In veel gevallen funtioneel, omdat hij op auto’s zit die puur voor het circuit gebouwd zijn, maar in sommige gevallen heeft het Ricer-gehalte de overhand. U kunt zelf wel beoordelen wat waar van toepassing is. Spoiler alert!
Lamborghini Aventador SV
Begint bijna elke Lamborghini zijn leven als een enigszins beschaafd en strakgelijnd model, je kunt er de donder op zeggen dat Lamborghini gaandeweg steeds meer spoilers én pk’s toevoegt. Hoewel sommige van die versies te ver doorschieten, is deze Superveloce precies raak.
Porsche Cayman GT4
Porsche heeft de gebeden van talloze Caymanisten verhoord en de sportwagen eindelijk zijn volle potentie gegeven: een 3.8-liter zescilinder boxermotor die 385 pk levert, en in combinatie met de zesversnellingsbak is een sprint van 0-100 km/h in 4,4 tellen mogelijk. De topsnelheid bedraagt 295 km/u. Dankzij meerdere onderdelen uit het GT3-magazijn, waaronder de remmen, weet de met 30 mm verlaagde GT4 een ‘Ringtijd van 7:40 minuten neer te zetten.
Aston Martin Vulcan
De Vulcan is bedoelt als een track only supercar, volledig opgetrokken uit koolstofvezel. Onder de lichtgewicht kap propten de Britten een tot 7 liter opgeboorde twaalfcilinder, die er meer dan 800 pk uitperst. Er komen er 24, die voor 2,5 miljoen het Aston Martin HQ mogen verlaten. Iemand die ‘m wil?
AC Schnitzer M4
Net zoals elk jaar is AC Schnitzer ook aanwezig in Genève, en wel met een BMW M4 waar ze lekker op zijn los gegaan. We zien carbon splitters, diffusers, een asso-spoiler, flics, verlaging (30-40 mm), the whole nine yards. Daarnaast is de Beier opgepept: zijn standaard 431 pk en 550 Nm maakten plaats voor to 510 pk en 645 Newtonmeters.
Mansory Bentley Continental GT
Dat deze door Mansory stevig aangepakte Continental GT is geïnspireerd op de racerij, behoeft geen verdere uitleg. De Beierse tuner is compleet loco gegaan met allerhande flapjes, roostertjes en andere foefjes zodat van de luxueuze uitstraling van de standaard Conti GT weinig meer over is.
Porsche 911 GT3 RS
Kebéng! Hier is de nieuwe GT3 RS. Een 500 pk en 480 Nm sterk beest dat we gerust kunnen zien als de nieuwe uitdager aan het supercar-firmament. De turbo is (GODZIJDANK!) weggelaten, alle peekaa’s komen namelijk uit een atmosferische zescilinder boxermotor met 4 liter inhoud. We waren even bevreesd dat er een IJzeren Long opzat, maar Porsche heeft alleen de brede body van de 911 Turbo toegepast. Met luchtinlaten bij de achterste wielkasten.
Mercedes-AMG GT3
Dit is hem dan in het echt: de opvolger van de SLS AMG GT3. Waar de straatversie zich moet behelpen met een overigens prima klinkende 4.0 V8 turbomotor (take notes, BMW) is zijn circuitbroeder uitgerust met de oude vertrouwde 6,2-liter V8. Verder heeft de tamelijk booskijkende racer een dubbel ophanging en tal van gewichtsbesparende onderdelen gekregen, grotendeels opgetrokken uit carbon.
McLaren P1 GTR
McLarens £1,98 miljoen kostende circuitspeeltje. Dit is hem in het echt. De standaard P1 is op het circuit al een intens apparaat om te besturen. Toch wisten ze ‘m in Woking nog een klasse extremer te krijgen. Het kostte ze wel de homologatie voor straatgebruik, maar daar staat een GTR-versie tegenover die 50 mm lager bij de grond ligt, een 10 cm hogere achtervleugel heeft (ook 10% meer downforce) en een titanium uitlaat bevat die 6,5 kg lichter is.
Honda Civic Type-R
De Civic Type-R is met zijn 310 pk en verpletterend knappe Nürburgringtijd van 7:50 minuten behoorlijk indrukwekkend. Maar misschien kan Honda er nog een speciaaltje van maken, een Type-RS met een sub-7:50-pack ofzo. Mogelijkheden zat.
Aston Martin V12 Vantage GT3
Zijn naam doet misschien anders vermoeden, maar je mag gewoon de weg op met de Aston Martin Vantage GT3. Er is slechts één probleempje: Aston Martin bouwt er slechts honderd, dus we zullen ‘m helaas zelden gaan zien op de openbare weg. We kunnen de 600 pk sterke V12 vanaf het derde kwartaal horen brullen, want dan begint Aston Martin met de levering van de Vantage GT3, nog even geduld dus.
