Deze uitspraak is gedaan door: 1. Eddie Irvine, 2. Eddie Vedder, 3. Eddie Jordan of 4. Jordan (je weet wel).
Het coronavirus laat zijn sporen na in de autowereld. Ook in de autosport worden er de nodige klappen opgevangen. Bijna elke vorm van autosport is in veel landen niet toegestaan.
Kleurrijke figuren
Dat betekent dat we het maandenlang zonder onze favoriete sport moeten doen. Op de creatieve ingevingen van @jaapiyo na dan, want die bedenkt gewoon een briljante race. Gelukkig is de Formule 1 gezegend met een hoop kleurrijke figureren die geregeld opmerkelijke dingen zeggen.
Uit de pan vegen
Voor vandaag is het Eddie Jordan die lekker uit de pan veegt met opmerkelijke uitspraken. Ditmaal doet hij dat bij het vermakelijke F1 Insider. De eerste uitspraak is eentje die al in de wandelgangen rondging: Hamilton gaat naar Ferrari. De zesvoudig wereldkampioen moet eieren voor zijn geld kiezen. Volgens Jordan is de toekomst van Mercedes GP allerminst zeker. Ook is Ferrari het enige team dat bereid is om het exorbitante salaris van de geweldige Brit te kunnen ophoesten
Geldverslindende projecten
Dankzij het coronavirus en de aanhoudende milieulobby, hebben grote fabrikanten geen zin in geldverslindende projecten zoals de F1. Jordan (Eddie, niet die dame) is van mening dat Mercedes, Honda en waarschijnlijk ook Renault eruit zullen stappen. Binnen de komende twee jaar zullen er volgens de Ier een paar grote namen mee stoppen. Dit omdat er gewoonweg geen budget over is en de F1 niet interessant is voor de fabrikanten.
Lawrence Stroll koopt succes voor zoon
Het meest opmerkelijke is echter wat er moet gebeuren met het extreem succesvolle Mercedes F1-team. Eddie Jordan is van mening dat Lawrence Stroll er alles aan doet om zijn zoon (Lance Stroll) wereldkampioen te willen maken. Met een Racing Point wordt dat nog zeer lastig, dus zou Stroll het team van Mercedes kopen en dat vervolgens Aston Martin Racing gaan noemen.
Drie sterren
Als laatste laat Eddie Jordan ook wat los over welke drie coureurs de sterren zijn op het asfalt. Volgens hem zijn dat Hamilton, Vettel en Verstappen. Kennelijk ontkent de ex-Top Gear presentator het bestaan van Charles Leclerc…
HZW zegt
Ik denk dat de dagen van de F1 geteld zijn.
Binnen nu en 5 jaar kan geen fabrikant de ICE kosten meer verantwoorden als de straat auto’s elektrisch worden.
Ruudje zegt
Volledige elektrificatie gaat niet gebeuren…
mashell zegt
@Ruudje: …voor 2030 maar daarna is de situatie voor personenwagens al wel duidelijk: 100% elektrisch of we willen of niet. Dus als Max Verstappen acht wereldtitels wil halen voor het einde van de F1 moet hij daar meteen mee gaan beginnen.
audirick1995 zegt
@mashell: heerlijk broodjeaapverhaal?
mashell zegt
@audirick1995: nou nee, er wordt nagenoeg niet meer in verbrandingsmotoren geïnvesteerd, de CO2 boetes voor de fabrikanten zijn torenhoog. Het is heus niet moeilijk om te zien welke kant het uit gaat, maar je mag natuurlijk lekker in de ontkenning blijven hangen.
audirick1995 zegt
@mashell: hoe ga je nou alle Nederlanders compenseren?? de regering zegt dat ze streven om in 2030 alle nieuwe auto’s 100% eclectisch moeten zijn. Maar daar komen nu ook al grote vraagtekens bij te staan omdat er nu al een probleem is waar je de accupakket laat zodra ze naar de klote zijn….
Verder zijn veel fabrikanten nu druk met het ontwikkelen om benzine motoren te bouwen met de techniek van van een diesel motor.
