veiliger geworden. Echter mocht er een voorwerp met ietwat massa met hoge snelheid richting je hoofd slingeren, kun je het nog steeds vergeten.
Het geluid van de coureurs van het huidige seizoen luidt dan ook voornamelijk dat het veiliger moet. Ex-pro en GPDA bankzitter Alex Wurz ziet het daarom wel zitten om een beschermde cabine te introduceren. Rijders denken daar hetzelfde over en willen het liefst in 2017 rondrijden in een gesloten cockpit. Of dit een design à la Le Mans toerwagens wordt, of een soort beschermbeugel op hoofdhoogte, is nog niet duidelijk.
Mercedes liet in ieder geval al het Halo Concept zien, waarbij het hoofd beschermd is en het zicht minimaal geblokkeerd. Zoiets zou bij een impact natuurlijk enorm schelen, maar in hoeverre doet dit afbreuk aan het race-gevoel? Het is nou eenmaal een risicovol vak en dat willen de kijkers kunnen zien. Hoe denk jij erover?
Via BBC Sport
73 reacties
Toen ‘echte mannen’ op zee in massa’s doodgingen aan scheurbuik. Toen ‘echte mannen’ of jongens nog wel een ledermaat verloren aan een industriële machine, of miljoenen ‘echte mannen’ hun dood vonden in een loopgraaf.
Dood gaan is niet stoer. Het risico daarop verhogen ook niet begerenswaardig of ‘extra mannelijk’. Coureurs zijn professionals die heel goed weten dat alles in de racerij vervangbaar is, behalve de coureur zelf.
Ook tof, daar niet van.
I see what you did there ;)
Wie zegt dat dit ding niet kan afbreken en vervolgens de helm doorboord.
Ik zie de zogenaamde verhoogde veiligheid niet.
Het willen rijden in de F1 is niets anders dan een luxe probleem ;)
Ik heb de kaarten al binnen voor WEC spa ;)
Koepeltje erop. Turbo en Drs er juist af. Bredere achtervleugels puur voor de looks en zoveel testen en motoren als je wilt. Zal me worst wezen dat sommige teams dan niet meekomen, deden ze vroeger ook nooit en nu ook niet. Hele rijke teams die veel testen konden soms ook geen deuk in een pakje boter rijden. (Toyota bijv) Tanken mag ook terug.