Koenigsegg Regera
Het nieuwste speeltje van Koenigsegg, de Regera, heeft een semi-elektrische aandrijflijn. Het gecombineerde vermogen komt uit op liefst 1500 pk, terwijl het koppel een lieve 2000 Newtonmeter bedraagt. Dat maakt niet alleen een topsnelheid van meer dan 400 km/u mogelijk, die 400 tik je ook binnen de 20 seconden aan!
Audi R8 LMS
Een raceversie van de nieuwe Audi R8 mocht natuurlijk niet ontbreken. De Audi R8 LMS komt dit seizoen al uit in verschillende GT3-races, terwijl klantenteams vanaf volgend jaar kunnen aankloppen voor hun eigen bolide.
MTM Audi S8 Talladega S
Chapeau: MTM is er in geslaagd om alle klasse van een Audi S8 te strippen. Maar het bespoilerde blauwe Talladega S-ding heeft meer dan 800 pk. Dat dan weer wel. De 4.0 TFSI die van origine 520 pk sterk is blaft nu over de magische grens van 200 pk per liter. Dat geeft je gegarandeerd überholprestige in de zandbak of op de Autobahn. Verder is het net zo nuttig als een maatpak op een Berner Senner.
Radical RXC Turbo 500
Een Radical met Ford (V6) Ecoboost-powerrrr, dat is de RXC Turbo 500. Het nieuwe model maakt gebruik van een 3.5 V6 24-klepper van Ford, wellicht in de basis hetzelfde als in de Ford GT ligt. Op topsnelheid genereert deze Radical meer dan 900 kg aan downforce. De prijs? £119.500 (zo’n anderhalve ton), ex belastingen. Tot op de Nürburgring!
RUF RtR
40 jaar na het originele RUF Turbo prototype komen de Duitsers met de nieuwste range-topper in hun line-up: de RtR, op basis van de 991 Turbo. Deze extreem brede elf tikt 802 pk op alle 4 de wielen, met 285mm en 345mm banden voor en achter. De grote spoilert voorkomt dat je opstijgt op hoge snelheid, en 410mm / 390mm stopschijven staan paraat om je gezicht er af te rukken als je op je rempedaal stampt.
qoekje zegt
Een spoiler het nieuwe wit!
hoonigan247 zegt
@qoekje: ah nee….. dat gaan saaie jaren worden :'(
a3aan zegt
Spoiler alert!
sr20det zegt
Tof dat koenigsegg nog steeds het spookje op de “rug” van de auto’s plaatst!
norge zegt
I believe i can fly, i believe i can touch…
biohazardracer zegt
@norge: Sky?? ow laat maar!
Dutchdriftking zegt
GT3 RS, wat een plaatje!
luckyluke zegt
Mag zo’n spoiler eigenlijk nog wel met alle regeltjes van tegenwoordig?
purepet9000 zegt
@luckyluke: Nee.
super zegt
Alsof met 2 ton bentlie of aston martijn op het circuit scheuren leuk is, net zoiets als truck racen lijkt me
jordy14 zegt
Wat zien die spoilers op Porsches er altijd mooi uit zeg, past mooi in het geheel. Begin langzamerhand steeds meer een Porsche fan te worden:)
badboys zegt
De leukste van Geneve met spoilers zijn;
1-Koenigsegg Regera
2-McLaren P1 GTR
3-Aston Martin Vulcan.
4-Lambo Aventador SV.
rob5nismo zegt
En de vleugeltjes van de la Ferrari fxx
jurgen25 zegt
@rob5nismo: dat is kennelijk niet echt een spoiler
japseflaps zegt
Da wil ik ook zo’n spoiler op mn golf variant!! Vettttt
bierbuik zegt
0-400 in 20 seconden, blijf het bizar snel vinden, ik ben blij als ik de 130 in die tijd..
Ben benieuwd wat de topsnelheid is
Crosscabouter zegt
Holy cow. De Honda Civic (7min50) is maar 10 sec. langzamer dan een Porsche Cayman GT4 (7min50). Nu weet ik wel dat ringrondetijden nietszeggend zijn in de echte wereld, maar toch vraag ik mij af: Stuurt die Civic nou zo goed of is de GT4 zo langzaam? Of lopen ze de boel te flessen?
Ik zeg: mooie vergelijkingstest @autoblog :)
Crosscabouter zegt
@Crosscabouter: Edit: 7min50 moet natuurlijk 7min40 zijn. #lackofcoffee
mrrallycross zegt
Ik ga alle auto’s kopen en ze alleen gebruiken om mee te picknicken. Ruimte genoeg op die tafels achterop
philipf zegt
Die koenigsegg…. Zo lekker!
lambo4all zegt
Die blauwe ruf 911.. Ik bem verliefd!
gtr8regera zegt
Koenigsegg Regera
r35regera zegt
De dikste spoiler is van de Koenigsegg Regera.
nsxkoenigsegggtr35 zegt
De mooiste is natuurlijk de Koenigsegg Regera
michaelcorleone zegt
1-Koenigsegg Regera
2-Lambo Aventador SV.
3-Audi R8
4-Porsche 911 GT3 RS.
4-Porsche Cayman GT4