En hoe ga je alle gezinnen compenseren die geen nieuwe auto kunnen betalen? Teveel/te grote problemen om in 10 jaar op te lossen. Dus 0% kans dat het gehele wagen park van Nederland elektrische is in 2030. (Is overwegens ook nog nooit door iemand gezegd dat dat wel zo zou zijn)
Crosscabouter zegt
@audirick1995: toepasselijke schrijfvout… eclectisch ;)
petroldrinker zegt
De enige manier om mij uberhaupt in zo een electrisch hok te krijgen, is als ik betaald krijg door de roverheid, en zelfs dan moet dat om nog substantiele bedragen gaan, anders ga ik mijn plezier momenten vd dag niet weg geven voor een zogenaamd beter millieu, no fucking way!
dampu020 zegt
@petroldrinker: sja, nu kan niemand je nog stoppen. Ik denk wel dan mensen zoals jij zich steeds dieper in de vingers gaan snijden naarmate alles ‘groener’ word.
laptom zegt
@petroldrinker: Ik kan je gevoel begrijpen, maar niet hoe je het verwoord. Lees zelf maar even na, je wilt perse in een fossiele auto rijden wegens een onduidelijke redenen. Maakt niet uit wat er in de rest vd wereld kapot gaat… beetje vreemd.
Foramen zegt
@petroldrinker: auto’s ontwikkeld voor dagelijks gebruik hoor je toch nauwelijks en al hoor je ze al is het doorgaans geen prettig geluid.
Daily elektrisch is heerlijk, koppel is verslavend, stil en goedkoop in gebruik.
Doe dan maar een carburateur 6 of 8 cilinder voor de weekend auto.
laptom zegt
@audirick1995: Dat is er nooit gezegd. Aub mensen, interpreteer de visie van de overheid goed. Idee is om in 2030 alle nieuw verkochte auto ’s elektrisch te hebben. Niet de gehele autopark binnen NL.
audirick1995 zegt
@laptom: haha precies, eindelijk nog iemand die er even goed na heb gekeken inplaats van maar geloven wat op Facebook etc staat!
mashell zegt
“En hoe ga je alle gezinnen compenseren die geen nieuwe auto kunnen betalen?”
Nou, gewoon niet? Waarom moeten we mensen die iets niet kunnen betalen helemaal volstoppen met extraatjes, als je de stempelkaart met zorgtoeslag, kinderbijslag en huursubsidie vol hebt mag je gratis boodschappen halen bij de voedselbank… En nou moeten ze ook nog een compensatie krijgen omdat ze geen nieuwe auto kunnen betalen? Dat is een absurde situatie nog absurder maken.
We gaan helemaal niemand compenseren, we gaan ook niemand verplichten een elektrische auto te kopen. Er staan over 10 jaar alleen nog elektrische auto’s in de showroom, gewoon omdat de nieuwe wagens die nu ontwikkeld worden elektrisch zijn. De wagens met verbrandingsmotor staan als occasions achter die showroom. Wie geen nieuwe kan betalen koopt een gebruikte, net als nu. Het gesignaleerde probleem bestaat helemaal niet.
“Verder zijn veel fabrikanten nu druk met het ontwikkelen om benzine motoren te bouwen met de techniek van van een diesel motor.”
Noem er eens eentje die niet Mazda heet? De andere fabrikanten zien ook meteen dat die Skyactive X (atmosferische benzine motor met hoge compressie maar zonder zelfontsteking) van Mazda niet een echt voordeel brengt.
“omdat er nu al een probleem is waar je de accupakket laat zodra ze naar de klote zijn….”
Accu’s gaan niet alleen veel langer mee dan we dachten, maar ze blijken als de capaciteit te klein geworden is om mee te rijden nog gewoon voor andere toepassingen bruikbaar, bijvoorbeeld als batterijen om je zonne-energie op te slaan. Dat is recycling zonder ontmanteling van de batterijen, zeer milieu efficiënt.
