Autoblog advies: zuinige SUV voor 75K

Auteur: , 96 Reacties

Tegenstrijdig, maar het moet toch kunnen?

Land Rover Range Rover Velar D180 SE Black Pack (L560) '19

Sommige mensen hebben het prima voor elkaar. Niets is fijner dan fictief autoshoppen met een lekker budget, vandaar dat wij dit op wekelijkse basis ook doen. Er komen echter altijd wensen en eisen bij kijken, waardoor de beste optie soms uit een hele vreemde hoek komt.

Zo ook met het advies van vandaag. We zijn namelijk op zoek naar een SUV voor autoblog-lezer Emiel. Hij heeft nu diverse compacte auto’s gehad en wil graag naar een grotere en hogere auto. Hij wil alleen niet leeglopen op het verbruik, want Emiel rijdt een behoorlijk aantal kilometers op jaarbasis. Zijn voorkeur gaat absoluut uit naar Britse auto’s. Als het aan hem lag kocht hij een Jaguar F-Type, maar die auto is net zo praktisch als een wortelkanaalbehandeling tijdens je eerste date met je droomvrouw.

Hij heeft al zitten kijken op de configurators van de diverse Britse merken. Als tweede keuze mag het ook een Duitse auto zijn. Daar heeft hij ook goede ervaringen mee. Maar er is toch wel meer dan dat? Dus vroeg Emiel aan ons wat wij hem zouden aanraden met deze specifieke vraagstelling, die staat beschreven in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Bmw 1/ Mercedes CLA/ Audi a1
Koop / lease:
Zakelijk / privé:Koop
Budget:75.000
Jaarkilometrage:35.000
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:30ste verjaardag en wil mezelf verwennen
Gezinssamenstelling:Vriendin
Voorkeursmerken /modellen:Engels en Duits
No-go modellen / merken:Frans / Station

Mis je wat door de no-go’s:
Het is opmerkelijk hoe vaak mensen bang zijn voor Franse auto’s, want wederom mag er niets gekozen worden uit het land van du pain, du vin en du Paturain. In dit geval waren er sowieso niet heel veel opties geweest. Als je kijkt naar de middelgrote SUV’s, hebben Citroen, Peugeot en Renault niet veel in de aanbieding. Wellicht dat de Renault Koleos een alternatief is. Een andere Franse optie zou de DS 7 Crossback (X74) kunnen zijn. De DS 7 Crossback is een schromelijk onderschatte auto. Qua interieur kan ‘ie bijna mee op het niveau van de Duitse concurrentie, als we het infotainmentsysteem even buiten beschouwing laten. Voor zo’n 60 mille heb je een DS 7 Crossback Executive met bijna alle opties en een automaat. De DS 7 is wel ietsje kleiner dan de andere auto’s. Voordeel is dat je dat direct terugziet in het verbruik en de prestaties. Zeker het overwegen waard.

DS 7 Crossback (X74) '19

Jaguar F-Pace 20d AWD R-Sport (X761)
€ 74.900
Tja, als je droomt van een Jaguar én een SUV, dan is dit de logische keuze. Zelfs de notoire SUV-hater zal toegeven dat de Jaguar F-Pace een bijzonder fraaie automobiel is. Het is overduidelijk een Jaguar gebleven, wat erg knap is. De 2.0 Ingenium dieselmotor is op papier relatief zuinig en de auto valt in het budget. Dit moet dan een winnaar zijn, toch? Nou, niet helemaal. De auto is vrij duur. Voor 75 mille krijg je slechts 180 pk, terwijl de auto meer dan 1.800 kilogram weegt. Ook is de standaarduitrusting niet heel erg omvangrijk en zijn opties vrij prijzig. Met een paar opties (leuke wielen, panoramadak, lederen bekleding) schiet de prijs naar de verkeerde kant van 80 mille. En dan heb je geen vierwielaandrijving. Slik.

