Fan van de krasstraat? Koop een Mercedes GLS!

Auteur: , 54 Reacties

De mastodont van Mercedes heeft namelijk een aas in zijn mouw die werkt bij de carwash.

Groen

Hoewel de nieuwe Mercedes GLS om de bekende redenen (weinig ruimte, veel belasting) amper aftrek zal vinden in Nederland is de joekel van een SUV wel een auto die tot de verbeelding spreekt. Het is zo’n auto voor het betere king-of-the-road gevoel, die eigenlijk alles kan behalve over rotondes driften en in krappe Nederlandse parkeergarages staan. We hebben er dan ook al best veel over geschreven, onder andere over hoe de nieuwe reus zich verhoudt tot de oude GLS.

Een feature die we echter nog niet besproken hebben is de speciale Carwash-functie van de GLS. Fabrikanten gaan steeds verder in het benutten van de mogelijkheden die zaken als adaptieve onderstellen kunnen bieden en dit is daar een mooi voorbeeld van. Heb je namelijk het gore lef om je gloednieuwe GLS door de krasstraat te dwingen na een middagje MOAB-esque offroaden, dan spartelt de GLS niet tegen als een recalcitrante retriever na een duik in het ven op de hei. In plaats daarvan helpt de GLS zelfs mee aan zijn eigen vervolging.

Met een druk op de knop neemt de vering de hoogste stand in en vermindert de spoorbreedte, zodat alle meuk zo makkelijk mogelijk uit de wielkasten gespoten kan worden. Maar dat is nog lang niet alles: de buitenspiegels worden ingeklapt, de zijruiten en het schuifdak gesloten en de regensensor wordt uitgeschakeld zodat de ruitenwissers niet bewegen in de wasstraat. Na acht seconden wordt automatisch het beeld van de 360 graden-videocamera aan de voorzijde getoond, zodat de opper-SUV makkelijker de straat binnengereden kan worden. Tevens schakelt de airconditioning over naar de luchtrecirculatiemodus om die hoofdpijnlucht van wasmiddel en daarnaast ook waterdamp buiten de auto te houden. Tenslotte worden al deze instellingen automatisch ook weer uitgeschakeld als de bestuurder de carwash uitrijdt en de snelheid boven de 20 km/u komt.

Bizarre luxe van het hoogste niveau dus. Hoewel, eigenlijk had Mercedes zich misschien de moeite moeten besparen. Ik bedoel, je auto door de krasstraat sturen, wat voor overgehaalde landrot in het kwadraat moet je wel niet zijn om zo’n hachelijke exercitie te ondernemen (video)?



54 reacties

Geinige feature

Is een wasstraat echt zo slecht? Heb niet altijd de tijd om de auto met de hand te wassen en van het resultaat van zo’n spuitcabine word ik ook niet altijd vrolijk (dan heb ik het nog geen eens over die borstel die je kan gebruiken..)
@pindakoning: die borstel waar Jan en alleman zijn velgen mee afdoet, waarop alle remdeeltje, zand en rotzooi achterblijft en de volgende met die borstel denkt zijn auto even goed te boenen??? Die?? Daar is een krasstraat niks bij 😂
@jvthof: af en toe gebruik ik ook zo’n box, maar spuit dan wel met de hogedruklans ff goed die borstel schoon. Scheelt allicht 👌
@volvo-s60-adept: de wasbox gebruik ik vaak als voorspoelen voor een handwas thuis, (helaas thuis niet de beschikking over stromend water buiten) die borstel zou ik nooit gebruiken. Je weet nooit wat de vorige er allemaal mee gedaan heeft, eigenlijk raak ik mijn auto daar verder niet eens aan. De borstels en washandschoenen komen thuis wel..
@volvo-s60-adept: klopt inderdaad, maar als je soms ziet wat mensen ermee doen, mij niet gezien… gewoon daar al het vuil er goed afspuiten, dat zogenaamde water voor vlekkeloos opdrogen, even 120 rijden voor de druppels en thuis even nadrogen met een doek
@pindakoning: Valt allemaal reuze mee tegenwoordig. Ik gebruik al jaren de wasstraat, verschillende auto’s doorheen gejaagd met verschillende kleuren. Hoe nieuwe, hoe beter.
@pindakoning: ja, is echt slecht. Die kringen die je op de lak krijgt ontsieren je auto grandioos. Gemakzucht: 1x per jaar (laten) polishen als je ‘em regelmatig door de wasstraat jaagt en te lui bent om met de hand te wassen.
@dromedaris: zou je mij willen vertellen hoe ik de bodem vrij krijg van zoutresten als ik m’n auto NIET door de wasstraat doe?
Ik snap deze feature van MB donders goed: mijn auto met achterwielen 295/20 kan maar (zonder velgschade) door 1 wasstraat in de hele regio Rotterdam, en ik trek m daar regelmatig doorheen. Inderdaad 1x per jaar complete detailing om m weer écht mooi te krijgen, en dan gaat het best.
@560pk: zout gaat enkel in werking als het herhaaldelijk wordt “gebruikt”. Die ene keer dat ze gestrooid hebben afgelopen winter gaat het dus echt niet maken.
@pindakoning: Tja wat is slecht.. 99% van de auto eigenaren interesseert het niks, of heeft niet eens door als de auto onder de krassen zit. Ik zelf heb een hekel aan swirls, dus was de auto altijd in de wasbox, met een emmertje en een washandschoen.
@pindakoning: nee, het valt best mee. Fifth Gear heeft het getest: https://youtu.be/UHFwkFTKtMw