Conclusie: je gebruikt onjuiste argumenten om niet bestaande problemen aan te kaarten, niet heel zinvol.
superfunky zegt
@mashell: de wereld houdt niet op bij Venlo, echt waar niet. Daar begint nog een enorme planeet en die moet tot op heden heel weinig hebben van EV. Tel daarbij op dat de economische schade van de moeder aller recessies nog decennia door gaat dreunen en je hebt het recept waarom jij en ik niet in ons leven gaan meemaken dat meer dan 10% van de auto’s EV gaat zijn.
toniominestrone zegt
@mashell: Niet meer geïnvesteerd in verbrandingsmotoren? Voorlopig zullen er de komende jaren voldoende hybrides gebouwd worden waarbij de verbrandingsmotor zeker verder zal worden door ontwikkeld.
stuko zegt
@mashell: geweldig! Wil jij voor me werken? “De situatie is al duidelijk voor na 2030”. Heb echt een visionair nodig zoals jij!
boriske zegt
McLaren was toch aan het zien om 100% synthetische benzine te ontwikkelen wat properder is dan elektrisch.
De verbrandingsmotor is bijlange na niet dood. Maar de shift naar elektrisch zal wel gebeuren.
oranginas zegt
Maar zelfs zonder volledige elektrificatie heeft deze verandering wel voldoende invloed op de F1. Fabrikanten vinden de F1 niet meer interessant en zullen in andere, goedkopere raceklasse stappen die wel aansluit op het imago dat ze willen uitdragen naar hun aandeelhouders en PR. Het is uiteindelijk toch de reclame die over de sport gaat.
HzR zegt
@oranginas: zoals DTM? Oh wacht…
gregorius zegt
Straatauto’s worden in bepaalde Europese landen voor een leuk percentage elektrisch.
In de rode staten van Amerika komt dat nog niet in de komende 10-15 jaar.
In Afrika totaal niet.
In Zuid Amerika misschien 10% in sommige gebieden.
In de minder-rijke Aziatische landen: totaal niet.
Dus de F1 zal nog zeker 10 jaar met een Hybride rondrijden; simpelweg omdat ze de snelste moeten zijn om hun bestaansrecht te behouden en dat kan de eerst volgende 10 jaar alleen icm ICE, als je meer dan 20 minuten wil kunnen rijden.
mh1983 zegt
@HZW: in welke wereld leef jij, in ieder geval niet de realiteit!
poes zegt
Helemaal met je eens. De budgetten zijn er gewoon niet meer voor, zoals Jordan al schetst. Ik durf ‘em ook wel aan door te zeggen dat Verstappen daardoor nooit F1 kampioen gaat worden.
ericd zegt
Het F1 circus kan behouden worden, maar voor een competitief enigszins level playing field, is het nodig de jaarlijkse race budgetten te limiteren, zodat ook minder kapitaalkrachtige teams kunnen blijven meedoen.
berlinetta zegt
Gooi om te beginnen eens de kleinere teams eruit. De F1 is de koningsklasse. Daarin moeten alleen de beste coureurs en snelste auto’s rondrijden. De kleinere teams doen in mijn ogen afbreuk hieraan, want ze kunnen het financieel niet bijbenen. Jammer, maar dan is de F1 niet de juiste raceklasse.
rickthestig zegt
@berlinetta: Jou favoriete race is zeker de GP op Indy 2005? Juist, dan rijden er nog zes auto’s rond….
berlinetta zegt
Ik weet dat er dan veel minder auto’s zijn en dat heeft ook niet mijn voorkeur, maar misschien dat dat het interessanter maakt voor andere fabrikanten om in te stappen. Ik zou het namelijk gaaf vinden als het een competitie tussen autofabrikanten wordt die kosten noch moeite sparen om hun kennis en kunde te etaleren. Dat is voor mij de koningsklasse en niet een paar verveelde rijkaards die een team kopen en een beetje meesukkelen in de F1.
mashell zegt
@berlinetta: Eén van de meest gehoorde klachten over de F1 is dat het voorspelbaar en daarmee wel een beetje saai is. Dat wordt met drie tot vier teams en zes tot acht coureurs er natuurlijk niet beter op.
berlinetta zegt
Gooi daarom de reglementen overboord en laat de teams echt hun eigen gang gaan met de ontwikkeling van de auto. Ferrari een NA V12? Prima. Mercedes liever een V6 turbo? Ook prima. Ook op het gebied van aerodynamica zou er meer vrijheid moeten komen. Dat lijkt mij interessanter dan de optocht die we nu al 6 jaar hebben gezien.
