• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

F1-teams dreigen met boycot na mysterieuze crash Alonso

Auteur: JordyS, gepost 5 maart 2015 om 22:54 – 56 Reacties

Fernando Alonso


Het rommelt in de paddock, want er is nogal wat te doen over de hersenschudding van Fernando Alonso.

Niet iedereen gelooft namelijk dat de Spanjaard onlangs crashte door een windvlaag. De coureur van McLaren klapte volgens de officiële lezing in de muur en raakte daarna kort buiten bewustzijn. Na drie dagen in het ziekenhuis leek hij weer de oude, maar Alonso moet de seizoensopener in Australië alsnog laten schieten. Dat kan weleens verstrekkende gevolgen hebben.

Sport Bild meldt namelijk dat diverse teams uit veiligheidsoverwegingen niet willen racen. Zij vermoeden dat Alonso niet bewusteloos raakte door de crash, maar door een elektrische schok van het hybride-systeem in zijn McLaren. In dat geval moet de onderste steen bovenkomen, zo vinden deze teams, want iedere auto is voorzien van deze technologie.

“Als een vliegtuig crasht en er is ook maar een klein risico op herhaling, dan blijven alle vliegtuigen van datzelfde type aan de grond”, citeert Sport Bild een anonieme teambaas. “We hebben alle geluk van de wereld dat het nog niet is verkeerd is gegaan met deze hybride-systemen. Honda zou open kaart moeten spelen, zodat we allemaal kunnen zien wat er in Barcelona gebeurde.”

Ook voormalig teameigenaar Gian Carlo Minardi snapt niet waarom er geen openheid van zaken wordt gegeven. “Het is in zaken als deze niet verstandig om dingen achter te houden”, laat hij weten aan het Italiaanse La Repubblica. “Ik heb geen bewijzen om te veronderstellen dat Fernando bewusteloos raakte door een elektrische schok, maar het is wenselijk dat hier nog voor de race in Australië duidelijkheid over komt.”

Ook interessant!

  • Video: zware crash tijdens 24u op Spa
    Video: zware crash tijdens 24u op Spa
  • Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
    Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
  • Video: deze Lamborghini Huracán crash zag iedereen aankomen
    Video: deze Lamborghini Huracán crash zag iedereen aankomen
  • Video: negen 'helden' rennen weg na crash

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, Fernando Alonso, Formule 1, Hybride, McLaren, Racing

Vorig bericht: « 15 dikke spoilers op de autoshow van Genève
Volgend bericht: Weer dikke Audi gebruikt bij plofkraak op pinautomaat »

Lees Interacties

Reacties

  1. kaasdevies zegt

    5 maart 2015 om 22:56

    Erg schokkend dit.

    Login om te reageren
    • bmwz3 zegt

      5 maart 2015 om 23:14

      @kaasdevies: haha

      Login om te reageren
      • smadb zegt

        6 maart 2015 om 00:26

        @bmwz3: haha

        Login om te reageren
        • honeyhanger zegt

          6 maart 2015 om 07:21

          @smadb: haha

          Login om te reageren
          • smadb zegt

            6 maart 2015 om 13:26

            @honeyhanger: haha

            Login om te reageren
      • scottishcarspotter2000 zegt

        6 maart 2015 om 08:15

        @bmwz3: hahaha

        Login om te reageren
    • rikdep zegt

      6 maart 2015 om 08:36

      @kaasdevies: wow like-attack :0

      Login om te reageren
  2. purepet9000 zegt

    5 maart 2015 om 23:04

    Niet racen totdat de oorzaak gevonden is.

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      6 maart 2015 om 09:04

      @purepet9000: money makes the world go round… Racen gaat echt wel door.

      Login om te reageren
      • purepet9000 zegt

        6 maart 2015 om 15:08

        @awesome: Nee joh.

        Login om te reageren
  3. tupperware zegt

    5 maart 2015 om 23:12

    Persoonlijk vind ik het schokkender dat Manor over anderhalve week wel op de grid staat..

