RIP: Sergio Marchionne overleden op 66-jarige leeftijd

Auteur: , 45 Reacties

Een trieste herinnering dat het leven eindig is.

Marchionne

Het ene moment maak je nog ludieke opmerkingen over coltruien, het volgende moment is het allemaal voorbij. De autowereld is vandaag een kleurrijk figuur verloren. Vanochtend berichtten we nog dat Sergio Marchionne in coma lag en dat de doktoren geen kans op herstel meer zagen, inmiddels heeft ons bericht bereikt dat de CEO van Fiat Chrysler Automobiles is overleden.

Als kind van Italië verhuisde Marchionne samen met zijn ouders op 14-jarige leeftijd naar Canada, alwaar de jonge Sergio zich ontwikkelde tot accountant. Niet het meest spannende beroep zou je zeggen, maar het was deze ervaring die hem waarschijnlijk geholpen heeft bij zijn dapperste deals. In 2009 had hij de visie om Fiat te laten smelten met Chrysler, een move die toevallig zijn eigen roots min of meer weerspiegelt. Niet alles wat Marchionne daarna heeft gedaan kon de goedkeuring van ons autoliefhebbers wegdragen, maar het feit dat FCA (en ons geliefde Alfa Romeo) überhaupt nog bestaat, kunnen we toch wel in grote mate toeschrijven aan Ome Serge.

Onlangs was de grote man nog aanwezig bij de overdracht van enkele Jeeps aan de Carabinieri. De bedoeling was dat Sergio aan het roer zou blijven als topman van FCA tot medio volgend jaar, zodat hij zijn meerjarenplan uit 2014 kon afmaken. Binnen het concern was hij echter zo geliefd, dat hem verzekerd was dat hij ‘zo lang als hij wilde’ bij Ferrari mocht blijven. Helaas mag het zover niet komen. Het optreden van een hersenembolie tijdens een schouderoperatie gooide roet in het eten. Sergio overleed vandaag in het ziekenhuis in Zürich. Hij werd 66 jaar oud.



45 reacties

Het kan snel gaan. Zo sta je een paar Jeeps uit te delen en een maand later is het voorbij. Een aderlating voor het concern en de autoindustrie.
@viezefreddyw: het kan idd snel gaan.
Nu maar hopen dat degene die het stokje over gaat nemen net zo capabel is.
@viezefreddyw: When Mr. Marchionne took the helm at Fiat, the company had a market value of about $5.8 billion. Today, the combined market value of Fiat Chrysler and Ferrari, which was spun out of Fiat Chrysler, is about 10 times higher. But as he himself has said more than once, “The true value of a leader is not measured by what he has gained during his career but rather by what he has given. It is not what you accomplish today, but the legacy you will leave behind.”
@min2max: Mooi gezegd wel.
Vrij zuur wel hoor.. werk je je 14 jaar lang uit de naad voor het bedrijf, sterf je voor je tijd gehad hebt om er van te genieten. Wijze les voor velen, in ieder geval voor mij. Sterkte voor familie en vrienden!
@galgootje: Voor veel van dit soort topmensen is het werken juist wat ze leuk vinden. Die voelen dat niet als “uit de naad werken”. Die leven voor dit soort functies, de macht, de resultaten en plukken daar ook al zeker wel de vruchten van tijdens hun leven.