Handwas is het best, mits je het goed doet (je kent het wel; twee emmers, gridguard, hogedrukspuit en geen spons). Weinig mensen die zo de auto wassen, en in dat geval kan je hem net zo goed door de wasstraat rijden.
Ik prefereer de wasbox. Waar ik de auto was, worden de borstels regelmatig vervangen en dat ding geeft zó veel zeep en water, dat het vuil van de voorganger allang is weggespoeld. Daarnaast kun je in de wasbox wél de dooie hoekjes (direct achter de zijspiegels, rondom de kentekenplaathouder op de achterklep) meenemen, die in de wasstraat worden gemist.

De enige keer dat ik de de wasstraat opzoek is, als ik na een winterse periode de pekelresten van de bodem afgespoeld wil hebben.
@RRRobert: gebruik die borstels nooit alsjeblieft als je weet dat ze met die zelfde borstels huj velgen en zelfs de grond mee schrapen niet doen nooit
@Elon, svp met de volgende update even meenemen. Thanks alvast.
Ik rij altijd naar de Carwash, spijtig van de waskrassen, maar ik heb geen zin om een uur te kuisen aan mijn auto 😂
@thestino: geen autoliefhebber?
@moewat:
Ik wordt altijd zó moe van dat gezeik dat anderen wel even bepalen wanneer je een autoliefhebber bent!
– Je houdt niet van een Audi RS 6: geen autoliefhebber!
– Je houdt wél van een Audi RS 6: geen autoliefhebber (vanuit de anti-Audibrigade)!
– Tesla’s en andere elektrische auto’s moet je haten, anders: geen autoliefhebber!
– En wassen moet je met het 10-emmersysteem, kleien tot je een ons weegt en met een eekhoornharen kwastje minimaal anderhalf uur je luchtroostertjes uitvegen en vooral wax gebruiken van minimaal €1200 per potje en dat inwrijven met doekjes van kashmir wol. Anders ben je geen autoliefhebber.

Nou, ik ben autoliefhebber en heb een pesthekel aan autowassen. Bij mijn eerste Jaguar heb ik er echt mijn best voor gedaan. Maar dat gezeik met emmers heen en weer slepen, zelf helemaal nat, een uur bezig en binnen de kortste keren is het ding weer vies. Ik was het snel zat.
Ik wil een schone auto en wekelijks door een wasstraat vind ik helemaal prima.
Het is ook een gebruiksvoorwerp waar ik 45.000 km per jaar mee rijd. Én een hobby én iets waar ik trots op ben. Ook met swirls. Wat alleen zogenaamde “echte autoliefhebbers” zullen opmerken, alle anderen zien gewoon een keurige strakke zwarte S-Type. Het ding is toch 13 jaar oud en over 4 jaar rijp voor het Oostblok of de sloop.

En mijn motoren was ik ook maar eens per jaar. Ik rij liever.
Ik ga vaak naar een wasstraat waas je auto met de hand voorgewassen wordt, dus geen Hoekse die niet zijn geraakt. Auto ziet er altijd prima uit.
Natuurlijk niet voor de mensen met een swirl-fobie.
@sabrerator: Dat ben ik wel met je eens. Heel af en toe haal ik er voldoening uit om de auto schoon te maken met de hand, maar het is maar een auto. Wasstraten zijn tegenwoordig veel beter dan voorheen. Misschien als ik een bijzondere sportwagen heb die altijd binnenstaat. Maar ja, die wordt nooit vies.

