• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“F1 kan ook prima zonder Ferrari”

Auteur: jaapiyo, gepost 26 april 2020 om 18:13 – 30 Reacties

F1 Ferrari

De F1 zonder Ferrari? Ondenkbaar toch?

Onlangs kwam naar buiten dat Ferrari absoluut niet dreigt met een vertrek uit de Formule 1. Dat wil dus zeggen dat Ferrari weer eens dreigt met een vertrek uit de Formule 1. Het is het bekende trucje van team Rood als het haar zin ergens niet over krijgt. In 1986 gingen de Italianen zelfs zo ver om een IndyCar auto te ontwikkelen. Tot een deelname in IndyCar-races kwam het niet voor de 637: Ferrari kreeg haar zin om een V12 te mogen inzetten. Tot vreugde van een ieder die dat ding ooit gehoord heeft overigens.

Ferrari

In 2004 is het weer raak. In het jaar dat het team onder leiding van Ross Brawn, Jean Todt en Luca di Montezemelo alles wint, ageert het tegen maatregelen die tot doel lijken te hebben de hegemonie te doorbreken. De FIA wil onder andere testrestricties invoeren en inkomsten eerlijker verdelen over de teams. Di Montezemelo suggereert dat Ferrari ook wel haar eigen serie op kon zetten. De winst in deze strijd gaat in dit geval naar de FIA. In 2005 zijn de Italianen kansloos, mede doordat de Bridgestone band die de hele race mee moet gaan niet werkt en niet ongebreideld ontwikkeld kan worden.

In 2008 strijdt Ferrari tegen de eenheidsmotor en in 2009 tegen het budgetcap dat in 2010 in moet gaan. Het worden glorieuze overwinningen voor de Scuderia. Nieuwe teams Lotus (later Caterham), Marussia en HRT roken een zware pijp. Met hun Cosworths zijn ze een aantal jaar kansloos. Als hun functie als veldvulling volbracht is, verdwijnen ze door de zijdeur van het toneel.

Als blijkt dat Ferrari de boot gemist heeft in het nieuwe turbo-hybride tijdperk, kijkt het tegen jaren van kansloos meehobbelen aan. De motoren zijn op papier namelijk ‘bevroren’ en kunnen alleen mondjesmaat verbeterd worden via een token systeem. De voorsprong van Mercedes kan daardoor eigenlijk onmogelijk ingelopen worden. Vanuit Ferrari komt het bericht ‘dat ze ook naar Le Mans kunnen gaan’. De restricties op het ontwikkelen van de motor worden afgeschaft. Niet dat het onder de streep veel heeft mogen baten uiteindelijk.

En nu is het dus tijd voor de volgende ergernis voor Ferrari. Het is een oude vijand, in de vorm van een budgetcap. Tien jaar na dato willen de FIA én de rechtenhouder die er alsnog doorheen timmeren. Ironisch genoeg zijn twee voormalig Ferrari-honcho’s nu degenen die Ferrari de pijn bezorgen: Jean Todt van de FIA en Ross Brawn van Liberty Media. Er wordt hoog ingezet: slechts een magere 100 miljoen wil men de teams toestaan om uit te geven. Ferrari wil wel een beetje meewerken, maar hoopt dat de limiet op 175 miljoen gezet kan worden. De partijen zitten dus nog wel een beetje uit elkaar, om het zachtjes te zeggen.

Vooralsnog lijkt Ross Brawn echter niet van opgeven te willen weten. Tegenover Corriera dello Sport geeft hij aan dat de F1 ook wel zonder zijn voormalig broodheer kan:

Je kan ook met 18 auto’s races, of zelfs met 16 auto’s. Ik zie ze niet graag vertrekken, maar de aanwezigheid van Ferrari is niet essentieel is om het WK voort te zetten.

Ross Brawn, Liberty Media

Waarvan akte. Wie denk je dat dit keer als winnaar uit de bus komt?

Ook interessant!

  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Video - waan je in een videogame met oude Ferrari F1 auto
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, fia, Formule 1, jean-todt, liberty-media, Racing, ross-brawn

Vorig bericht: « Tesla lapt Corona regels weer aan haar laars
Volgend bericht: Koop de goedkoopste Triumph TR6 op Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. fokke1982 zegt

    26 april 2020 om 18:53

    Als Ferrari vertrekt, wordt de F1 net zo boeiend als de Formule E (voor mij dan).
    Ik zou dan liever het WTCR, MotoGP of een andere raceserie volgen met minder (ingewikkelde) regeltjes steeds weer.

