• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari: ‘de Dino komt terug’ [met twin-turbo V6]

Auteur: sir_smokalot, gepost 5 juni 2015 om 09:26 – 37 Reacties

Ferrari Dino 246GT


De speculaties gingen al eeuwen, maar nu heeft Ferrari het ook zelf bevestigd: na een afwezigheid van circa 40 jaar keert de Dino terug.

In 1968 lanceerde Enzo Ferrari een Ferrari voor de kleine beurs, die hij Dino doopte, naar zijn zoon. Om de exclusiviteit van de cavillino rampante niet te verwateren kreeg deze niet een Ferrari-badge, maar schurkte het Dino-submerk (classic rijtest van de 246 GT HIER) meer tegen Fiat aan. Na 8 jaar en 3 modellen werd het hoofdstuk Dino in 1976 afgesloten, maar er zit een revival aan te komen.

Dit nieuws komt straight from the horse’s mouth, waarbij het spreekwoordelijke paard in dezen Ferrari’s president en FCA-eindbaas Sergio Marchionne is. Rond de persintroductie van de 488 GTB liet hij het journaille weten dat de terugkeer van de Dino ‘geen kwestie is van ‘of’, maar van ‘wanneer’‘.

Meer verkopen

Ferrari’s vorige president, de inmiddels onttroonde Luca Di Montezemolo, wilde nooit aan een revival voor de Dino, en focuste zich in plaats daarvan op het exclusief houden van Ferrari en het maximaliseren van de omzet per model. Een taak die hij uitstekend heeft volbracht, dat moet gezegd worden. Maar inmiddels waait er een nieuwe wind door Maranello, en dus moeten er meer wielen worden verkocht.

Zes cilinders

Omdat ook Marchionne de (marketing-) waarde – en heilige status – van de Ferrari-badge onderkent, wordt voor het maken van volume uitgeweken naar de Dino. Nu ook Ferrari op motorengebied overstag is, en is geswitcht naar turbo’s, kan een dergelijke instapper probleemloos gemaakt worden met een dubbel geblazen V6 onder de kap, die Alfa dan ook mooi kan gebruiken, in afgeleide vorm. Eindelijk zien we iets van synergie en afbraak van de eilandjesmentaliteit bij de Italianen.

Eerdere beloftes dat we geen Ferrari’s met minder dan een V8 zullen zien blijven bovendien intact, omdat Dino.

Nadere details gaf de Serg nog niet, maar zou Ferrari de aandrijflijn al aan het testen zijn in onderstaande 488-mule? Of horen we daar toch een V8?

Foto credit: Dino 246 GT, autojunk.nl

Ook interessant!

  • Ferrari met piepkleine V6
    Ferrari met piepkleine V6 bijna klaar, komt al volgend jaar
  • 296 GTB met 888 pk
    296 GTB met 888 pk is bloedsnelle Ferrari met V6
  • Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk
    Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk
  • Gespot - Een gloednieuwe Ferrari met 1.000 pk

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

dino, Ferrari, Sergio-Marchionne

Vorig bericht: « Romain Grosjean wilde excuses van Max Verstappen
Volgend bericht: Bestel je Audi S3 Sedan nu in een extreem funky kleurtje »

Lees Interacties

Reacties

  1. jrk68 zegt

    5 juni 2015 om 09:35

    Dus er komt een 4C met een V6 en die noemen we dan geen 6C maar Ferrari.
    Alles voor de marge dus.

    Zelf had ik het wel leuk gevonden als de Dino een concurrent voor de Evora zou zijn maar zodra het een Ferrari moet worden zal de prijs al snel het dubbele van de Evora worden.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      5 juni 2015 om 10:15

      @jrk68: Ik denk dat je eerder moet denken aan een sportievere concurrent voor de AMG GT, met een ‘kale’ prijs van rond de 2 euroton.

      Login om te reageren
      • dirkiii zegt

        5 juni 2015 om 14:56

        @Edge: ik denk dat ze moeten beginnen met een 911 concurrent en priks vanaf 130a140

        Login om te reageren
    • Hupke zegt

      5 juni 2015 om 10:21

      @jrk68:

      Zo’n 4C is fantastisch en met wat meer oempf is die waarschijnlijk nog leuker.

      Maar waar plaatsen ze dat model? De 4C is boxster/cayman concurrent (maar ook weer niet want sportiever en geen luxe). Deze 6C/dino zou dan tegenover de ‘gewone’ 911 uitkomen. Maar die is dan weer een stuk luxuezer en perfect geschikt als daily drive.
      Geen slecht woord over die alfa tub, maar als je die comfortabel wil krijgen, heb je een heel high-end ophanging nodig en massa’s isolatie voordat je op een niveau zit dat een wagen in zulke prijsklasse nodig heeft.

      Maw. Als ze een snel ding willen maken zijn ze beter af met het alfa te noemen, als ze iets goedkopere luxe willen, gaan ze een crappy wagen maken.