Ik ben zelf autoliefhebber (denk ik), maar een snelle Audi vind ik zeker zijn charmes hebben. Ook vind ik de Tesla Model S echt gaaf.
@sabrerator: helemaal mee eens…
Mijn motor is nog nooit echt gewassen. Wel eens een beetje afgewreven maar verder boeit er mij vooral een ding: er mee rijden.
Mijn auto, tjah die gaat door de “krasstraat”, want wat boeit mij aan dat serieproduct?
Het feit dat het 1.4tje een piepklein vlot blokje is dat mijn gezin en ik best vlot van punt A naar punt B kan brengen en dat de koffer in het segment de ruimste is. Verder heb ik er gewoon geen tijd voor.
Een auto die echt het intens verzorgen waard is, kan ik niet betalen. Hopelijk ooit wel maar ook dan zal de focus eerder op rijden liggen dan op poetsen…
@sabrerator: dat heb ik als volgt opgelost: ik heb mijn e34 professioneel laten kleien polijsten enz. Toen er een ceramische coating overheen gegaan. Absoluut briljant spul is dat. Eens per maand was ik de wagen goed met 2 emmers enz. Elk ander weekend rij ik even 5 min langs zo’n wasbox en spuit ik met de hoge druk even de lak schoon. Zonder de auto aan te raken is 99% van het vuil verdwenen. Gemak van de 1e klasse en de wagen ziet er elke week uit alsof die gepoetst is zonder krassen.
@sabrerator: Amen.

Waarom zou iemand mij voor moeten schrijven hoe ik een autoliefhebber zou moeten zijn?

De tijd die een ander spendeert om met het n+1-emmers-systeem zijn auto te wassen, besteed ik liever aan onderhoud en modificaties. Het resultaat daarvan voel ik tijdens wat er echt toe doet: rijden. En als zo’n ding dan vies is geworden, gaat-ie gewoon door de wasstraat. Dan had-ie maar geen auto moeten worden.