    Login om te reageren
    • nord zegt

      26 april 2020 om 19:43

      Ben je geen VER fan dan?

      Login om te reageren
      • nord zegt

        26 april 2020 om 19:55

        Laatste jaren is de overwinningsdrang er een beetje uit bij Ferrari. Vooral in de gt series is het een gemis. Wordt inderdaad tijd voor een grote koersverandering.

        Formule E is gewoon niet boeiend voor de oude garde. De jonge groep, die eigenlijk niks met automotive heeft, lees: design-students of/en net afgestudeerde milieuhipsters zullen zich misschien interesseren maar die hebben helegaar geen geld voor een auto, die gaan liever naar een festival.

        Ik ga naar Lemans, Classic Lemans, Goodwood, SPA, dat soort dingen.
        Laatst was er formule E in de stad waar ik woon, Zürich, wist te laat dat er iets gaande was, heb niet eens de moeite genomen om te kijken. Niks gehoord ook. Dat zegt wat mij betreft genoeg.

        Een group C serie moet opstaan. Laat die Hypercars tegen elkaar racen.

        Login om te reageren
        • mwti zegt

          27 april 2020 om 07:38

          @nord: onze muesli groene boomknuffel-hipsters gaan voorlopig niet naar een festival om stoned te worden. Heerlijk om te horen. Dan voelen zij ook eens hoe het is om beperkt te worden.

          Login om te reageren
        • carmasterr zegt

          27 april 2020 om 16:08

          De Hypercars zijn dood. WEC en de FIA heeft zo lang getwijfeld over de regels dat niemand duidelijkheid had. En uiteindelijk staken ze de Hypercar deelnemers een mes in de rug door de veel goedkopere maar net zo snelle LMDh te introduceren.

          Alleen Scuderia Cameron Glickenhaus lijkt nog een Hypercar te gaan bouwen uit noodzaak. Aston Martin is gestopt en Toyota blijft angstvallig stil.

          Login om te reageren
  2. rob5nismo zegt

    26 april 2020 om 19:48

    Het zou in mijn ogen wel jammer zijn als een team als Ferrari zou vertrekken uit de F1. De grote 3 zijn dan Mercedes Redbull en McLaren

    Login om te reageren
    • iannuzi zegt

      26 april 2020 om 20:13

      @rob5nismo: je vergeet Williams.

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        26 april 2020 om 22:36

        @iannuzi: nope nu niet Williams is helaas terug gevallen naar veld vulling van niveau catherham

        Login om te reageren
        • bernoulli zegt

          27 april 2020 om 01:30

          @rob5nismo: straks Aston Martin met $troll.

          Login om te reageren
          • rob5nismo zegt

            27 april 2020 om 20:49

            @bernoulli: met toto wolf als teambaas

            Login om te reageren
  3. roadster zegt

    26 april 2020 om 21:29

    Mercedes en Redbull willen die 100 miljoen ook niet. Maar die kun je ook best missen. Strikt genomen heb je voor een race maar 2 deelnemers nodig, dus met één team gaat het ook best.

    Login om te reageren
  4. awesome zegt

    26 april 2020 om 21:40

    Ferrari kan helemaal niet zonder F1.
    Het is hun grootste uithangbord voor straat auto’s. Zodra mensen die niet meer kunnen associëren met F1 bolides is een groot deel van de charme er af.

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      26 april 2020 om 22:43

      Bwa ik denk dat ferrari wel merknaam genoeg op zichzelf draagt. Ik denk dat er maar weinigkoperszijn die een ferrari kopen om hun f1 successen.

      Login om te reageren
      • pindakoning zegt

        27 april 2020 om 00:05

        @bpc: toch denk ik dat F1 een behoorlijke bijdrage levert aan de merkwaarde. Of in ieder geval heeft geleverd.

        Login om te reageren
        • mwti zegt

          27 april 2020 om 07:45

          Porsche doet geen F1 en is het bewijs. BMW deed F1 en hun imago is er niet door veranderd.