Jaguar F-Pace 20d AWD R-Design (X761) '19

Land Rover Range Rover Velar D180 R-Dynamic (L560)
€ 80.860
Hetzelfde gaat eigenlijk op voor de Range Rover Velar. Ook dit is een schitterend vormgegeven SUV, in zijn klasse is het verreweg de mooiste. Die titel heeft de auto al in de pocket. Helaas gaat het vanaf daar bergafwaarts. Dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat de auto gewoon te duur is. Met een beetje uitrusting zit je op 85 tot 90 mille. Dan heb je nog steeds dezelfde amechtige 180 pk diesel als in de F-Pace. Jaguar-Land Rover heeft sterkere motoren in de aanbieding, maar dan wordt het al heel erg snel een nog veel prijzigere exercitie. Er valt veel voor de Range Rover Velar te zeggen, maar voor deze aanvraag zul je moeten kijken naar demo-exemplaren bij een dealer. Dan heb je wel de ruime garantievoorwaarden en met een beetje mazzel een fatsoenlijke motor en uitrusting voor een scherpere prijs. De meest occasions met luxe uitrusting zitten rond de 70 tot 75 mille.

Land Rover Range Rover Velar S180 AWD R-Dynamic '19

Land Rover Discovery Sport D180 AWD Sport SE (L550)
€ 75.670
Oké, de F-Pace en Range Rover Velar prijzen zichzelf eigenlijk uit de markt. Dan is er een derde optie in de vorm van de Land Rover Discovery Sport. Het is niet zo dat dit een sportievere Discovery is, het is natuurlijk gewoon de opvolger van de Freelander II. In technisch opzicht staat de Discovery Sport op het niveau van de Range Rover Evoque en Jaguar E-Pace. Dan nog stelt het een beetje teleur dat je voor een Discovery Sport met een beetje leuke uitrusting enorm veel geld kwijt bent. Het is niet eens de sterkste motor of de meest luxueuze uitrusting en toch tik je die 75 mille aan. Dan mis je ook nog eens de premium beleving die een Jaguar of een Land Rover wel hebben. Dus ja, een Britse SUV kan net binnen budget, maar het gaat niet echt van harte.

Land Rover Discovery Sport D180 SE Sport (L550) '19

BMW X3 XxDrive20d High Executive (G01)
€ 74.302
Ondanks dat BMW een van de eerste in dit marktsegment was, was het niet zo succesvol als Audi (Q5) en Volvo (XC60) dat waren. De eerste twee generaties X3 waren om te rijden absoluut BMW’s, maar het ontbrak aan verfijning. Dat is met de derde generatie goed gemaakt. De nieuwste X3 is aanzienlijk volwassener en ruimer geworden. Qua dynamische capaciteiten is de laatste generatie iets minder scherp, maar in vergelijking met de concurrentie is het nog altijd een van de ‘sportievere’ auto’s om te rijden. De motor is 190 pk sterk, maar weet aanzienlijk beter te overtuigen dan de 180 pk motor van Jaguar-Land Rover. Het verschil lijkt veel groter te zijn dan die 10 paarden. In principe heb je aan een High Executive voldoende, maar als je wilt kun je met gemak de prijs naar 100.000 Euro tillen door overijverig alle hokjes op de optielijst aan te vinken. Een alternatief voor de X3 is de Mercedes-Benz GLC 220d 4-Matic, die iets minder sportief is, maar juist op het gebied van comfort punten pakt.

BMW X3 xDrive20d xLine (G01) '19

Skoda Kodiaq RS Business (NS7)
€ 61.490
Wat ons tot zover opvalt: wat zijn premium SUV’s waanzinnig duur. Zeker als je ziet dat je er een bijzonder kale uitrusting voor terugkrijgt en een hele eenvoudige motor die net voldoende power levert om een niet-suïcidale inhaalpoging te maken. Gevoelsmatig klopt daar helemaal niets van. Als je over een badge heen kunt kijken en puur let op de hardware, dan is deze Kodiaq RS echt een goede aanbieding. Qua formaat scheelt het niet zo heel veel: De Skoda Kodiaq is iets kleiner dan de Velar, maar groter dan Discovery Sport. De Skoda Kodiaq RS heeft wel een veel potentere motor, die 60 pk extra voel je absoluut. Het scheelt je dik twee seconden bij de 0-100 km/u sprint. Als kers in de appelmoes krijg je ook nog eens veel meer uitrusting voor veel minder geld. De Skoda troeft de Britten op alle punten af. En dan de opties: die zijn spotgoedkoop. Nadeel: er staat ‘Skoda’ op je crossover, dus moet je iedereen uitleggen dat het echt goede auto is en je niet op je centen zit.