En weinig teams heeft ook niet mijn voorkeur nee, maar bij de DTM werkt het ook. Misschien hier ook wel.
mashell zegt
DTM is toch eigenlijk al dood. Als je spannende races wil moeten de deelnemers aan elkaar gewaagd zijn, De races in cupraces zijn stukken minder voorspelbaarder dan de F1, want bij de cupraces komt het op de coureurs aan. Dus meer verschil in techniek betekent meer verschil in prestaties. Precies het tegengestelde van wat je wilt. Om kosten te besparen en het spannender te maken zouden eigenlijk meer overeenkomsten tussen de teams nodig zijn, laat bijvoorbeeld iedereen met hetzelfde chassis rijden. Maar dat is tegen de geest van de F1, dat is de meest vrije klasse waar het meer op ingenieurskunsten aankomt dan op de coureurs. Omdat het de hoogste klasse is zitten er ook de beste coureurs maar de onderlinge niveau verschillen zijn maar klein, veel kleiner dan de verschillen die wagens brengen.
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: Dus geen budget cap, maar een minimum budget? Wel interessant…
berlinetta zegt
Ja, geef de teams vrijheid. Motor, aerodynamica, brandstof, banden, wel of niet tanken etc. Alles mogen ze zelf bepalen. Dat lijkt mij gaaf om te zien.
Dat betekent dat ook dat het heel erg duur gaat worden en dat de kleinere teams het niet meer kunnen bijbenen, maar in mijn ogen hebben de kleinere teams al jaren vrij weinig toe te voegen. Het is letterlijk veldvulling.
oranginas zegt
Wat een onzin, F1 leeft juist bij de gratie van de kleine teams. Minardi was jaren de smaakmaker van het veld en heeft vele talenten de F1 in geloodst. Of kijk naar Jordan, wat klein begon, overwinningen heeft binnengehaald en zelfs grote kans had wereldkampioen te worden.
Zo’n beetje de spannendste races zijn die waarin juist de kleine teams de grote weten te verslaan of weten te overleven. Zie Panis in Monaco, Herbert op de Nurburgring, Hill op de Hungaroring (het doet nog altijd pijn).
Het zijn juiste de grote teams die leven bij gratie van kleinere. Hoe is Mercedes opnieuw gestart? Hoe kwam Red Bull de F1 binnen? Dat was heus niet op het hoogste niveau, maar daar zijn ze wel terecht gekomen na jaren investeren en hard werk.
gregorius zegt
Mercedes maakte al 25 jaar competitieve motoren voor de F1 en kocht een WK-winnend team op. Ramde er het hoogste budget tegenaan en het koste nog 4 jaar en een règlements wissel voordat ze kampioen werden.
berlinetta zegt
Ik ben het met je eens dat het prachtig is om te zien als kleinere teams weten te winnen of een mooie prestatie neerzetten, maar dat is toch allemaal veel te lang geleden? Sinds de invoering van de V6 turbo heeft geen enkel klein team nog een race weten te winnen. En in de jaren daarvoor waren het ook vooral Red Bull en Ferrari die races wonnen.
En ik begrijp dat kleinere teams voor veel talenten de opstap vormen in de F1, maar dit kan ook via lagere klasses. In de koningsklasse wil je toch de absolute top zien? Laat de talenten in een lagere klassen rijpen voordat ze de overstap maken naar de F1. Enige ervaring kunnen ze ondertussen op doen via testwerk of trainingen.
oranginas zegt
Maar het is toch al heus de absolute top? Hoe groot wil je immers het verschil hebben? Vergelijk het met vroeger voor de 107% regel, en ja dat kon ik heus begrijpen, er reden auto’s en coureurs mee die makkelijk tien seconden trager reden dan de top van het veld. Maar nu? Ja, Williams was behoorlijk traag, maar het zijn niet de gaten die we vroeger hadden. Over een enkele ronde zit alles best dicht bij elkaar, moet dit dan gemeten worden naar een gehele race?
Ik ben het volledig eens met je punt over de problemen van het V6 turbo tijdperk, maar daar gaan we weinig aan doen, in de huidige situatie al helemaal niet (Mercedes gaat nog wel even door met winnen). De problemen liggen bijvoorbeeld ook bij de motorfabrikanten, die er heus voldoende geld tegenaan gooien maar niet tot de resultaten komen. Dus moeten er dan ook fabrikanten geweerd worden omdat ze het niet op orde krijgen? Hoe was dat dan met Honda gegaan?