          Login om te reageren
      • chrisvis zegt

        27 april 2020 om 08:53

        @bpc: het oorspronkelijke doel van de straatwagens was om hun F1 team te kunnen bekostigen…denk dat enzo zich omdraait in zijn graf moest Ferrari uit de F1 vertrekken…

        Login om te reageren
    • gregorius zegt

      27 april 2020 om 08:59

      dat was vroeger; toen was het nog moeilijk om reclame te maken en hadden de raceauto’s nog iets te maken met de straatauto’s.
      Tegenwoordig is alles Ferrari; petjes, themaparken, goedkope parfums en condooms.
      Het Ferrari zaadje kan dus al vroeg gepland worden: en dat was het doel met F1.
      Maar hoeveel mensen die een Ferrari kopen of zouden kopen, kopen die Ferrari door de link met F1?

      Login om te reageren
  5. Edge zegt

    26 april 2020 om 22:40

    @Jaapiyo: Ik weet niet of de fout bij jou of bij Corrierre Dello Sport zit, maar deze quote is toch echt afkomstig van McLaren’s Zak Brown. Ross Brawn heeft zich helemaal niet over de kwestie uitgelaten.

    Login om te reageren
    • a_buis zegt

      26 april 2020 om 23:57

      betrap je Jaap nu op slechte journalistiek? Kan toch niet waar zijn!?

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        27 april 2020 om 00:11

        Uiteraard niet! Net als bij Tesla artikelen is het allemaal feitelijk correct.
        @edge: https://it.eurosport.com/formula-1/ross-brawn-contro-binotto-budget-cap-non-e-un-problema.-f1-senza-ferrari-possiamo-farlo_sto7733535/story.shtml

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          27 april 2020 om 10:29

          @jaapiyo: Ah, daar heb je het al. De fout ligt bij Eurosport. Zak Brown heeft deze uitspraken afgelopen donderdag gedaan tegenover de Engelse F1 media. Die uitspraak heeft vervolgens zijn weg gevonden naar de Italiaanse media (want Ferrari), en werd netjes vertaald. Onder andere Corriere dello Sport (bron volgens het AB artikel) en Gazetta dello Sport (bron volgens het Eurosport dat je hierboven linkt) nemen het gewoon correct over en schrijven over Zak Brown. Maar dan komt Eurosport met een artikel, waarin auteur Luca Stamerra Ross Brawn en Zak Brown door elkaar haalt en een foutief artikel schrijft.

          Login om te reageren
  6. maarteno zegt

    26 april 2020 om 22:49

    Kijk ik snap best wat Binotto zegt vwb motoren ontwikkelaars. Er zou imho dus een budget voor je raceteam moeten zijn… 100,150,175 miljoen is mij om het even + een budget voor motoren (door)ontwikkelen

    Edit: fixed

    Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    27 april 2020 om 08:58

    Ik denk dat het prima gaat zonder Ferrari. Sterker nog, ik denk dat het goed is. De sport zit klem doordat de teams veel te veel in de melk te brokkelen hebben. Het vertrek van Ferrari kan die patstelling eindelijk doorbreken.

    Login om te reageren
    • mustang750supersnake zegt

      27 april 2020 om 09:19

      @pomoek: precies dit!
      het zou er zeker te weten alleen maar leuker om worden…en de sport een beetje mooier…

      Login om te reageren
  8. mashell zegt

    27 april 2020 om 09:05

    Brawn zegt “maar de aanwezigheid van Ferrari is niet essentieel is om het WK voort te zetten”. Tuurlijk een WK zonder Ferrari kan best maar daarna is het wel snel voorbij met de F1, die verliest met Ferrari haar ziel.

    Login om te reageren
    • mustang750supersnake zegt

      27 april 2020 om 09:23

      @mashell: de ziel van iedere autosport is mensen die voor iedere meter strijden en coureurs die tot op de laatste seconde er ALLES voor over hebben…DAT is ziel en bezieling!

      geen automerk dat er toevallig aan meedoet..