Krasjes en knullige kleine putjes in de lak krijg je toch wel door het rijden en parkeren. Lekker belangrijk ook.
@sabrerator: Mooi gezegd ouwe reus. Ik word ook altijd zo moe van mensen die voor anderen even bepalen wat ze wel en/of niet zijn. Tijd terug hier nog. Iemand zocht een elektrische of hybride auto. In de commentaar werd beweerd dat meneer hier niets te zoeken had. Zo jammer.
@sabrerator: Je vergeet de automaat.. Als je doe hebt ben je 100 procent geen autoliefhebber.
@moewat: Jawel, maar ik heb een hekel aan handwassen. Ik neem de waskrasjes er wel bij. Ik moet nu wel zeggen, heb nu een zwarte wagen (altijd lichte kleuren gehad) en daar zie je de krasjes wel harder op als de zon erop schijnt. Natuurlijk doet polieren dan weer wonderen!
De spoorbreedte wordt kleiner. Dat vind ik erg interessant… hoe is dit opgebouwd? En ik neem aan dat dit enkel tijdens het rijden kan, anders trek je je banden al stilstaand naar elkaar toe…?
@nasty: Als je weet hoe de ophanging van een auto werkt, dan weet je ook dat bij elke afwijking van de middenstand van de ophanging, de spoorbreedte ook verandert. Het gaat hier dan ook om een minimale afstand, maar dat staat hier niet beschreven.
@nasty: de wagen wordt verhoogd. Waardoor de ophanging naar beneden wordt geduwd en de wagen omhoog, dus de buitenste punten van de ophanging (wielen) worden naar elkaar toe geduwd. Zoals hierboven vermeld gaat het om millimeters, max paar cm in totaal met links en rechts samen te tellen.
Gewoon naar de borstelloze wasstraat en de auto eens in de zoveel tijd polishen. En straks is mn zoon oud genoeg voor n zakcentje..
krasstraat is en blijft slecht het beste is afspuiten met hogedruk en dan het 2 emmer concept
Geen problemen met wasstraten. Maar waarom klapt de GLS z’n spiegels automatisch in bij deze functie? juist fijn dat die ook worden schoongemaakt zou ik zeggen.
@pcooperworks: omdat veel spiegelglazen er uit geklopt worden door de borstels.
@tortuga: ok, nooit gerealiseerd. tot dusver is mij dat altijd bespaart gebleven…
Bij de wasstraat waar ik met mijn auto’s naartoe ga zie ik regelmatig ook eigenaren hun Ferrari’s, Porsches, Aston Martin’s, Maserati’s er doorheen laten gaan. Zal wel meevallen met die krassen daar dan.
@lecomte: Want mensen met dure auto’s zijn er automatisch zuinig op? Vaak juist niet..
@techniekmeneer: Geen idee, ik kan alleen voor mezelf spreken.
@lecomte: die staan in een coating denk ik.
@rovadepo: Is een mogelijkheid.
@lecomte: zulke mensen zijn lui
Mijn auto wassen in de avond is voor mij een soort therapie. Lekker op de klassieke manier met twee emmertjes het ding schoonmaken en afspuiten met de hoge druk. Een waxlaag erover heen en klaar ben ik. Duurt wel een uur of 2 maar dan is ‘ie ook schoon. Ik haal er veel voldoening uit.
@viezefreddyw: super freddy
Vloeken in de kerk, maar ik vind de wasstraat ideaal. Tegenwoordig zijn er voldoende wasstraten die relatief lief zijn voor je lak. Heeft er misschien ook mee te maken dat de Alfa in de binnenstad geparkeerd staat. Dus er komen elke dag nieuwe krassen en deuken bij.
@willeme: Het is elke dag weer een verrassing wat voor krassen of deukjes er bij gekomen zijn als je weer in je auto stapt. Ben blij dat mijn auto 4 jaar oud was toen ik hem kocht met wat gebruikssporen, met een nieuwe sta je keer op keer weer met tranen in je ogen.
Het verschilt nog per merk hoe “hard” je lak is en het verschilt ook per wasstraat wat voor borstels er worden gebruikt. Sommige wasstraten hebben borstels die wat “vriendelijker” zijn voor je lak. Met de Mercedes A ga ik geregeld de wasstraat door, de funauto doe ik altijd netjes met 2 emmers met gritguard, en nog een apart emmertje voor de velgen. Sommige mensen vinden dat niks, ik vind het altijd wel lachen, negen van de 10 keer komen er dan wat mensen langs om een praatje te maken of wat vragen over de auto. En het houdt je van de straat zullen we maar zeggen.
Een schande is het!!

Om op deze manier de Carwash branche in een slecht daglicht te zetten.

Net als in elke branche heb je goede en slechte locatie’s

Er zijn ook wasstraten die wel serieus met hun vak bezig zijn !
Zoals de auto eerst goed afspuiten , en de schaduwplekken behandelen.

Ik durf te zeggen dat mijn Carwash krasvrij is!!!

JP’s Carwash Groningen
@jpcarwash: Bedankt voor deze reclame.
@techniekmeneer: Het werkt alleen niet.. ik ga hier nu sowieso niet meer heen ;)
Jongens, het is maar een auto. Gewoon door een wasstraat duwen elke 3 weken en 1 à 2 keer per jaar een fatsoenlijke poetsbeurt. Dan rijdt je vrijwel nooit voor l*l.

@jack_abarth: je mag er toch van uitgaan dat een autoliefhebber geen gebruik maakt van argumenten als ‘het is maar een auto’. Wat jij doet moet je zelf weten maar ik snap het helemaal dat liefhebbers hun auto met net wat meer zorg wassen.
@bakingmynextbenz: Dus nu kan hij geen autoliefhebber zijn? Bepaalt ie lekker zelf wel. Het zal mij een worst wezen dat er een paar krasjes op de leaseslet zitten, krijgt hij ook wel van de vele duizenden kilometers per jaar.
Eenmaal per jaar goed schoon en Sonax spul erop (halfweg tussen wax en ceramisch), en verder op de paar weken vlug met hoge druk afspuiten in de box. Dan is ie niet perfect proper, maar dat boeit me niet. Liever rijden…
Ruil geregeld auto’s in die de laatste periode nooit met de hand zijn gewassen, maar structureel in de wasstraat.

Neem dan een zwarte kleur en dan zie je wat de wasstraat met je lak doet. 1 grote dove krassen/vegen bende.
geinige feature, enkel het inklappen van de spiegels begrijp ik niet, want dan wordt je spiegelglasje niet goed gereinigd.
@Jantje_555: Zoals hierboven gezegd kan je spiegelglaasje er uit worden geklopt in de wasstraat

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).