
De cijfers liegen niet!
Openbaar vervoer. Ain’t nobody got time for that. Nederlanders zijn vooral zelf achter het stuur te vinden. Volgens kersverse cijfers van het CBS legden Nederlandse personenauto’s in 2024 bijna 122 miljard kilometer af. Dat is een stijging van 2,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee is het record van vóór corona definitief verbroken.
Meer auto’s, niet per se meer rijden
Opvallend: per auto rijden we eigenlijk minder. Gemiddeld legde een auto vorig jaar 5,7 procent minder kilometers af dan in 2019. Toch tikte de totaalstand hoger uit, simpelweg omdat er meer auto’s zijn. Nederland telt inmiddels 9,9 miljoen personenauto’s, tegen 9,3 miljoen in 2019. Een groei van 600.000 stuks in vijf jaar. Parkeerplaats, iemand?
Dat er tijdens corona even flink minder gereden werd, is inmiddels geschiedenis. In 2020 zakte het totaal aantal kilometers nog met bijna 18 procent. Man, wat verlang je soms weer naar die heerlijk lege snelwegen.
Nu de thuiswerkplicht en reisonzekerheid tot het verleden behoren gaat ook de mobiliteit terug naar hoe het was. Thuiswerken, misschien één of twee dagen in de week. De baas ziet zijn personeel toch wel weel graag op kantoor. Dus of u achteraan wil aansluiten in de file alstublieft.
Particulier rijdt de meeste kilometers
Wie al die kilometers maakt? Vooral particulieren. Maar liefst 79 procent van alle autokilometers komt voor rekening van auto’s op naam van een natuurlijk persoon. Samen reden zij 96,1 miljard kilometer, meer dan ooit tevoren. De zakelijke rijder blijft wat achter: met 25,8 miljard kilometer zit die groep nog altijd onder het niveau van vóór de pandemie. Misschien toch iets meer Teams-meetings dan klantbezoeken.
Een ander interessant gegeven: vrouwen rijden steeds meer. Auto’s op naam van een vrouw legden vorig jaar 5,4 procent meer kilometers af dan in 2019, terwijl mannen juist een kleine daling laten zien (-0,6 procent). In totaal zijn auto’s van mannen nog steeds goed voor 65,4 procent van alle particuliere kilometers, maar de opmars van vrouwen in de auto is inmiddels net zo progressief als de SGP in Vlissingen.
De groei zit vooral bij vrouwen onder de 40 en boven de 60 jaar. Jonge vrouwen rijden gemiddeld 12.400 kilometer per jaar, terwijl zestigplussers op een respectabele 7.200 kilometer uitkomen. Ook qua autobezit lopen vrouwen in: het aantal auto’s op naam van een vrouw steeg met 9,3 procent sinds 2019, terwijl mannen het met 4,9 procent moesten doen.
Tot slot nog iets wat weinig verrassend klinkt: geld helpt. Dat zag niemand aankomen. De hoogste inkomensgroepen zijn goed voor bijna één derde van alle gereden kilometers (31,3 procent), terwijl de laagste inkomens samen slechts 8,8 procent voor hun rekening nemen. Meer inkomen betekent simpelweg meer auto’s, meer brandstof en meer weekendjes weg. Met de auto.
Ondanks alle investeringen in openbaar vervoer, fietsinfra en deelmobiliteit blijft de conclusie helder: de Nederlander houdt van autorijden. Waarvan akte.





Voor wat betreft de titel: een paar keer per jaar parkeren aan de rand van een grote stad en dan met het OV naar het centrum. Verder (gelukkig) nooit nodig.
Tja met de auto doe ik er een half uurtje over naar kantoor. Ritje van rond de 40km. Met het ov 2 uur en 20 minuten. En nee dat is niet ergens in de achterhoek. Maar ergens van een dorp aan de Gelders/brabantse grens naar een grote stad in Brabant. Keuze snel gemaakt toc.
Ook in de randstad is dit zo, mijn woon-werk afstand is 20km. Met de auto in de spits is dit 40 minuten, met het OV 1 uur en 20 minuten. Met de fiets 45 minuten. Ik ga dus altijd op de fiets. Veel relaxter en ontspannend. Ik hou van auto rijden, maar niet om als een zombie in de file te staan.
In mijn geval in de Randstad ook zo erg: met auto 20 min. en met OV 1:28.. compleet maf als je dat doet..
Tja, soms is het openbaar vervoer handig (Schiphol, p+r scenario’s) maar meestal de auto…
Vooral traject Schiphol, dat is een soort Russisch roulette of je aankomt.
Eén keer, lang geleden, toen ik in Leiden studeerde, ben ik vanuit Den Haag binnen een half uur van voordeur naar voordeur gekomen. De bus stopte op het moment dat ik aankwam, de sneltrein vertrok direct nadat ik was ingestapt en het station in Leiden was 3 minuten lopen van mijn huis. Dat was meer dan 30 jaar geleden, daarna nooit meer OV-tijdwinst gehad tov particulier vervoer.
OV is ook nog eens taffesduur. Mijn broer woonde eerder in Haarlem, weet je wat 4 enkeltjes kost? (We gingen altijd stappen dus bleven slapen). 4 maal 23.60. Dat is bijna 95 euro. Als je auto 1 op 15 rijdt doe je die 240km voor 30 euro aan benzine. Ja natuurlijk je moet een auto hebben dit dat zus zo, maar die hebben we. Net als de rest van Nederland.
Vanaf Arnhem moet ik erbij zeggen.