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        27 april 2020 om 12:19

        Nou. Je romantiseert de boel. Uiteraard komt dat wat je beschrijft voor, een collega van me heeft bij een F1 team gewerkt en ook de situatie wel eens beschreven, het verdient goed, je komt overal op de wereld, maar je hebt verder gewoon geen leven. Als we op een hoger niveau kijken dan is de F1 het kroonjuweel van de autosport, daar waar het grote geld omgaat. Juist omdat het veel meer om geld dan om sport gaat is er historische legitimatie nodig om de eerder genoemde romantiek te kunnen behouden en dat biedt eigenlijk alleen Ferrari. Vandaar dat ik stel dat Ferrari de ziel van de F1 is en zonder Ferrari de F1 zal sterven. Zie Schumacher en Vettel, die gingen allebei voor Ferrari racen terwijl de tekenen voor succes niet gunstig stonden en toch deden ze het. Geld hadden ze al zat daarom ging het niet, waar de rest gewoon maar een team is, is Ferrari speciaal. En nu ben ik aan het romantiseren…

        Login om te reageren
        • nord zegt

          27 april 2020 om 15:46

          Tijden veranderen.
          Formule 1 kan niet eeuwig hoogtijdagen vieren. Misschien zijn die een beetje voorbij.

          Electrowagens verkoopt Ferrari niet, zal ook niet een succes worden aangezien er geen spektakel aan is. Het wordt gewoon een zoveelste formule race serie zoals er al velen zijn.
          Oplossing met knipoog voor Todt: de F1 elektrificeren en laat teams die daar geen zin in hebben afdruipen. Wordt het vast competitiever van en kunnen eindelijk rookie teams winnen.

          Ferrari is gewoon een grote speler op autosport gebied, ondanks dat veel jongelui de aristocratische houding van het team hekelen, misschien wordt het tijd voor ze om het licht op een andere competitie te werpen.
          Als Ferrari lemans officieel gaat doen dan met alle toeters en bellen dan kan dat ook uitgroeien tot een competitie van F1 statuur. Is toch eigenlijk veel mooier en een groot gemis op dit moment?! Een hypercar klasse en een GT1 klasse van mondiale statuur.

          Login om te reageren
  9. oranginas zegt

    27 april 2020 om 11:09

    Het zal wel kunnen, maar zonder Ferrari (en ook Williams en McLaren) verliest de F1 toch wel wat glans. Het is zowel historie als imago. Sowieso helpt het altijd om een fabrikant met wat geschiedenis in je klasse te hebben, zie de toegenomen aandacht voor Formule E sinds Porsche en Mercedes zijn ingestapt (en Mercedes daarmee het DTM de doodsteek gaf). Hetzelfde zag je toen Porsche weer ging meedoen bij Le Mans.

    Waar het wel voor kan zorgen is een verandering in de klasse, en die is hard nodig wil de F1 het komende decennium overleven. Ondanks dat benzine verbranden leuk is zullen we toch ingehaald worden door de realiteit: Fabrikanten krijgen gigantische boetes vanuit de EU t.o.v. uitstoot, een F1 team draaien kost bakken met geld, en zorgt voor een verdeeld imago, en nu is er ook nog eens de Corona crisis. Zelfs zonder de crisis leek het er al op dat er geen nieuwe fabrikanten aankwamen, maar met de crisis is de kans er dat Mercedes (maar zeker Renault als deels staatsbedrijf) toch de handdoek in de ring zal gooien.

    Waar het dan heen gaat? Geen idee. Krijgen we misschien een basismotor vanuit de F1 organisatie zelf als er te weinig producenten zijn? In ieder geval: de F1 zal stevig moeten bijsturen de komende jaren om relevant te blijven. Met de classic reruns van de laatste weken kun je maar al te goed zien hoe het veld qua hoeveelheid auto’s, maar ook motoraanbieders verschraald is. Dat maakte de klasse al kwetsbaar voor de crisis, maar nu helemaal.

    Login om te reageren
    • barry355gtb zegt

      27 april 2020 om 12:14

      @oranginas: De problemen die je aanstipt gaan op voor alle race-klasses met een verbrandingsmotor onder de huif. Helaas is de F1 aandrijflijn een volwaardige hybride en dan een erg ingewikkelde. Porsche heeft voor de WEC deelname een enorm goede hybride V6 motor ontwikkeld. Helaas niet voor de F1 en daarom dus naar de Formule E. Waarom de FIA wil vasthouden aan het motorisch reglement weet ik niet.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North