Skoda Kodiaq RS '19

Audi A4 Allroad quattro 45 TDI (B9)
€ 75.000
Bij deze spelen we een beetje vals, want officieel bestaat deze auto niet. De A4 is net voorzien van een lichte opfrisbeurt en de kans is dus aannemelijk dat de A4 Allroad wordt bijgepunt. Allereerst: de A4 Allroad is absoluut géén SUV of crossover. Het is een stationwagon die iets hoger op zijn poten staat. We weten het, een stationwagon was een ‘no-go’, maar wellicht kan deze auto overtuigen. Het ware SUV gevoel heb je niet, maar wel iets stoerdere looks in vergelijking met een conventionele stationwagon. In vergelijking met een Q5 is een A4 Allroad lichter, sneller en voordeliger. Dat terwijl het qua ruimte aanbod niet zo gek veel scheelt. Groot voordeel van deze auto is zijn motor. Die ’45 TDI’ aanduiding is een beetje raar, maar zorg dat je (minimaal) de 45 TDI hebt. In dat geval huist er een romige, zalige en koppelrijke 3-liter zescilinder diesel onder de kap. Qua prestaties staat dit dus boven de andere auto’s, je zit alleen letterlijk wat dichter bij de grond.

Audi A4 Allroad 45 TDI quattro (B9) '19

YOLO: Porsche Cayenne S Diesel (958)
€ 76.900
2015
90.000 km

Oké, toegegeven, heel erg zuinig is deze specifieke Porsche Cayenne S Diesel niet. Als je je best doet haal je die 1 op 10. Ook kun je je afvragen in hoeverre dit een Porsche is, gezien de Audi-motor. Daarnaast is de combinatie SUV + V8 + Diesel + Porsche goed voor ernstig afkeurende blikken van de betere boomknuffelaars. In plaats van zo’n kortademige viercilinder beschikt deze Porsche over een enorme 4.2 liter grote achtcilinder met twee turbo’s. Deze motor sleurt er altijd en overal aan. Qua wegenbelasting, onderhoud en verzekering is de auto een tikkeltje aan de dure kant, maar het voordeel is dat je ze voor scherpe prijzen kan vinden. Het is op dit moment niet echt een gewilde auto. Groot voordeel is het bijna perfecte interieur: goed afgewerkt, logische indeling en prachtige gebruikte materialen.

Porsche Cayenne S Diesel (958) '15

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



96 reacties

Lastig deze, 75k is net het bedrag waar de middenmoot ophoudt ( Kodiac Tiguan Disco Sport ) en de premium Mid size Suv al gauw richting de 100k gaan. Laat staan de echte dikke Suv’s. ( x5 , gle , q7 , rr sport ) die gaan er zwaar overheen.