Neemt niet weg dat het natuurlijk ontzettend jammer is voor deze man wat er is gebeurd. Bij een schijnbaar onschuldige schouder operatie dit soort complicaties krijgen. Zo zie je maar dat geen enkele operatie zonder risico is.
@hiostu: mwa, het is weldegelijk je uit de naad werken, alleen sommigen (de meest succesvolle onder ons) halen daar hun genoegen uit. Zo zijn er ook mensen die juist hun best doen door met zo min mogelijk werken door het leven te komen en dat prettig vinden
@lekkaah: Punt is gewoon dat je moet doen wat je leuk vind elke dag. Wachten tot je kan ‘genieten’ is belachelijk. Je moet zorgen dat je gewoon elke dag geniet door de dingen te doen die je mooi vind. Werk hoort daar gewoon bij, zeker omdat een redelijk aandeel van je tijdsbesteding kan innemen.
@vondick: zeker!
@hiostu: ik heb een eigen bedrijf, werk mezelf ook uit de naad, vind dat fantastisch. Maar vaak vergeten dergelijke toplui (wil me niet gelijkstellen met de coltrui, maar op mijn niveau zit er ook 60 uur per week arbeid in) toch door het plezier in het werk om zo nu en dan ook goed te ontspannen. Die immer strak gespannen boog is ook wel ern soort drug ook, iig voor mij zeker. Jammer dus voor Marchionne dat zijn moment van ontspanning net te permanent blijkt. Das toch wel zuur nietwaar?
@galgootje: Je hebt toch vrije tijd genoeg om hier te reageren?
@tristant: ehhh duidelijk gevalletje van: jazeker! :-) Maar wat is precies je punt dan? Ik hoef mezelf geen les te leren want ik heb tijd zat omdat ik reageer op Autoblog?
@galgootje: Neem jezelf minder serieus.
Ik ga je missen Sergio, ciao
Sergio Marchionne was aangesteld bij FIAT en later FCA om er een financieel gezonde organisatie van te maken.
En heeft hij voor elkaar gekregen, ondanks dat de manier waarop niet iedereen kon bekoren.
Het is nu afwachten wat zijn opvolger er mee gaat doen, en de boel financieel gezond weet te houden.
@hzw: De man verdient respect. Als CEO van een groot concern moet je af en toe beslissingen maken waarmee je niet iedereen blij kan maken.
@viezefreddyw: dat zijn vaak juist de beslissingen die de voorganger niet maakte, waardoor het bedrijf geen succes werd.
@viezefreddyw: subtiel maar keurig omschreven, een taak die weinigen onder ons , het continu moeten kiezen tussen meerdere kwaden met vaak grote gevolgen
@viezefreddyw:
Als CEO ben je er niet om vriendjes te maken maar om de schoorsteen te laten roken en dat zo te houden.
@viezefreddyw: Lees je eerste reactie eens terug;)
@fmgarcia: Gedaan. Ik volg je niet helemaal..
Uitspraak van Churchill: Dat je vijanden hebt, bewijst alleen maar dat je je ergens sterk voor hebt gemaakt!
medische apparatuur in zwitserland zit dus net zoe goed in elkaar als zn auto’s
Had het maar half mee gekregen dat hij ziek was, maar dit zag ik toch niet aankomen!
@berlinetta: Iedereen kreeg het maar half mee zo lijkt het. Hij had een tumor in zijn schouder en dat hield hij stil voor bijna iedereen. Zelfs Fiat was verrast.
@viezefreddyw: Heftig zeg.
Dat het na de berichtgeving van de afgelopen dagen in de lijn der verwachting lag maakt het niet minder treurig. Deze man verdient echt enorm veel respect voor hoe hij Fiat van een noodlijdend concern uit het slob heeft weten te trekken en de hele toko heeft omgevormd naar het winstgevende FCA. Ik hoop dat deze man een groots eerbetoon krijgt binnen de betrokken bedrijven, want dat verdient hij volledig.
Huh? Jeez… 66. Veel te jong. RIP Sergio…
nu maar hopen dat Alfa Romeo niet alsnog de doodsteek krijgt
Als de boel financieel gezond gehouden moet worden, dan moet de nieuwe CEO de daadkracht hebben om alles wat geld kost te schrappen.
Alfa Romeo mag dan weer een beetje op de kaart gezet zijn met de Giulia en Stelvio maar die gaan Alfa Romeo niet in leven houden.
In die prijs range zijn er betere opties en Alfa Romeo blijft toch een merk van de liefhebber.
De 4C Coupe, de Mito, en de Giulietta zijn min of meer al geschrapt, de productie van de Mito is al gestopt, en die van de 4C coupe’ volgens mijn ook al.
De Giulietta mag volgens mijn nog even door en de geplande Alfa Romeo’s zijn ook geen auto’s waar geld mee verdient gaat worden.
Er ging een gerucht dat Alfa Romeo aan Maserati gekoppeld zou worden en dat die 2 dan onafhankelijk door gaan in de lijn van Ferrari.
@hzw: RIP Sergio

