
Innovazione!
Ferrari heeft een nieuw proces om haar auto’s te verven ontwikkeld. Dit komt onder andere ten goede aan een beter milieu, betere bescherming tegen de elementen én een betere bottom line voor het bedrijf. Toegegeven, al die dingen zijn niet zo spannend als het laatste verhaal dat we schreven over magische verf van Ferrari. Toen zorgde het goedje namelijk voor keiharde extra pk’s voor de F14T.
Desalniettemin is het altijd mooi als er technologische vooruitgang geboekt wordt. De grote innovatie is dat Ferrari samen met verfafficionado PPG lak bedacht heeft waardoor de auto’s ‘gebakken’ kunnen worden bij 100 graden Celsius in plaats van 150 graden Celsius. Dit beperkt de hoeveelheid energie die met het proces gemoeid is. Maar wacht, er is meer! In de nieuwe lak zit ook een goedje dat de verf banger maakt voor water (en dus minder water opneemt). Bovendien maakt het nieuwe proces het kennelijk mogelijk basis verven te combineren met matte of glanzend vernis in 61 verschillende combo’s. Als klap op de vuurpijl kunnen carbon onderdelen nu lekker samen met de rest van de auto de oven in voor een nog uniformere kleur.
Ferrari claimt dat het het eerste merk is dat deze techniek toepast. Maar ons lijkt het, los van dat carbon gebeuren, juist vooral interessant voor massaproducenten. Minder energieverbruik, minder kosten, potentieel minder roest (als je gewoon staal gebruikt in plaats van alu zoals Fezza), wie wil dat nu niet? Puik wark dus van Ferrari, deze Innovazione. Of heb jij meer zin in Calzone?
Doen ze ook spoorwegovergangen?
@torsen: jep, en topcomments.
@dizono: Haha! Eindbaas!
@torsen: LOL……toevallig wel trouwens dat product heet ZONELINE™ en nee ik werk niet ze PPG.
@sketcher: ^met
@sketcher: ik wel?
@torsen: ja en gele pijlen..
@torsen: en gele pijlen
Ik dacht even aan een glow in the dark versie
Denk niet dat Ferrari hier ook maar iets mee te maken heeft, behalve dat de verf rood is.
@JanJansen: dat leek mij ook al aannemelijk. Blijkbaar heeft die verffabrikant een hele goede accountmanager. Waar beter dan bij Ferrari je product introduceren. Slim!
@hallobanaan: bij VAG? Iets met meer liters verf?
@jpoers: eerst bij Ferrari, dan volgt de rest van de lijnen zelf
Als de auto’s daardoor wat goedkoper worden is het helemaal mooi
@rob5nismo: wakker worden!
Voor de duidelijkheid, PGG heeft dit bedacht en Ferarri heeft de primeur om het als eerste toe te passen.
@sketcher: wie is dan ‘PGG’ ?
@fiero: de bedenker
@fiero: https://www.ppgpaints.com/home
@fiero: *PPG. Een Amerikaanse lak maker. Ik werk veel met ze, zijn een van de grote lak producenten voor de auto industrie.
@sketcher: En daarbuiten. Ze zijn ook goed vertegenwoordigd in de DHZ/consumentensector en de schildersbranche met merken als Sigma, Histor en Rambo. Alleen “ons” AkzoNobel is groter, als ik mij niet vergis.
@Edge: wereldwijd is PPG de grootste
Als je de auto bakt bij 100 graden C, dan kun je m in de zomer na het spuiten gewoon buiten zetten. In Dubai en regionen het hele jaar door, dat is pas goed nieuws voor het milieu
@lekkerlinksrijden: handig gelijk stof, zand en vliegjes in je lak gebakken.
@sketcher: Wel milieu vriendelijk dat dan weer wel.
Naast pizza bakken ze nu dus ook Fezza’s in Italië. Ik zeg die zitten gebakken!
“…de verf banger maakt voor water”. Dat is wel een hele vrije vertaling van de term “hydrofoob”. Eigenlijk dekt waterafstotend de lading beter. Het water is in feite bang voor de hyfrofobe laklaag en heeft de neiging om waterdruppels op de lak te vormen in plaats van er over heen te spreiden. Vergelijkbaar met de druppels die je ziet na het aanbrengen van een waslaag op de lak.
@hotze:
Dit dus inderdaad. En ik vroeg me af hoe aangebrachte autolak überhaupt water opneemt…. “(en dus minder water opneemt)”
Liever margarita!
“Als klap op de vuurpijl kunnen carbon onderdelen nu lekker samen met de rest van de auto de oven in voor een nog uniformere kleur.”
Volgens ik begrepen heb, is het probleem van het kleurverschil niet zozeer het afzonderlijk gespoten zijn, maar gewoonweg het verschil in materiaal.
Productieauto’s worden geheel gemonteerd gespoten, en toch zit er bv een kleurverschil tussen de bumpers en het koetswerk. Dan mag je hem 10 maal spuiten, de ondergrond blijft bepalend. Als ik verkeerd ben, mag iemand mij altijd verbeteren natuurlijk.
@simonmc:
Correct. Heb ooit, lang geleden, in een vorig leven wel de nodige ervaring opgedaan met autolak en kan dit inderdaad bevestigen. Het moet wel gezegd dat de ene kleur en materiaalsoort hier gevoeliger voor is dan de andere.
Maar is het ook zelf reparerend? Zoals de lak van Nissan en andere.
Feest!
Clazone eet ik alleen in de herfst en winter. Farcito, dat wel.
OT:
Snap PPG wel, goeie marketing om niet met een volume merk als Audi (har har) te beginnen maar met een luxury brand.
Gaaf nieuws zeg!! Wow