Als het tweedehands mag zijn, dan zou ik nu een bijna nieuwe x5 2018 pakken. Voor nieuw zou ik een Rr Evogue nemen met weinig opties.
@rovadepo: Niet allemaal hoor… Onder het nieuwe belasting regime zijn de Lexussen erg gunstig. Dus: een mooie RX 350h. Net zo zuinig als de schraapdiesels hierboven, met een mooie V6… Als je sportiviteit wil, zoek verder. Maarja, dat wil je toch niet met een SUV.
@svenska_aeroplan_ab: Zo’n Lexus hybride loopt erg mooi, stil en is best soepel. Maar zuinig: nee. Zeker op de snelweg zuipen ze als een malle. Dus echt een goed alternatief lijkt mij dat niet.
Ik heb zelf een RX450H van 2018, 10l 100km als je goed wat vooruit wil gaan dus zeker niet slecht 😉@willeme:
@lmv: zelf ook een rx400 gehad. Voor zon grote zware SUV op benzine is 1:10 helemaal noet gek. Op een ritje met Utrecht Amsterdam erin haalde ik overigens met gemak 1:14 door de nazi portalen!
@willeme: Onzin, dan schiet ie in de Atkinson cycle en rij je onder de 2.000 toeren alsnog retezuinig
@svenska_aeroplan_ab: Folderpraat ;-).
@willeme: Nou nee toch niet…onzuinig als je gas blijft geven ja maar als je op 1 constante snelheid blijft cruisen niet ;)
@rovadepo: zoek een leuke range rover sport van 2017, genoeg te vinden met minder als 25k op de teller voor deze prijs! King of the road, mrb nog redelijk en 1-12 haal je makkelijk. Heb zelf een 2014, inmiddels meer als een ton op de teller en snap dat het met JLR niet meer zo goed gaat. Doe alle onderhoud zelf en heb nog niks kapot gehad!
@dutchneon: dat zou ik ook doen, 75k is zeer veel geld. Maar met onze bpm is het voor een Suv nieuw niet zoveel. 2 a 3 jaar oud heb je overal wel een dikke versie van en ben je king of the road en op het schoolplein/voetbalveld/harborclub of waar je ook rondhangt in je vrije tijd. Ik vind ook €75k heeeel veel voor een q5/glc/x3 oid laat staan een Tiguan/Kodiac enz. Voor dat bedrag wil ik wel een bazen auto. Denk dat de aanvrager niet voor een rrsport gaat omtrent gebruik. Die moet het dan toch in de hybride hoek gaan zoeken denk ik.
@rovadepo: ja precies 75k is niet nodig, heb die van mij met 50 k en 4 jaar oud op de kop getikt voor 46.
Laat iemand anders maar afschrijven…. ik doe het onderhoud wel ;)
@dutchneon: of je telt 30% bij de prijs op, dat is zo’n beetje de korting waarmee je de voorraad modellen/demo modellen kunt oppikken, helemaal bij jaguar-landrover . dan zit je rond de 107 k te winkelen, genoeg leuks te koop voor dat bedrag…..
Die Skoda mag bij mij linea recta onder de carport.
@156v6power: een Skoda van 60k, een hoop geld voor een Skoda
@rufctr01: Ook een hoop Skoda.
@rufctr01: Dat specifiek jij met die comment komt ;-). Als je de cijfers naast elkaar zet, is het namelijk een steengoede aanbieding. Ja, ik weet het, Skoda is onderdeel van VAG dus is het bij voorbaat al slecht voor jou.

Maar kijk even door je blinde merkwoede heen. Qua formaat scheelt het niet veel. Qua binnenruimte al helemaal niet. Natuurlijk, de Kodiaq is niet geraffineerd als een Velar of zo strak als een F-Pace om te rijden. Maar voor aanzienlijk minder geld krijg je echt heel erg veel waar voor je geld. Dus veel geld voor een Skoda, ja, ongetwijfeld. Maar kijk even wát je ervoor krijgt.

Dan als laatste: in plaats van constant af te geven op iets wat je niet leuk vindt, geef dan aan wat je wel leuk vindt. En waarom je dat zo leuk en goed vindt. Afkraken is wel heel erg makkelijk. Overtuig ons dat jouw keuze beter is in plaats van clichématige dooddoeners ;-).
@willeme: Gijn die laatste alinea van je. Ik wou hetzelfde zeggen in minder nette bewoording. Ik word zo moe van mensen die constant afgeven op een merk. Het is zo makkelijk. Dat je daar ook tijd en energie in wil steken…
@willeme: Persoonlijk ben ik echt niet iemand die perse een auto van een “premium” merk wil, maar in deze situatie zou ik echt niet voor de Skoda gaan, zoals je zegt, qua maten scheelt het niet veel, maar bijvoorbeeld het interieur van een Kodiaq vind ik echt niet vergelijkbaar met het interieur van een Velar. Ik snap opzich dat hij zegt dat 60k voor een Skoda veel is, persoonlijk zou ik ook niet 60k willen uitgeven om elke dag naar dat interieur te kijken, maar ja, dat is mijn mening he
-edit: nutteloze bijdrage-
-EDIT: gaat om gebruik van scheldwoorden.-
Blijf het toch frappant vinden, een auto in deze prijscategorie privé kopen op zo’n leeftijd. Steek ik toch liever in vastgoed dan, maar misschien woont Emiel wel in het onbetaalbare Amsterdam.
Kudo’s voor het lef! Ik zou voor een tweedehands Macan gaan.
@dromedaris: een goed uitgeruste q5 met 3.0 diesel is ook lekker trouwens..
Moet het per se nieuw zijn? Jong gebruikt is er ook veel gaafs te krijgen. Een mooie SQ7 TDI uit 2017 met net 30K op de teller is al voor iets meer dan €80K te vinden. Wellicht niet super zuinig maar wel een YOLO geval.

