• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari CEO Louis Camilleri stapt onverwachts op

Auteur: machielvdd, gepost 11 december 2020 om 07:48 – 18 Reacties

Louis Camilleri stapt op als CEO van Ferrari

De 65-jarige Louis Camilleri gooit het bijltje erbij neer.

65 jaar: het was altijd de pensioenleeftijd in ons land. Mooi was die tijd. Inmiddels is deze leeftijd wat opgeschroefd, maar in Italië ligt deze grens nog wel op 65. Ferrari CEO Louis Camilleri heeft deze leeftijd bereikt en heeft nu besloten dat het welletjes geweest is.

Onverwacht

Dit bericht komt tamelijk onverwacht, ook voor Ferrari zelf. Louis Camilleri heeft gisteren namelijk laten weten per direct al zijn functies neer te leggen vanwege ‘persoonlijke redenen’, die niet verder gespecificeerd worden. Dat betekent dat hij ook zijn bestuursfunctie bij Philip Morris heeft opgezegd. Camilleri had onlangs het coronavirus opgelopen en was nog herstellende daarvan. Volgens een woordvoerder van Ferrari was dat echter niet de hoofdreden voor het plotselinge vertrek van Camilleri.

Marcchione

De Egyptenaar stond sinds 2018 aan het roer bij Ferrari. Hij trad daarmee in de voetsporen van wijlen Sergio Macchione. Die was dat jaar op 66-jarige leeftijd in het harnas gestorven. Lang heeft Camilleri dus niet de scepter gezwaaid over Ferrari, maar hij was al wel sinds 2015 lid van het bestuur.

  • Ferrari SF90 Stradale

Succesvol

Onder Camilleri’s bewind maakte Ferrari zijn meest succesvolle jaar ooit mee. De remmen gingen namelijk los en in 2019 verkocht het merk voor het eerst meer dan 10.000 auto’s. Die waren goed voor een winstmarge van maar liefst 33,7%. De absolute winst was €1,38 miljard. Op sportief vlak kon Ferrari in 2019 ook nog goed meekomen. Over het huidige seizoen zullen we het maar niet hebben. Tijdens de periode dat Camilleri de scepter zwaaide over Ferrari bracht het merk vier nieuwe modellen uit: de F8 Tributo, de Monza, de Roma en de SF90. De échte vruchten van zijn werk moeten we waarschijnlijk nog te zien krijgen.

Elektrificatie

Bij Ferrari zijn ze de afgelopen twee jaar ongetwijfeld bezig geweest met het vraagstuk in hoeverre ze hun auto’s moeten elektrificeren. De eerste twee hybrides hebben we al gezien, namelijk de LaFerrari en de SF90. Als het aan Camilleri lag gaat Ferrari voorlopig niet verder dan dat. Hij zei vorige maand nog dat Ferrari nooit 100% elektrisch gaat worden en hij verwachtte ook niet meer mee te maken dat Ferrari’s 50% elektrisch worden. Het is nu de vraag of zijn opvolger er ook zo over denkt. Waarschijnlijk niet.

Opvolger

Uiteraard is Ferrari nu niet opeens stuurloos: John Elkann neemt tijdelijk de honneurs waar. Naast bestuursvoorzitter is hij nu dus ook CEO van Ferrari, totdat er een passende opvolger is gevonden voor Louis Camilleri.

Ook interessant!

  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd
  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo

Nieuwste artikelen

  • China wil stoplichtsprintjes schrappen met halve maatregel
  • Pas op: waterstofbestelbussen van Stellantis zijn brandgevaarlijk!
  • Oranje-international showt zijn ultieme voetballersauto
  • Over twee jaar zien Peugeots er zo uit: vleugeldeuren en steer-by-wire
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, louis-camilleri

Vorig bericht: « GP van Abu Dhabi 2020: tijden en wat je moet weten
Volgend bericht: Model S blijkt schadebak, Tesla moet klant 140k betalen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    11 december 2020 om 08:10

    Iemand een geschikte opvolger in gedachen? Lijkt mij toch wel een geniale baan.