    Login om te reageren
  4. dubois zegt

    5 maart 2015 om 23:16

    Ook een manier op spanning terug te krijgen in de f1

    Login om te reageren
  5. ghost zegt

    5 maart 2015 om 23:26

    Soort van Lauda

    Login om te reageren
  6. w0o0dy zegt

    5 maart 2015 om 23:32

    Ik denk dat hij spontaan buiten westen is geraakt maar dat vanwege de marktwaarde van Alonso en om gezeik te voorkomen ( kan het zomaar nog eens gebeuren en lopen wij geen gevaar zullen de andere rijders dan roepen..) stil wordt gehouden.

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      6 maart 2015 om 09:56

      @w0o0dy: kan idd ook. Dat hij bv een tia heeft gehad. Maar als je dat naar buiten brengt komt er weer een ander soort gezeik naar voren.

      Login om te reageren
  7. Vincegail zegt

    5 maart 2015 om 23:36

    Er doen ook verhalen de ronde dat Alonso aan amnesie lijdt: “I am Fernando, I race karts and I want to be a Formula 1 driver” is hetgeen hij antwoordde op de standaard vragen bij een hersenschudding, aldus de Spaanse krant El Pais. Oftewel, een jaartje of 20 terug in de tijd…..

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      5 maart 2015 om 23:42

      @vincegail: ja dat heb ik ook ergens gelezen vandaag. Curieus op z’n minst.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        6 maart 2015 om 07:21

        @str8six: dan is het wel zo leuk om hem te vertellen dat hij jaren geleden al twee WK titels bij elkaar heeft gereden!

        Login om te reageren
    • str8six zegt

      6 maart 2015 om 11:30

      @vincegail: hier de link via sky
      http://news.sky.com/story/1439335/fernando-alonso-forgot-20-years-after-crash

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      6 maart 2015 om 14:01

      @Vincegail:

      Hoax, of een grapje van de man.

      Login om te reageren
  8. trustmeiamanengineer zegt

    5 maart 2015 om 23:38

    Wat een onzin allemaal. Als hij gewoon een hersenkneuzing heeft gehad is het logisch dat ie nog ff niet gaat rijden, als het namelijk nog een keer in zo’n korte periode zou gebeuren kan dat veel schade veroorzaken. Neemt niet weg dat ze, zeker in het begin, wel onnodig vaag waren met de gegeven informatie.

    Login om te reageren
  9. norge zegt

    5 maart 2015 om 23:43

    Bliksems die uit de auto slaan…..Grappig…

    Login om te reageren
  10. pindakoning zegt

    5 maart 2015 om 23:50

    Heeft Bernie op social media al iets laten weten over de kwestie?

    Login om te reageren
  11. Daantje zegt

    5 maart 2015 om 23:52

    Gevaren van elektriciteit: 40 – 200 mA Het hart stopt met werken, de bloedsomloop valt stil.
    Als hij echt dit heeft meegemaakt.. denk ik dat de F1 een probleem heeft. Heeft iemand dit in een Prius ook al ervaren toevallig? ;)

    Login om te reageren
    • hans75 zegt

      6 maart 2015 om 08:48

      @Daantje: idd.. die kans bestaat…

      stel voor dat er snel een wet komt die priussen verbiedt nog een meter te rijden.. en ze snel allemaal preventief te ruimen.. beter het zekere voor het onzekere nemen in dit soort kwesties

      Login om te reageren
    • bluebird zegt

      6 maart 2015 om 09:28

      @Daantje: sinds wanneer hebben prius-rijders uberhaupt een hartslag? ;)

      Login om te reageren
    • gallardogt zegt

      6 maart 2015 om 09:54

      @Daantje: Mijn voorspelling, dit jaar nog moeten alle F1 bolides verplicht een elektrische ontlader installeren onder het chassis. Gewoon zoals vroeger zo’n rubber lint die over het asfalt schuurt wanneer je een hond achter in de auto had.