De XC90 D4 is ook te overwegen, prachtige auto en best zuinig.

Stuk voor stuk belachelijk dure auto’s. Mooi budget om mee te shoppen, dat wel
Zuinige SUV…. Grappig.
@johnhert: reden van aanschaf – 30ste verjaardag en wil mezelf verwennen. Oeioei – 30 en jezelf verwennen met een saaie suffe suv die nix verbruikt! Jongens, spannend hoor.. 🙄
Als je een nieuwe SUV wilt voor dit geld val je voor de écht leuke een beetje buiten de boot. En als je dan toch een nieuwe koopt zal je afschrijven als een gek.

De occasionmarkt zit vol met jong gebruikte SUV’s. Keuze te over.
@viezefreddyw: dit. Die disco sport was minder dan een jaar geleden €10.000 of meer goedkoper. Zonde om daar in te investeren, hoe goed de auto ook is.

Een F-Pace of Velar met de kop eraf zijn ook afschrijvers, maar wel prachtig
Ik heb de F-pace 20d een tijdje gereden, niet aan beginnen. Motor is te krap voor zo’n grote auto. Voor dit geld zou ik zeker voor de Kodiaq RS gaan
@shibby: Dit geldt ook voor de Land Rovers. Op mijn werk rijden er een aantal en het zijn echt probleembakken.
Lastig hè. Heb je een bak geld te spenderen, zijn het overwegen ‘net niet’ keuzes. Dat maakt je troosteloos. Ik zou toch ook gaan kijken naar een tweedehands. Of een BMW X2. Prima auto als je met z’n tweeën bent.
Lexus, als het design je aanspreekt. Goede auto’s en best zuinig te rijden met de hybride techniek
Waarom moet het per sé en suf zijn? Een station is vaak even ruim, goedkoper en zuiniger…
@sanderp: ik denk dat daarom de Audi A4 Allroad wordt aangehaald als (logisch) alternatief. En terecht.

De vuistregel voor deze auto’s is, dat als je een SUV vergelijkt met de hatchback of stationwagen met de zelfde bodemgroep en motorisering als basis, je altijd op een verbruik uitkomt wat zo’n 20-25% hoger uitvalt. Bizar.
Kolere wat een geld voor een spaar dieseltje zonder vermogen.
2e hands SQ7 lijkt mij het interessants voor dit budget en de diesel wens.
@Donstil: moest ook nog zuinig zijn he, hallo ;)

Een nieuwe diesel.. Dat wordt fors afschrijven vermoed ik. En dan zijn deze bovenstaande auto’s ofwel optieloos ofwel een goedkope basis (Skoda).

Met 35.000km is hybride ook een prima keus lijkt me. Een Lexus NX300h in de President Line krijg je zelfs met de enkele opties die er dan nog zijn amper over de 80 mille. Het moet je smaak zijn, maar ik vind hem wel mooi, zeker zo in het rood:

https://stat.overdrive.in/wp-content/odgallery/2017/11/39688_2017lexus_nx300h%20(38).JPG
Op je 30ste 75k aan een auto kunnen spenderen ‘om jezelf te verwennen’ en dan voor een suv gaan…
Ga toch voor die F-type, een M2 of iets anders leuk, het is waarschijnlijk de laatste keer dat je een leuke wagen kan kopen. De volgende keer dat je een auto koopt zal je vriendin aan kinderen denken en moet je van haar een suffe suv kopen.
@hamuwux: er zijn ook mensen zonder kinderwens he.
@hamuwux: Dit dus. Bewaar die zuinige SUV tot je 50 bent.
Of de Seat tarraco. Vind ik mooier dan de Skoda. En anders inderdaad een mooie jonge 2e hands…
30 jaar en nu al in een zaaddodende SUV willen rijden?