      Login om te reageren
  2. trustmeiamanengineer zegt

    5 juni 2015 om 09:35

    Die dubbel geblazen V6 is er al, bij Maserati. Ontwikkeld en gebouwd door Ferrari.
    Of een nieuwe Dino een goed idee is? Ze zouden dat ‘gat’ ook kunnen opvullen met een Maserati, of zelfs een Alfa.

    Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      5 juni 2015 om 09:50

      @trustmeiamanengineer: of voor alle 3. Allen met een voldoende afwijkende body. Alle 3 de merken zou een dergelijk model sieren. Al denk ik dat een alfa versie pas komt tegen de tijd dat de 4C afgelost wordt.

      Login om te reageren
    • gallardogt zegt

      5 juni 2015 om 16:21

      @trustmeiamanengineer: Een 2.5 liter V6 met één dikke turbo-bovenop-configuratie als bij de huidige F1 lijkt mij wel wat. Gegarandeerd succes.

      Login om te reageren
  3. Rick-dos zegt

    5 juni 2015 om 09:43

    Voor de kleine beurs? Rond de €150.000 – €200.000 dus?

    Mooi. Wil iemand even mijn kleine beurs aanreiken?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      5 juni 2015 om 09:53

      In supercarland is alles relatief :)
      De kleine beurs van de MX-5 rijder is iets kleiner dan die van degene die zich een Dino kan permitteren.

      Login om te reageren
  4. henkhupelschoten zegt

    5 juni 2015 om 09:47

    Hoe gaaf een dino ook kan zijn, en hij gaat goed verkocht worden hoe dan ook. Had van masersti de italiaanse porsche gemaakt. Die gran turismo ziet er nog steeds geweldig uit maar hij begint echt oud te worden. Zo maken ze het lamborghini wel heel makelijk.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      5 juni 2015 om 09:55

      @henkhupelschoten: Ik denk dat de kopers van Maserati en Lambo in een andere doelgroep vallen. Mensen met smaak en patsers met geld.

      Login om te reageren
      • amgc63 zegt

        5 juni 2015 om 10:40

        @berlinetta: precies

        Login om te reageren
  5. ar156sw zegt

    5 juni 2015 om 09:47

    Fiat, Alfa, Maserati, Dino, Ferrari. Hm, daar kan je wel wat mee. Fiat als basismerk (met 500 lijn voor de trendwatchers), Alfa als sportief/premiummerk, Maserati voor luxe sport- en sportieve luxewagens, Dino voor wat puurdere rijdersauto’s en Ferrari als volbloed raspaard. Geen verkeerde merken line-up denk ik, alleen wie moet de SUV’s bouwen? :P

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      5 juni 2015 om 09:55

      Maserati. Levante staat voor januari 2016 (Detroit) op de lijst. En ook ALfa zal wel een Crossover bouwen. En een 500X is ook een Crossover.

      Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      5 juni 2015 om 10:18

      @ar156sw: Jeep?

      Login om te reageren
  6. dberkwood zegt

    5 juni 2015 om 09:50

    Er is in het gamma van Ferrari duidelijk ruimte om een nieuwe generatie Dino’s tot stand te brengen. De pk-oorlog tussen Ferrari en McLaren heeft als gevolg dat de 488 GTB en F12 power bieden die 10 jaar geleden enkel bij hypercars te vinden waren. Dino’s als instap-Ferrari’s is dan geen onlogische gedachte.

    Login om te reageren
  7. maseratizzzzzzzz zegt

    5 juni 2015 om 09:53

    Ik kan maar beter een andere hobby zoeken want dit gaat nergens meer over.

    Login om te reageren
  8. gash zegt

    5 juni 2015 om 09:58

    Slim hoor van ze. Zo wacht ik met smart op de Ferrari compact SUV met geblazen, hybride 2-cilinder.

    Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    5 juni 2015 om 10:04

    Ja ze moeten natuurlijk de 570 van McLaren concurreren!

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      5 juni 2015 om 12:07

      @mrrallycross: 458 italia?

      Login om te reageren
      • mrrallycross zegt

        5 juni 2015 om 16:58

        @jamesbond007: die concurreert met de 650s

        Login om te reageren
  10. clarkson zegt

    5 juni 2015 om 10:12

    Even over het filmpje. dit klinkt toch als een v8. Maar ik weet niet wat jullie tegen hebben maar ferrari kan best een nieuwe dino gebruiken.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      5 juni 2015 om 10:25

      @clarkson: Volgens mij is dit een V6.

      Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    5 juni 2015 om 10:24

    Als ze dit nu eens zouden toepassen op de ‘gewone ‘ auto’s ipv op al die handtasjes, een ‘gewone’ nieuwe Alfa Romeo Sedan, een ‘gewone’ Lancia en een zootje ‘gewone’ FIAT’s ipv die 500 tot het einde uit te melken.

    Uiteraard is gewone wagens maken voor het grote publiek een kunst !