Klaarstomen door testwerk en trainingen gaat niet zomaar gebeuren, bij het racen hoort namelijk ook behoorlijk wat racecraft, en kilometers zijn beperkt. Kijk bijvoorbeeld naar de afgelopen twee jaar: Leclerc deed het bijzonder goed bij Alfa, zeker vergeleken met Ericsson, maar dat jaar heeft ie echt wel nodig gehad voor hij bij Ferrari kon instappen.
berlinetta zegt
Waar ik vooral moeite mee heb, is dat de kleinere teams de grotere teams nu gaan beperken. Er komen steeds meer regeltjes waar de auto’s aan moeten voldoen en nu komt er ook nog eens een budgetcap om het toegankelijker te maken voor die kleinere teams. Dat vind ik de omgekeerde wereld. Als het je in mijn ogen niet redt, hoor je niet in de koningsklasse thuis. Neem Williams bijvoorbeeld, het spannendste wat ze ons ieder seizoen voorschotelen is of ze niet failliet gaan.
Wat ik graag zou willen zien, is dat teams alle vrijheid krijgen en dat we de gekste creaties op de baan te zien krijgen. De F1 moet de absolute top zijn wat betreft auto-ontwikkeling en dat moet ook mogelijk gemaakt worden. Voer desnoods als enige regel in dat het steeds milieuvriendelijker moet worden. Benzine is voor nu nog toegestaan, maar wordt met de jaren meer beperkt. Op die manier moeten teams overstappen op iets anders. Waterstof, elektrisch, brandstofcel, biobrandstoffen, alles is toegestaan. Volgens mij is dat toch wat iedere raceliefhebber wil zien?
poes zegt
Hoe wil je kampioenschap houden met maar een paar teams? De zwakkere teams heeft de F1 nodig. Dat is altijd al zo geweest. Net zoals dat de F1 privé teams nodig heeft. Fabrieksteams come and go, dat is veel te onstabiel.
Rick-dos zegt
Door de coronacrisis en de daar aan vast hangende economische recessie zal het moeilijk worden voor Honda, Mercedes en Renault de bedragen te verantwoorden. Die stappen dus uit. Honda en Renault hebben dat al eerder tijdens de economische crisis gedaan. Mercedes twijfelt al langer. Blijft Ferrari over. Wordt F1 dadelijk Ferrari1. Niet echt aantrekkelijk. Als Honda vertrekt dan zie ik RBR ook wel vertrekken, want wat hebben zij er nog te zoeken.
Als ook nog de focus op alternatieve aandrijvingen komt te liggen wat heeft een racecategorie met een achterhaald concept als een verbrandingsmotor nog voor meerwaarde?
Misschien dat F1 zich opnieuw kan uitvinden met een alternatieve aandrijving. Misschien F1 auto’s op waterstof of zo.
Maar een hele lange toekomst voor F1 zie ik niet voor me. Dat riep ik al een paar jaar geleden. Je ziet gewoon dat die hele sport in een soort van sterfhuisconstructie zit. Behalve wat coureurs staat niemand te springen om F1 in te stappen. De hele afhankelijkheid van F1 is of die vier autofabrikanten in F1 willen blijven. Dat is gewoon niet gezond. Dat zag je ook bij Le Mans en DTM gebeuren. Wellicht dat we ooit zeggen dat Verstappen de laatste F1 kampioen was.
Calimero zegt
Tja het is sowieso een vraag wat er met de F1/F2/F3 enz gaat gebeuren als de verbrandingsmotoren exit zijn.
(Dat hoeft overigens van mij niet echt, maar het gaat toch die kant op)
Het zou mij niet verbazen, oppassen wat ik zeg nu, als de F1 en Formule E op een gegeven moment geïntegreerd worden en je zoiets krijgt als de FomulE1 (die E voor 1 is bewust met een hoofdletter geschreven)
Maar nogmaals, dat mag nog heel wat jaren duren ( niets ten nadele van de F1/FE uiteraard)
Je ziet nu al dat fabrikanten wel interesse hebben in de FE maar niet (meer) in de F1. Ook een aantal fabrikanten die voorheen in de F1 aanwezig waren zijn dat tegenwoordig in de FE. Onder meer Mercedes en Renault zijn daar al vertegenwoordigd dus zo gek is de gedachte niet.
gregorius zegt
Bij F1 hoort een team dat het beste is.