Met dit budget is er zo ontzettend veel tofs te krijgen, van sportief tot comfort. Hell, voor dit geld haal je gewoon een coupe en een convertible als je wil, ook met priemijum embleempjes als dat je ding is.
Daarnaast zou ik in ieder geval eens een Model 3 proefrit doen als dat qua range uit kan. Hell desnoods koop je er nog een auto bij; in de wegenbelasting zijn ze toch gratis…

Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik had heel iets anders uitgezocht iig.
Koop een gebruikte xc60/x3 of iets dergelijks voor 20/25k en gebruik de rest om een f type te kopen. De extra wegenbelasting en verzekering verdien je zo terug door minder afschrijving.
Volvo xc60 lijkt mij de beste keuze in dit segment !!
1 tip; niet de ds7. Zit vol met storingen
Het is zo achterhaald om bepaalde landen uit te sluiten. Britse auto’s zijn Duits of Aziatisch, Franse auto’s zijn weer halve Nissans pp Opels (en andersom) en Aziatische auto’s zijn de ene keer Brits en de andere keer Oost Europeaans.

Koop gewoon wat je mooi vind.
Toyota Land Cruiser of Honda Cr-v
Lexus UX of NX, Mazda cx-5, Toyota RAV4, Volvo xc-nummertje, Cupra Areca, Skoda Tarraco/Kodiaq maar vooral de Alfa Romeo Stelvio niet vergeten.
@w0o0dy: zo, eindelijk iemand die de Stelvio noemt. Ben echt geen suv-fan, maar de Stelvio vind ik eigenlijk best heel goed gelukt. CX5 is ook geen gekke keuze.
Wellicht ergens gemist in de comments, maar een Stelvio?
Doe maar een Stelvio, heb je nog 20K over om ‘m aan te kleden ook.
Koop gewoon een paar Alfa159s… voor dat budget kun je er vast wel 20 kopen…heb je alle kleuren van de regenboog..beter kan niet.
Serieus… welk persoon van 30 heeft het geld om 70k te spenderen aan een suv die over een paar jaar geen drol meer oplevert? en welk persoon van 30 wil dan een suv… kan alleen maar fake zijn…
Voor dit bedrag zou ik nooit een auto in Nederland kopen, trouwens voor geen enkel bedrag met onze achterlijke prijzen. Zelf importeren is zeer makkelijk, en aanbod bij onze buren is veel mooier.

Ik zal kijken (misschien) naar een rr sport, velar of x5 50d. Staat zat mooie exemplaren in DE
75K is gewoon te weinig budget. En voor dat wil je ook geen kale bak. Ga voor tweedehands zou ik zeggen.
Toyota Hilux. Hu? maar dat is toch een onzuinige pick-up? Ja en nee, het is een pick up en het is geen zuinigheids wonder, maar het verbruik is tegenwoordig niet meer zodanig hoog dat je om de dag staat te huilen bij de pomp. Voor €75.000 kan je de crewcab executive aanschaffen (inclusief alle belastingen) dan is er weinig ruimte meer voor opties maar er zijn ook niet zo veel opties meer om aan te vinken. Natuurlijk is het allemaal minder hoogwaardig dan een Land Rover of een Audi, maar alles wat je nodig hebt zit er op, en je rijd niet voor lul zoals je dat wel doet als je in een gemiddelde SUV rond rijd.
@robert110:
Een pick up rijden, terwijl je geen pick up nodig hebt.
Rij je dan niet ook gewoon voor lul?
@Rob: suv rijden terwijl je geen suv nodig heb
Mini Countryman SD allocht een optie. Voor 50k heb je nog ruimte voor wat opties. En semi-Brits ;)
ALFA ROMEO STELVIO 2.2 JTD 210PK AWD SUPER

Vreemd dat die niet in dit lijstje staat…
@karaya: Goede keuze! Stond wel op de shortlist ;-)
Op je 30ste in een nieuwe SUV. Manmanman…

Koop een tweedehands 335d coupe voor 12k en spendeer de rest aan drugs, drank, vakanties en HEUL VEUL hoeren! Veel leuker dan een beetje hoog zitten in je nieuwe kale SUV.