      Login om te reageren
      • phaeton zegt

        7 maart 2015 om 14:03

        @gallardogt: Was dat dáár voor!? :’) Dat vroeg ik mij als klein kind nou altijd af, welk merk of welke bestuurder zo’n lelijk stuk plastic onder z’n achter wilde hebben hangen

        Login om te reageren
        • phaeton zegt

          7 maart 2015 om 14:04

          @phaeton: Onder z’n auto, dus.

          Login om te reageren
  12. Edge zegt

    6 maart 2015 om 00:05

    Zelfs als Alonso een schok heeft gehad, is de kans klein dat het voor de andere teams iets uitmaakt. Ferrari-, Renault- en Mercedes-krachtbronnen hebben elk vijf beveiligingssystemen die ervoor zorgen dat de elektriciteit daar blijft waar ‘ie hoort te zijn. Bij Honda zijn dit er maar drie. De kans is dus groot dat als Alonso inderdaad een schok heeft gehad, het ontbreken van een van de twee andere beveiligingssystemen het probleem is geweest.

    Login om te reageren
    • nickelb zegt

      6 maart 2015 om 10:50

      @Edge: het is niet dat de anderen hetzelfde krijgen. Maar dat ze in een gevaarlijke situatie terecht komen door een ongeval van de honda

      Login om te reageren
  13. donvincenzo zegt

    6 maart 2015 om 00:05

    Beetje merkwaardige redenatie. Ja, als er een probleem is met een vliegtuig worden ook andere vliegtuigen van dat type aan de grond gehouden, maar dat argument gaat hier toch helemaal niet op? Ieder team bouwt z’n eigen auto’s. Als Fernando een schok zou hebben gekregen in de McLaren, hoe is dat dan relevant voor de Ferrari, of de RBR, of welk ander merk dan ook?

    Login om te reageren
    • giss zegt

      6 maart 2015 om 09:00

      @donvincenzo: Ik maak uit het artikel op dat Honda verantwoordelijk is voor de elektrische krachtbron in de f1 bolides van meerdere teams. Anders zouden de teams ook geen opheldering eisen van Honda, lijkt mij.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        6 maart 2015 om 09:25

        @giss: Alleen is dat niet zo. Honda is op geen enkele manier verbonden met de andere teams. Het enige onderdeel dat alle teams delen, is de door McLaren ontworpen (en door de FIA voorgeschreven) ECU. Maar dat een ECU verantwoordelijk is voor het lekken van elektriciteit lijkt mij toch vrijwel onmogelijk.

        Login om te reageren
  14. 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

    6 maart 2015 om 00:14

    Ik gok dat het hybride systeem met zo’n hoge spanning werkt dat hij het nooit overleefd zou hebben.

    Login om te reageren
    • 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

      6 maart 2015 om 00:18

      @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: *stroomsterkte

      Login om te reageren
  15. spykerboy zegt

    6 maart 2015 om 00:22

    Als dat zo is, zal het dan het einde betekenen van de v6 met hybrid techniek en gaan we dan weer met fatsoenlijke motoren rijden? (Hoop het niet voor Alonso, maar zou wel een goede reden zijn om de hybrid techniek te dumpen)

    Login om te reageren
  16. trolle zegt

    6 maart 2015 om 00:41

    Alonso moet 88mph gereden hebben en BAM back to the future en hij zit direct weer ~20 jaar in het verleden

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      6 maart 2015 om 00:48

      @trolle: delorean f1 team?

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      6 maart 2015 om 02:32

      @trolle: El Pais berichtte ook nog dat Alonso na zijn ongeluk aangetroffen werd met vreemd schoeisel aan zijn voeten:

      Login om te reageren
      • cthijs zegt

        7 maart 2015 om 00:18

        @jaapiyo: rubberen laarzen

        Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    6 maart 2015 om 00:42

    Snel weer motoren met 12 cilinders er in!

    Login om te reageren
  18. arii zegt

    6 maart 2015 om 08:04

    Boycot gaat toch niet gebeuren. Maar Fernando begint aan zijn 14e seizoen in de f1 alweer oid? Je gaat me niet wijsmaken dat de wind hem heeft laten crashen.