Bij F1 hoort dat je zonder een top budget geen top auto kan maken (met budget een slechte auto maken kan ook, Toyota).
Maar bij F1 hoorde ook de nostalgie dat dingen fout gingen. Dat auto’s kapot gingen. Dat men nieuwe dingen probeerden. Dat er op de limiet gereden werd. Auto’s waren vaak nog echt verschillend.
Dat is al lang niet meer.
Je hebt nu zeer gereguleerde machines met teams die alles van alle concurrenten uitrekenen. Computers die met complete strategies en instelling komen en dat wordt allemaal voorgeprogrammeerd in ‘modes’.
Sparen ipv tot het uiterste gaan. MB heeft een hoop punten meer gehaald omdat Ferrari’s en RBs verder tot het uiterste moesten gaan en in de 2e helft van het seizoen meer straffen kregen.
Kortom, F1 is al lang geen F1 meer.
Vroeger kreeg je voor, tijdens en na de race, per weekend meer incidenten dan tegenwoordig in een heel seizoen. Het is allemaal lief, veilig, netjes, PC en Amerikaans.
Nou, mik dan gewoon dat budgetplafont erin en doe het gelijk goed.
Bedenk ook geljik een geheimen-openbaar manier dat alle teams na 3 maanden af mogen kijken of zo.
Nog geforceerdere anti-vuile lucht maatregelen.
Hardste set banden gaan echt maximaal een halve race mee (dus 2 stops is altijd nodig).
Alle auto-software MAG, maar is gelijk open-source voor de ander teams.
Limiteer live-data van circuit naar fabriek.
Limiteer aantal werknemers bij een race.
Dan worden alle auto’s gelijker, maar zijn ze nog niet gelijk.
Dan is het beste team nog belangrijker dan het beste team.
Dan zal Lance Stroll nooit kampioen worden. Want dat moet toch wel het doel zijn. Als Lance Stroll kampioen kan worden, is de F1 dood.
oranginas zegt
Niet alle extreme professionalisering is verkeerd, maar vergelijk hoe vaak verschillende teams op het podium stonden (en dus niet alleen de winst pakten) voor en na 2014. De F1 heeft een grondige reset nodig, maar ik zie de toekomst somber in.
nord zegt
F1 heeft een prima imago. Zal vast en zeker nog lange tijd bestaan, in wat voor hoedanigheid dan ook. Misschien half electrisch, maar nooit volledig want dat is gewoon boring.
Meneer Jordan dropt een line en iedereen hier slikt het voor zoete koek. Hilarisch.
marcus1963 zegt
De kosten zijn inderdaad hoog. Maar hoe hoog zijn de opbrengsten elk jaar van de topteams. Prijzengeld en startgelden.
poes zegt
Bij lange na niet zo hoog als de uitgaven. Daarom hanteren enkel de fabrieksteams de giga budgetten. Het moederbedrijf gooit vindt dat het in brede zin waard. Maar dat gaat veranderen. Houd je de privé teams over. En die werken met aanzienlijk kleinere budgetten, omdat die de eigen broek omhoog moeten houden.
VeniVidiVici zegt
Zou wat zijn dat Stroll het WK schap van zijn zoon koopt en als het lukt iedereen gaat roepen “Wat een groot toptalent die Lance” haha ?
poes zegt
Geniale foto trouwens :-)
jje003 zegt
Ik ben echt 30 jaar te laat geboren.. Alles wat leuk is/was, word van me afgepakt door al die milieuregels.. Ik woon in het oostelijke deel van deze wereldbol en ik denk dat daar nog heel veel te winnen valt voordat we uberhaupt 100% elektrisch hoeven te gaan.
petroldrinker zegt
@Foramen ik rijdt ook om die reden een E92 M3 als daily, stil vind ik juist vreselijk in een auto, dat het goedkoop is of niet boeid mij persoonlijk niet. Bespaar ik wel op vakanties weer ofzo, tis maar net wat je belangrijk vind :)