@autoblog. Laat mij voortaan maar gewoon die adviezen doen ;)
@cloverleaf: Ik stem voor :)
@michiel_vandelft: Dank je! Ik weet wel hoe je geld verstandig moet spenderen!
Ik zou voor demo-examplaar Velar gaan (persoonlijke keuze). Maar wat een geld voor deze SUV’s in NL. …ja ik woon er niet en kan altijd wel verschillen aanwijzen tov Canada maar dat hoeft niet. Het is gewoon jammer dat jullie zoveel moeten aftikken voor zulke auto’s. Zou importeren van een mooie SUV nog voordelen opleveren denk ik dan?
BMW X2 is we tof om te zien. Maar blijft helaas een Mini Countryman in trainingspak.
Zo een kodiaq rs is wel dik
Zuinig? Dan sowieso een Diesel!
De combi van de wensen/beperkingen (dikke SUV van primijum Engelse of Duitse producent, die niet teveel zuipt) voor €75k is eigenlijk een net-nietje. Een dikke Tiguan Biturbo-TDI of de genoemde Skoda zijn kan je leuk aankleden voor dit budget, de grotere/ duurdere jongens dus duidelijk niet. Een RX450h is ook heel leuk. Als je een dikke Skoda niet koopt omdat je vind dat je je dan moet verantwoorden ben je een onzekere sneuneus.
@happyhonda1977: Ik woon al een tijdje niet meer in NL maar wat je zegt over “je vind dat je je moet verantwoorden ben je een onzekere sneuneus” is helemaal juist. Wat een onzin dat je je zou moeten “schamen”….in geen enkel ander land behalve in NL praten ze je zoiets aan. Je bent een man / vrouw je, werkt hard en je beloont jezelf met een wagen die je denkt goed voor jou (en je gezin ) is. Laat die zwetsers maar achterwege. “Jetten en Klaver jochies” gewoon op de fiets…
Alfa stelvio Diesel? Knap aankleden en een rete dikke SUV rijden 🙏
Potverdorie wat een prijzen! Vooral bij Land Rover en Jaguar – die prijzen zich toch behoorlijk uit de markt.
Misschien is een segmentje lager een beter idee? Een flink aangeklede X2, een hele dikke MINI Cooper SD of een Audi Q2 misschien? Dan heb je een dikke viercilinder diesel en wat leuke opties voor minder dan 75k.
Maar zelf zou ik gaan voor een Alfa Romeo Stelvio Super 190pk diesel. Gewoon in standaard rood maar wel met 20 inch porno jetsers. En wat leuke opties, kom je precies op 75k. Dan heb je wel de leukst sturende en tofste SUV voor een jonge gozer.
Hé! Als je dat geld gaat besteden aan een auto, koop dan iets leuks en ga niet zitten miepen over brandstofverbruik! Van een SUV nog wel, betert!
Ik kocht op mn 30e een auto van 15k. Misschien doe ik iets verkeerd;)
@saffie89: er zijn mensen die het op hun 50ste nog niet lukt dus dikke prima.
@saffie89: zolang je happy bent heb je alles precies goed gedaan.
Kan me helemaal vinden in je keuzes, ik had het zelf ook zo aangepakt mocht ik het geld hebben. Alleen was ik in Duitsland gaan shoppen:

https://m.mobile.de/auto-inserat/jaguar-f-pace-20d-awd-r-sport-leder-navi-keyless-e-sitz-kassel/250108510.html?ref=srp

https://m.mobile.de/auto-inserat/jaguar-f-pace-30d-awd-r-sport-regensburg/256770666.html?ref=topInCategory&tic=1%3A1


https://m.mobile.de/auto-inserat/land-rover-land-rover-range-rover-velar-d180-velar-s-kamera-kaiserslautern/260699365.html?ref=srp

Of deze, is het geen plaatje @willeme:
https://m.mobile.de/auto-inserat/land-rover-range-rover-velar-2-0d-se-head-up-display-trier/267325814.html?ref=srp

Geen idee of €25.000 (2 liters) – €15.000 (3 liters) genoeg is qua import, maar het lijkt me de moeite waard om bijv das import eens te vragen….
@dunhozzie: Voordat die auto’s geïmporteerd en wel voor je duur staat, ben je al over die 75 mille heen, helaas.

