Net als Kind of Blue van Miles Davis, toevallig ook een inspiratie voor de Ferrari Competizione Ventidue.
Moderne auto’s worden telkens sneller, zwaarder, saaier en veiliger. Dat is een tendens die er bijna altijd is geweest. Anno 2022 kun je een Lucid Air Sapphire of Tesla Model S Plaid bestellen en voor een fractie van de prijs elke supercar te kakken zetten bij stoplichtsprint.
Maar is dat dan ook leuker? Bwoah, uiteindelijk gaat elke vorm van acceleratie wennen, natuurlijk. En ondanks dat die nieuwe EV-hypercars en EV-hypersedans bizar snel zijn, zijn ze ook stijlvol? Is het een rijdend kunstwerk? Een Pininfarina Battistta wellicht. Een Lucid is ook nog wel fraai. Echter, een Tesla Model S is net zo uniek generiek als de Samsung RB36T602CSA. Mocht je die niet kennen, dat is de best verkochte koelkast volgens een populaire koude, blauwe website.
Gehannes
Enfin, al dat soort gehannes heb je niet met de Forge Design Competizione Ventidue, een Ferrari 250 restomod. Het idee is om alles wat zo tof was aan de 250 GT SWB te combineren met moderne technieken. Het resultaat is deze bloedmooie Frankenstein Ferrari.
Over de basis van de Competizione Ventidue zijn ze bij Forge Design nog een beetje schichtig. Er staat niet angegeven wat nu exact de basis is, maar wel dat het een ‘re-creation’ is. Het doet wat dat betreft denken aan de Ruf CTR Yellowbird. Een compleet opnieuw opgebouwde auto die sprekend lijkt op een Porsche 911, maar eigenlijk uniek is.
Nu is het zo dat Forge Design dit ook daadwerkelijk kan doen, ze maken immers ook prototypes en concept cars voor andere automerken. Volgens zijn bouwers is de Ferrari 250 SWB net zo iconisch als het Guggenheim museum en het Miles Davis album ‘Kind of Blue’ (die moet je in de verzameling hebben, overigens). Alledrie stammen ze uit 1959.
Techniek Ferrari Competizione Ventidue
Qua techniek hoef je niet te vrezen. Hier zul je geen hummende elektromotor motor vinden plus accu’s die elke vorm van rijplezier met talent bederven. Nee, de inspiratie voor deze Competizione Ventidue komt van de 250 SWB ‘SEFAC Hotrod’, dat was een serie van 20 snellere en lichtere 250 SWB’s voor competitiedoeleinden.
Dus onder de kap ligt een verbeterde versie van Ferrari’s Colombo V12, met een slagvolume van 3 liter (250 cl per cilinder, weet je ook waar de 250 voor staat en 250 SWB). Het vermogen is met 300 pk niet extreem indrukwekkend, maar als de auto licht is, heb je er meer dan voldoende aan.
Prijzen zijn nog niet bekend, maar verwacht het ergste. Maar dan rijd je er wel stijlvol bij en niet als een early adaptor die zijn mening van Twitter moet halen. Overigens is Forge Design niet de enige die met een dergelijk project bezig is, ook de GTO Engineering Squalo vist deze extreem specifieke vijver.
Zo klinkt een SEFAC 250 GTO overigens (zet de speakers aan!)
Meer lezen? Dit zijn 11 zeer geslaagde restomods!
SanderB zegt
Prachtige auto, maar het zou me verbazen als Ferrari dit zomaar accepteert
xxoodd zegt
Prachtig apparaat. Kan Ferrari hier dan ook eisen dat dit ding door de shredder moet?
Edge zegt
Het zijn renders, dus voorlopig is het vooral een gedwongen druk op de deleteknop waar ze bij Forge voor moeten vrezen.
joosstra zegt
Helaas ontbreekt de ziel in dit ding.
mashell zegt
Auto’s hebben nooit een ziel. Zelfs de meeste mensen hebben geen ziel, die werken alleen maar en kijken avonds S3E6 van de zoveelste gehypede TV serie terwijl ze fakenews op Facebook liken…
denx zegt
Vreemd.
HzR zegt
Mooie auto, maar ik zou er wel een ander setje wielen onder zetten.
Guydutchie zegt
Ja, daar twijfelde ik ook over. En ook over die opzichtige witte letters op de banden. Te druk naar mijn smaak.
twentsediesel zegt
Mooi ding, zeg. Hebben ze ook bij Alfa gekeken? Zie spoortjes Alfa Giulia Sprint GT…
https://ritholtz.com/wp-content/uploads/2022/01/1-7.jpeg
Polo Fun zegt
De tijd is stil gaan staan bij deze Ventidue.
rwdftw zegt
Ik vrees dat hiervoor een standaard versie is geofferd. Je komt niet zo makkelijk aan een Colombo blok met alle toegehoren. Ook het plaatwerk wordt een issue. Je mag niet zomaar een Ferrari kopiëren.
Het resultaat is overigens wel gaaf!
jurgen80 zegt
Volgens mij worden die blokken (misschien zelfs in Nederland) nog nieuw gemaakt voor de verzamelaars die wel in hun klassiekers rijden.
martingtv zegt
Klopt. Bij Roelofs engineering in Nederland en GTO engineering in Engeland kun je nieuwe motorblokken kopen.
MaartenD zegt
Prachtige auto maar die velgen passen er totaal niet bij
rollingstoned zegt
Inderdaad, bovendien zijn de velgen/banden ook wat maatjes te breed, het matcht niet echt lekker met de ranke koets.
JW zegt
Voor mij is het perfectie.
mc96 zegt
En profiel een beetje een kruising tussen een 250 SWB en een ‘71 Camaro. Fraai om te zien. Ben benieuwd hoe lang de Ferrarie embleempjes op de site blijven staan 😀
Richmond zegt
Waarom altijd de 250 dan? Ik vind de 250 gto beter qua porpoties en sierlijker. Even los van de kosten van een donor 250 gto.
herve11f zegt
Vind de verhoudingen niet kloppen. Iets zit verkeerd.
herve11f zegt
Het lijkt wel een cross country zo hoog op zijn poten.
Rob zegt
Maar hebben ze al daadwerkelijk iets gebouwd of is dit het zoveelste photoshop hobbypojectje?
sjeemsbond zegt
Das een knappe Datsun.
Brol zegt
Dit is geen restomod maar een re-creation, zoals jullie het wat verder schrijven.
Het zou trouwens “un crime de lèse-majesté” zijn om een van die zeldzame klassiekers te gaan reduceren tot een mode-object, geslaagd of niet.