Mercedes S500 Plug-in Hybrid: zuiniger dan een Prius

Auteur: , 70 Reacties

Dat lees je goed. Dit enorme bakbeest is inderdaad zuiniger dan een Toyota Prius. Er is immers niks lekkerder dan slechts 14% bijtelling betalen terwijl je in een luxe limousine rijdt.

Porsche liet met de Panamera S E-Hybrid al zien dat het goed mogelijk is om een zuinig slagschip te maken. De Panamera kwam tot 3,1 l/100 km en deze Mercedes is nog een stukje zuiniger met 3 liter per 100 kilometer (69 gram Co2 p/km).

Onder de motorkap vinden we geen schrale viercilinder, maar een geblazen 3.0-liter V6 die 333 pk/480 Nm levert. Daarnaast is er een elektromotor gemonteerd met een vermogen van 109 pk/340 Nm. Dankzij het accupakket, dat je met een stekker kan opladen, is deze S500 in staat om 30 kilometer puur elektrisch te rijden.

De topsnelheid ligt op 250 km/u en het sprintje van 0 naar 100 km/u doet je in 5,5 seconde. Een Prius doet dat sprintje in 10,4 seconde en verbruikt gemiddeld 3,9 l/100 km. Heb overigens niet de illusie dat je ooit daadwerkelijk slechts 3,0 liter per 100 kilometer gaat verbruiken met deze S-Klasse. Dat is voornamelijk theoretisch, maar voor de bijtelling maakt dat niks uit.

Mercedes zal de S500 Plug-In Hybrid volgende maand in Frankfurt officieel onthullen en volgend jaar zal hij op de markt verschijnen. Naast deze plug-in hybride is de S-Klasse ook leverbaar als S300 BlueTEC Hybrid en S400 Hybrid.

Liefhebbers kunnen voor meer details bij onze broertjes van Groen7!



70 reacties

Een prius zoals hij eigenlijk bedoelt was..
Om maar weer eens te bewijzen dat de regels om het verbruik en CO2-uitstoot te bepalen helemaal nergens op slaan.
@Vincegail: je zult inderdaad niet de opgegeven verbruikscijfers halen, maar dat haal je met vrijwel geen enkele auto.

Ik vind het wel een mooie ontwikkeling dat door allerlei fiscale maatregelen, bedrijven als Mercedes er serieus werk van maken om al hun auto’s zuiniger te maken. Laat het ding in de praktijk nu eens 2x zoveel verbruiken, dan is dat nog 1:15 Als je 10 jaar geleden had voorspelt dat dit mogelijk zou zijn zou je zijn weggelachen.
@escort77: Dat is helemaal waar wat je daar zegt. Maar er is het probleem ‘Regering’ nog. Die hadden een bepaald budget in gedachten wat op deze manier niet gehaald gaat worden. En het misgelopen geld gaat ergens anders vandaan moeten komen. En die extra lasten zullen zoals gewoonlijk niet door de sterkste schouders gedragen gaan worden.
@Vincegail: laten we er maar geen politieke discussie van maken, maar ik denk dat elke regeling (of ie nu links of rechts) die te veel succes heeft en daardoor veel geld kost, vroeg of laat weer ongedaan wordt gemaakt.
@escort77: Leuk, alleen is het niet door de fiscaliteit aantrekkelijkheid, maar door de milieufanatisten die ervoor gezorgd hebben, dat de totale uitstoot van automobielen, voor alle autofabrikanten, naar beneden moet worden bijgesteld.
De fiscale voordelen zijn een leuke bijkomstigheid, als gevolg van de lagere uitstoot en de vermindering in de verbruiksgegevens.

Maar ansich prachtig, dat de techniek zo vooruitstrevend is gegroeid, dat er grote sprongen gemaakt kunnen worden.
De techniek laat mooie resultaten zien, nu is het alleen nog een groot deel van assortiment, dat in uiterlijke verschijning nog te wensen over laat.
@Orichy: ook niet-milieufanatisten zullen moeten erkennen dat de olie ooit opraakt of dat het te duur wordt om dit op te pompen. Niet meer dan logisch dat er gezocht wordt naar alternatieven.

