
Een schadeverleden is voor deze auto geen probleem.
We schreven onlangs over de mooiste Ferrari F40, die volgende maand onder de hamer gaat. Deze was niet meer origineel, maar moet alsnog dik €2 miljoen opbrengen. Kun je nagaan wat een überzeldzame Ferrari F40 LM moet opbrengen… Daar gaan we achter komen tijdens dezelfde veiling in Monterey.
F40 LM
Daar wordt namelijk ook een Ferrari F40 LM uit 1993 geveild. De LM-aanpassingen werden niet door Ferrari zelf gedaan, maar door Michelotto. Je ziet soms F40’s met dezelfde spoiler en velgen, maar dit is een échte LM. Hier zijn er maar 19 van gebouwd.




760 pk
De LM is nog een stuk bruter dan de reguliere F40. Dankzij opgevoerde turbodruk, grotere intercoolers en aangepaste nokkenassen levert de V8 nu 720 pk in plaats van 478 pk. Dat wil zeggen: de exemplaren die bedoeld waren voor de IMSA.
Dit exemplaar is gebouwd volgens GTC-specificatie, voor de FIA GT-serie. Deze levert nóg meer vermogen, namelijk 760 pk. Dat is zelfs naar hedendaagse maatstaven nog veel. De auto is verder voorzien van een aangepast onderstel, grotere Brembo-remmen en bredere banden met OZ-velgen.
De LM lijkt nog veel op de straatauto, maar is onder meer te herkennen aan de grotere spoiler, de splitter aan de voorkant en de extra koelsleuf op de neus. Bovendien heeft deze F40 geen klapkoplampen meer.



Schadebak?
Het is misschien een beetje flauw om deze auto te bestempelen als ‘schadebak’, maar deze auto heeft wel degelijk een ongelukje gehad in 1993. Tijdens een testsessie crashte de particuliere eigenaar en raakte de achterkant beschadigd. De schade was echter beperkt en werd keurig hersteld door Michelletto.
De auto heeft in vorige maand nog een beurtje gehad, waarbij onder meer de banden, brandstoftanks, distributieriem en bougies vervangen zijn. Dit grapje kostte 67.000 (!) dollar, dus als je een auto wil die goedkoop is in onderhoud moet je even verder zoeken.
Duurste ooit
Sowieso gaat dit geen goedkope auto worden. RM Sotheby’s verwacht namelijk dat deze F40 LM 7 tot 8 miljoen euro gaat opbrengen. Daarmee zou het meteen de duurste F40 ooit geveild zijn. De nieuwe eigenaar zal wel een beetje voorzichtig moeten zijn, want met een 760 pk sterke F40 zit een ongeluk in een héél klein hoekje.





760PK op 1100kg.. dat is een kanon!
Ik snap het wel. Als je automonteur bent en je moet een F40 LM onderhouden, daar moet je wel een jaar van bijkomen. Dus niet zo gek dat zo’n beurtje een jaarsalaris kost.
Als ik een F40 had zou ik serieus overwegen om er een 488 blok in te swappen om hem tijdens mijn eigendom goedkoop te kunnen rijden.
“goedkoop” is dan relatief.
Nouja, als een beurtje je 70k kost dan kan je toch behoorlijk ver komen met een motorswap.
Dus zeg dat je 1x 70k uitgeeft aan de swap, dan kan je daarna beurtjes doen van een fractie van het bedrag.
Als je hem dan ooit verkoopt doe je de originele motor er weer in.
Een motorwissel om geld op een onderhoudsbeurt te besparen? Op een auto van een miljoen? Die schade die het monteren van de andere motor (en versnellingsbak, en koppeling en electronica) doet levert zoveel waarde vermindering op, daar kun je heel wat beurtjes voor doen. Goedkoper is er zo’n serie productie Ferrari naast te rijden voor dagelijks gebruik en de F40 alleen op zondagmiddag tussen 14:15 en 14:45 te rijden.
Motorenwissels zijn leuk in Amerikaanse of Japanese goedkope auto’s. De verbouwingsschade is niet erg en het levert je ook nog wat performance extra op.
Ik weet niet over wat voor schade jij het hebt, maar in een oude auto als een f40 kan je een andere motor gewoon standalone hangen zonder de auto te hoeven slopen.
Een 70k budget om het fatsoenlijk te doen, de prijs van 1 grote onderhoudsbeurt.
Originele f40 motoren zijn tegenwoordig zo bizar duur dat ermee rijden eigenlijk niet meer te verantwoorden is.
Ik heb het hier ook puur over een hypothetische situatie waarin ik een f40 zou hebben waar ik regelmatig mee zou willen rijden.
Mag een F40 shell op een custom chassis met het motorblok uit een Enzo/599 ook?
Er rijdt een F40 met V12 rond. (Zie YouTube). Dus geen gek idee!
Dit is leuk als je M. Verstappen, L.Hamilton of C.Leclerc heet en af en toe een circuit kan af huren om lekker even te knallen en t onderhoud kan betalen..