Het viel mij laatst ook al op, met de XF: Jaguar prijst zichzelf uit de markt. Ten opzichte van BMW, Mercedes en dergelijke krijg je minder voor meer geld. Ik weet niet of het direct allemaal CO2 is, maar een XF met 240 pk viercilinder dieseltje doet tegenwoordig 85 mille. 85. Dit terwijl een gelijkwaardige 525d nog geen 70 doet.

Hier zie je een middle-of-the-road spec Freelander met slechts 180 pk voor 75 mille. ik vind het zelf een beetje te veel worden.
@willeme: ja tis schrikbarend. Toen ik een urban pure (net niet de schraalste) 4WD wilde bestellen met metallic 18” after market en neerklapbare achterbank was ik €53k kwijt. Nu start diezelfde auto (zonder opties nog!) bij €67k…. dat is idioot veel geld. En de dealer heeft 0 ruimte.

Back OT:
https://m.mobile.de/auto-inserat/jaguar-f-pace-3-0d-prestige-awd-navi-kamera-voll-neumünster/266181630.html?ref=srp

https://m.mobile.de/auto-inserat/jaguar-f-pace-r-sport-awd-30d-black-pack-r-sport-xen-bremen/274972336.html?ref=srp

Of nog goedkoper maar wel prachtig:
https://m.mobile.de/auto-inserat/jaguar-f-pace-30d-awd-portfolio-22-nürnberg/257138072.html?ref=srp
Voor €75000 zou ik mezelf écht geen rijdende zeecontainer met traktormotor cadeau doen. Ik zou een jonge tweedehands Lexus RCF aanschaffen.
Ik zou nooit een SUV kopen in deze situatie maar dat terzijde. Als het dan toch moet:
– Mazda CX-5 signature 2.2 diesel automaat in soul red voor goed 60k

– VW Tiguan 2.0tdi met alle opties voor zo’n 75k, mooier dan de Skoda vind ik.

– de al genoemde Alfa Stelvio.
De nieuwe rav4 hybride dik aankleden kom je op net geen 60k uit…15k over voor een leuke rijdersauto ;)
@redbeams: Leuke rijdersauto? Je hebt het over een suv…
@sanderp: Ja want 75-60= 15…na aanschaf van de suv heb je dus dit bedrag over om te besteden aan een 2e auto…de rijdersauto ;)
@redbeams: Woops was nog niet helemaal wakker, ik geef je helemaal gelijk!
Een zuinige SUV, die A4 allroad is zeker de beste optie.
Hmmm.. Lastig. Ergens zou mijn keuze direct de X3 zijn, ware het niet dat ik verneem dat die dingen vol storingen kunnen zitten. F-pace; volledig met de opmerking eens dat die 180pk diesel niet als 180pk voelt (met een XE met 180pk diesel gereden, hield niet over). Als ik in dit segment echt zou moeten kiezen… Dan de eerder genoemde X5 met net de kop eraf. Moet het toch per se nieuw zijn, dan de GLC dan maar. Over de RR Velar; zie die dingen weleens rijden. Op de een of andere manier minder mooi in het echt dan op foto/video, en direct al tegen het ordinaire aan.
Wij hebben de Skoda Kodiaq RS als Demo staan dus mocht je interesse hebben en een keer willen rijden ben je wel kom on Tilburg. Ik kan je vertellen dat het een lekker auto is ver onder je budget
XC90 T8?
Ik mis de Stelvio in dit rijtje. Past makkelijk in het budget, ziet er goed uit en is leuk om te sturen.
Een suv is nooit zuinig. Maargoed als het dan perse een suv moet zijn voor 75k kan je wel een hele dikke mazda cx5 voor de deur zetten. Das in mijn ogen de mooiste suv .
70k voor een viercilinder? Is net als een vrouw met nep tieten het lijkt aardig wat, maar het is net niks.
Cayenne Diesel S —> haal je 1 op 10 wel mee. Mijn record op een rit van Amsterdam naar Venlo staat op 1 op 13.

Toegegeven, dat is veel snelweg, maar 1:10 moet te doen zijn in combinatie.
Aub niet beginnen aan een Jaguar of Land Rover. Staan vaker bij de dealer dan dat ze rijden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).