Laten we die laatste olie dan gebruiken voor het hebben van lol met echte auto’s, en niet voor de woon-werk-kilometers van je buurman met zijn 14% prius.
@escort77: Nee, juist de laatste benzine gebruiken voor de topmodellen, met de nieuwe hybride technieken.
Die bijtellingsvriendelijk-woon-werk-mormels scheelt mij niets, maar lekker lang kunnen genieten van hybride aangedreven topmodellen, dat is even wat anders.
Een “oude” auto voor erbij is prima, maar laat het overgrote deel lekker, met moderne technische hoogstandjes rijden en zo lang mogelijk.
Als ik met mijn tijd mee moet, dan maar liever met die nieuwe topmodellen en enig overgebleven ouderwets spul.

Alternatieve brandstoffen komen er misschien wel, maar ook dat schijnt nog wel een tijdje te duren, voordat het werkelijk genoeg ontwikkeld is voor de massa.
Electrisch rijden is geen alternatief, het biedt te weinig voordelen ten opzichte van gewone brandstoffen, eerder alleen maar nadelen.
@escort77: moet je hem thuis wel netjes aan de stekker hangen. In de realiteit doet geen hond dat. Thuis iig niet want dat kost centjes en dat willen we niet. Misschien op de zaak al er een plekje vrij is bij een paal of bij een raam. Zolang er niet wordt geladen rijd dat ding ook 1:8 ofzo.
Lijkt er op dat je wel wat ruimte in de kofferbak moet inleveren. Mooi dat men de “Hybrid” labels achterwege laten. Desalniettemin zeer indrukwekkend.
Knap gedaan. Lachwekkende cyclus maar dat is inmiddels wel duidelijk geloof ik. Wel lekkere performance uit je hybride, zal geen straf zijn denk ik zo.
Het is dus wachten op de eerste rechtszaak…

Edelachtbare er was mij een verbruik beloofd van 3l/100km maar ik krijg hem niet zuiniger dan 20/l100km….
@jrk68:

Nee hoor: in de folder/gebruiksaanwijzing zal netjes staan dat het opgegeven verbruik is gemeten volgens de wettelijke methoden en dat het werkelijke verbruik afhangt van de rijstijl van de gebruiker en nog wat factoren.
Ziet er allemaal prachtig uit, plug-in elektrisch rijden zal steeds meer door gaan breken. Maar wanneer komt er eens een vervanging voor dat weinig ergonomisch- en esthetisch verantwoorde oplaadsnoer? Niets zo leuk als de stekker uit buurman’s Ampera trekken als hij net z’n huis is binnengelopen. Staat hij de volgende ochtend zonder prik. Het zou tegenwoordig toch mogelijk moeten zijn om draadloos op te laden? Uiteraard zijn ze er al lang mee bezig want al ik dat kan verzinnen, zal het al jaren eerder verzonnen zijn. Iemand?
@eltee: Je kunt ‘draadloos’ opladen via inductie, net als je elektrische tandenborstel. Volgens mij zijn er zelfs al proeven aan de gang waarbij auto’s of treinen via inductiespoelen in het wegdek van stroom voorzien worden.
@kingfisher36: Treinen op het wegdek? Ontspoorde techniek. ;-)
@benzinehoofd: Net zo iets als Trolleybussen… ;-)
@kingfisher36: Inductie is de meest voor de hand liggende aangewezen techniek inderdaad, ben benieuwd hoe snel de eerste laadstations gaan komen!
@eltee: Succes! Er zit een beveiliging op, zodra de auto gesloten is, krijg je de stekker niet meer los… Gelukkig hebben de ontwikkelaars van auto’s meer verstand als jou.
@mbfanatic: Bij een Ampera kun je hem eruit trekken hoor. Dan gaat gewoon het alarm af. Erg leuk om te doen midden in de nacht:p
@mbfanatic: Er zitten twee kanten aan een stekker slimmerd. En inderdaad: je kunt hem er gewoon uittrekken. En niet iemand beschuldigen van te weinig verstand als je in diezelfde zin een kneiter van een taalfout maakt.
dit was natuurlijk hoognodig ! iedereen die genoeg geld heeft voor een dergelijke auto houd namelijk vrij weinig over voor de superdeluxe olie vanuit dubai, of is dat weer een verschrikkelijke aanname..
@FrankV6: Als directiewagen binnen een bedrijf dat ‘claimt’ ethisch verantwoord te ondernemen is een S500 plug-in hybrid makkelijker te verkopen dan een S500 met dikke V8.
@Pordon: inderdaad, danhet s500 weghalen en dat plug in heel duidelijk laten staan, in luxe reizen en goeie beurt bij de klanten maken
Top systeem dat bijtelling, super!
En nu wij ineens ‘graaiersbakken’ met 14% bijtelling op de markt krijgen gaan wij ineens allemaal doen alsof we verbaasd zijn en onderzoeken instellen naar die verbruikstesten.