    Je hebt nu de 4C voor armoedzaaiers (zoals ik), Maserati voor hen die in de advocatuur zitten en Ferrari voor de financiële jongens, die rijker zijn als iedereen bij elkaar.

    Waar past in hemelsnaam DIno, die gaat Maserati dus in het vaarwater zitten

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      5 juni 2015 om 10:39

      @desjonnies: Maserati is meer luxe cruiser dan sportwagen en deze “Dino” zal de sportievere zus zijn. Beetje meer afgetraind en wat feller. Niet de dame die je subtiel verleidt maar de mooie meid die je bij het sporten de baan af slaat en je daarna te grazen neemt in de douche.

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        5 juni 2015 om 10:50

        Dat moet dan wel bij het korfballen zijn?

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          5 juni 2015 om 11:26

          @sir_smokalot: voor zover ik weet slaan ze bij het Korfballen elkaar niet van de baan.. Ik dacht zelf meer aan tennis, badminton of squash maar golf zou ook nog kunnen… ;-)

          Login om te reageren
          • e1000bmw zegt

            7 juni 2015 om 19:47

            @w0o0dy: of atletiek…

            Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      5 juni 2015 om 10:50

      @desjonnies: Snap sws niet waarom ze in godsnaam bijv de 159 niet meer verkopen..

      Login om te reageren
  12. e36thuglife zegt

    5 juni 2015 om 10:31

    hahahaha een dino die hoort in jurassic park

    Login om te reageren
  13. gtwillem zegt

    5 juni 2015 om 10:53

    Het geluid is overduidelijk een ‘flatplane’ V8, dus helaas geen V6.

    Dat er een Dino komt is uiteraard goed nieuws! Ik ben erg benieuwd. Tussen de 4C en de 488GTB is er nog een gat van 435pk… Dus daar kunnen wel twee modellen tussen. Door de PK wedloop bij Ferrari is de onderkant niet meer de onderkant. Wanneer je instapper bij 570pk heeft en de middenmotor junior Ferrari 670pk, kun je niet meer spreken van een instapper. Daar kan prima een wat spartaanse middenmotor sportwagen tussen met V6 en 400pk.

    Login om te reageren
  14. eelco74 zegt

    5 juni 2015 om 11:08

    Het lijkt me prima voor Ferrari om wat uit te breiden, want het geleuter over verwatering is natuurlijk onzin van de bovenste plank. Maserati verkoopt vele malen meer auto’s dan Ferrari en desondanks zijn beiden een zeldzame verschijning. Dus zelfs met een verdrievoudiging blijft Ferrari exclusief. Bovendien is de wereld behoorlijk veranderd met nieuwe afzetmarkten en dus moet je je daarop aanpassen.

    Login om te reageren
  15. knipperlichtje zegt

    5 juni 2015 om 11:14

    Lijkt mij een prima zet, een concurrent voor de R8 (met toekomstige V6 of V8) en Porsche 911. In het vaarwater van Maserati komt ie niet. De Granturismo is zoals de naam al aangeeft geen hardcore sportwagen. Dat is ook niet het gebied waar Maserati zich in specialiseert. Het verschil tussen een Maserati en een Ferrari gaat verder dan het prijskaartje.

    Login om te reageren
  16. dennisjuh95 zegt

    5 juni 2015 om 11:33

    Ik ben nu een review van Chris Harris aan het kijken over de 488 GTB. Ik begin Ferrari steeds meer te waarderen. Ben dan ook wel benieuwd naar die Dino.

    Login om te reageren
  17. norge zegt

    5 juni 2015 om 12:17

    Zou liever een 1.5 liter 12 cilinder in deze Dino zien als ze dan toch moeten downsizen….Ze hebben het eerder gedaan met hun eerste auto dus…

    Login om te reageren
  18. kapiteinaudi zegt

    5 juni 2015 om 13:03

    Dus Maserati komt met de Alfieri, een auto die het zou moeten opnemen tegen de 911, AMG GT, F-Type,… Daarna staat de nieuwe GranTurismo gepland, en die gaat volgens bronnen hoger gepositioneerd worden dan de huidige. Ten slotte komt er nu dus ook een kleine Ferrari supercar met middenmotor? I see through the trees the forest no more! :-)

    Login om te reageren
  19. spiderman zegt

    6 juni 2015 om 22:46

    Marchionne zegt het, dus dan moet het waar zijn. De trui is immers zeer betrouwbaar in zijn uitspraken. Al die beloftes over Alfa Romeo zijn ook uitgekomen, toch? De opvolger van de 159 zou er in 2012 al zijn, we wachten in spanning op de onthulling op 24 juni (een ‘statische presentatie’, is al gemeld, met bijbehorend uitstel tot Geneve 2016). Ik neem Marchionne niet meer serieus. En zou het überhaupt kunnen, een waardige opvolger maken van de 246, de mooiste Ferrari (excuus, Dino) ooit? Geen van de huidige Ferrari’s kan qua vormgeving zelfs maar in de schaduw van deze staan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North