• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Faillissement Recaro kost (wellicht) dit merk zijn productie

Auteur: Loek, gepost 22 september 2024 om 11:04 – 6 Reacties

Lekkere speculaas op de zondagmorgen: een merk moet de productie stilleggen vanwege een ‘faillissement’ van een leverancier. Zou dat Recaro zijn?

Een tijdje geleden ging als een schokgolf door de autowereld dat Recaro failliet is. Tenminste, de automotive-tak van het stoelenmerk. En da’s vervelend, want naast de aftermarket leverde Recaro ook veel stoelen direct aan fabrikanten. Soms heeft een auto Recaro-zetels en wist je dat niet eens.

Ineos

Misschien is het iets té vergezocht, maar er is een kans dat Recaro’s benarde situatie nu invloed heeft op een merk dat met meerdere tegenslagen kampt. En dat is Ineos. Het Britse merk boert op zich prima, maar de expansies gingen niet altijd even goed. Zo werd een kleiner elektrisch model gecanceld.

Productiestop

En nu worden er even helemaal geen exemplaren van de Ineos Grenadier en Quartermaster gebouwd. De fabriek in Hambach (Frankrijk) is volledig stopgezet. Dit zou nog kunnen duren tot ergens in 2025. Ineos is niet scheutig met details, maar zegt dat het probleem extern is en te maken heeft met een leverancier. Deze zouden een ‘essentieel onderdeel’ niet kunnen leveren dankzij ‘de pre-insolvency (faillissement aangevraagd en midden in het proces vóór compleet bankroet verklaard worden, red.) van de leverancier in kwestie’.

OEM’s niet aangetast

Je zal Ineos nooit horen bevestigen dat het gaat om hun deal met Recaro, want die is er wel. Recaro levert de stoelen voor de Grenadier. Stoelen lijken ons ook een vrij essentieel onderdeel van de auto en een beetje fabrikant heeft dusdanig op maat gemaakte stoelen dat een andere leverancier vinden die een nieuwe stoel kan ontwikkelen en bouwen niet even snel gepiept is. Het enige wat haaks staat op de theorie dat het Recaro moet zijn is dat die laatste aangegeven heeft dat de contracten met OEM’s niet gaan lijden onder de faillissementsaanvraag. Maar ja, dat duurt ook zo lang het nog fysiek mogelijk is.

Ineos zegt zelf dat ze er alles aan doen om de productiestop te stoppen, want het merk ploeterde mooi voort qua aantallen en dit nieuws komt precies tegelijk met de lancering van het merk in Mexico en China, twee belangrijke markten. Mocht jij een Grenadier besteld hebben: je wordt bedankt voor je geduld. (via Automotive News Europe)

Ook interessant!

  • Polestar wil hun blubberdikke supercar in productie nemen
  • Jetta GLI Blue Lagoon
    Helaas, de beste stoelenfabrikant is failliet
  • BBS faillissement
    BBS vraagt WEER faillissement aan
  • Ineos viert een zeer toepasselijk 100-jarig bestaan

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

grenadier, ineos, recaro

Vorig bericht: « Mazda aangeklaagd voor ‘verwarrende’ feature die elke auto heeft
Volgend bericht: Stellantis komt met de perfecte McDrive-accessoire »

Lees Interacties

Reacties

  1. Design_Driven zegt

    22 september 2024 om 11:35

    Ik dacht hier ook gelijk aan maar behalve de verklaring van Recaro zou het ook mogelijk moeten zijn om door te produceren en stoelen later te installeren. Dat vergt echter wel opslag ruimte voor de onafgebouwde auto’s

    Het kan ook zo zijn dat er de verkoop toch wat tegenvalt en dit een mooi excuus is.

    OEM’s hebben het wel zwaar. de marges zijn klein en veel hebben moeilijke jaren achter de rug, dus het zou ook zomaar een van de andere leveranciers kunnen zijn.

    Login om te reageren
  2. Edge zegt

    22 september 2024 om 11:50

    Recaro heeft meerdere afdelingen. De automotive afdeling die nu failliet is, is een losstaand bedrijfsonderdeel, eigendom van een investeringsmaatschappij. De productie van gamingstoelen en vliegtuigstoelen valt onder Recaro Holdings. Wellicht dat die hier iets kunnen betekenen door het bedrijf over te nemen van de curator. Dan blijft de naam Recaro in de automotive behouden, kunnen die 215 werknemers weer aan de slag en zitten die OEMS niet met problemen.

    Login om te reageren
    • Fernando zegt

      22 september 2024 om 14:38

      Kan best wat je verteld. Prima stoelen met een stevig prijskaartje hoe je daarmee bankroet kan gaan is mij een raadsel

      Login om te reageren
      • Foramen zegt

        22 september 2024 om 21:42

        OEM’s melken de prijzen meestal aardig uit.
        Wij als consument mogen de hoofdprijs betalen wanneer je een setje Recaro’s of vergelijkbare stoelen wilt hebben.

        Login om te reageren
  3. Gulli zegt

    22 september 2024 om 14:42

    Misschien wachten ze op nieuwe BBS steelies

    Login om te reageren
  4. Snelle zegt

    24 september 2024 om 21:21

    Zijn echt fijne stoelen, in de Megane RS maar ook in de Lotus Evora S zaten ze fantastisch

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North