Kudt politiek, beetje anderen de schuld geven van hun onkunde.
@kaasboerin: iemand die 14% bijtelling betaalt over deze auto, betaalt meer dan iemand die 20 of 25% betaalt over zijn doorsnee lease Golfje…
@escort77: I know, dat was sarcasme.
Ging me erom dat het een systeem is om te janken.
Hopelijk is het een optie om de ‘Energiefluss’ via head-up op je voorruit geprojecteerd te krijgen, want slechts drie keer in beeld is een beetje karig. ;)
Als het vergelijk met een plugin Prius wordt gedaan wint de Prius ruimschoots (2,1L/ 100km).
Vraag is nu wat het theoretisch verbruik is van beide auto’s.
@imaginenl: Het theoretisch verbruik staat in het artikel en vul je zelf aan. Het daadwerkelijk verbruik hangt af van vele factoren, zoals bijv. buitentemperatuur, windsnelheid, verkeersdichtheid, (staat van het) wegdek, route (stad, buitenweg, snelweg), en rijstijl.
@benzinehoofd: ik bedoelde te zeggen dat een plugin Benz wordt vergeleken met een gewone Prius. De plugin Prius wint het wel van de Benz en zou een wat eerlijker vergelijk opleveren.
Ja, en ook zuiniger dan een Golf, A3 en Leon.

Maar als we appels met appels vergelijken:

Een Prius Plug-in doet 2,1l 100km en is dus zuiniger dan deze Benz.
Helaas is 14% van ‘veel’ nog steeds meer dan 20 of 25% van ‘een beetje’, al gaat de eigen bijdrage natuurlijk wel ten laste van de bijtelling…
@benzinehoofd: 14% van 100.000 (zal waarschijnlijk wel duurder worden) of 25% is ook een groot verschil. Daarnaast is de aanschaf flink lager door de lage co2.
Knap gedaan van Mercedes. Maar in zo’n S klasse hoort een lekkere V12 te liggen met een G-label :D
Erg leuk hoor het bijtelling systeem…not!. Echter ben ik van mening dat belasting verlichting voor de kringen die deze voertuigen ( s-klasse/panamera ) kunnen betalen ronduit belachelijk is. We leven (blijkbaar) in zware tijden, wil je duur rijden dan moet je ook bereid zijn wat meer op de tafel te leggen aan belasting ed. Dit neemt niet weg dat als ik dit zou kunnen betalen ik er ook vast en zeker gebruik van zou maken.
@familieman: Dus je vind het belachelijk dat mensen gebruik maken van die regel maar zodra jij het geld hebt voor zo’n kar maak je er dankbaar gebruik van……. Right…
@E34M5Touring: neen, je begrijpt me verkeerd! Ik vindt het belachelijk dat de regel uberhaupt bestaat! Dat mensen er zo goed mogelijk gebruik van maken is hun volledige recht en niet minder dan verstandig.
@familieman: Oh, dat zal het zijn inderdaad.
@familieman: Wat een hypocriet, dus jij hoeft het niet te betalen en een ander wel..
Heb jij ooit gezien hoeveel BPM er wordt geheft in dit land?
Anders ga je die klanten gewoon is bedanken, die betalen nl. tienduizenden euro’s aan belasting wat zelfs tegen de EU regels is.
Kunnen ze jou weer gunstige bijtelling geven..
@familieman: om dit te compenseren betalen ze waarschijnlijk wel 52% inkomstenbelasting…
@escort77: dat is gelukkig alleen over het bovenste gedeelte.
Dus is het wegdek vervuild met deze U-boten ipv Prius’en?
@michelinman: + ergens “binnenkort” in bovenstaande zin
@michelinman: Liever een konvooi S-hybrids dan die schijtlelijke prius/prii.
Ik laat deze rijdende computertaxi lekker voor wat het is en ga voor de 7 serie met dikke V8… Juist, dat hoop ik :-p
Netjes! Zelfs als is het verbruik in de praktijk het dubbele, dan zijn dat nog geen gekke waarden voor zo’n vlotte directieschuit
Als 3l op 100km met zo’n auto mogelijk is, waarom is er dan nog geen A-klasse die 1,5l op 100km verbruikt?
Mercedes blijft t maar flikken :)
Zoals al vermeldt Plug-in met Plug-in vergelijken, Prius is zuiniger en heeft een veel ruimere koffer…
Liefhebbers kunnen voor meer details -terecht- bij onze broertjes van Groen7!
Ben toch wel benieuwd naar het reële verbruik van deze auto bij normaal alledaags gebruik. als deze S-klasse het dubbele zal rijden van die 3L/100km vind ik dat nog steeds zeer netjes voor zo’n vlaggenschip.
Ik denk nieg dat het wat uitmaakt met die uitstoot. want als we alle auto’s hybride of full electrisch maken. dan zal dat niets uitmaken want zolang die energy word opgewekt uit kolencentrales. die minstens het dubbele uitstooten ben je nog steeds niet van het millieu probleem af . Of ze moeten alle energy opwekken met zonnepanelen en windmolens maar dan gaan die grote centrales en olie magnaaten het weer tegenhouden.
@porschekiller: Inderdaad moeten de kolencentrales zo snel mogelijk stil gelegd worden. Maar het is wel flink efficiënter en daarom beter om de elektriciteit centraal op te wekken dan met lokale erg inefficiënte verbrandingsmotoren voor voortbeweging te zorgen. Door de flexibiliteit van het elektriciteitsnet kun je ook geleidelijker overschakelen naar duurzame energie. Enorm probleem is wel dat er de traditie is automobiliteit zwaar te belasten. Als dit ook met elektrische auto’s moet gebeuren dan wordt de elektriciteit gewoon erg duur. En dat heeft weer enorme consequenties voor het dagelijks leven.
@mashell: ik dacht zelf aan bijvoorbeeld verdoorontwikkelde waterstof motoren. die ondersteund worden de electro motoren die energy opwekken. door de technologie van tesla en porsche gecombineerd te gebruiken. zo dat je net als bij de tesla de electro motor in tegen gestelde richting laat draaien en zo energy terug te genereren en daardoor ook de auto afremt en dat samen met het porsche vliegwiel wat vermogen en energie opslaat in het vliegwiel.
@porschekiller: regeneratie door de E motor als Dynamo in te zetten bij afremmen heeft elke elektrische auto standaard, dat komt gewoon door het concept.
Iemand enige informatie of deze S500 Plug-in hybrid ook direct gebruik gaat maken van de nieuwe 9G-tronic?
In België verkrijgbaar met range-extender: een verlengsnoer van 100 km.
@rovalo: Ik snap hem niet.
Waarom noemen ze het niet gewoon een S320 Plug-in Hybrid of een S300 Plug-in Hybrid. S500 is voor de V8…
@e550: S320 zal waarschijnlijk het prijskaartje niet rechtvaardigen.
Duitse norm is ook niet meer wat het ooit was.
@norge:

Omdat de norm ook nietmeer geld voor Duitsland maar wel voor ons idioten.
Lekker dik, zuinig ( als hij maar onder de 6-7l verbruikt, is ook zuinig voor een dikke s-class), en bovendien betaal je evenveel bijtelling als dat je betaalt voor wat gezever :)
nu vraag ik me af komt er ook nog een gewone S met een v8 ?
of krijg je na deze s500 gelijk de 63 amg
@bmwpowerm5: No way. Je gaat nog steeds de keuze hebben hoor. Deze is een aanvulling in het gamma, geen verandering.
Een gevalletje gereguleerde fraude waar ze in Brussel en Den Haag letterlijk expliciet om gevraagd hebben.

In mijn ogen ronduit misdadig (als is Mercedes natuurlijk niet de schuldige).
@Hupke: neuh, de automobielindustrie heeft geen lobbyisten zitten in Brussel.
Ik wil die wel in het roze en zonder malle letters erop. Ik denk altijd zo bij me eigen; waar is dit nou allememaggie goed voor?! Niemand wil toch een auto met van die gekke letters erop? Ga mij nou in hemelegouwe is vertellen waar dit goed voor is!? Maar goed, ik ben ook maar een geschapen mens, al lijk ik voor velen van u, prutsers wel meer..
MVG. Rita Potjes. (Jullie mogen me wel rietje noemen hoor)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).