
Een pas op de plaats doen? Niet bij Ferrari, want het blijft feest in Maranello.
Terwijl de Duitse merken het merkbaar moeilijk hebben in deze economie, lachen ze in Italië heel hard. Om specifiek te zijn Ferrari, want bij de merken Alfa en Maserati valt er ook weinig te lachen hoor.
De Italiaanse sportwagenbouwer presenteerde deze week namelijk een ijzersterk derde kwartaal. Dat moeten we tegenwoordig bijzonder noemen in de autowereld, want zo lekker gaat het allemaal niet bij de andere merken.
In de drie maanden tot en met september steeg de omzet van Ferrari met 7,4% naar €1,77 miljard. De winst vóór rente, belastingen en afschrijvingen ging met 5% omhoog naar €670 miljoen. Beide cijfers lagen boven de verwachtingen van analisten. Dat is knap, zeker in een markt die momenteel allesbehalve voorspelbaar is.
De winst kwam vooral uit twee bronnen: duurdere auto’s en klanten die hun Ferrari graag nóg unieker maken. De zogenaamde Tailor Made-auto’s. Daar zit een enorme marge op en dat blijkt een goudmijn voor Ferrari. Want stel je voor dat je dezelfde kleur hebt als de Ferrari van de buurman. Dat kan natuurlijk niet.
Na de publicatie steeg het aandeel Ferrari in Milaan met ruim 4%, al staat het dit jaar nog altijd 15% in de min. De koersval eerder dit jaar kwam na een ietwat behoudende presentatie tijdens de Capital Markets Day, waar beleggers minder enthousiast reageerden op Ferrari’s langetermijnplannen. Toch lijkt de kwartaalupdate nu een welkome reality check: Ferrari doet het simpelweg beter dan bijna alle concurrenten.
De Amerikaanse markt blijft ongelofelijk belangrijk voor Ferrari, maar ook daar moest de fabrikant creatief zijn. Om de hogere invoertarieven van president Trump op te vangen, verhoogde Ferrari eerder dit jaar de prijzen van sommige modellen met 10%. Nu de tarieven zijn verlaagd van 27,5% naar 15%, daalt de prijsstijging naar 5%.
China blijft daarentegen een lastige markt: de verkopen in China, Hongkong en Taiwan daalden met 12% door nieuwe belastingregels op luxeproducten. Je ziet ook bij andere luxemerken een verminderde vraag.
Daarnaast kan ook Ferrari niet ontsnappen aan de elektrificatiedruk, al doet het merk dat op zijn eigen manier. Tijdens de recente investeerdersdag temperde het merk de verwachtingen: verbrandingsmotoren blijven voorlopig het hart van het gamma. De eerste volledig elektrische Ferrari, de Elettrica, komt pas volgend jaar.
Uitverkocht tot 2027
Ondanks alle onzekerheid is het orderboek van Ferrari volledig gevuld tot 2027. Dat geeft het merk een mate van stabiliteit waar andere autofabrikanten alleen van kunnen dromen.
En dat voor een merk dat peperdure luxe auto’s verkoopt aan mensen die toch al minstens één, twee of drie auto’s hebben. Dat doen ze toch heel sterk.





Lamborghini doet het toch ook niet onaardig met ruim een half miljard winst?
Klopt, grote verschil is alleen wel dat Lamborghini onder een groot concern valt en Ferrari geheel op eigen benen staat. Daarbij heeft Ferrari ook nog een geldverslindend F1 team onder de gelederen.
F1 is tegenwoordig een winstgevende business. Budget cap ligt rond 150 miljoen. Aan sponsoring komt veel meer binnen.
Het is ze en ook Lamborghini volledig gegund, maar toch vind ik het onbegrijpelijk dat niet meer mensen bloedmooie Aston Martin’s en Maserati s kopen… Zeker als je ziet hoe lelijk sommige nieuwe Ferrari’s zijn. Blijkt kuddegedrag toch ook te bestaan in de top van de markt…
Astons hebben veeeel meeeer afschrijving.. Rijken zijn niet voor niks rijk ;-) ze denken ook nog wel een beetje economisch bij aanschaf van een supercar ook al koop je die met je hart.. Verder met je eens hoor: die Astons zijn prachtig en chiquer..
Wellicht doe ik je pijn, maar ik vind de huidige Aston Martins verre van bloedmooi. Iedere keer als ik zo’n nieuw ontwerp zie krijg ik het gevoel dat ik naar de live versie van de film Cars zit te kijken.
Astons zijn afschrijvings kanonen, en Maseratis werden altijd relatief verkocht toen ze nog dikke motoren in de autos hadden liggen…
Nonsens, internet trollen riepen elkaar altijd mekaar maar na over Aston Martin en Maserati, en zo hard schrijven ze helemaal niet af in Europa, in US een pak meer omdat ze geen competente garages hebben. En nieuwe Maserati’sczij’ bloedsnel, 2,9 naar 100 en een top van 325… Ferrari’s hebben ook een V6 tegenwoordig.
De naam en imago van Ferrari is ijzersterk, daar kan geen merk aan tippen. Porsche komt in de buurt met z’n 911. Lamborghini misschien ook. Aston? Mist naar mijn mening een glorieus verleden zoals Porsche en Ferrari. Maserati? Paar weken geleden op Franchorchamps stond er een showmodel MC20. We keken er naar en vroegen ons af: als je € 300 tot € 400 K kunt stukslaan op een Italiaanse sport bolide, ga je dan voor de Maserati? Of toch maar de Ferrari. De vraag stellen is hem beantwoorden.
De Maserati uiteraard, zoveel cooler. En net als Aston een veel langere historie dan Ferrari.