Jammer dat de Guilia niet meer verkocht wordt. Ik ben mijn Giulia momenteel aan het uitlaten rondom het Garda meer. ik heb op de gehele heenweg en de eerste paar dagen hier slechts 3 andere Giulia’s gezien. 2 saaie donker blauwe en vanmiddag een grijze quadrifoglio. Ik trek zelfs hier in Italië veel bekijks met mijn mooie rode Giulia :)
Ik vond hem persoonlijk beter rijden dan een BMW 3 en ik ben er nu na 6 maanden nog steeds dolgelukkig mee. Echt een aanrader!! (ik heb mijn 180pk diesel uitvoering wel goed aangekleed met bijna alle opties, waaronder zelfs het sper diff en met 17″ velgen, dus geen runflat banden)
@jeroen83: Ter info: 38.000 km gemaakt in 6 maanden ;)
@jeroen83: 180pk diesel met sper?! Wtf
@lekkaah: Je zou het eens moeten proberen met en zonder. Ik kan het je echt aanbevelen. Scheelt een hoop onnodige rem ingrepen, zeker als de grip niet optimaal is en rijgedrag is fijner. Een fatsoenlijk differentieel is wat ik het meest miste in mijn vorige auto, een polo gti. Die had 12 pk meer, maar wel 200Nm minder koppel ;) Ik snap wel dat de meeste het geld er niet direct voor over zouden heb, maar een liefhebber wel. De dealer in Eindhoven had het nog nooit verkocht overigens.
@jeroen83: heb zelf ook een sper, maar vond het gewoon opmerkingelijk bij zo’n vermogen, maar wel gaaf.. wat was je kwijt
? Ca 2k?
En daarom maak ik elke dag het beste ervan. Het kan zomaar voorbij zijn. RIP.
Een visionair wiens visie ik niet altijd deelde. Wel een man om buitengewoon veel respect voor te hebben. De heropstanding van dat concern heeft heel veel moeite en inspanning gekost en ondanks impopulaire maatregelen en pijnlijke stappen mogen we hem dankbaar zijn voor wat hij heeft gerealiseerd.

RIP Sergio.
Maar nu kreeg hij een hersenembolie tijdens een operatie, maar waarschijnlijk had hij hem op een ander moment ook gekregen. Ik denk dat hij het geluklig tijdens een operatie kreeg, want er was meteen hulp in de buurt
@jeppie: zoveel heeft hij aan die hulp ook weer niet gehad.
@jeppie: Dat is ook maar de vraag. Zien ze de symptomen tijdens de operatie of kwamen ze er pas achter toen ze hem wakker gingen maken.
Deze man was een genie en een eigengereidheid die ik fantastisch vind. Altijd die trui …. Rust in vrede, veel te jong ….
Of hij FCA gered heeft van de ondergang of juist ten gronde gericht heeft zal de toekomst uitwijzen. Maar de italo canadees was zeker geen standaard manager en daarmee een interessant figuur.
Fiat was failliet toen Marchionne aantrad, Alfa was hen door de strot geduwd evenals Lancia, natuurlijke vijanden die in een concern moesten opereren, een ieder die iets van auto’s weet zal begrijpen dat de British Leyland constructie, het elkaar intern vermoorden van merken op de loer lag.
En dat was toen ook zo.
Hij heeft het concern voor de poorten van de hel weggesleept, durfde impopulaire maatregelen te nemen en het is hem tijdens zijn bewind gelukt de waarde van FCA te ver drie- viervoudigen in dat communistische pleurisland.
Dat Lancia heet loodje heeft gelegd, het zij zo, een ieder die hierover mekkert en zichzelf geen Thesis, Delta of Ypsilon heeft aangeschaft heeft geen recht van spreken noch een noot van kritiek, die is mede verantwoordelijk voor het verdwijnen van het sympathiek-chique Lancia.
Ik hoop dat Gianni Agnelli DE grote FIAT man hem met een gekoelde fles Prosecco staat op te wachten aan de hemelpoort, met een blatende Enzo Ferrari naast zich en een teleurgestelde Vincenzo Lancia.
Ik mocht je wel, ouwe coltrui, je durfde controversieel te zijn , je had een uitgesproken mening en je wist dat het vinden van een goede partner voor jouw FCA je laatste daad had moeten zijn
.
De Tiran is niet meer, RIP.
Maar de redder van fiat? Sorry hoor.. het enige dat die man ‘goed’ heeft gedaan is dat hij met geluk Chrysler heeft kunnen overkopen. Voor hetzelfde geld was heel de boel failliet gegaan. Lancia, kapotgemaakt. Weigeren te investeren in groene technologie. Weigeren te investeren in nieuwe producten (zie einde Fiat Punto, jarenlang dé bestseller, zie hoe hij na de jaren 2000 Alfa tenonder heeft gebracht, het jaren wachten met nieuwe producten te lanceren, zie Alfa Giulietta). Die man heeft géén toekomstvisie. Hij wou op einde van Q2 Fiat uit de schulden halen. Hoe doet hij dat, nog harder snoeien in investering. Gans het HQ in italië 1 dag per week technisch werkloos zetten zodat hij ze niet moet betalen (maar ze moeten wel nog werken voor hem!), fabrieken tijdelijk sluiten en de arbeiders technisch werkloos zetten,.. Moet ik nog verder gaan??? Die man heeft FCA kapot gemaakt, net zoals elke CEO dat doet met achtergrond als accountant. Om nog maar te zwijgen over de angstcultuur die hij (samen met altavilla) heeft geïmplementeerd in het bedrijf…
@RazorHead: he he, eindelijk iemand die eens opsomt hoe echt het is in plaats van al die lofzangen erboven

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).