    Login om te reageren
  19. LittleIdiot zegt

    6 maart 2015 om 08:25

    Tegenover een anonieme bron in kwaliteitskrant Bild en een quote van een uitgerangeerde teambaas is het interessant om dit stuk van de BBC te lezen, waarin o.a. GPS, data en oud-F1 arts Gary Hartstein geraadpleegd zijn.
    http://www.bbc.com/sport/0/formula1/31732315

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      6 maart 2015 om 09:03

      @LittleIdiot: Inderdaad een interessant stuk. Afgezien van de feiten genoemd in het stuk lijkt het mij sterk dat Alonso zou willen rijden in een auto die hem zou hebben geëlektrocuteerd, hij lijkt mij nu juist een rijder die sterk genoeg in zijn schoenen staat om daar niet mee akkoord te gaan.

      Login om te reageren
  20. Hupke zegt

    6 maart 2015 om 08:58

    Als je poker speelt vraag je toch ook niet om iemand die gefold heeft in z’n kaarten te mogen kijken zelfde verhaal hier …

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      6 maart 2015 om 09:48

      @Hupke:
      Dit gaat om de veiligheid van de coureurs, niet om het “pokerspelletje” wat gespeeld wordt.

      Als blijkt dat de F1 bolides allemaal potentiële elektrische stoeltjes zijn, moet er wel degelijk open kaart gespeeld worden.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        6 maart 2015 om 14:04

        @Rob:

        Bullshit, het gaat hier om 1 wagen en de andere teams willen vooral zelf profiteren.

        Login om te reageren
        • Rob zegt

          6 maart 2015 om 15:09

          @Hupke:
          Dat zal best. Maar u kent de feiten al?

          Als er daadwerkelijk in de gecrashte racewagen een ontwerpfout zit wat coureurs elektrocuteert en als andere teams een vergelijkbaar of hetzelfde ontwerp hebben (ik ken het fijne er niet van), is het niet meer dan normaal dat hier transparant over gedaan wordt. Toch? Of zeg ik nu wat heel geks….?

          Login om te reageren
          • bluebird zegt

            7 maart 2015 om 11:36

            @Rob: die teams opereren volledig onafhankelijk van elkaar bij het ontwerpen. Dat gebeurt allemaal zo geheim mogelijk, de teams spioneren bij elkaar. De werkelijke reden dat de andere teams nu dit hoog opspelen is dan ook volgens mij dat ze inzage in het ontwerp van Honda hopen te krijgen…

            Login om te reageren
          • Hupke zegt

            7 maart 2015 om 19:31

            @Rob:

            Jij zegt iets heel geks. Je houd alles zo geheim mogelijk, het laatste wat je wil is dat er ook maar iemand enige clou heeft van hoe je wagen ontworpen is, zeker in deze fase van het seizoen.

            Login om te reageren
  21. bofkont zegt

    6 maart 2015 om 09:20

    Ik zeg doen! het is al jaren geen flikker meer aan.

    Login om te reageren
  22. mrrallycross zegt

    6 maart 2015 om 10:09

    Dit is zeker een ernstige zaak, groot probleem voor de huidige auto’s en coureurs. Deze problemen kan je echter toch voorzien een een crashtest?

    Login om te reageren
  23. toniominestrone zegt

    6 maart 2015 om 13:11

    Echte kerels,die F1 coureurs!

    Login om te reageren
  24. baasbas zegt

    6 maart 2015 om 13:38

    Kunnen ze hier niet iets positiefs mee? Dat als coureurs tot op een bepaald aantal meter genaderd zijn bij hun voorligger dat ze met lasers op de neus kunnen schieten op het achterlicht? Soort laserquest. Alleen dan bij een hit krijgt de coureur een schok.

    …ik ga daar absoluut naar kijken

    Login om te reageren
  25. dracae zegt

    6 maart 2015 om 14:15

    Elektrische stoelen dans.

    Speciaal voor Guido koopt Sauber het Honda systeem….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North