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      11 december 2020 om 09:13

      @dutchdriftking: een hele grote groep opgefokte Italianen koest houden? Nee, dankje.

      Login om te reageren
    • SvenskaAeroplanAB zegt

      11 december 2020 om 09:47

      @dutchdriftking: Kapot, duh

      Login om te reageren
    • SvenskaAeroplanAB zegt

      11 december 2020 om 09:47

      @dutchdriftking:* Lapo, dus…

      Login om te reageren
    • pieterpoes zegt

      11 december 2020 om 11:07

      @dutchdriftking: Bram Schot is beschikbaar

      Login om te reageren
      • joejojo2012 zegt

        11 december 2020 om 11:50

        Ik zat te denken aan ene Victor M..?

        Login om te reageren
  2. ericc zegt

    11 december 2020 om 08:11

    Hopelijk denkt zijn opvolger(ster) er net zo over en houd hij/zij de V12 en V8 (toekomst V6) nog lang in productie.
    Het is als met horloge’s. Vele dachten dat met de komst van de i-watch en andere elektronische prullen, de kunst van horloge maken met tandwieltjes en vijsjes zou verdwijnen. Wel, niets is minder waar. De duurste, mooiste horloges zijn nog altijd handgebouwde meesterwerken van top kwaliteit en laat dat nu iets zijn wat ze in Italië kunnen op gebied van sportwagens.

    Login om te reageren
    • dalmore zegt

      11 december 2020 om 08:29

      Mooie vergelijking, groot verschil is alleen de duimschroeven van de EU.
      Als je ze niet meer op kenteken mag zeggen is het klaar met de verkoop. Ik hoop oprecht dat er ‘uitzonderingen’ komen waardoor de brandstofauto een recreatieve rol kan krijgen in en elektrische wereld. Hierbij kunnen merken als Ferrari dus ook behouden blijven

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        11 december 2020 om 10:03

        Dat is op geen enkele manier logisch. Voor een goede recreatieve beleving is het niet noodzakelijk om uitlaatgassen uit te stoten. Ook is er niets, anders dan slecht zakelijk inzicht, dat het ijzersterke merk Ferrari er van weerhoudt elektrische auto’s te maken. De enige hoop dat je hebt dat is regels vaak onlogisch zijn, we nemen bijvoorbeeld heel strenge maatregelen tegen corona maar sigaretten mogen nog jaren verkocht worden.

        Login om te reageren
    • nord zegt

      11 december 2020 om 09:02

      Dat heeft Metcalf inderdaad ook zo verwoord maar zijn betoog klopt van geen kant. Horloges en auto’s zijn 2 producten die een totaal andere invloed op het milieu hebben.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      11 december 2020 om 10:27

      Als die handgemaakte horloges net zo vervuilend waren voor het milieu, was daar op den duur ook geen markt meer voor. Laat staan dat regelgeving de verkoop ervan zou verbieden.

      Login om te reageren
  3. ghini zegt

    11 december 2020 om 08:34

    Er zijn toch al meerdere hybrides gespot in camouflage? Ze zijn iig wel aardig aan het testen. Elektrificatie om performance en rij ervaring te verhogen vind ik alleen maar mooi. Naast een goed klinkende V8 of V12..

    Login om te reageren
  4. etiennep zegt

    11 december 2020 om 09:43

    Dacht even dat het Lee Towers was..

    Login om te reageren
    • 595 zegt

      11 december 2020 om 10:09

      @etiennep: haha, same

      Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      11 december 2020 om 10:27

      Ik zou zweren dat het Ferry de Groot was

      Login om te reageren
      • etiennep zegt

        11 december 2020 om 13:48

        @machielvdd: voor mn tijd

        Login om te reageren
        • machielvdd zegt

          11 december 2020 om 13:59

          Ook voor mijn tijd ;)

          Login om te reageren
  5. iz_person zegt

    11 december 2020 om 10:59

    Kan er nu eindelijk een Sports hatch komen van Ferrari? Ze moeten hem of haar niet in dienst nemen totdat dat bevestigd is. Met v6 graag.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North